51 rt 'Steden als Goes zitten in een spagaat' 4 SS? En dan is het nog geen september. Kantoren zijn nog dicht, want veel mensen werken nog vanuit huis. Kinderen zijn klaar met school, want het is woensdagmiddag. Kortom, het is betrekkelijk rustig in Goes. Toch leidt het ook nu gere geld tot irritaties. Zowel onder fiet sers als onder automobilisten. Wie vanuit Goes-Zuid richting het stadskantoor fietst, maakt de schrikmomenten vanzelf mee. In de basis lijkt het fijn, een lek ker breed fietspad dat als een soort rode loper naar het centrum is uit gerold. Maar schijn bedriegt. Bij de Fruitlaan gaat al mis. Een automo biliste in een witte Volkswagen Up! vliegt op de rotonde af, vergeet even dat de fietsers van twee kanten ko men. Het wagentje vliegt in de an kers en staat net op tijd stil. De fiet ser reageert woest met handgeba ren. Dan de spoorwegtunnel. Dat is Constant zoek ik oogcontact met bestuurders. Want ze zien je niet >£a cfb v.'Al een uitkomst, daar is Goes het wel over eens. Nooit meer wachten op treinen die passeren. Ideaal. Maar dan de derde rotonde, bij de 'oude' Jumbo. Een vrouw met een bakfiets heeft voorrang en wil oversteken. Maar de automobilisten rijden ge woon door en doen alsof ze geen fietser hebben gezien. Corry Moer dijk ziet het regelmatig maar net goed gaan. ,,Goes fietsstad? Ik dacht het niet", zegt ze. Meneer Van de Linde, die met zijn fiets onderweg is, kan maar moei lijk wennen aan de nieuwe situatie. ,,Ze hebben die fietspaden veel te dicht langs de weg gelegd. Automo bilisten moeten te veel kanten in de gaten houden." Dat probleem er vaart ook Arjen Postema. ,,Je moet echt links, rechts, voor en achter je kijken. Constant zoek ik oogcontact met bestuurders. Want ze zien je niet." Ook rij-instructeur Peter Haze, die meerdere keren per dag met zijn leerlingen over de rotonde rijdt, vindt de situatie allerminst een ver betering. Dagelijks ziet hij mensen noodstops maken. ,,Vaak gaat het net goed. Toch heb ik het al een aantal keer mis zien gaan. Dat zit 'm vooral in de dubbele fietspaden. Dat is voor veel automobilisten onoverzichtelijk." Of de doorstroming met de komst van de spoortunnel is verbeterd, daar heeft Haze zo zijn twijfels over. „Het lijkt beter. Maar je krijgt nu een vertekend beeld. Veel kantoren zijn nog dicht, daar door is het in de spits een stuk rustiger dan normaal. Pas als alle bedrijven weer volledig draaien, zullen we weten of de nieuwe situ atie daadwerkelijk een verbetering is." Extra lessen Maar qua veiligheid is het dat so wieso niet, zegt Haze. Kan de situ atie dan de boeken in als meest on veilige van Goes? Dat gaat de rij-in- structeur iets te ver. ,,Maar het is ze ker één van de onveiligste verkeers situaties die ik ken. Leerlingen die voor het coronatijdperk hebben ge lest en nu de draad weer oppakken, hebben extra lessen nodig om het onder de knie te krijgen." Tips om veilig van Goes-Zuid naar het centrum te komen, heeft de rij-instructeur wel. ,,Pas je snel heid aan. Nader een rotonde in de tweede versnelling en kijk zowel links, rechts als over je schouder. En neem voor alles de tijd." RUUD HORNMAN donderdag 18 juni 2020 GO s** 1 Van links, van rechts. Van achter en van voor. Je komt ogen en oren tekort als je van Goes-Zuid naar het centrum wilt rijden. Zowel op de fiets als in de auto is het oppassen geblazen. Een ongeluk zit in een heel klein hoekje. Maandagmiddag ging het daadwerkelijk mis toen een 19-jarige fietsster op de rotonde Poelplein werd geschept door een automobilist en daarbij ge wond raakte. „Levensgevaarlijk is het", zegt Corry Moerdijk. ,,Naar de stad heb je drie keer kans doodgereden te worden." Timo van de Kasteele Goes - Arjen Postema, fietser 4- f 7 I Een fietsster moet op de rotonde voor het stadskantoor uitwij ken voor een auto die doorreed. V-'.r. PS-838-B Op de Fruitlaan wordt ook een fietser gehinderd. De onoverzichtelijke situatie op de rotonde op de Fruitlaan in Goes leidt tot boze gezichten. FOTO'S JOHAN VAN DER HEIJDEN Kijk op de site bij /video Ongeluk maakt tongen los over levensgevaarlijke rotonde Rotondes hebben de reputatie handig en veilig te zijn. „Maar leg je er een stel achter elkaar op een drukke route aan, dan vraag je om problemen", zegt verkeers- deskundige Ruud Hornman (foto) over de rotondes bij de spoortunnel in Goes. ,,Als er veel verkeer is, lopen rotondes hartstikke vast en bestaat de kans dat alle rij richtingen blokkeren." Toch is er volgens Hornman ook niet direct een alternatief. Kruisingen met stoplichten zijn dat zeker niet. ,,Die stop pen het verkeer alleen maar meer op. Als gemeente kun je het eigenlijk nooit goed doen. Ze zitten in een spagaat. Enerzijds moeten ze onderne mers in het centrum tevreden houden. Die willen het liefst dat je met de auto binnen kunt rijden. Anderzijds streven ze naar een autoluw centrum. Dat maakt het lastig." Hornman ziet de aanpak van Goes, met meer rotondes en bredere fietspaden, dan ook niet als automobilistje pesten. ,,Het kan een mooie eerste stap zijn in het ontmoedigen van automobilisten om met de auto naar de stad te komen. Alleen, zo'n verandering heeft vaak wel veel tijd nodig."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 32