p Bonus en extraatjes om leraren te lokken II NIEUWS 3 INTERVIEW RICK BRINK 'Minister van Gehandicapten zaken' Rick Brink ziet dat de corona crisis ook positief uit kan pakken voor mensen met een beperking. Een doventolk op tv is plots normaal, net zoals thuiswerken. Het gaat niet vanzelf. Steeds is het weer nodig om de vinger op te steken en te zeggen: 'Hé, wij zijn er ook nog!' Amsterdam gaat alle leraren op basisscholen een bonus geven van 1000 euro per jaar. Leraren die op scholen in achterstands wijken werken, krijgen daar nog eens 1500 euro bovenop. Het geld komt uit een pot met 116 miljoen euro die het kabinet de komende vier jaar beschikbaar stelt om de noodplannen voor het lerarente kort in de vier grote steden plus Almere uit te voeren. In Rotterdam en Den Haag wordt het geld ingezet voor de begeleiding van leraren en om meer ondersteunend personeel aan te nemen. In Utrecht wordt gekeken naar de begeleiding van beginnende leerkrachten. Al- mere kiest voor een combinatie van begeleiding van starters en extra ondersteunend personeel. In die vijf steden is het leraren tekort het grootst. Ook lopen de tekorten daar op omdat docenten er vertrekken om les te gaan ge ven op scholen buiten de stad, omdat ze daar bijvoorbeeld mak kelijker aan een betaalbare wo ning kunnen komen en de werk druk lager is. In Amsterdam liep het aantal vertrekkende leraren op van 134 in schooljaar 2015 2016 naar 254 in 2018-2019. We geven steden nu de ruimte voor oplossingen als de nood te hoog is De steden dienden begin dit jaar eigen noodplannen in bij minis ter Arie Slob (Basis- en Voortge zet Onderwijs). Het extra geld om de plannen uit te voeren, is vrijgemaakt in de Voorjaarsnota. Al eerder werd bekend dat er vier jaar lang 9 miljoen euro extra is om mensen van buiten het on derwijs (zij-instromers) op te leiden tot docent. ,,We geven ste den de ruimte voor oplossingen als de nood hoog is'', aldus Slob. Zo mogen basisscholen in de grote steden die door het tekort in acute problemen komen, mu ziek- en tekenleraren voor de klas zetten. Dat mag maximaal één dag per week en zij mogen geen taal of rekenen geven. Op die manier hopen scholen te voorkomen dat klassen naar huis worden gestuurd of de vijfdaagse schoolweek wordt ingekort. Ook andere 'professionals' mo gen voor de klas staan. Het gaat om 'mensen met een bepaalde expertise''', aldus een woord voerder. Rick Brink pakte op 9 maart met een zijn telefoon toen hij een persconferentie van premier Rutte en Jaap van Dissel van het RIVM zag. ,,Er was geen doventolk. We zaten middenin de grootste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog en ze waren dat vergeten! Ik heb minis ter Hugo de Jonge gebeld en ge zegd: dit is echt niet meer van deze tijd. Bij de volgende persconferen tie stond doventolk Irma Sluis, onze held, tussen de bewindsper sonen om live te vertalen. Irma doet het fantastisch. De aandacht die zij kreeg, heeft ervoor gezorgd dat mensen een doventolk nor maal zijn gaan vinden.'' Rick Brink, 34 jaar, is vandaag precies één jaar 'minister van Ge handicaptenzaken', een initatief van omroep KRO-NCRV. Hij heeft geen ministerie, geen batal jon ambtenaren of miljarden euro's budget, maar wel invloed. ,,Ik heb van meerdere bewinds personen hun 06 in mijn telefoon. De titel minister heeft impact. Hugo de Jonge heeft me meegeno men naar de ministerraad toen ik vorig jaar was gekozen. Dat is best bijzonder, want ik ben natuurlijk gewoon een burger. Dat was niet gelukt als je iemand 'ambassadeur voor Gehandicaptenzaken' noemt. Bewindspersonen bellen mij nu zelf ook. Minister De Jonge wil dan videobellen om te horen wat er speelt bij mensen met een be perking in deze coronatijd. Ik heb echt het idee dat ik dan gelijk waardig ben.'' Brozebottenziekte Hij heeft een vorm van brozebot- tenziekte, osteogenesis imper fecta, een aangeboren aandoening. Brink is klein gebleven en breekt gemakkelijk iets. Hij zat al vijftien keer in het gips en heeft het lopen met een rollator maar opgegeven - te