NIEUWS 13 INTERVIEW JEROEN DIJSSELBLOEM Een bezorgd mens is hij niet geworden van zijn baan als voorzitter van de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV). Toch heeft Jeroen Dijsselbloem ('ik ben een optimist') wel zorgen dat hij niet alles kan onderzoeken wat hij zou willen. Zelfs in een land |als Nederland, dat zo goed is georga niseerd, is er veel te verbeteren Halverwege het gesprek zegt Jeroen Dijsselbloem, op gedempte toon nog wel, dat hij onlangs verrast werd over 'hoeveel gebouwen er spontaan in storten in ons land'. De OVV wierp daar de blik op sinds het stadion van voetbalclub AZ instortte. ,,Het aantal ingestorte gebouwen blijkt een ver ontrustend rijtje dat je associeert met een ontwikkelingsland." En dan zui nigjes: ,,Dat is niet bepaald accepta bel.'' Het maakt de 'ingenieur' in hem 'wakker'. „Heerlijk, ik houd van de tails.'' De oud-minister van Financiën kan zich op dat vlak uitleven, sinds hij een jaar geleden voorzitter werd van de Onderzoeksraad Voor Veilig heid (OVV). Een studie naar het on geval met de Stint, het onderzoek naar de vliegramp in Faro in 1992, controleren wie ervoor zorgt dat we sinds de aanslag op MH17 niet over oorlogsgebied vliegen: het belandt al lemaal op zijn bureau. Begrijp hem goed, Dijsselbloem is er geen 'bezorgd mens' door gewor den. ,,Ik ben een optimist." Maar: ,,Er is wel ruimte voor verbetering als het gaat om ons niveau van veiligheid." Als OVV-voorzitter landde hij als nog in het hart van de politiek, maar dan in een onderzoekende taak. Ge vraagd naar de miljarden die door zijn opvolger Wopke Hoekstra (Fi nanciën) aan de coronacrisis worden besteed, antwoordt hij ontwijkend. ,,Van politiek ben ik niet meer. Ik probeer commentaar op mijn opvol ger sowieso te vermijden.'' Tegelijk gaat de OVV de aanpak van de coronacrisis onderzoeken. Dat ligt politiek gevoelig, vooral als zijn rapport vóór de Tweede Kamerver kiezingen van volgend jaar zou ver- schijnen. ,,Dat zal wel, maar daar houden wij natuurlijk geen rekening mee. Bovendien doen wij al snel een jaar over een onderzoek, dus het rap port valt dan meen ik niet voor de verkiezingen te verwachten.'' Als voorzitter van de OVV be landde hij in een organisatie 'met enorm gezag', zegt hij. Wat niet wil zeggen dat Dijsselbloem geen ruimte voor verbetering ziet. Ging hij als mi nister over de besteding van honder den miljarden, nu bedraagt zijn bud get bij de OVV zo'n 13 miljoen. Dat is te krap, oordeelt Dijsselbloem in het jaarverslag dat vandaag verschijnt. ,,We stonden kortgeleden nog zwaar rood, om het maar huiselijk te zeg gen. Terwijl we steeds meer vragen krijgen om onderzoeken te doen.'' ,,Het dwingt ons om onderzoeken niet te doen.'' ,,Hoewel de Tweede Kamer en de mi nister het ons hebben gevraagd, gaan we geen onderzoek doen naar het bombardement in Hawija in Irak.'' Volgens Dijsselbloem is de reden daarvoor tweeledig. De wet geeft de OVV namelijk alle ruimte om onder zoek te doen, behalve naar gevechts handelingen van Defensie. In Hawija kwamen tientallen burgers om door een luchtaanval van twee Neder landse F-16's, het precieze aantal do den is nooit vastgesteld. Nederland voerde dat bombardement uit als on derdeel van de internationale coalitie tegen IS in juni 2015. Een ongeluk met mortiergranaten in Mali, waarbij een militair om- kwam, was in 2017 wel reden voor een studie van de OVV. Dat was geen gevechtshandeling, maar een 'intern' ongeval. ,,We hadden een juridisch 'buitenommetje' moeten maken als we het bombardement in Irak had den willen onderzoeken, maar dat raakt aan onze onafhankelijkheid, omdat de ministerraad ons dan een malig, ad hoc, toestemming had moeten geven. Wij willen graag on derzoeken op basis van onze eigen OVV-wet, omdat deze onze onafhan kelijkheid garandeert.'' Het tweede punt is financiering, stelt Dijsselbloem. Hij zou er 'struc tureel' 1,5 miljoen bij willen hebben. ,,We hebben gewoon niet de finan ciële middelen nu voor een onder zoek naar Hawija en we willen niet aan ministers hoeven vragen om ex tra geld. Dat moet zeer uitzonderlijk zijn. Je loopt namelijk het risico om het verwijt te krijgen dat daarmee ook invloed op het onderzoek kan worden uitgeoefend. Wie betaalt, be paalt. Dat willen we niet.'' ,,De wet aanpassen zodat we dit wel kunnen onderzoeken. En de begro ting." ,,Ik wil daar niet cynisch over zijn, maar een cynicus zou kunnen zeg gen dat we expres klein worden ge houden om dingen niet te onderzoe ken. Daartegen pleit dat we steeds meer verzoeken ook van ministers krijgen.'' De onderzoeken die hij het afgelopen jaar voorbij zag komen, sterken hem dat het 'best goed geregeld is' in ons land, op het gebied van veiligheid. Tegelijk zegt hij: ,,Zelfs in een land als Nederland, dat zo goed is georgani seerd, is er veel te verbeteren. Soms is het gewoon labbekakkerigheid. Er was wel over nagedacht, er was ver antwoordelijkheidsverdeling, maar dan zijn afspraken of waarschuwin gen genegeerd.'' Daarbij gaat het niet 'om afstraf fen'. ,,Er hoeven geen koppen te rol len. Als wij onderzoek doen is het niet van: 'Je hebt het verknoeid, hier heb je een rapport'. Een bestuurder die heeft gefaald, is meestal de meest gemotiveerde om te verbeteren.'' Bovendien gaat het steeds vaker mis in de 'interactie tussen mens en machine'. Dat kan op het gebied van cybersecurity zijn. ,,Maar ook een auto met elektrische hulpmiddelen. Je hebt auto's die via sensors zien of er iemand voor je rijdt, maar toen bleek dat die sensor bij een hoge vrachtwagen er onderdoor scande. Die zag hij dus helemaal niet. Terwijl de bestuurder kan denken: het is vei lig.'' En dat brengt 'de ingenieur' in Dijsselbloem dan weer boven. ,,Dan wil ik weten hoe iets werkt. Heer lijk.'' donderdag 18 juni 2020 GO 'Meer onderzoek, minder geld: dat gaat niet' Tobias den Hartog Jan Hoedeman Wat zijn daarvan de gevolgen? Zoals? Wat nu? Jeroen Dijssel bloem. FOTO GUUS SCHOONEWILLE Het is toch armoedig dat er geen geld is voor belangrijk onderzoek?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 13