tf) Stronteigenwijs broertje van Harry Potter Reggaeton, vuren en trauma's, maar wel met afstand ILM 25 Artemis Fowl Judi Dench als een elf van 804 jaar? Een jonge held van 12? Een reusach tige dwerg die als een supersnelle mol door elke bodem kan razen? Wie nieuwsgierig is geworden naar de verfilming van de bestseller van Eoin Colfer die wereldwijd 25 miljoen exemplaren verkocht, staat een be hoorlijke teleurstelling te wachten bij deze bewerking van Kenneth Bra nagh: een lange reeks missers, waar onder een eindeloos durende belege ring, vlakke personages en een held die lijkt op een stronteigenwijs broertje van Harry Potter. De 12-jarige Artemis Fowl is een jeugdig genie die zijn ontvoerde va der (Colin Farrell) probeert te bevrij den, omdat hij een elfenschat heeft bemachtigd. Wat volgt is een lange reeks speciale effecten die amper tot hun recht komen op het schermfor- maat van Disney+. Maar bovenal maakt Artemis Fowl een totaal on geïnspireerde indruk, gemaakt door een regisseur die de automatische pi loot het werk laat doen. -A.Z. Ema De Chileense filmmaker Pablo Lar ram herhaalt zichzelf niet graag. Niet qua thema, maar ook niet qua stijl. Tot zijn oeuvre behoren kritische films over zijn land en de dictatuur van Pinochet, (Post Mortem, No, Tony Manero), maar ook een klassiek film portret als Jackie (2016). Met Ema gooit Larram het over een andere boeg. Een danseres en een choreograaf worstelen met de na sleep van een rampzalig verlopen adoptie. Hun relatie loopt flinke schade op en de vrouw verwerkt haar verdriet op geheel eigen wijze. Ema ziet eruit om door een ringetje te ha len: de hipsterdansers zijn cool, de locaties en vormgeving zijn met zorg uitgezocht en de ingezette reggaeton overstijgt de commerciëlere vorm uit het genre. Larram maakt daarnaast slim gebruik van fotogeniekheid van vuur, dans en erotiek. Het trauma dat de personages hebben opgelopen en hoe ze daarmee omgaan, blijft echter afstandelijk, soms zelfs volstrekt on begrijpelijk. -Marieke Nieuwdorp. FILMNIEUWS V Hommage aan Piccoli Weer uitstel van films In de film The High Note speelt Tracee Ellis Ross (47) een zangeres die enigszins gebaseerd lijkt op haar moeder Diana Ross. ,,Ik ben niet bang voor haar oordeel.'' Tot haar spijt heeft de moeder van Tracee El lis Ross, niemand min der dan zanglegende Diana Ross, de film The High Note nog steeds niet gezien. Een speciale vertoning voor vrienden en familie ging als het gevolg van de coronacrisis op het laatste moment niet door. ,,Mijn moeder wilde geen videolinkje van de film ontvangen'', zegt de hoofd rolspeelster. ,,Ze wil wachten totdat de film voor iedereen beschikbaar is.'' Tracee Ellis Ross is razend be nieuwd naar de bevindingen van haar moeder. ,,Bel jij anders mijn moeder maar'', stelt ze lachend voor via een Zoomverbinding vanuit Los Angeles. ,,J e hebt per slot van reke ning de film wel gezien. Ik ben trou wens niet bang voor haar oordeel. Zij bejegent mensen altijd heel positief." Het verzoek om dan maar meteen het The High Note telefoonnummer van Diana Ross door te geven, wordt niet ingewilligd. Voor de 47-jarige staat er veel op het spel. In The High Note speelt zij voor het eerst een echte hoofdrol. Het verhaal speelt zich in de muziek- scene van Los Angeles, waar Tracee een zangeres in haar nadagen speelt die helemaal teert op haar oude suc cessen. Haar jonge persoonlijke assis tent (Dakota Johnson, bekend uit de Fifty Shades-films) probeert haar te bewegen een nieuwe weg in te slaan, maar dat is een brug te ver. ,,Zange- ressen van mijn leeftijd en met mijn kleur bereiken zelden nog de top. Degenen die het wel lukt zijn op de vingers van een hand te tellen'', waarmee zij vermoedelijk verwijst naar haar moeder. Als dochter van een van de succes volste zangeressen uit de Ameri kaanse muziekwereld, had Tracee het niet makkelijk om haar eigen carrière uit te stippelen. ,,Ik moest mij con stant bewijzen, ook al was de inte resse vanwege mijn afkomst altijd aanwezig. Maar daar red je het niet mee. Je moet wel wat in je mars