Reconstructie 'De Free' Lamswaarde dichterbij Beeldenroute op Scheldeboulevard in Terneuzen genekt door coronacrisis 7 NIEUWE SLUIS AANLEG ZONDER AL TE VEEL KLACHTEN OVER HINDER Het werk aan de Nieuwe Sluis in Terneuzen vordert gestaag. Er is overlast in de omgeving, maar dan vooral van achteruit rijdende 'dumpers'. Tegenvallers zijn onver mijdelijk bij een groot project. Die zijn er ook bij de bouw van de Nieuwe Sluis, maar er zijn ook mooie mee vallers. De meeste werkzaamhe den die herrie of trillingen kun nen veroorzaken, zoals het slaan van damwanden, zijn achter de rug. En, hoera, tot noemenswaar dige overlast hebben die niet ge leid. Harm Verbeek, omgevingsma nager van opdrachtgever Vlaams Nederlands Scheldecommissie, vertelt het dinsdag met gepaste trots, voorafgaand aan een presen tatie via de Nieuwe Sluis-website over de actuele stand van zaken. ,,We meten constant in de wijde omtrek of zich trillingen voordoen. Af en toe hadden we een uitschie ter, zoals in de Grenulaan in de binnenstad. Niet veroorzaakt door ons, bleek later, maar door een vrachtauto in de straat." Klachten over lawaai zijn er ook amper. O ja, wel enkele over de vei ligheidsgeluiden van de grote kiepkarren, de dumpers, bij het ontgraven van de sluishoofden, waarin de sluisdeuren moeten ko men. Dag en nacht gaat dat werk door. Als de dumpers achteruit rij den, klinken scherpe piepjes. ,,Die geluiden reiken ver", realiseert Verbeek zich, ,,maar voor de veilig heid zijn ze wel noodzakelijk." Wie last heeft van de scherpe piepjes, moet nog even geduld hebben. De dumpers blijven tot in TERNEUZEN Voor het eerst in twintig jaar zal deze zomer geen openluchtexpositie van beeldhouwwerken en andere kunstwerken te zien zijn op de Terneuzense Scheldeboulevard. Oorzaak: de coronacrisis. Het klinkt wellicht gek dat juist een tentoonstelling in de bui tenlucht geen doorgang vindt, onderkent de sinds jaar en dag bij de Beeldenroute betrokken Vlaamse kunstenaar Joseph Pannecoucke. Het gevaar van besmetting buiten is immers niet zo groot. ,,Maar", verklaart Pannecoucke, ,,lange tijd is on duidelijk gebleven hoe lang de beperkende maatregelen zou den blijven gelden. Veel kunstenaars hebben door de lockdown ook niet in hun ate liers kunnen werken. En dan zaten we nog met de gesloten grens." Volgens Pannecoucke zat er niets anders op dan de Beelden route dit jaar te schrappen. Vo rig jaar was de expositie al klei ner, vanwege de grootscheepse, landelijke start van de viering van 75 jaar vrijheid op de Schel- deboulevard. Pannecoucke blijft optimistisch: ,,Volgend jaar zomer keren we in volle glorie terug." De reconstructie van de weg tussen Kuitaart en Lamswaarde, oftewel 'De Free', staat al een tijd op stapel. De gemeente Hulst wil de riolering laten vervangen en daarna de weg herbestraten. Het gedeelte binnen de bebouwde kom wordt meteen heringericht en de invulling is sa men met een werkgroep van bewo ners en dorpsraad bepaald. Zo is er behoefte aan extra parkeerruimte, maar de huidige weg is daarvoor te smal. De gemeente Hulst kocht daarom een strook grond van een agrarisch perceel, dat grenst aan de Frederik Hendrikstraat. Er worden 24 parkeerplaatsen gemaakt. Netwerkbeheerder DNWG werkt momenteel aan kabels en lei dingen. Tot en met vrijdag is de kruising van de Frederik Hendrik straat met de Dreef afgesloten voor verkeer, omdat er aan een gaslei ding wordt gewerkt. Daarna begin nen de rioolwerken en de herin richting. De werkzaamheden gaan naar verwachting vier tot vijf maanden duren. m i juli rondrijden. Ze vervoeren grond uit het binnenhoofd van de Nieuwe Sluis, aan de kant van het Kanaal Gent-Terneuzen. Als die 'put' op elf meter onder Normaal We meten constant in de wijde omgeving of zich trillingen voordoen Amsterdams Peil is, wordt er water in gezet, waarna het ontgraven tot 22 meter onder NAP kan beginnen. Dit gebeurt volgens hetzelfde re cept, met twee kranen vanaf een ponton waarmee, goed zichtbaar vanaf de weg over het sluizencom- plex, het buitenhoofd aan de Wes- terschelde-kant van de sluis is uit gediept. Dat werk heeft overigens vertraging opgelopen. Deze maand zou het buitenhoofd, na het aan brengen van drie meter onderwa- terbeton, worden drooggezet. Dat wordt ijs en weder dienende eind augustus. Het bleek een preciezer karwei dan van tevoren ingeschat. Verontreiniging De opleveringsdatum van de Nieuwe Sluis is eerder verschoven van mei 2022 naar eind 2022. Dat had te maken met een onverwacht grote verontreiniging van de Sche- pendijk, waardoor het afgraven van die landtong later kon beginnen. Een stuk van de Schependijk moest er eerst af om voldoende werkruimte voor de Nieuwe Sluis te kunnen scheppen. Ondertussen is in China, met wat oponthoud door de coronacri sis, doorgewerkt aan de bruggen en sluisdeuren voor de Nieuwe Sluis. Halverwege volgend jaar worden die in Nederland ver wacht. Dat is een paar maanden te vroeg door de vertraagde opleve ring van de Schependijk. Een ramp is dat niet, de bruggen en sluisdeuren moeten alleen tij delijk ergens anders worden ge stald. Tot het grote handwerk, het betonvlechtwerk, helemaal ge reed is. Tachtig man extra uit heel Europa wordt daarvoor vanaf sep tember 'ingevlogen'. Vooraf was ingeschat dat er meer personeel uit het buitenland nodig zou zijn. Het idee bestond een hotelboot voor hen te laten afmeren. Dat hoeft niet meer; opnieuw een meevaller. woensdag 17 juni 2020 Grootste herrie bouw achter de rug Harmen van der Werf Terneuzen Beelden die eerder in Ter- neuzen stonden. De langverwachte herinrichting van de Frederik Hendrikstraat in Lamswaarde komt dichterbij. Eerst worden er kabels en lei dingen vervangen. Sophie Stockman Lamswaarde Tig 1. - "Jy gj Buitenhoofd Q Binnenhoofd Kolkennlvelleerkanaal Verlengen Goessekade Afronding Schepend ijk Q Aanleg dienstenhaven a Sloop gebouwen Aanpassen kade Buitenhaven-West Q Primaire waterkering naast Middensluis De bouw van de Nieuwe Sluis, die eind 2022 klaar moet zijn. FOTO'S NIEUWE SLUIS Overzicht werkzaamheden Nieuwe Sluis Terneuzen. - Harm Verbeek

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 64