ECONOMIE 17 Zou ik zelf nog wel in aanmerking komen? Hoe werkt het? Onderzoek naar autofusie Bijna cao voor DHL Parcel Vertrekregeling Air France ,,In tegenstelling tot wat de rege ring zegt, kan en wil niet iedereen dit werk doen. Het is moeilijk en zwaar, de druk is hoog. De maat schappij heeft er een handje van laagbetaald werk en laaggeschoold werk door elkaar te halen. De men sen die de regering adviseren, snap pen niks van onze sector.'' In de Soho-vestiging van Kricket moeten Will Bowlby en Rik Camp bell een beetje lachen om het standpunt van de regering dat be drijven zich maar moeten aanpas sen en minder afhankelijk moeten worden van laagbetaalde arbeiders. ,,Zo goedkoop is de arbeid niet eens, we betalen best goed'', zegt Camp bell. ,,Meer dan 30 procent van onze verdiensten gaan nu al naar perso neelskosten. Dat kan niet verder stijgen: de marges op ons eten zijn al heel klein. Het is gewoon niet haalbaar om meer te betalen. Als de regering dat wil, dan moeten ze dat op een of andere manier subsidië ren of de belastingen op bedrijfs panden verlagen.'' ,,We moeten in ieder geval nog creatiever worden'', zegt Bowlby. Zijn compagnon knikt: ,,We willen bijvoorbeeld graag meer Britten in ons bedrijf binnenhalen. We hou den praatjes bij koksopleidingen, universiteiten en hogescholen en doen hier open dagen en demon straties. Maar het is lastig, want het imago van werken in de horeca is niet goed hier: voor Britten is het vaak een tijdelijk baantje. Als je te gen je ouders zegt: later wil ik in een restaurant werken, dan zeggen ze: nee, niet doen. Want het staat niet goed bekend.'' PUNTENSYSTEEM donderdag 18 juni 2020 BRUSSEL De Europese Commissie is een diep gaand onderzoek begon nen naar de beoogde fusie tussen de Franse automa ker PSA (Peugeot en Ci- troën) en het Italiaans- Amerikaanse Fiat Chrysler. Het EU-bestuur - en met name EU-commissaris Vestager van Mededinging - is bang dat de concurren tie op de markt voor kleine bestelbusjes de nek wordt omgedraaid als Fiat Chrys ler en Peugeot samengaan. „Concurrentie is belangrijk voor bedrijven die afhanke lijk zijn van deze busjes.'' UTRECHT FNV en CNV hebben een akkoord over een nieuwe cao bereikt met DHL Parcel, een on derdeel voor pakketbezor ging van Deutsche Post DHL. In de nieuwe arbeids overeenkomst gaan mede werkers er in drie jaar tijd 9,5 procent in loon op vooruit. Als de achterban van de vakbonden instemt, gaat de cao per 1 juli in. Dan komt er in een eerste stap 3,5 procent meer loon bij, en twee keer 3 procent in de daarop volgende jaren. Onder de Neder landse cao vallen circa 2000 medewerkers. PARIJS Air France wil tot 8300 banen schrappen, waarvan 300 van piloten, 2000 van leden van het ca binepersoneel en 6000 van grondmedewerkers. In eerste instantie gaat het om een vrijwillige vertrek- regeling. Op deze manier hoopt de luchtvaartmaat schappij gedwongen ont slagen als gevolg van de coronacrisis te beperken of te voorkomen. De bezuinigingen bij Air France zouden 17 procent van alle medewerkers kun nen treffen, aldus ingewij den. De op één na grootste luchtvaartmaatschappij van Europa bereidt zich voor om het definitieve plan in de komende weken bekend te maken. In januari 2016 ver huisde Suse van Kleef naar het Verenigd Ko ninkrijk om corres pondent te worden. Hieronder haar erva ringen. Toentertijd hoefde ik als EU-burger geen enkel bewijs te tonen dat ik in het Verenigd Koninkrijk zou gaan werken, laat staan dat er minimumeisen aan een salaris werden ge steld. Vanaf begin vol gend jaar is dat dus helemaal anders. Dit nieuwe immigratie systeem geldt niet voor mij: omdat ik voor de brexitdatum al in het VK woonde, kan ik in aanmerking komen voor een (tijdelijke) verblijfsvergunning. Maar ik ben wel be nieuwd: wat als ik op 1 januari 2021 had willen Rik Campbell (l) en Will Bowlby: ,,Het imago van werken in de ho reca is niet goed hier.'' foto jon enoch Om op 1 januari een visum te krijgen voor het Verenigd Koninkrijk moet de kandidaat zeventig punten scoren. Die kunnen bij elkaar worden gesprokkeld door aan een aantal eisen te voldoen: Verplichte voorwaarden: Baangarantie van een door de overheid erkende Britse werkge ver (20 punten) Baan op niveau van hoger- opgeleide. (20 punten) Beheersing Engelse taal (10 punten) Aanvullend: Salaris hoger dan 25.600 pond (20 punten) Baan in sector waar krapte heerst met minimumsalaris van 20.500 pond (20 punten) Een PhD (promotie, 10 punten) Of een PhD in de technologi sche sector (20 punten) verhuizen? Ik legde het voor aan immigratie advocaat Simon Cox. Zou ik in aanmerking komen voor een visum? ,,Nee, dat denk ik niet. Het lijkt erop dat de re gering de intentie heeft om zelfstandigen te weren. Dus ik denk dat er voor jou als freelancer een zeer kleine kans is dat je binnen zou komen.'' En mijn verwachte in komen is überhaupt niet relevant? ,,Nee, want je hebt geen vaste werkgever die jou een salaris ga randeert.'' Kan ik niet onder een uitzonderingsregeling vallen? ,,Er zijn wel uitzonde ringen mogelijk, maar dat geldt alleen voor journalisten die voor één mediaorganisatie werken. Je moet dan bewijzen dat je de enige correspondent bent van dat bedrijf, en je mag voor niemand anders werken. Je krijgt namelijk je visum op basis van je werk zaamheden voor dat bedrijf. Dus als je, zoals voor meerdere op drachtgevers werkt, dan gaat het echt niet lukken.''

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17