75 jaar Bevrijding wv*f 12 NIEUWS De weinige overlevende joodse landgenoten uit de nazikampen kregen 75 jaar geleden bij hun terugkeer in Nederland een uiterst kille ontvangst. ,,Het meest schrijnend was dat joodse overlevenden een achterstallige gasrekening kregen voorgelegd.'' Joodse over levenden kregen een achter stallige gasrekening voorgelegd woensdag 17 juni 2020 Bob van Huët isschien ver wachtte Rita Boas-Koopman wel te veel van haar landgeno ten. Ze zei het zelf, decennia na een bittere thuiskomst. Als over levende uit het concentratiekamp Auschwitz was ze na de Bevrijding zwak en berooid aangekomen op het Amsterdamse Centraal Station. Wei nig menselijke warmte of begrip wachtte de jonge Rita daar, laat staan troost. Rita kreeg te horen 'dat ze van ge luk mocht spreken dat ze de Honger winter niet had meegemaakt'. Anno 2020 klinkt dat als onvoorstelbaar harteloos, maar toen was het een gangbare reactie in een land dat de eigen ervaringen nog aan het verwer ken was. Nog niet iedereen was ook doordrongen van de horror in de ver nietigingskampen. Er werd van hogerhand ook geen aandacht gevraagd voor het onvoor stelbare wat de weggevoerde landge noten was overkomen. Wat hier was gebeurd was misschien wel erger ge weest, moest de jonge Rita begrijpen uit de reacties op straat. Ze was ver bijsterd. ,,Alsof ik uit Sankt Moritz kwam... Dat ik mijn nummer liet zien maakte niets uit, want dat kon iedereen wel hebben laten tatoeëren. Iemand vroeg of we in Auschwitz op zondag wel eens visite kregen!'' Rita Boas-Koopman - haar verhaal over Auschwitz staat online in de be roemde collectie Oral History van het United States Holocaust Memorial Museum - verwoordt wat veel van de ongeveer 5200 Nederlanders voelden toen ze gebroken terugkeerden. Haar ervaringen over de thuiskomst wer den opgetekend en twintig jaar ge leden gepubliceerd door historica Michal Citroen. Zij werd geïnspi reerd door wat Citroens eigen groot vader erover vertelde en wat leidde -Ab Schuster, overlevende van concentratiekamp tot het boek U wordt door niemand verwacht. De titel zegt eigenlijk al heel veel over de stemming in bevrijd Nederland. Want men zat er duide lijk niet op te wachten, op die joodse landgenoten die terugkwamen uit de hel. Niet op het gedoe over hun op vang en al helemaal niet op de vragen over wat er met hun bezittingen was gebeurd, of op onderzoek naar hoe moorddadig efficiënt de Jodenvervol ging hier wel niet was georganiseerd. Want 102.000 mensen, een duize lingwekkende 71 procent van de Ne derlandse joden, overleefden het niet. Natuurlijk waren er dappere fa milies en mensen uit het verzet die onderduikers verstopten en joodse kinderen redden van een zekere dood, maar feit is dat in geen ander West-Europees land procentueel zo veel joodse medeburgers werden ge deporteerd. Er zou een 'huilbui van jaren' vol gen voordat mevrouw Boas-Koop- man de draad van haar leven weer kon oppakken. Recent nog werd het collectieve wegkijken erkend door koning Willem-Alexander, tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei, toen hij zei: 'Medemensen, medebur gers in nood, voelden zich in de steek gelaten, onvoldoende gehoord, on voldoende gesteund, al was het maar met woorden. Ook vanuit Londen, ook door mijn overgrootmoeder, toch standvastig en fel in haar verzet. Het is iets dat me niet loslaat.' Verdriet Na de oorlog hoorde Ab Schuster (83) thuis veel verdriet hierover. Zijn va der was de latere Amsterdamse op perrabbijn Aron Schuster, die toen veel geestelijke bijstand verleende aan ontzette geloofsgenoten. ,,Er werden veel zelfmoorden gepleegd in de oorlog, maar ook daarna. Mensen die alles waren kwijtgeraakt en geen mogelijkheid zagen hun leven weer op te pakken. Joden in die tijd gingen liever praten met de rabbijn dan met een psychiater, dus dan kwam mijn \X l f>ll k P 4 -- f vader weer huilend thuis, had hij weer iemand van het touw gehaald'', vertelt Schuster aan de telefoon. Wat niet hielp was de botheid van de Nederlandse ambtenarij in die eerste naoorlogse jaren. Overleven den van uitgemoorde joodse families werden regelmatig verrast door ach terstallige rekeningen voor niet-be- taalde onroerendgoedbelasting, erf pacht enzovoort. Terwijl NSB'ers of profiteurs in hun geconfisqueerde huizen zaten, werden aan verjaagde eigenaren nog boetes wegens onbe taalde rekeningen uitgeschreven. ,,Meest schrijnend was dat joodse overlevenden een achterstallige gas- rekening kregen voorgelegd'', zegt Schuster die als kleine jongen con centratiekamp Bergen-Belsen over leefde met zijn ouders. Zijn vader, de opperrabbijn, stelde dat eind jaren 60 aan de kaak tijdens een lezing voor koningin Juliana en tal van politici zaten in de zaal. Daarna kwam er wat meer begrip, aldus Ab Schuster. Hemzelf blijven niettemin steeds die eerste woorden bij van twee Nederlandse mare chaussees. ,,We kwamen bij kasteel Oost in Valkenburg. Het was eind mei, mooi weer. Ik hoorde de een te gen de ander zeggen, echt waar, 'O daar heb je ze weer, ze hebben ze niet allemaal kunnen vergassen'. Het zal inmiddels wel veranderd zijn, maar of er wezenlijk wat is veranderd in de houding van sommige mensen, vraag ik me af.'' Michal Citroen, die al langer radio programma's over het onderwerp had gemaakt, zorgde met haar boek, 45 jaar na de oorlog, voor een her nieuwde discussie. In elke joodse fa milie werd over de terugkeer gespro ken, maar daarbuiten liever niet, van wege de gevoeligheid van het onder werp. De historica werd benaderd door een uitgever na de geruchtma kende Liro-affaire - Nederlandse ambtenaren besloten sieraden en an dere kleine bezittingen van gedepor teerde joden na verloop van tijd on derling te verhandelen - om haar on derzoek en radio-interviews te boek te stellen. Nu, 75 jaar later, overweegt ze een heruitgave van het lang uit verkochte U wordt door niemand ver wacht, want het verhaal over empa thie met mensen in nood, of beter het gebrek daaraan, blijft actueel. Citroen: ,,Ik doe elke keer mijn best om te begrijpen hoe de mensen rea geerden. Het is een gecompliceerd verhaal waarom juist in Nederland zoveel joden de oorlog niet overleef den en waarom de terugkeer van overlevenden hier zo bitter was. Mijn eigen opa kreeg de vraag van de Be lastingdienst hoeveel hij had ver diend in de tijd dat hij in Auschwitz zat. In Auschwitz, dus. Ook de anti- GO Ijskoude ontvangst of erger i\

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 12