p
Bonus en
extraatjes
om leraren
te lokken
II
NIEUWS 3
INTERVIEW RICK BRINK
'Minister van
Gehandicapten
zaken' Rick Brink
ziet dat de corona
crisis ook positief uit
kan pakken voor
mensen met een
beperking. Een
doventolk op tv is
plots normaal, net
zoals thuiswerken.
Het gaat niet
vanzelf. Steeds
is het weer
nodig om de
vinger op te
steken en te
zeggen: 'Hé, wij
zijn er ook nog!'
Amsterdam gaat alle leraren op
basisscholen een bonus geven
van 1000 euro per jaar. Leraren
die op scholen in achterstands
wijken werken, krijgen daar nog
eens 1500 euro bovenop. Het geld
komt uit een pot met 116 miljoen
euro die het kabinet de komende
vier jaar beschikbaar stelt om de
noodplannen voor het lerarente
kort in de vier grote steden plus
Almere uit te voeren.
In Rotterdam en Den Haag
wordt het geld ingezet voor de
begeleiding van leraren en om
meer ondersteunend personeel
aan te nemen. In Utrecht wordt
gekeken naar de begeleiding van
beginnende leerkrachten. Al-
mere kiest voor een combinatie
van begeleiding van starters en
extra ondersteunend personeel.
In die vijf steden is het leraren
tekort het grootst. Ook lopen de
tekorten daar op omdat docenten
er vertrekken om les te gaan ge
ven op scholen buiten de stad,
omdat ze daar bijvoorbeeld mak
kelijker aan een betaalbare wo
ning kunnen komen en de werk
druk lager is. In Amsterdam liep
het aantal vertrekkende leraren
op van 134 in schooljaar 2015
2016 naar 254 in 2018-2019.
We geven steden nu
de ruimte voor
oplossingen als de
nood te hoog is
De steden dienden begin dit jaar
eigen noodplannen in bij minis
ter Arie Slob (Basis- en Voortge
zet Onderwijs). Het extra geld
om de plannen uit te voeren, is
vrijgemaakt in de Voorjaarsnota.
Al eerder werd bekend dat er vier
jaar lang 9 miljoen euro extra is
om mensen van buiten het on
derwijs (zij-instromers) op te
leiden tot docent. ,,We geven ste
den de ruimte voor oplossingen
als de nood hoog is'', aldus Slob.
Zo mogen basisscholen in de
grote steden die door het tekort
in acute problemen komen, mu
ziek- en tekenleraren voor de
klas zetten. Dat mag maximaal
één dag per week en zij mogen
geen taal of rekenen geven. Op
die manier hopen scholen te
voorkomen dat klassen naar huis
worden gestuurd of de vijfdaagse
schoolweek wordt ingekort.
Ook andere 'professionals' mo
gen voor de klas staan. Het gaat
om 'mensen met een bepaalde
expertise''', aldus een woord
voerder.
Rick Brink pakte
op 9 maart met
een zijn telefoon
toen hij een
persconferentie
van premier
Rutte en Jaap
van Dissel van het RIVM zag. ,,Er
was geen doventolk. We zaten
middenin de grootste crisis sinds
de Tweede Wereldoorlog en ze
waren dat vergeten! Ik heb minis
ter Hugo de Jonge gebeld en ge
zegd: dit is echt niet meer van deze
tijd. Bij de volgende persconferen
tie stond doventolk Irma Sluis,
onze held, tussen de bewindsper
sonen om live te vertalen. Irma
doet het fantastisch. De aandacht
die zij kreeg, heeft ervoor gezorgd
dat mensen een doventolk nor
maal zijn gaan vinden.''
Rick Brink, 34 jaar, is vandaag
precies één jaar 'minister van Ge
handicaptenzaken', een initatief
van omroep KRO-NCRV. Hij
heeft geen ministerie, geen batal
jon ambtenaren of miljarden
euro's budget, maar wel invloed.
,,Ik heb van meerdere bewinds
personen hun 06 in mijn telefoon.
De titel minister heeft impact.
Hugo de Jonge heeft me meegeno
men naar de ministerraad toen ik
vorig jaar was gekozen. Dat is best
bijzonder, want ik ben natuurlijk
gewoon een burger. Dat was niet
gelukt als je iemand 'ambassadeur
voor Gehandicaptenzaken' noemt.
Bewindspersonen bellen mij nu
zelf ook. Minister De Jonge wil
dan videobellen om te horen wat
er speelt bij mensen met een be
perking in deze coronatijd. Ik heb
echt het idee dat ik dan gelijk
waardig ben.''
Brozebottenziekte
Hij heeft een vorm van brozebot-
tenziekte, osteogenesis imper
fecta, een aangeboren aandoening.
Brink is klein gebleven en breekt
gemakkelijk iets. Hij zat al vijftien
keer in het gips en heeft het lopen
met een rollator maar opgegeven -
te riskant. En met zijn lengte van
1,04 meter 'kon ik nog geen glas
water van de tafel pakken'.
