RACISME in Nederland 14 Karwan Fatah-Black. foto marco okhuizen Anousha Nzume. foto anp 'wat geweldig dat je twee talen spreekt', dan werkt dat door bij een kind. Ik had als kind altijd het idee dat ik beter mijn best moest doen dan de witte kinderen in de klas. Later op de arbeidsmarkt kreeg ik regelmatig te horen: ze hebben je hier alleen maar voor gevraagd omdat je zwart bent, bij voorbeeld als ik moderator was bij een discussie die niet over racisme ging. Dan ben je iemand die een voordeeltje heeft gekregen en ei genlijk onwaardig is voor de taak.'' Wit privilege Nzume, opgegroeid in Amster dam, afgestudeerd aan de klein kunstacademie in die stad, actrice in tv-series en theatermaakster, schreef in Hallo Witte Mensen over het fenomeen wit privilege: het voordeel dat witte mensen hebben in een overwegend witte samenle ving. Ze rondt nu een boek af over de ongelijkheid in het onderwijs. ,,In Nederland zeggen veel men sen: de problemen zijn hier niet zo groot. Maar dat komt omdat het wat minder zichtbaar is dan bij voorbeeld in de VS.'' Voor dat laatste heeft Nzume vergelijkingsmateriaal. Sinds twee jaar woont ze met haar gezin in New York. ,,Als je hier rondloopt, zié je duidelijk het verschil tussen wit en zwart, veelal ook het ver schil tussen rijk en arm. Je kunt je ogen er niet voor sluiten.'' Het is dan ook dat land dat nu, veel meer nog dan Nederland, in vuur en vlam staat. De protesten begonnen en zijn er heviger dan waar dan ook. ,,Maar niemand zal hier zeggen: nee joh, er is helemaal geen racisme. Het debat is hier in die zin verder en concreter: Zwarte Piet, blackface, is in Amerika on denkbaar. In Nederland zie je de armoede en de verschillen tussen wit en zwart minder duidelijk. Het maakt het makkelijker om in Nederland te zeggen dat het wel meevalt met het racisme.'' Dus ja, de situatie in Nederland is anders dan in Amerika, de ongelijkheid is veel minder groot. ,,Dat wil niet zeggen dat er geen racisme is, je moet alleen beter je best doen om het te zien, verder kijken dan het laagje schijngelijkheid.'' Nzume constateert dat Neder land in een 'intellectuele kronkel zit'. Ze haalt Mark Rutte aan, die vorige week stelde van gedachten te zijn veranderd over Zwarte Piet. De premier zei inmiddels beter te begrijpen dat zwarte mensen 'pijn ondervinden' van Zwarte Piet en verwacht dat het figuur langzaam uit het straatbeeld zal verdwijnen. ,,Dat de premier van Nederland dat zegt, is een stap, zeker. Maar hij zei ook dat het oké is om Zwarte Piet wél leuk te vinden en het geen racistisch figuur te vinden.'' Nederland probeert ook, aldus Nzume, het vooral niet over ra cisme te hebben. Er waren grote rotesten, maar in het publieke en politieke debat ging het daarbij lang niet altijd over de boodschap die die demonstranten uitdroe gen: Black Lives Matter. Vaak ging het over het falen van de Amster damse burgemeester Halsema of over de opmerking van rapper Ak- wasi dat hij 'Zwarte Piet in no vember in zijn gezicht gaat schop pen'. ,,Dan denk ik: zullen we bij het echte onderwerp blijven? Ra cisme. Waarom is het voor veel Nederlanders zo moeilijk toe te Meldingen op de werkvloer over discriminatie gaan in 64 procent van de gevallen over herkomst en huidskleur. De overige klachten betreffen godsdienst, handicap en geslacht. bron: discriminatie.nl geven dat dat ook hier bestaat?'' Het antwoord op die vraag ligt diep in de Nederlandse ziel, vin den Nzume en Fatah-Black. Nzume: ,,In Nederland denken mensen graag: wat ik heb bereikt, kan iedereen bereiken. Als je je best maar doet.'' Fatah-Black zei eerder al eens: ,,Er is in Nederland weerstand tegen culturele dekolo nisatie. Kijk naar de discussie over Zwarte Piet en die over de Gouden Eeuw. Blijkbaar is het voor som mige mensen moeilijk te accepte ren dat nazaten van slaven nu ge lijkwaardige burgers zijn. Het houdt in dat mensen hun kijk op de wereld moeten aanpassen.'' Collectief gesprek Wat ze zouden willen dat er nu gebeurt, na al die demonstraties? Fatah-Black: ,,Voor dat deze de monstraties er waren, was er al het protest van jonge voetbalprofs te gen de spreekkoren in stadions. Ook bij de demonstraties zie je veel jonge mensen. Zij willen voor elkaar krijgen wat de generaties hiervoor niet is gelukt. De huidige activisten hebben een nieuwe aan pak, expliciet gericht tegen anti- zwart racisme.'' Nzume: ,,Ik hoop dat veel men sen nu zeggen: ja, er is racisme en ja, we gaan met zijn allen kijken wat we eraan kunnen doen. Het gaat niet om wie er goed of fout was, maar om als collectief het ge sprek aan te gaan om te kijken hoe we racisme voorgoed kunnen uit bannen. Bij die structurele veran dering hoort ook wetgeving. Zorg dat bedrijven die mensen uit een bepaald postcodegebied niet uit nodigen voor een sollicitatie, daar consequenties van voelen. Doe iets aan de onderadvisering van kinderen met een kleur. Tegelijk zullen mensen actie moeten blij ven voeren. Want racisme is net een coca-colamachine: die valt ook pas om als je hem heen en weer blijft schudden.'' Gloria Wekker. Zij worden anders, feller bejegend dan witte mensen of iemand met een Marokkaanse achtergrond. Dat kun je terugvoe ren op het gevoel van witte superi oriteit en de karikatuur die wordt gemaakt van zwarte mensen.'' Het zijn die impliciete vooroor delen waar actrice en publiciste Anousha Nzume al haar hele leven tegen vecht. De vooroordelen waardoor zwarte Nederlanders niet weten of ze 's avonds het zelfde café binnen kunnen als hun witte vrienden. Waardoor ze vaker worden afgewezen voor dezelfde banen. Waardoor ze vaker een la ger schooladvies krijgen. ,,Ik denk dat vooral institutioneel racisme in het onderwijs veel invloed heeft. Als een docent steeds tegen een kind zegt: 'jouw Nederlands is niet goed genoeg' in plaats van ZATERDAG 13 JUNI 2020 GO «I 64% VERVOLG VAN PAGINA 13

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 62