II 4 Hugo de Jonge maakt als coronaminister de heftigste periode van zijn carrière door. Voor het eerst blikt de vicepremier uitgebreid terug op de eerste golf. „Natuurlijk zijn er fouten gemaakt.'' INTERVIEW HUGO DE JONGE Hij dacht met zijn jarenlange erva ring in stads- en landsbestuur dat hij wel wist wat werken onder druk was. En toen kwam het coronavirus, ging het land 'intelligent' op slot en nam het crisiskabinet in een week tijd maatregelen waar normaal jaren over wordt vergaderd. Dus belde 'coronachef Hugo de Jonge (42) op een woensdag in maart de wereld rond voor beademings machines, stuurde hij op vrijdag militairen naar Brabant om ic-bed- den te verdelen, en werd tussendoor familieleden verboden om hun (groot)ouders nog te bezoeken in verpleeghuizen. ,,Als minister van Volksgezondheid neem je beslissin gen die aan leven en dood raken'', zegt De Jonge aan een lange tafel in zijn kantoor op het ministerie in Den Haag. ,,Dat heb ik deze periode inten ser beseft dan ooit. Dat is heftig.'' Voor het eerst sinds het virus het land overviel, neemt de vicepremier in een groot interview de tijd om te rug te blikken op de afgelopen crisis maanden, de ramp in de verpleeg huizen, de fel bekritiseerde app en de 1,5 meterregel. En om vooruit te kijken naar de eventuele tweede golf. Deze crisis is één groot pleidooi voor minder markt, meer samenwerking en meer centrale regie ,,Ik geloof dat je pas over een tijdje alles kunt evalueren, als er enige af stand is. De Onderzoeksraad voor Veiligheid gaat dat doen. Natuurlijk zijn er fouten gemaakt. We zullen vaak te laat zijn geweest, misschien ook wel eens te vroeg met maatrege len. Dat moet goed bekeken worden, niet vlug vlug. Maar in het algemeen geldt: onze zorg was op geen enkele manier opgewassen tegen de pande- mie die nu over de wereld raast.'' ,,Dat is wel een van de lessen: we maakten altijd onderscheid tussen acute zorg aan de ene kant en lang durige zorg aan de andere kant. In middels zijn verpleeghuizen ook aangesloten bij de regionale zorg verbanden. Dat moet zo blijven. Maar wat je zag in maart: mensen worden ziek en belanden in het ziekenhuis, waar razendsnel grote tekorten ont staan. Dan worden er spullen besteld, maar is er niet genoeg. De verpleeg huizen lopen daarna tegen dezelfde problemen aan. Als je dan hoort 'het was een stille ramp in de verpleeg huizen', zeg ik: nee. Er heeft zich een ramp voltrokken, maar we hadden er echt wel aandacht voor. In de week dat ik het coronadossier overnam, moest ik besluiten om bezoek niet langer toe te staan. Dat was ontzet tend moeilijk en pijnlijk. Het moei lijkste besluit. Maar we kregen hef tige signalen uit de verpleeghuizen in Brabant. We moesten dit doen.'' ,,Natuurlijk is dat pijnlijk. Ik was op bezoek in verpleeghuizen waar veel mensen gestorven zijn. Dat is intens verdrietig; je ziet, hoort en voelt de pijn. Maar de kritiek over spullen en testen, ik hoor het allemaal aan, maar denk wel: jongens, er was een explo sie van schaarste, overal. Vanaf dag één heb ik non-stop gewerkt om dat te verhelpen. Dft departement, déze minister, we hebben alles gedaan wat in ons vermogen lag, maar je kunt niet alles voorkomen. Ik kan niet toveren, ik kan wel heel hard werken. En dat heb ik gedaan.'' De Jonge nam op 19 maart het stokje over van Bruno Bruins (VVD), die in elkaar zakte tijdens een Kamerdebat. Hij was oververmoeid. ,,De volgende ochtend belde Mark (Rutte, red.) en zei dat Bruno niet meer terug zou komen en dat ik het moest overne men. Het was geen vraag, nee. Er was ook geen tijd voor vragen. Een dag