Door zijn lichaamsbouw met re
latief grote longen behoort hij tot
de risicogroep. ,,Daar wil je geen
ontsteking hebben. In de eerste
weken was ik heel erg bang. Later
vroeg iemand: 'Heb jij vaak griep?'
Nee, eigenlijk nooit. Hij stelde dat
ik dan geen problemen had met
mijn immuunsysteem. En ik ben
jong. Er zijn schattingen dat van de
twee miljoen mensen met een be
perking ongeveer de helft kwets
baarder is bij een besmetting. Veel
mensen hebben schrik voor het vi
rus. Mensen die thuiswonen met
beademingsproblemen, met een
stoma, mensen die dezelfde ziekte
hebben als ik, noem maar op. Die
angst is er nog steeds en deze groep
zit nog steeds veel thuis.''
Hij vervolgt: ,,Mensen met een
beperking voelen zich meer dan
gemiddeld eenzaam en de hoofd
oorzaak is omdat ze geen werk
kunnen vinden. Ze zitten vaak
thuis. DSt beperkt ze. Ik kreeg afge
lopen tijd berichten van mensen
met een beperking die zeiden: het
is ook weleens fijn dat heel de sa-
menleving nu voelt hoe ik me elke
dag voel.''
Toen hij 18 was en een bijbaan
tje zocht kreeg hij te horen: 'Me
neer Brink, weet u wat u moet
doen? Een Wajong-uitkering aan
vragen, dan kunt u gewoon lekker
thuiszitten. Daar kunt u prima van
leven'. ,,Gelukkig stonden mijn
ouders er anders in. Als puber
wilde ik een mobiele telefoon.
'Dan zoek je een baantje en ga je
ervoor sparen', zei mijn vader.
'Maar pa, ik kan toch geen vakken-
vullen?' 'Dat maakt me niet uit',
was zijn antwoord. 'Er zijn genoeg
ondernemers die werk hebben dat
je wel kunt.' Mijn eerste baantje
was centralist bij een taxionder
neming. Nu ben ik minister van
Gehandicaptenzaken, een be
taalde baan in dienst van de KRO-
NCRV.''
Vriendjes
,,Mijn ouders hebben grote moeite
moeten doen om mij op een regu
liere basisschool te krijgen. Het
lukte en daardoor had ik vriendjes
in de buurt. Maar veel kinderen
met een beperking gaan naar een
speciale school en missen die soci
ale contacten. Zij worden niet uit
genodigd voor kinderfeestjes. Ik
ben trots op het SamenSpeel-
Akkoord waarin we met allerlei
partijen hebben afgesproken dat
binnen twee jaar meer dan de
helft van de gemeenten een inclu
sieve speeltuin heeft. Als kinderen
met een beperking leren dat ze er
niet bij horen en kinderen zonder
beperking ze raar vinden, dan
missen we de boot. Dus meng de
kinderen. In een rolstoel kun je
niet veel in een speeltuin.''
Zijn missie is hard nodig, weet
hij. ,,Het gaat niet vanzelf. Steeds
is het weer nodig om de vinger op
te steken en te zeggen: 'Hé, wij
zijn er ook nog!' Overal. Super
markten eisten dat iedereen met
een karretje liep. Toen ben ik met
het Centraal Bureau Levensmid
delen in gesprek gegaan over het
feit dat er een grote groep is die dat
niet kan en dus niet aan levens
middelen kan komen. Bij de NS
eenzelfde verhaal. Hoe moeten
blinden aan de hand van stickers
weten waar ze mogen zitten? Of
neem de terrassen die zijn uitge
breid. Prima, maar ze staan wel op
de geleidelijnen voor slechtzien
den. Dan neem ik contact op met
Koninklijke Horeca Nederland om
dat te veranderen.''
,,Corona biedt mensen met een
gebrek ook ongekende kansen'',
stelt Brink. ,,Opeens is het heel
normaal om thuis les te krijgen en
vanuit thuis te werken. Het tón!
Maar nu alles weer opengaat en
werkgevers weer willen dat je naar
kantoor komt, ontstaat er weer
ongelijkheid. Het is mijn topprio
riteit om ervoor te zorgen dat dat
niet gebeurt. Ik hoop dat de coro
nacrisis uiteindelijk positief uit
pakt voor mensen met een beper
king.''
woensdag 17 juni 2020
'Corona biedt mensen met
gebrek ongekende kansen'
GO
De vier grote steden plus Al-
mere maken het vak van le
raar aantrekkelijker. Dit vari
eert van bonussen tot extra
begeleiding van jonge docen
ten.
Hanneke Keultjes
Den Haag
-Arie Slob, Basis- en
Voortgezet Onderwijs
Ton Voermans
Hardenberg
Rick Brink is 'minister van Ge
handicaptenzaken', een initiatief
van KRO-NCRV.