0)
\^m
18
Corendon was op
weg naar het beste
jaar ooit, tot het
coronavirus roet in het
eten gooide. Nu dreigt
ontslag voor een kwart
van het personeel en
hangt de reisorganisa
tie aan het infuus bij de
banken en de overheid.
Takeaway
INTERVIEWSTEVEN VAN DER HEIJDEN
Toen het
virus in
Wuhan
rondwaarde,
was het
nog een ver
van-mijn-
bedshow
Kort
'Witte boorden' gaan ook
staken bij Tata Steel
Het kantoorpersoneel van Tata Steel legt
vandaag vanaf half tien het werk neer. Dat
meldt vakbond FNV, die hoopt op een paar
honderd stakers. In totaal werken er zo'n
1500 mensen op het kantoor bij Tata Steel.
Volgens FNV staan er 400 banen op de
tocht. Acties bij Tata zijn al enige tijd aan de
gang. „Zolang we geen reactie van de direc
tie krijgen op onze eisen, gaan de estafette
stakingen door'', aldus Roel Berghuis van
FNV. Er is protest tegen de dreigende reor
ganisatie bij het staalbedrijf. Daarnaast zijn
werknemers boos over het gedwongen ver
trek van topman Theo Henrar van Tata Steel
Nederland. Ook menen ze dat ze onterecht
opdraaien voor de verliezen van met name
de Britse vestiging van Tata, iets wat door de
staalfabrikant wordt tegengesproken.
85 KLANTEN KRIJGEN GELD TERUG
Transavia schikt, KLM niet
De rechtszaak tegen Transavia, aangespan
nen door gedupeerde klanten die geld terug
eisen, is van de baan. De luchtvaartmaat
schappij heeft geschikt. KLM houdt wel voet
bij stuk. Het juridisch geschil draait om
klanten die tegen hun zin een coronavou
cher hebben gekregen nadat hun vlucht was
geannuleerd en hun geld terug willen. Een
groep van 85 klanten krijgt nu van Transavia
het volledige bedrag teruggestort, meldt
claimstichting Aviclaim. Het gaat om een
totaalbedrag van in totaal 21.000 euro.
Volvo snijdt in personeel
Vrachtwagen- en bussenbouwer Volvo
Group schrapt 4100 kantoorbanen. Daarvan
verdwijnen er 1250 in thuisland Zweden.
Volvo heeft ook in Nederland vestigingen,
maar het is nog niet duidelijk of hier ook
medewerkers hun baan kwijtraken. Volvo
noemt de teruggelopen activiteiten als ge
volg van de coronapandemie als belangrijk
ste oorzaak voor de reorganisatie. Volgens
topman Martin Lundstedt houdt de vermin
derde vraag de komende jaren aan en dus
moet Volvo zich aanpassen.
ABN Amro
Just Eat
Air France-
KLM
Flow
Traders
Als één sector weet om te gaan met calamitei
ten, dan is het de reiswereld wel, zegt Coren-
don-baas Steven van der Heijden (60). Elk jaar
gebeurt er ergens op de wereld wel iets heftigs,
of het nu een oorlog, een orkaan of een andere
ramp is. Hij wil maar zeggen: ze zijn op alles
voorbereid. Nou ja, bijna alles. Met het virus dat
de hele wereld in no-time in zijn greep kreeg,
wisten ze zich geen raad. En nog steeds is de
worsteling groot. ,,Het is een live-rampen
oefening'', zegt Van der Heijden.
Hij klinkt nuchter en realistisch, tijdens het
telefonische interview. Typerend is zijn ant
woord op de vraag of hij zich zorgen maakt over
het voortbestaan van Corendon: ,,'Zorgen' is wat
mij betreft een woord dat thuishoort in de per
soonlijke levenssfeer. De omstandigheden zijn
heftig, ja, maar in dit soort situaties moet je niet
in de emotie gaan zitten, maar rationeel blijven
en nadenken over scenario's voor de komende
jaren. Wat willen onze klanten, hoe pas
sen we ons daar op aan, wat betekent
dat voor onze vloot en onze hotels,
enzovoort?'' Een overlevingsstand is
het, zegt hij er zelf over.
,Toen het virus in Wuhan rond
waarde, was het nog een ver-van
mijn-bedshow. Het moment dat het
virus cruiseschepen bereikte en het
op het schip Costa Smeralda van ons
eigen merk Stip Reizen speelde,
kwam het al snel dichterbij. Ik denk
dat we eind januari in de corona
stand stonden. De impact op de
verkoop werd later duidelijk toen
een hotel in Tenerife werd ge
troffen en in quarantaine moest,
dat was eind februari.''
deel zat verder weg, zoals op Curasao en Bali.''
,,In mijn omgeving zijn veel mensen fervent
wintersporter en het leek alsof iedereen die in
Italië was geweest, corona had opgelopen. Ge
lukkig heeft niemand op de ic gelegen of erger,
maar ze zijn behoorlijk ziek geweest en lang
ook. Zelf ben ik door corona al twaalf weken niet
op het werk geweest en ik kan mij
niet herinneren dat ik ooit zolang
niet in het vliegtuig heb gezeten.
Maar dat zijn geen dingen waar ik
last van heb.''
,,Langzaam vielen boekingen stil, steeds meer
landen troffen maatregelen. We besloten de ver
trekken tot 1 april te annuleren, negen dagen la
ter op 23 maart, besloten we om alle reizen met
vertrek tot 1 juni te annuleren. Uiteindelijk ging
het om 200.000 annuleringen. Daarna zijn we
onze klanten gaan terughalen. Dat ging om
bijna 7000 mensen. De meeste mensen zaten
rond de Rode en Middellandse Zee, maar een
„Portemonnee? Welke portemon
nee?! Er is geen portemonnee
meerWe waren op weg naar het
beste jaar ooit qua boekingen en
marges en nu zitten we in de over-
levingsstand. We hebben het over
leefd dankzij steunmaatregelen, de
overheid heeft ons heel adequaat
geholpen. In eerste instantie dach
ten we dat de crisis snel voorbij zou
zijn, maar geleidelijk werd duide
lijk dat het niet zo was. Dit is een verloren jaar,
rampzalig gewoon. We zullen afscheid nemen
van ongeveer honderd mensen, een kwart van
ons personeelsbestand. We zien onszelf als één
grote familie en het afscheid valt ons zwaar.
Maar het is onvermijdelijk, willen we dit overle
ven.''
,,We hebben de banken nodig om ons door de
zwaarste periode heen te helpen. We zijn in on
derhandeling over extra kredieten, het gaat
woensdag 17 juni 2020
REORGANISATIE KAN 400 BANEN KOSTEN
GEVOLGEN NEDERLAND ONDUIDELIJK
O
-111,
De aankondi
ging van de Fed
om bedrijfsobli-
gaties op te
kopen, zorgde
voor een posi
tieve stemming.
GO
De maaltijdbe-
stelsite kreeg
een koopadvies
van Bank of
America.
Air France gaat
met een deel van
de binnenlandse
verbindingen
stoppen.
Samen met NSI
de enige daler in
de MidKap.
o
De harde crash
Natasja de Groot
Wanneer werd het u duidelijk dat
het om een ernstig virus ging?
Heeft u zelf last gehad van het virus?
Wat gebeurde erna?
Hoe hard heeft corona Corendon
geraakt in de portemonnee?
En gaat Corendon het redden?