h Wie is de baas van de Biesbosch? Nog niet zo simpel 8 ZEELAND OVERLAST IN BIESBOSCH Bootverhuurders rond de Biesbosch zijn het zat dat hun vloot steeds vaker wordt genoemd als veroorzaker van vaarfiles en rommel in het gebied. a ,,Wij zijn opeens de boeman'', zegt bootverhuurder Tony van den Diep straten uit Drimmelen. Het raakt Van den Diepstraten als hij weer leest of hoort dat onder meer Staatsbosbe heer en de lokale politieke partij Groen Drimmelen de drukte in de Biesbosch wijten aan de honderden huurbootjes die er op topdagen rondvaren. ,,Mijn bedrijf wordt zo onterecht in een kwaad daglicht gesteld. Ik ben afhankelijk van de Biesbosch en wil daarom juist een goede balans tussen natuur en recreatie.'' Dit voorjaar heeft Van den Diep straten door het mooie weer en de coronacrisis meer boten verhuurd, maar het beeld van huurbootjes die in een file door de kreken trekken en daarbij de natuur verstoren, herkent hij niet. ,,Mijn huurders vertrekken tussen 9.00 en 13.00 uur en we sturen ze nooit allemaal dezelfde kant op. Bovendien vormen de huurbootjes volgens mij nog geen 10 procent van alles wat er in de Biesbosch op een mooie dag rondvaart.'' Hij krijgt bijval van Brenner Ver hagen, eigenaar van Biesbosch Sloe- penverhuur in Drimmelen. ,,Wij ver huren onze boten aan gezinnen en stelletjes. Zij komen niet om hard te varen, maar voor een uitje in de na tuur. Bovendien maken onze boten niet veel herrie en toch zeker stuk ken minder dan de straaljagers en helikopters die laag boven de Bies- bosch mogen vliegen.'' ,,Wij drukken onze klanten echt op het hart om geen afval achter te laten in de Biesbosch'', zegt Delano Kortsmit van Sloepverhuur Bra bantse Biesbosch in Lage Zwaluwe. ,,Wij geven hun dan ook altijd vuil niszakken mee en bij terugkomst gaan deze bij ons de container in.'' De wijzende vinger naar de huur- vloot is niet het enige wat de boot verhuurders dwars zit. Ook de onver wachte afsluiting van kreken in de kwetsbare kern van het gebied tij dens het pinksterweekend viel niet in goede aarde bij de ondernemers. Staatsbosbeheer nam dat besluit nadat in de dagen rond Hemelvaarts dag was gebleken dat de natuur in de kreken in het nauw kwam door de topdrukte. De bootverhuurders wer den niet bij dat besluit betrokken en dat leidde bij hen tot onbegrip. De ondernemers willen daarom op korte termijn in gesprek met Staatsbosbe heer en de gemeente Drimmelen over de problemen en samenwerking in de Biesbosch. En dat overleg gaat er komen, be vestigt de gemeente. De bootver huurders hebben inmiddels volop ideeën om de balans tussen natuur en recreatie te verbeteren. Een 'Bies- boschvignet' bijvoorbeeld. Verhagen: ,,Wie in het gebied wil varen, koopt een vignet en heeft daarmee een jaar lang toegang tot de Biesbosch. De op brengst daarvan moet volledig ten goede komen aan het gebied. Dan is er weer geld om afval op te ruimen en steigers op te knappen.'' Ook Van den Diepstraten heeft ideeën om de natuur in de Biesbosch meer te ontzien. Zo wil hij het gps- systeem in zijn boten laten bepalen hoe hard er gevaren kan worden. ,,Zodra de bootjes de kreken berei ken, schakelt de motor gelijk terug naar maximaal 5 kilometer per uur.'' Mijn bedrijf wordt zo onterecht in een kwaad daglicht gesteld BIESBOSCH Wie is de baas is in de Biesbosch? ,,Een ingewik kelde vraag", vindt Joke Bijl van Staatsbosbeheer. De vraag is ac tueel nu de gemeente Drimme- len met diverse partijen aan ta fel gaat om de overlast van re creanten in de Biesbosch te be perken. Bijl: ,,Wij zijn voor 95 procent eigenaar van de Bies- bosch, maar wij hebben het er niet voor het zeggen.'' Staatsbosbeheer is verant woordelijk voor beheer en on derhoud. Maar het natuurbeleid zelf ligt bij de provincie. En als het gaat om recreatie dan heb ben de drie Biesboschgemeen- ten Drimmelen, Altena en Dor drecht het voor het zeggen. Staatsbosbeheer kan regels opstellen, maar gemeenten kunnen die afwijzen. Een voor beeld is paddenstoelen pluk ken. Bijl: ,,Als wij als regel heb ben dat je als particulier een ge- bruikershoeveelheid mee naar huis mag nemen en in de APV van Drimmelen is dat verbo den, dan is de APV bepalend.'' Ook als het gaat om het afge ven van vergunningen zijn de drie gemeenten de baas: Drim- melen, Altena en Dordrecht. Terwijl de gemeenschappelijke regeling het Parkschap Natio naal Park de Biesbosch in ont manteling is, zoeken zij samen naar een nieuwe vorm van sa menwerking. Flexibeler, min der log en gelijkwaardig; met meer zeggenschap voor Staats bosbeheer. Per 1 januari 2021 moet de samenwerkingsvorm van kracht zijn. Raadslid Leo Mol van de frac tie Groen Drimmelen verwacht dat de 'diepgroene natuur' van de Biesbosch hier beter van wordt. ,,De lijntjes worden di recter'', stelt hij. Toch lopen de beheerders van de Biesbosch in de praktijk tegen grenzen aan. Mol: ,,Toen wij Drimmelen vroegen of er een limiet kan worden gesteld aan de vergun ningen voor bootjesverhuur, kregen wij als antwoord dat dat niet mogelijk is.'' En dan nog, stelt hij: ,,Het zijn niet de boot- jes zelf die voor overlast zorgen maar het gedrag van de mensen die erin varen." In meer hand having of boetes ziet hij geen oplossing. Hij ziet meer heil in een Gebiedsvisie, die momen teel door Staatsbosbeheer wordt opgesteld. ,,Een recreatie zonering van de Biesbosch. Wat mag waar wel of niet?" Wethouder Lieke Schuitema ker heeft de kibbelende partijen aan tafel geroepen. Ook zij ver wacht houvast te vinden in de Gebiedsvisie. ,,Wij hebben als gemeente een rol in het vast stellen van die plannen. En wij vinden dat Staatsbosbeheer die samen met de gebruikers moet opstellen.'' maandag 15 juni 2020 VL Bootverhuurders kop van Jut Rijan van Leest Drimmelen - Tony van den Diepstraten Drukte bij de bootjesverhuur in de oude haven van Drimmelen tij dens Hemelvaartsdag. foto rené schotanus /pix4profs

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 61