RACISME in Nederland fiflCE!' 13 Heftige acties in de VS, demonstraties in Nederland. Sluimerende woede over rassendiscriminatie kolkt naar de oppervlakte. Onze verslaggevers peilen de stemming in beide landen en zoeken antwoord op de vraag: waarom. WE'RE ALL ONE RACE! -THE HLIMAIV 00 r waren tienduizend mensen in de Bijlmer, vijfduizend op de Dam in Amsterdam, vier duizend bij de Eras- musbrug in Rotterdam, veertien honderd in een park in Maas tricht, duizend op de Grote Markt in Groningen. Honderden ande ren bij de antiracismedemonstra- ties in Utrecht, Zwolle, Eindho ven, Tilburg en Breda. Leefden we niet midden in een coronapande- mie, dan was de opkomst waar schijnlijk nog veel groter geweest. De mensen die er waren, waren zwart én wit. Ze waren van alle leeftijden, maar vaak jong. Ze wa ren er omdat ze boos zijn over de dood van George Floyd, door ra cistisch politiegeweld in de VS. Maar vooral ook omdat ze boos zijn over racisme in Nederland. De discussie die in Nederland doorgaans vooral knettert als Zwarte Piet in het land is, schoot nu opeens midden in de zomer al van een waakvlam de hoogte in. ,,Ik was niet verrast dat Neder landers zich solidair toonden met de demonstraties in Amerika. Wel positief verrast dat de discussie over racisme nu ook naar de Ne derlandse situatie wordt getrok ken'', zegt actrice en publiciste Anousha Nzume, schrijver van het boek Hallo Witte Mensen. ,,Want in Nederland denkt men toch vaak: ah joh, dat racisme valt hier wel mee.'' ,,Je ziet tijdens de protesten veel jonge mensen'', stelt Karwan Fa- tah-Black, docent koloniale ge schiedenis aan de universiteit van Leiden. ,,Die zijn hier geboren en getogen, hun families zijn hier soms al generaties. Die willen niet meer als buitenlanders worden behandeld.'' Maar waarom ge beurt dat laatste dan in hun ogen nog wel? En hóe gebeurt dat dan? De verklaringen die ervaringsdes kundigen Nzume (dochter van een Russische moeder en een Ka- meroense vader) en Fatah-Black (zoon van een Koerdische vader en een Nederlandse moeder) daarvoor hebben, vormen een in gewikkelde boodschap voor de witte Nederlander. Het gaat over onze collectieve identiteit, over bagatelliseren, over institutioneel racisme in het onderwijs. Maar de boodschap begint bij de slavernij. Of misschien juist bij het einde daarvan. Superioriteit onder druk ,,De afschaffing van de slavernij, in 1863, was een groot moment. Maar vanaf dat moment zie je ook een andersoortig racisme opko men'', zegt Fatah-Black, die zich specialiseerde in het Nederlandse slavernijverleden. Niet alleen in de handel, maar ook in het het verleden van de Nederlandse plantages in Suriname en op de Antillen. ,,Door het beëindigen van het juridische verschil tussen tot de slaaf gemaakte en de vrije mens komt de 'blanke' superiori teit onder druk te staan. Dat voelde als een verlies. En dat verlies werd gecompenseerd door het belachelijk maken van zwarte mensen, bijvoor beeld in het theater. In de VS en elders ook door straatgeweld en lynchpartijen. Het is de peri ode dat blackface-theater populair wordt. Het wordt een onderdeel van een nieuw 'blank' zelfbeeld: je verheven voelen door een karika tuur te schetsen van zwarte men sen, door ze als onbeschaafd en gewelddadig af te schilderen.'' In de 20ste eeuw is het de deko lonisatie die voor ongemak zorgt. ,,Dat Suriname niet meer bij Ne derland wilde horen, dat voelde voor een deel van de Nederlan ders als een afwijzing'', zegt Fa tah-Black. ,,Surinamers hoorden blijkbaar liever bij een arm, maar eigen land, dan bij een rijk land als Nederland.'' Tegelijkertijd ko men er veel Surinamers naar Ne derland. ,,Zij dachten hier gelijk waardige burgers te worden. Maar dat valt tegen. Als een zwart ie mand zich uitspreekt, ontmoet dat weerstand. Kijk bijvoorbeeld naar Gerda Havertong, die in 1987 al zegt dat Zwarte Piet niet oké is. We zijn nu twee, drie generaties verder, maar die discussie is nog steeds niet opgelost. En je merkt nog steeds: zwarte mensen krij gen een fel weerwoord, kijk naar Sylvana Simons of antropologe GO ZATERDAG 13 JUNI 2020 Hoezo het valt allemaal wel mee? Nou, niet dus! CYRIL ROSMAN ui cam .■-wporr ,thlS nil" III!" - y&i w ff 40% Na het versturen van 4200 fictieve sollicitaties bleken mensen met een migratie-achtergrond veertig pro cent minder kans te hebben op een reactie. bron: uva FOTO'S ARIE KIEVIT, MARCO OKHUIZEN, ANP, GETTY IMAGES LEES VERDER OP PAGINA 14

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 61