h
Wie is de baas van de Biesbosch? Nog niet zo simpel
8 ZEELAND
OVERLAST IN BIESBOSCH
Bootverhuurders
rond de Biesbosch
zijn het zat dat hun
vloot steeds vaker
wordt genoemd als
veroorzaker van
vaarfiles en rommel
in het gebied.
a
,,Wij zijn opeens de boeman'', zegt
bootverhuurder Tony van den Diep
straten uit Drimmelen. Het raakt Van
den Diepstraten als hij weer leest of
hoort dat onder meer Staatsbosbe
heer en de lokale politieke partij
Groen Drimmelen de drukte in de
Biesbosch wijten aan de honderden
huurbootjes die er op topdagen
rondvaren.
,,Mijn bedrijf wordt zo onterecht
in een kwaad daglicht gesteld. Ik ben
afhankelijk van de Biesbosch en wil
daarom juist een goede balans tussen
natuur en recreatie.''
Dit voorjaar heeft Van den Diep
straten door het mooie weer en de
coronacrisis meer boten verhuurd,
maar het beeld van huurbootjes die
in een file door de kreken trekken en
daarbij de natuur verstoren, herkent
hij niet. ,,Mijn huurders vertrekken
tussen 9.00 en 13.00 uur en we sturen
ze nooit allemaal dezelfde kant op.
Bovendien vormen de huurbootjes
volgens mij nog geen 10 procent van
alles wat er in de Biesbosch op een
mooie dag rondvaart.''
Hij krijgt bijval van Brenner Ver
hagen, eigenaar van Biesbosch Sloe-
penverhuur in Drimmelen. ,,Wij ver
huren onze boten aan gezinnen en
stelletjes. Zij komen niet om hard te
varen, maar voor een uitje in de na
tuur. Bovendien maken onze boten
niet veel herrie en toch zeker stuk
ken minder dan de straaljagers en
helikopters die laag boven de Bies-
bosch mogen vliegen.''
,,Wij drukken onze klanten echt
op het hart om geen afval achter te
laten in de Biesbosch'', zegt Delano
Kortsmit van Sloepverhuur Bra
bantse Biesbosch in Lage Zwaluwe.
,,Wij geven hun dan ook altijd vuil
niszakken mee en bij terugkomst
gaan deze bij ons de container in.''
De wijzende vinger naar de huur-
vloot is niet het enige wat de boot
verhuurders dwars zit. Ook de onver
wachte afsluiting van kreken in de
kwetsbare kern van het gebied tij
dens het pinksterweekend viel niet
in goede aarde bij de ondernemers.
Staatsbosbeheer nam dat besluit
nadat in de dagen rond Hemelvaarts
dag was gebleken dat de natuur in de
kreken in het nauw kwam door de
topdrukte. De bootverhuurders wer
den niet bij dat besluit betrokken en
dat leidde bij hen tot onbegrip. De
ondernemers willen daarom op korte
termijn in gesprek met Staatsbosbe
heer en de gemeente Drimmelen
over de problemen en samenwerking
in de Biesbosch.
En dat overleg gaat er komen, be
vestigt de gemeente. De bootver
huurders hebben inmiddels volop
ideeën om de balans tussen natuur
en recreatie te verbeteren. Een 'Bies-
boschvignet' bijvoorbeeld. Verhagen:
,,Wie in het gebied wil varen, koopt
een vignet en heeft daarmee een jaar
lang toegang tot de Biesbosch. De op
brengst daarvan moet volledig ten
goede komen aan het gebied. Dan is
er weer geld om afval op te ruimen
en steigers op te knappen.''
Ook Van den Diepstraten heeft
ideeën om de natuur in de Biesbosch
meer te ontzien. Zo wil hij het gps-
systeem in zijn boten laten bepalen
hoe hard er gevaren kan worden.
,,Zodra de bootjes de kreken berei
ken, schakelt de motor gelijk terug
naar maximaal 5 kilometer per uur.''
Mijn bedrijf
wordt zo
onterecht in
een kwaad
daglicht
gesteld
BIESBOSCH Wie is de baas is
in de Biesbosch? ,,Een ingewik
kelde vraag", vindt Joke Bijl van
Staatsbosbeheer. De vraag is ac
tueel nu de gemeente Drimme-
len met diverse partijen aan ta
fel gaat om de overlast van re
creanten in de Biesbosch te be
perken. Bijl: ,,Wij zijn voor 95
procent eigenaar van de Bies-
bosch, maar wij hebben het er
niet voor het zeggen.''
Staatsbosbeheer is verant
woordelijk voor beheer en on
derhoud. Maar het natuurbeleid
zelf ligt bij de provincie. En als
het gaat om recreatie dan heb
ben de drie Biesboschgemeen-
ten Drimmelen, Altena en Dor
drecht het voor het zeggen.
Staatsbosbeheer kan regels
opstellen, maar gemeenten
kunnen die afwijzen. Een voor
beeld is paddenstoelen pluk
ken. Bijl: ,,Als wij als regel heb
ben dat je als particulier een ge-
bruikershoeveelheid mee naar
huis mag nemen en in de APV
van Drimmelen is dat verbo
den, dan is de APV bepalend.''
Ook als het gaat om het afge
ven van vergunningen zijn de
drie gemeenten de baas: Drim-
melen, Altena en Dordrecht.
Terwijl de gemeenschappelijke
regeling het Parkschap Natio
naal Park de Biesbosch in ont
manteling is, zoeken zij samen
naar een nieuwe vorm van sa
menwerking. Flexibeler, min
der log en gelijkwaardig; met
meer zeggenschap voor Staats
bosbeheer. Per 1 januari 2021
moet de samenwerkingsvorm
van kracht zijn.
Raadslid Leo Mol van de frac
tie Groen Drimmelen verwacht
dat de 'diepgroene natuur' van
de Biesbosch hier beter van
wordt. ,,De lijntjes worden di
recter'', stelt hij. Toch lopen de
beheerders van de Biesbosch in
de praktijk tegen grenzen aan.
Mol: ,,Toen wij Drimmelen
vroegen of er een limiet kan
worden gesteld aan de vergun
ningen voor bootjesverhuur,
kregen wij als antwoord dat dat
niet mogelijk is.'' En dan nog,
stelt hij: ,,Het zijn niet de boot-
jes zelf die voor overlast zorgen
maar het gedrag van de mensen
die erin varen." In meer hand
having of boetes ziet hij geen
oplossing. Hij ziet meer heil in
een Gebiedsvisie, die momen
teel door Staatsbosbeheer
wordt opgesteld. ,,Een recreatie
zonering van de Biesbosch. Wat
mag waar wel of niet?"
Wethouder Lieke Schuitema
ker heeft de kibbelende partijen
aan tafel geroepen. Ook zij ver
wacht houvast te vinden in de
Gebiedsvisie. ,,Wij hebben als
gemeente een rol in het vast
stellen van die plannen. En wij
vinden dat Staatsbosbeheer die
samen met de gebruikers moet
opstellen.''
maandag 15 juni 2020
VL
Bootverhuurders kop van Jut
Rijan van Leest
Drimmelen
- Tony van den
Diepstraten
Drukte bij de bootjesverhuur in de oude haven van Drimmelen tij
dens Hemelvaartsdag. foto rené schotanus /pix4profs