heb ben.'' Een zangcarrière heeft zij zo lang mogelijk voor zich uitgeschoven. In de amusementswereld begon zij eerst als model - ze werd als 11-jarige door Andy Warhol gefotografeerd - en later speelde zij vooral in komi sche televisieseries, zoals Girlfriends en Black-ish, die vooral in Amerika uitstekend scoorden. Af en toe zong zij wel eens in het openbaar. Maar niet met het doel om daar haar hele loopbaan op af te stemmen. Tracee wilde niet meteen in de voetsporen van haar iconische moe der treden. ,,Ik hield mezelf in, omdat ik bang was om voortdurend met mijn moeder vergeleken te worden. Zij heeft mij ook niet aangespoord om die keuze te maken. Zij zag dat ik ook op andere terreinen succesvol was. Er was geen reden om het te for ceren.'' Tot die rol in The High Note op haar pad kwam. Die ook nog vereiste dat ze live moest zingen. ,,Ik was bloed nerveus, maar dat ebde snel weg, naarmate de opnamen vorderden. Ik kwam tot de ontdekking dat ik echt kon zingen en dat mensen dat waar deerden. Als kind droomde ik er al van om op het podium te staan en voor een groot publiek te zingen. Die droom heb ik nu met deze film op mijn 47ste verwezenlijkt. Mijn moe der heeft voordat de film klaar was, al enkele nummers van mij beluisterd en was erg ontroerd. Ze huilde zelfs van blijdschap.'' De conclusie dat Tracee nu einde lijk uit de schaduw van Diana Ross is getreden, bestrijdt zij. ,,Zo heb ik het nooit gevoeld. Ik heb altijd mijn ei gen weg gekozen en wilde geen ko pie van mijn moeder worden. Als dat is gelukt, is dat het grootste compli ment dat iemand mij kan geven.'' Wie ontdekt wie in het muziekmilieu van Hollywood? De filmversies van A Star is Born hebben bewezen dat de (fictieve) muziekwereld genoeg drama oplevert voor meeslepende films. Hetzelfde wordt gepro- beerd met The High Note, waarin een belangrijk deel draait om de lancering van een nieuwe ster. In dit ge val een vrouw, een door Dakota Johnson gespeelde beginnende platenprodu- cer, die zich ontfermt over een zwarte, talentvolle zanger die zij in een win kelcentrum hoort zingen. Zij ziet meteen een glans rijke toekomst in het ver- schiet liggen voor haar ont dekking. Een boeiender verhaallijn is de relatie van de producer als persoonlijk assistent met een zangeres op haar retour (Tracee Ellis Ross, dochter van Diana Ross). Zij probeert deze dame, die teert op haar oude hits, te bewegen een nieuwe weg in te slaan. The High Note is op zijn best als hij een scherp beeld schetst van de mu ziekindustrie van Los An geles. Vooral Ice Cube is op dreef als de bedilzieke ma nager van de zangeres. He laas gaat de film volkomen onderuit als een twist de verhoudingen van de be trokkenen op scherp zet. Dat is een scenariopro bleem dat niets afdoet aan de vertolkingen van de hoofdrolspelers. -A.Z. donderdag 18 juni 2020 GO FANTASY Regie: Kenneth Branagh. Hoofdrol len: Josh Gad, Colin Farrell en Judi Dench. Te zien op Disney+ Judy Dench als 804-jarige elf in Artemis Fowl. foto walt disney DRAMA Regie: Pablo Larrain Met: Gael Gar cia Bernal, Mariana Di Girolamo ACTEUR TV5Monde eert de onlangs overleden ac teur Michel Pic coli. Op 19 juli wordt de Ne derlands onder titelde film Fille de prodigue van Jacques Doillon uit 1981 uitge zonden, met Jane Birkin. Het gaat in de film om een dochter die weer bij haar ouders in trekt, wat grote gevolgen heeft voor de verhou ding van het koppel. WARNER BROS. Filmmaatschap pij Warner Bros. heeft besloten om de premiè res van de films Tenet, de nieuwe van Christopher Nolan, en de tweede Wonder Woman-film uit te stellen. Tenet zou op 17 juli wereldwijd in première gaan, maar nu is be sloten om dit twee weken uit te stellen. Won der Woman 2 is verschoven van augustus naar oktober. E 'Ik wil geen kopie zijn van Diana Ross' Ab Zagt DRAMA Regie: Nisha Ganatra. Hoofdrollen: Dakota Johnson, Tracee Ellis Ross en Ice Cube. A Tracee Ellis Ross, dochter van Diana, speelt in The High Note een zangeres in haar nadagen. FOTO UNIVERSAL PICTURES

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 25