ECONOMIE 17
Zou ik zelf nog wel in
aanmerking komen?
Hoe werkt het?
Onderzoek
naar autofusie
Bijna cao voor
DHL Parcel
Vertrekregeling
Air France
,,In tegenstelling tot wat de rege
ring zegt, kan en wil niet iedereen
dit werk doen. Het is moeilijk en
zwaar, de druk is hoog. De maat
schappij heeft er een handje van
laagbetaald werk en laaggeschoold
werk door elkaar te halen. De men
sen die de regering adviseren, snap
pen niks van onze sector.''
In de Soho-vestiging van Kricket
moeten Will Bowlby en Rik Camp
bell een beetje lachen om het
standpunt van de regering dat be
drijven zich maar moeten aanpas
sen en minder afhankelijk moeten
worden van laagbetaalde arbeiders.
,,Zo goedkoop is de arbeid niet eens,
we betalen best goed'', zegt Camp
bell. ,,Meer dan 30 procent van onze
verdiensten gaan nu al naar perso
neelskosten. Dat kan niet verder
stijgen: de marges op ons eten zijn
al heel klein. Het is gewoon niet
haalbaar om meer te betalen. Als de
regering dat wil, dan moeten ze dat
op een of andere manier subsidië
ren of de belastingen op bedrijfs
panden verlagen.''
,,We moeten in ieder geval nog
creatiever worden'', zegt Bowlby.
Zijn compagnon knikt: ,,We willen
bijvoorbeeld graag meer Britten in
ons bedrijf binnenhalen. We hou
den praatjes bij koksopleidingen,
universiteiten en hogescholen en
doen hier open dagen en demon
straties. Maar het is lastig, want het
imago van werken in de horeca is
niet goed hier: voor Britten is het
vaak een tijdelijk baantje. Als je te
gen je ouders zegt: later wil ik in
een restaurant werken, dan zeggen
ze: nee, niet doen. Want het staat
niet goed bekend.''
PUNTENSYSTEEM
donderdag 18 juni 2020
BRUSSEL De Europese
Commissie is een diep
gaand onderzoek begon
nen naar de beoogde fusie
tussen de Franse automa
ker PSA (Peugeot en Ci-
troën) en het Italiaans-
Amerikaanse Fiat Chrysler.
Het EU-bestuur - en met
name EU-commissaris
Vestager van Mededinging
- is bang dat de concurren
tie op de markt voor kleine
bestelbusjes de nek wordt
omgedraaid als Fiat Chrys
ler en Peugeot samengaan.
„Concurrentie is belangrijk
voor bedrijven die afhanke
lijk zijn van deze busjes.''
UTRECHT FNV en CNV
hebben een akkoord over
een nieuwe cao bereikt
met DHL Parcel, een on
derdeel voor pakketbezor
ging van Deutsche Post
DHL. In de nieuwe arbeids
overeenkomst gaan mede
werkers er in drie jaar tijd
9,5 procent in loon op
vooruit. Als de achterban
van de vakbonden instemt,
gaat de cao per 1 juli in.
Dan komt er in een eerste
stap 3,5 procent meer loon
bij, en twee keer 3 procent
in de daarop volgende
jaren. Onder de Neder
landse cao vallen circa
2000 medewerkers.
PARIJS Air France wil tot
8300 banen schrappen,
waarvan 300 van piloten,
2000 van leden van het ca
binepersoneel en 6000
van grondmedewerkers. In
eerste instantie gaat het
om een vrijwillige vertrek-
regeling. Op deze manier
hoopt de luchtvaartmaat
schappij gedwongen ont
slagen als gevolg van de
coronacrisis te beperken of
te voorkomen.
De bezuinigingen bij Air
France zouden 17 procent
van alle medewerkers kun
nen treffen, aldus ingewij
den. De op één na grootste
luchtvaartmaatschappij van
Europa bereidt zich voor
om het definitieve plan in
de komende weken bekend
te maken.
In januari 2016 ver
huisde Suse van Kleef
naar het Verenigd Ko
ninkrijk om corres
pondent te worden.
Hieronder haar erva
ringen.
Toentertijd hoefde ik
als EU-burger geen
enkel bewijs te tonen
dat ik in het Verenigd
Koninkrijk zou gaan
werken, laat staan dat
er minimumeisen aan
een salaris werden ge
steld. Vanaf begin vol
gend jaar is dat dus
helemaal anders.
Dit nieuwe immigratie
systeem geldt niet
voor mij: omdat ik voor
de brexitdatum al in
het VK woonde, kan ik
in aanmerking komen
voor een (tijdelijke)
verblijfsvergunning.
Maar ik ben wel be
nieuwd: wat als ik op 1
januari 2021 had willen
Rik Campbell (l) en Will Bowlby: ,,Het imago van werken in de ho
reca is niet goed hier.'' foto jon enoch
Om op 1 januari een visum te krijgen voor het Verenigd Koninkrijk
moet de kandidaat zeventig punten scoren. Die kunnen bij elkaar
worden gesprokkeld door aan een aantal eisen te voldoen:
Verplichte
voorwaarden:
Baangarantie van een door de
overheid erkende Britse werkge
ver (20 punten)
Baan op niveau van hoger-
opgeleide. (20 punten)
Beheersing Engelse taal (10
punten)
Aanvullend:
Salaris hoger dan 25.600
pond (20 punten)
Baan in sector waar krapte
heerst met minimumsalaris van
20.500 pond (20 punten)
Een PhD (promotie, 10 punten)
Of een PhD in de technologi
sche sector (20 punten)
verhuizen? Ik legde het
voor aan immigratie
advocaat Simon Cox.
Zou ik in aanmerking
komen voor een
visum?
,,Nee, dat denk ik niet.
Het lijkt erop dat de re
gering de intentie
heeft om zelfstandigen
te weren. Dus ik denk
dat er voor jou als
freelancer een zeer
kleine kans is dat je
binnen zou komen.''
En mijn verwachte in
komen is überhaupt
niet relevant?
,,Nee, want je hebt
geen vaste werkgever
die jou een salaris ga
randeert.''
Kan ik niet onder een
uitzonderingsregeling
vallen?
,,Er zijn wel uitzonde
ringen mogelijk, maar
dat geldt alleen voor
journalisten die voor
één mediaorganisatie
werken. Je moet dan
bewijzen dat je de
enige correspondent
bent van dat bedrijf, en
je mag voor niemand
anders werken. Je
krijgt namelijk je visum
op basis van je werk
zaamheden voor dat
bedrijf. Dus als je, zoals
voor meerdere op
drachtgevers werkt,
dan gaat het echt niet
lukken.''