'Ik heb me
nooit een
seconde
belemmerd
gevoeld
doordat we
thuis minder
geld hadden'
PASPOORT
Dennis van de Ven
Privé
Van de Ven moet voor het elfde seizoen
van de satirische sketchshow nog meer
improviseren dan normaal. Corona en ver
plichte afstand ontregelden schema's en
samenwerking met Jeroen van Konings-
brugge en andere makers van het tv-pro-
gramma. Hij ging aan de slag met camera's,
statieven en licht en volgde met zijn vrien
din een spoedcursus visagie om zijn type
tjes zelf tot leven te wekken.
Daarnaast slaagden hij en het team erin
om actuele fragmenten ingenieus te mixen
met al eerder opgenomen scènes. Resultaat:
een appetijtelijke cocktail vol oude beken
den als Ria en Fred Onderbuik, homo-
suelen Lennert en Koos, koppeltjes in First
Dates en meer recente corona-gerelateerde
observaties.
,,Je moet het in het juiste licht zien. Wij
maken geen grappen over corona, maar
grappen over mensen en wat hen bezig
houdt. Dat is een fundamenteel verschil.
We willen niet grof, kwetsend of vervelend
zijn, we kijken met empathie naar een
onderwerp. In Draadstaal brengen we het
grote nieuws terug tot menselijke propor
ties. En we gaan op zoek: waar zit de hu
mor? Als je dat op een zuivere manier doet,
kan er veel. Zo niet alles. Mijn held Freek de
Jonge zegt: 'Je weet pas of een grap kan als
je hem hebt gemaakt.' Valt-ie verkeerd, dan
heb je herstelwerkzaamheden te verrich
ten. Dat is een mooie insteek. Ik wil niet op
voorhand al een terugtrekkende beweging
maken, want dan kan er steeds minder. Dat
is een kwalijke zaak, waarbij hetzelfde geldt
als bij Mart Smeets: je ergert je kapot, maar
als hij er niet meer is, mis je hem. Boven
dien vind ik dat comedians vaker moeten
zeggen: dit is ons vak, ons restaurant, en wij
bepalen wat er wordt opgediend. Op het
moment dat de klant zich gaat bemoeien
met de menukaart wordt het ingewikkeld.''
,,Waarschijnlijk corona. Lubach is zijn
klankbord kwijt omdat ook hij alleen thuis
zit. Je wilt, Arjen ook, bevestiging dat je
bestaat, en dan gooi je iets op social media.
Ik weet niet of hij zich heeft vertild, hij
maakte een grap de veel mensen thuis vast
ook maken. Maar omdat hij wordt gezien
als rakker van de linkse kerk, en zijn pro
gramma inmiddels meer een moreel kom
pas is dan een moppentrommel, geeft dat
weer voer aan bepaalde mensen om hun
frustratie te botvieren. Of om zich beledigd
te voelen. Ik vind dat zo'n zinloze bezig
heid. Beledigd zijn is wat mij betreft een
keuze. Sommigen hebben kennelijk zo
weinig in hun leven dat die emotie hen een
identiteit verschaft. Een nieuwe vorm van
bestaansrecht. Je ziet hetzelfde verschijnsel
nu bij van die figuren met muziek op hun
oren die op straat expres recht op je af
lopen. Corona geeft hen een soort van
macht. Mensen kijken is als een dieren-
documentaire bestuderen.''
,,Ik wil alles weten. Ik kijk daarom veel talk
shows en zet zelfs 's nachts CNN aan. Ik
word er niet gelukkig van, maar ik moet het
10
Geboren
28 februari 1973
in Weert.
Opleiding
Toneelacademie
Maastricht.
Loopbaan
Waagt zich vanaf het
begin van zijn carrière
aan verschillende disci
plines: regisseren, ac
teren en zingen. Zo is
hij te zien in de series
Nieuw Dier (2002),
Kannibalen (2006) en
De Staat van Verwar
ring (2007). Staat op
de planken in onder
meer Groot (2001), Sex
Sells (2002) en Zwarte
Hond (2004).
De samenwerking met
Jeroen van Konings-
brugge loopt als een
rode draad door zijn
loopbaan. Ze vormen
sinds 2001 het muzi
kale duo Jurk en wer
ken samen in
producies als Neon
letters en Draadstaal
(2009-heden). Ook
spelen ze in de politie
serie Smeris (2014
2020).
Heeft een vriendin.
bizarre stofwisseling hebben dat ik niet
moddervet ben geworden.''
Dacht je meteen na de uitbraak:
grappen over corona kunnen wel?
Zelfs de populaire programma-maker
Arjen Lubach kreeg veel kritiek toen hij
een tweet stuurde over de verwilderde
blik van prinses Ariane tijdens een Zoom-
presentatie van haar vader, toen hij
Nederland onlangs toesprak. Hoe kan
juist hij zich vertillen?
Hoe ga jij om met het 'nieuwe normaal'?