riskant. En met zijn lengte van 1,04 meter 'kon ik nog geen glas water van de tafel pakken'. Door zijn lichaamsbouw met re latief grote longen behoort hij tot de risicogroep. ,,Daar wil je geen ontsteking hebben. In de eerste weken was ik heel erg bang. Later vroeg iemand: 'Heb jij vaak griep?' Nee, eigenlijk nooit. Hij stelde dat ik dan geen problemen had met mijn immuunsysteem. En ik ben jong. Er zijn schattingen dat van de twee miljoen mensen met een be perking ongeveer de helft kwets baarder is bij een besmetting. Veel mensen hebben schrik voor het vi rus. Mensen die thuiswonen met beademingsproblemen, met een stoma, mensen die dezelfde ziekte hebben als ik, noem maar op. Die angst is er nog steeds en deze groep zit nog steeds veel thuis.'' Hij vervolgt: ,,Mensen met een beperking voelen zich meer dan gemiddeld eenzaam en de hoofd oorzaak is omdat ze geen werk kunnen vinden. Ze zitten vaak thuis. DSt beperkt ze. Ik kreeg afge lopen tijd berichten van mensen met een beperking die zeiden: het is ook weleens fijn dat heel de sa- menleving nu voelt hoe ik me elke dag voel.'' Toen hij 18 was en een bijbaan tje zocht kreeg hij te horen: 'Me neer Brink, weet u wat u moet doen? Een Wajong-uitkering aan vragen, dan kunt u gewoon lekker thuiszitten. Daar kunt u prima van leven'. ,,Gelukkig stonden mijn ouders er anders in. Als puber wilde ik een mobiele telefoon. 'Dan zoek je een baantje en ga je ervoor sparen', zei mijn vader. 'Maar pa, ik kan toch geen vakken- vullen?' 'Dat maakt me niet uit', was zijn antwoord. 'Er zijn genoeg ondernemers die werk hebben dat je wel kunt.' Mijn eerste baantje was centralist bij een taxionder neming. Nu ben ik minister van Gehandicaptenzaken, een be taalde baan in dienst van de KRO- NCRV.'' Vriendjes ,,Mijn ouders hebben grote moeite moeten doen om mij op een regu liere basisschool te krijgen. Het lukte en daardoor had ik vriendjes in de buurt. Maar veel kinderen met een beperking gaan naar een speciale school en missen die soci ale contacten. Zij worden niet uit genodigd voor kinderfeestjes. Ik ben trots op het SamenSpeel- Akkoord waarin we met allerlei partijen hebben afgesproken dat binnen twee jaar meer dan de helft van de gemeenten een inclu sieve speeltuin heeft. Als kinderen met een beperking leren dat ze er niet bij horen en kinderen zonder beperking ze raar vinden, dan missen we de boot. Dus meng de kinderen. In een rolstoel kun je niet veel in een speeltuin.'' Zijn missie is hard nodig, weet hij. ,,Het gaat niet vanzelf. Steeds is het weer nodig om de vinger op te steken en te zeggen: 'Hé, wij zijn er ook nog!' Overal. Super markten eisten dat iedereen met een karretje liep. Toen ben ik met het Centraal Bureau Levensmid delen in gesprek gegaan over het feit dat er een grote groep is die dat niet kan en dus niet aan levens middelen kan komen. Bij de NS eenzelfde verhaal. Hoe moeten blinden aan de hand van stickers weten waar ze mogen zitten? Of neem de terrassen die zijn uitge breid. Prima, maar ze staan wel op de geleidelijnen voor slechtzien den. Dan neem ik contact op met Koninklijke Horeca Nederland om dat te veranderen.'' ,,Corona biedt mensen met een gebrek ook ongekende kansen'', stelt Brink. ,,Opeens is het heel normaal om thuis les te krijgen en vanuit thuis te werken. Het tón! Maar nu alles weer opengaat en werkgevers weer willen dat je naar kantoor komt, ontstaat er weer ongelijkheid. Het is mijn topprio riteit om ervoor te zorgen dat dat niet gebeurt. Ik hoop dat de coro nacrisis uiteindelijk positief uit pakt voor mensen met een beper king.'' woensdag 17 juni 2020 'Corona biedt mensen met gebrek ongekende kansen' GO De vier grote steden plus Al- mere maken het vak van le raar aantrekkelijker. Dit vari eert van bonussen tot extra begeleiding van jonge docen ten. Hanneke Keultjes Den Haag -Arie Slob, Basis- en Voortgezet Onderwijs Ton Voermans Hardenberg Rick Brink is 'minister van Ge handicaptenzaken', een initiatief van KRO-NCRV.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 3