Toiletgebouwen op campings al op 15 juni open Magnetron doodt geen vitamines en voedingsstoffen Albert Heijn verhoogt de prijs van veel A-merken Toetsenbord veel viezer dan toiletbril De omdenkers We kunnen niet terug naar normaal. Normaal was nou net het probleem. LEUK OM TE WETEN MOET JE WETEN HANDIG! V OM TE H WETEN Jhl WIL JE NIET WETEN EERSTE HULP BIJ ALLEDAAGSE KWESTIES 1 A Ie pakken de draad zo snel mogelijk weer op.' Ik hoor het de hele dag om me heen. Hopelijk mogen we gauw al die dingen weer doen waardoor het drie maanden geleden nu juist zo vreselijk misging: de aarde uitputten, vlees eten afkomstig uit de bio- industrie, massaal de wereld rondvliegen, goedkope plastic rommel uit Verweggistan bestellen. Ik ben geen activiste, maar ik verbaas me wel over de vanzelfsprekendheid waarmee iedereen terug wil naar het oude normaal. Ik wil helemaal niet terug. Ik hoef niet meer in de file, ik wil niet meer elke dag op dezelfde tijd naar kantoor en weer naar huis. Ik hoef niet meer naar al die feestjes, evenementen, verplichte keeping up appea- rances-bijeenkomsten. Ik wil al helemaal geen geinige-dingen-voor-de-heb die ik in no time weg moet mariekondoën. Het is crisis. En van Ik hoef niet crises kun je leren. meer in de Meestal is een crisis namelijk niet een Tlle en nQQr al probleem, maar een die feestjes symptoom. Het gevolg van een dieper probleem. We hebben drie maanden bezinning cadeau gekregen. Innovatiedes kundigen zeggen dat we in een paar maanden meer hebben bereikt dan ze in tien tot vijftien jaar hadden verwacht. Wie had gedacht dat zo veel mensen zonder probleem zouden thuiswerken? Maar zodra er een mini-openingetje wordt gegeven, springen we weer in het vliegtuig op weg naar een zonbestemming met een buffet vol kiloknallervlees. Die vliegtuigen worden volgepakt, terwijl noodlijdende sectoren als de horeca en de cultuur zich aan maximaal dertig mensen moeten houden. Logica? Schiet mij maar lek. De focus lijkt in deze crisis te liggen op repareren in plaats van omdenken. Natuurlijk, er moeten op macroniveau veranderingen komen. Maar als we niet bereid zijn zaken te verande ren in ons eigen leven, dan kun je wachten op -v de volgende crisis. m ZATERDAG 13 JUNI —Anne- margreet Dwarshuis GOED NIEUWS VOOR kampeerders: aan staande maandag mogen Nederlandse campings hun gezamenlijke douche- en toiletgebouwen weer openen. Aanvanke lijk zou dat pas per 1 juli mogen, waar door louter kampeerders met eigen sani taire voorzieningen welkom waren. Nu heeft het kabinet besloten de openstelling te vervroegen. Ook buitenlandse toeristen mogen eerder naar Nederland komen dan gedacht. De redenering is dat het logisch is om de heropening van toiletten en douches op campings gelijk te trekken met het toestaan van buitenlandse toeris ten. Het besluit is nog onder voorbehoud van goedkeuring door het Outbreak Ma nagement Team. De reisbranche drong vo rige week al aan op vervroeging. IN TEGENSTELLING TOT wat vaak wordt beweerd, verliest voedsel dat wordt bereid of opgewarmd in de magnetron geen voe dingsstoffen en vitamines. Dat blijkt uit het onderzoek van de Vlaamse bio-ingenieur Eric De Maerteleire, van wie deze week het boek Hele en halve waarheden en complete onzin over voeding verscheen. Een van de conclusies uit het boek: magnetronbereiding is niet schadelijk en doet zeker geen gevaarlijke stoffen ontstaan. Integendeel zelfs, bij het garen van groenten in een microgolfoven blijft vitamine C beter (ongeveer 70 procent) behouden dan met stoven, koken of bakken. Als je vlees opwarmt in een mag netron blijven de vitamines B1 en B2 beter bewaard. WIE DENKT DAT een toiletbril hét broei nest voor bacteriën is, komt bedrogen uit. Volgens techplatform hardware.info bevat een toetsenbord 20.000 keer zo veel bacteriën. Het baseert zich op on derzoek van online opleidingsinstituut en softwareontwikkelaar CBT Nuggets. Daar uit blijkt dat een elektronische ID-badge de meeste (goede en schadelijke) bacte- riekiemen bevat (4,6 miljoen), gevolgd door het toetsenbord (3,5 miljoen), smart- phone (1,6 miljoen) en muis (1,3 miljoen). TERWIJL SUPERMARKTEN recordom zetten draaien, heeft Albert Heijn de afge lopen weken de prijs van een groot aantal A-merken verhoogd. Een woordvoerder van de supermarktketen noemt 'marktont wikkelingen' als oorzaak voor de stijging, die naar voren komt uit een analyse van inprijsverhoogd.nl. Volgens medeoprichter van inprijsverhoogd.nl Matthijs Neppelen- broek wijkt AH af van zijn concurrenten. ,,Bij Jumbo zien we ongeveer evenveel prijsverhogingen als prijsverlagingen. Ketens als Plus en Coop volgen Albert Heijn vaak, en passen de prijs een paar dagen later aan. Ook deze formules reageren nu niet met prijsstijgingen." Elke week proberen Annemargreet Dwarshuis en Berthold Gunster van Omdenken ons op een andere manier te laten kijken naar ongemakkelijke situaties in het dagelijks leven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 69