Guus Langeraert, actievoerder voor rechtvaardigheid umm 8 Opgroeien als de enige katholieke jongen in het hervormde Driewegen viel niet mee voor Guus Langeraert. ,,Ik moest altijd buigen." Misschien dat daar het activistische in hem - vooral tegen project Waterdunen - is geboren. ,,Ik kan niet tegen onrechtvaardigheid." i 'mm BOB MAES Had de Duitse arts het voor het zeg gen gehad, zou hij Caesar heten. ,,Mijn moeder moest voor de be valling vanuit Hoofdplaat door de Duitse linies naar het ziekenhuis in Oostburg. Omdat ik met een keizersnede ter wereld kwam, wilde de gynaecoloog dat mijn naam Caesar werd. Mijn moeder weigerde." Zeeland heeft hem leren kennen bij de naam die zijn ouders hem gaven. En óf Zeeland Guus Langeraert (75) kent. Hij beklom iedere barri cade die hij vond om te protesteren tegen ont- poldering van de Hedwige, Perkpolder, het Zwin en vooral Waterdunen. Er hoeft maar een letter over het project bij Breskens in de krant te verschijnen, of hij schrijft een brief naar de PZC en BN DeStem. ,,De hoofdredacteur heeft al eens gezegd: 'Die brieven van jou plaatsen we niet meer Langeraert'. Maar ja, heel de ven sterbank vol zetten met geraniums is niets voor mij." De inwoner van Oostburg heeft meer in zijn leven dan de strijd tegen ontpoldering. Van het kleinste detail in de West-Zeeuws-Vlaamse geschiedenis kan hij opgewonden raken. Als in Aardenburg een informatiebord over de Ro meinse geschiedenis onleesbaar is geworden, gaat hij er met een afwasborstel heen. ,,Alles wat ik doe, is uit liefde voor de streek." ,,Mijn eerste achttien jaar heb ik in Zeeuws- Vlaanderen doorgebracht. Daarna trokken we naar Goes, 's-Gravenpolder en uiteindelijk Eindhoven. Een grote stad, een groot verschil met het platteland. In 2007 zijn we terugge keerd en ben ik meer gaan lezen over de bij zondere geschiedenis van Zeeuws-Vlaanderen. Ik woonde als kind op Driewegen en keek uit op de Pieterspolder. Die is ingepolderd in 1699. Toen we daar woonden was die polder nauwe lijks 250 jaar oud. Toen ik er achter kwam dat die polder 250 jaar eerder slikken en schorren was, dacht ik: wat is dit een apart landje. Met polderen, inundaties, overstromingen." ,,Of dat psychologisch klopt, weet ik niet, maar voor mezelf is het een aangename verklaring. Ik ben me door ontpolderingsprojecten ook meer gaan verdiepen in de polders, de verdron ken dorpen en heemkundige onderwerpen." ,,Als mensen interesse hebben, vertel ik dat. Ik ben nu bezig met een serie op Facebook over de strandovergangen. Neem de Pèse Schorre bij Cadzand. Iedereen denkt dat pèse van paars komt, maar het is Zeeuws-Vlaams voor stok. Die stokken stonden in het schor, zodat schip pers bij hoog water de weg naar huis konden vinden. Als je zo'n verklaring ontdekt, dat is toch geweldig? Een tijdje geleden reed ik van Oostburg naar Sluis met iemand die niets van de verdronken dorpen wist. Dat was voor haar een openbaring, zo veel geschiedenis in de grond." ,,Hoe meer je weet van geschiedenis, hoe boei ender het heden is. Als ik nu het bord met Pèse Schorre zie, gaat dat leven. Ik zie direct dat ver haal voor me, daar word ik heel enthousiast van. Je moet de omgeving waar je opgroeit, kennen. Deze streek heeft ontzettend veel ver halen. Als ik nog in het onderwijs zou zitten, was de Zeeuws-Vlaamse geschiedenis ver plichte lectuur. Maar ik moet er ook niet te veel over zeggen, want dan ben ik een zeur." ,,Dat hoor ik wel: 'Hij moest weer in de krant'. Een tijdje geleden nog, over mijn onderzoek naar tolhuisjes. Maar door dat verhaal gaan mensen anders naar zo'n huisje kijken en dat is prachtig. De focus moet niet op mij liggen." ,,Dat is begonnen toen we in 2007 terugkwa men. In de streek was veel gemor over Water- dunen en vooral over boeren die onteigend werden. Toch was er weinig actie. Toen heb ik met wat boeren en wat anderen de actiegroep Vrienden van Waterdunen Nee!!! opgericht. Twee leden moesten stoppen omdat ze in de gemeenteraad kwamen. Toen ben ik op eigen houtje, wel met een grote achterban, doorge gaan." ,,Niet van huis uit. Mijn vader en moeder had den een bakkerij in Driewegen. Brave, hard werkende mensen. In mijn jeugd heb ik wel al tijd moeten buigen. Wij waren het enige ka tholieke gezin in Driewegen. Mijn vader ver kocht 'katholiek brood'. Bijna alle andere men sen waren hervormd. Moeder ook, maar nadat ze met mijn vader was getrouwd werd ze ka tholiek. Wij mochten ons als katholiek gezin niet profileren. Ik was de enige katholieke jon gen op de openbare school. Als de dominee kwam, moest ik op de gang zitten. Als ik ruzie had, mocht ik van mijn vader niet slaan. Klas genoten zeiden: 'Als je slaat, mag je vader geen brood meer bij ons komen brengen'. Door zulke ervaringen ben ik met een minderwaar digheidscomplex aan de middelbare school be gonnen." ,,Op de middelbare school heb ik me ontplooid. Ik was een hele jonge leerling. Steeds meer leerlingen vielen af, maar ik haalde m'n di ploma. Dat is een enorme oppepper geweest, heb daardoor meer eigenwaarde gekregen. Op de kweekschool in Baarle-Nassau werd ik ver kozen tot voorzitter van de studentenvereni ging. Toen ben ik kritischer geworden. En van wege het onrecht dat mijn vader en moeder is aangedaan omdat ze van een verschillend ge loof waren, heb ik me ingezet tegen oneerlijk heid. Mijn moeder moest katholiek worden, omdat ze wilde trouwen. Daardoor heeft ze wat van haar identiteit ingeleverd. Dat was zo oneerlijk. Ze zei altijd 'dat geloof van jullie, daar snap ik niets van'. Daar komt mijn idee vandaan dat je mensen rechtvaardig moet be handelen. Waarom moest mijn moeder tegen haar zin katholiek worden? Daarom voelde ik me ook thuis in het onderwijs, je probeert kin deren die niet goed mee kunnen, evenveel kan sen te geven." ZATERDAG 13 JUNI 2020 'Alles wat ik doe, is uit liefde voor de streek' Toch bent u lang weg geweest. U hebt in Eindhoven gewoond omdat u daar leraar en schoolleider was. Komt daar uw aversie tegen ontpolderen vandaan? U wilt dat iedereen vertellen. Wat vindt u daar zo leuk aan, tot in detail de geschiedenis kennen? O ja? U treedt wel graag naar buiten. Waar komt dat activisme vandaan? En hoe ging het daar?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 56