later zagen we dat het zo ongelooflijk misging in Brabant: de ic's lagen hartstikke vol en het verplaatsen van patiënten lukte niet goed genoeg. Dus zei ik: 'Ik ga Ank Bijleveld (mi nister van Defensie, red) bellen en we gaan ervoor zorgen dat er een paar militairen komen helpen om dat te coördineren'.'' Het Nederlandse zorgstelsel is niet gebouwd voor zulke rampen. Centrale regie ontbreekt vaak, zie kenhuizen concurreren onderling stevig: elke huisartsenpraktijk, elk verpleeghuis en hospitaal werkt als een eiland. ,,Deze crisis is één groot pleidooi voor minder markt, meer samenwer king en meer centrale regie. Waar zijn welke voorzieningen nodig? En welke hulpmiddelen? Is er voldoende hulp dichtbij huis voor patiënten in elke regio? 'Ieder voor zich' is gewoon geen oplossing als je met elkaar iets heel groots moet doen. En we moe ten er voortaan voor zorgen dat we minder afhankelijk worden van het buitenland, meer in staat zijn om voor onszelf te zorgen. Wat dat be treft is deze crisis voor de zorg één grote wegwijzer voor de toekomst.'' ,,Wat mij betreft moeten alle soorten zorg verregaand blijven samenwer ken, van verpleeghuizen tot zieken huizen en gehandicaptenzorginstel lingen. Ik wil ook dat het landelijk mogelijk is om in te grijpen en bij te sturen op het moment dat je ziet dat het niet vanzelf lukt. En daar waar de financiering erop gericht is om te concurreren, moet dat anders worden geregeld.'' ,,Nou, bureaucratischer is het juist mét geworden de afgelopen maan den. Er is snel gehandeld. Maar het moet fundamenteel anders, ja. De centrale overheid moet soms een dwingende en sturende rol hebben. Dat merk je nu op alle fronten. Bij het testen ontbrak overzicht, bij de beschermingsmiddelen, bij de ic- capaciteit. Je wilt die regie hebben. Hoe we dat precies gaan doen, moe ten we nog uitwerken en met de Kamer bespreken. Maar dat er wat moet gebeuren, is nu wel duidelijk.'' Actie dus. Met alleen bidden en pre ken valt de crisis niet te bedwingen, weet de Zeeuwse domineeszoon uit Bruinisse. Hij houdt van aanpakken, heeft weinig op met langdurige wet gevingstrajecten en bijbehorende taaie procedures. Liever een actieplan dan een nieuwe wet, lijkt het motto van de potentiële nieuwe lijsttrekker van het CDA. Over die eventuele zaterdag 13 juni 2020 GO 'Ik kan niet toveren, maar ik kan wel hard werken' Edwin van der Aa Niels Klaassen Den Haag Er stierven bijna drieduizend oude ren in verpleeghuizen. En dat zijn alleen de geregistreerde gevallen. Wat is er misgegaan? Ouderenzorg komt achteraan in de rij, zeggen betrokkenen. Bij de verdeling van beschermingsmidde len, bij het testen. Verpleeghuizen waren niet aangesloten bij de acute zorg in de regio. Maar toch, betere verpleeghuis zorg was altijd belangrijk voor u. Dan is het toch pijnlijk dat het co ronavirus juist daar zo hard toe slaat? Was u niet te laat, te traag? Dus dit is wat blijft na de corona crisis? Een centrale overheid die bepaalt, inkoopt en zorg verdeelt? Dat is nogal een wijziging: dan moet ons complete zorgstelsel op de schop. Wordt het dan niet verschrikkelijk duur en bureau cratisch? Hugo de Jonge en speciaal coronagezant Feike Sijbesma (links) krijgen een rondleiding bij bloedbank Sanguin. foto anp Tijdens een coronadebat in de Tweede Kamer in mei over de stand van zaken in de crisis. foto anp Op bezoek in een verpleeghuis in Sint Willebrord, waar hij ook de 'bezoekbox' bekeek. foto anp M De Jonge staat samen met pre mier Mark Rutte de pers te woord na afloop van een overleg. FOTO ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 4