Reconstructie 'De Free'
Lamswaarde dichterbij
Beeldenroute op Scheldeboulevard in
Terneuzen genekt door coronacrisis
7
NIEUWE SLUIS AANLEG ZONDER AL TE VEEL KLACHTEN OVER HINDER
Het werk aan de
Nieuwe Sluis in
Terneuzen vordert
gestaag. Er is overlast
in de omgeving, maar
dan vooral van
achteruit rijdende
'dumpers'.
Tegenvallers zijn onver
mijdelijk bij een groot
project. Die zijn er ook bij
de bouw van de Nieuwe
Sluis, maar er zijn ook mooie mee
vallers. De meeste werkzaamhe
den die herrie of trillingen kun
nen veroorzaken, zoals het slaan
van damwanden, zijn achter de
rug. En, hoera, tot noemenswaar
dige overlast hebben die niet ge
leid.
Harm Verbeek, omgevingsma
nager van opdrachtgever Vlaams
Nederlands Scheldecommissie,
vertelt het dinsdag met gepaste
trots, voorafgaand aan een presen
tatie via de Nieuwe Sluis-website
over de actuele stand van zaken.
,,We meten constant in de wijde
omtrek of zich trillingen voordoen.
Af en toe hadden we een uitschie
ter, zoals in de Grenulaan in de
binnenstad. Niet veroorzaakt door
ons, bleek later, maar door een
vrachtauto in de straat."
Klachten over lawaai zijn er ook
amper. O ja, wel enkele over de vei
ligheidsgeluiden van de grote
kiepkarren, de dumpers, bij het
ontgraven van de sluishoofden,
waarin de sluisdeuren moeten ko
men. Dag en nacht gaat dat werk
door. Als de dumpers achteruit rij
den, klinken scherpe piepjes. ,,Die
geluiden reiken ver", realiseert
Verbeek zich, ,,maar voor de veilig
heid zijn ze wel noodzakelijk."
Wie last heeft van de scherpe
piepjes, moet nog even geduld
hebben. De dumpers blijven tot in
TERNEUZEN Voor het eerst in
twintig jaar zal deze zomer
geen openluchtexpositie van
beeldhouwwerken en andere
kunstwerken te zien zijn op de
Terneuzense Scheldeboulevard.
Oorzaak: de coronacrisis.
Het klinkt wellicht gek dat juist
een tentoonstelling in de bui
tenlucht geen doorgang vindt,
onderkent de sinds jaar en dag
bij de Beeldenroute betrokken
Vlaamse kunstenaar Joseph
Pannecoucke. Het gevaar van
besmetting buiten is immers
niet zo groot. ,,Maar", verklaart
Pannecoucke, ,,lange tijd is on
duidelijk gebleven hoe lang de
beperkende maatregelen zou
den blijven gelden. Veel
kunstenaars hebben door de
lockdown ook niet in hun ate
liers kunnen werken. En dan
zaten we nog met de gesloten
grens."
Volgens Pannecoucke zat er
niets anders op dan de Beelden
route dit jaar te schrappen. Vo
rig jaar was de expositie al klei
ner, vanwege de grootscheepse,
landelijke start van de viering
van 75 jaar vrijheid op de Schel-
deboulevard. Pannecoucke
blijft optimistisch: ,,Volgend
jaar zomer keren we in volle
glorie terug."
De reconstructie van de weg tussen
Kuitaart en Lamswaarde, oftewel
'De Free', staat al een tijd op stapel.
De gemeente Hulst wil de riolering
laten vervangen en daarna de weg
herbestraten. Het gedeelte binnen
de bebouwde kom wordt meteen
heringericht en de invulling is sa
men met een werkgroep van bewo
ners en dorpsraad bepaald. Zo is er
behoefte aan extra parkeerruimte,
maar de huidige weg is daarvoor te
smal. De gemeente Hulst kocht
daarom een strook grond van een
agrarisch perceel, dat grenst aan de
Frederik Hendrikstraat. Er worden
24 parkeerplaatsen gemaakt.
Netwerkbeheerder DNWG
werkt momenteel aan kabels en lei
dingen. Tot en met vrijdag is de
kruising van de Frederik Hendrik
straat met de Dreef afgesloten voor
verkeer, omdat er aan een gaslei
ding wordt gewerkt. Daarna begin
nen de rioolwerken en de herin
richting.
De werkzaamheden gaan naar
verwachting vier tot vijf maanden
duren.
m i
juli rondrijden. Ze vervoeren
grond uit het binnenhoofd van de
Nieuwe Sluis, aan de kant van het
Kanaal Gent-Terneuzen. Als die
'put' op elf meter onder Normaal
We meten constant
in de wijde omgeving
of zich trillingen
voordoen
Amsterdams Peil is, wordt er water
in gezet, waarna het ontgraven tot
22 meter onder NAP kan beginnen.
Dit gebeurt volgens hetzelfde re
cept, met twee kranen vanaf een
ponton waarmee, goed zichtbaar
vanaf de weg over het sluizencom-
plex, het buitenhoofd aan de Wes-
terschelde-kant van de sluis is uit
gediept. Dat werk heeft overigens
vertraging opgelopen. Deze maand
zou het buitenhoofd, na het aan
brengen van drie meter onderwa-
terbeton, worden drooggezet. Dat
wordt ijs en weder dienende eind
augustus. Het bleek een preciezer
karwei dan van tevoren ingeschat.
Verontreiniging
De opleveringsdatum van de
Nieuwe Sluis is eerder verschoven
van mei 2022 naar eind 2022. Dat
had te maken met een onverwacht
grote verontreiniging van de Sche-
pendijk, waardoor het afgraven van
die landtong later kon beginnen.
Een stuk van de Schependijk
moest er eerst af om voldoende
werkruimte voor de Nieuwe Sluis
te kunnen scheppen.
Ondertussen is in China, met
wat oponthoud door de coronacri
sis, doorgewerkt aan de bruggen
en sluisdeuren voor de Nieuwe
Sluis. Halverwege volgend jaar
worden die in Nederland ver
wacht. Dat is een paar maanden te
vroeg door de vertraagde opleve
ring van de Schependijk.
Een ramp is dat niet, de bruggen
en sluisdeuren moeten alleen tij
delijk ergens anders worden ge
stald. Tot het grote handwerk, het
betonvlechtwerk, helemaal ge
reed is. Tachtig man extra uit heel
Europa wordt daarvoor vanaf sep
tember 'ingevlogen'. Vooraf was
ingeschat dat er meer personeel
uit het buitenland nodig zou zijn.
Het idee bestond een hotelboot
voor hen te laten afmeren. Dat
hoeft niet meer; opnieuw een
meevaller.
woensdag 17 juni 2020
Grootste herrie bouw achter de rug
Harmen van der Werf
Terneuzen
Beelden die eerder in Ter-
neuzen stonden.
De langverwachte herinrichting
van de Frederik Hendrikstraat in
Lamswaarde komt dichterbij.
Eerst worden er kabels en lei
dingen vervangen.
Sophie Stockman
Lamswaarde
Tig
1. - "Jy
gj Buitenhoofd
Q Binnenhoofd
Kolkennlvelleerkanaal
Verlengen Goessekade
Afronding Schepend ijk
Q Aanleg dienstenhaven
a Sloop gebouwen
Aanpassen kade Buitenhaven-West
Q Primaire waterkering naast Middensluis
De bouw van de Nieuwe Sluis, die eind 2022 klaar moet zijn.
FOTO'S NIEUWE SLUIS
Overzicht werkzaamheden Nieuwe Sluis Terneuzen.
- Harm Verbeek