7 Opa's en oma's die geen knuffel mogen, afstand houden tot de meester of juf of peuters die niet altijd door hun leidster worden vastgepakt. Voor jonge kinderen is de coronacrisis maar moeilijk te begrijpen. maandag 15 juni 2020 Ellen van Gaaien Rotterdam Wat doe je als leer kracht als een kleu ter in deze tijd met wijde armen op je af rent, omdat hij je zo heeft gemist? Eigenlijk moeten leraren en leerlingen 1,5 meter afstand hou den, ook in de kleuterklassen. Maar hoe stop je zo'n enthousiast kleintje? Dat is nu net wat deskundigen ho pen dat de leerkracht met doet. Zij ho pen dat het kind een flinke knuffel krijgt. Want zeker jonge kinderen snakken naar aanraking. Een 1,5 me tersamenleving is een crime, zegt de Vlaamse psychiater Dirk de Wachter. ,,Die nabijheid is voor kinderen essen tieel. Gelukkig mogen we elkaar in onze kleine bubbels, binnen het gezin, nog aanraken. Ik hoop maar dat dat ex tra veel gebeurt.'' 'Het nieuwe normaal' met 1,5 meter afstand is een gruwel voor pedagogen en psychologen. Zij voorzien een ge neratie die problemen krijgt met hechting, fysiek contact en het aan gaan van relaties als het opgroeien in een 1,5 metersamenleving normaal wordt. ,,Een kind leert nu afstandelijk te zijn, mist de vanzelfsprekendheid van aanraking. Terwijl kinderen moe ten leren om hun lichaam open te stel- len voor contact met anderen'', ver klaart pedagoog Simone Mark. De kleintjes kunnen alleen hun va der, moeder, broer of zus om de hals vliegen. En natuurlijk ook wat vriend jes. Maar die aai over de bol van de le raar, een bemoedigende hand op de schouder als het even niet lukt of dat handje als het afscheid van papa of mama lastig is, ontbreken. De Wach ter: ,,Je kunt niet met kleine kinderen omgaan zonder nabijheid. Als een kind valt, laat je het niet liggen of ga je niet eerst handschoenen aantrekken.'' Afwijzing Voor een kind kan juist een hand op de schouder van de leerkracht ervoor zorgen dat het zich gezien voelt. En dat is weer belangrijk om mee te kunnen doen in de klas. ,,Als leraren geen troost bieden, voelt dat voor een leer ling als een afwijzing'', aldus Mark. En dus is creativiteit geboden. Binnen de huidige regels zijn er heus manieren te verzinnen om de kleintjes tóch de no dige genegenheid te bieden. Bijvoor beeld door letters met de vinger op de rug van een kind te schrijven. Op kinderdagverblijven kan een knuffel troost bieden. Want hoewel in de richtlijnen staat dat het houden van 1,5 meter afstand 'niet altijd mogelijk en wenselijk is', zijn er pedagogisch medewerkers die een afleverzone heb- ben gemaakt. Ouders mogen niet voorbij een bepaalde streep en de leid sters blijven 1,5 meter verderop in de deuropening staan. Peuters komen daardoor in een soort 'niemandsland' bij het wegbrengen. Huilend of niet, ze krijgen een duwtje van hun ouders richting de pedagogisch medewerker. Nee, zo'n afscheid is niet zoals des kundigen dat graag zouden zien. ,,Het belang van het kind moet altijd voor opstaan. Ook al kan ik de privésituatie van pedagogisch medewerkers niet beoordelen, de kinderen moeten zich veilig voelen in de opvang. Opvoeden vraagt om nabijheid'', zegt Mariëlle Balledux, adviseur opvoeden op groeien bij het Nederlands Jeugdinsti- tuut. ,,Gelukkig kijken de meeste pe dagogisch medewerkers goed naar wat kinderen nodig hebben en gaan ze flexibel om met de 1,5 meter.'' Want bij aanraking gebeurt letter lijk iets in het lichaam. Daarbij komen 'geluksstofjes' vrij. ,,Zonder aanraking vlakken mensen af en voelen ze zich somberder'', weet pedagoog Mark. Het is een primaire behoefte die direct na de geboorte zichtbaar wordt. Denk aan een baby die vooral veel geknuffeld wil worden en huidcontact met de moeder moet maken om goed te kun nen hechten. Iets oudere kinderen krijgen weliswaar minder behoefte aan dergelijke aanraking, maar uitein delijk is voor ieder mens een zekere nabijheid noodzakelijk. Temeer omdat sommige kinderen bang zijn door corona. Ze hebben soms wekenlang binnen gezeten, za gen een heel ziek familielid of verloren hun opa of oma aan corona. Wat doet deze periode met hen? Omdat corona zo ongrijpbaar en on controleerbaar is, ontstaat meer angst, verklaart Anke Klein, universitair do- Op 1,5 meter kan veel, en veel ook niet -Mariëlle Balledux, adviseur opvoeden opgroeien cent aan de Universiteit van Leiden (gespecialiseerd in angst bij kinde ren). „Angstige kinderen kunnen heel concrete vragen stellen. Of co rona ook op de glijbaan zit. Maar het kan ook gebeuren dat ze sneller hui len of juist boos zijn.'' In zulke situaties is het belangrijk om over hun emoties te praten, zodat ze alles wat ze hebben meegemaakt een plekje kunnen geven. Gekke tijd Uiteindelijk zullen kinderen zich deze gekke tijd herinneren, maar of die echt schadelijk is? Dat wagen de deskundigen te betwijfelen. ,,De om geving van jonge kinderen is nog klein. Die wordt pas groter naarmate ze ouder worden, dus ze hebben nog de tijd om hun plaats in de maat schappij te bepalen'', aldus Balledux. Daarbij zijn kinderen flexibel, ze passen zich snel aan nieuwe situaties aan. En zoeken zelf naar creatieve op lossingen. Ze knuffelen nu bijvoor beeld de schaduw van hun juf op het schoolplein of lopen hand in hand via die schaduw. Mooi, knikken de deskundigen, maar het blijft anders dan een échte aanraking. Daarom zijn ze het over één ding eens: het is te hopen dat kinderen snel weer binnen de 1,5 me ter van volwassenen mogen komen. Dat ze opa en oma weer gewoon mo gen knuffelen en de juf een échte hand mogen geven. Mark: ,,Ik mag toch hopen dat dit niet normaal wordt, want dat is het niet. Mensen zijn sociale dieren.'' Het is belangrijk dat ze leren dat aanraking erbij hoort, dat ze weten hoe ze relaties moeten aangaan en iemand dicht kunnen na deren. Zoals Balledux samenvat: ,,Op 1,5 meter kan veel en veel ook niet." GO Een knuffel of een aai, kleine kinderen kunnen niet zonder

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 7