24 MEDIA CULTUUI ANGELA KIJKT TV Zes jaar na het stoppen met Kane is Dinand Woesthoff (47) terug op het muzikale podium. Een gesprek over kolkende kubussen, Kane en corona. ,,Het maakt ons nederig.'' Quote van de dag Je zei altijd: In de kroeg is het begonnen en daar ga ik ook mee eindigen Als ik nog eens ga emigreren, dan is het naar Zweden. Dat moet het paradijs op aarde zijn. Vriendelijke mensen die je niet onno dig lastigvallen of knuffelen en zich onder het mom van 'eigen verantwoordelijkheid' keurig aan alle regeltjes houden. Zwangerschapsverlof van een jaar. In je vrije tijd een beetje varen door een schitterend fjord, terwijl je geliefde naar wilde oes ters duikt. Niks dan ruimte en rust, letterlijk en fi guurlijk. Want door de krakkemikkige internet verbinding zijn er ook geen sociale media om je af te leiden. Dat is het beeld dat ik heb overgehouden aan Zweden doen het anders, de eenmalige co-productie van oud-Iran correspondent Thomas Erdbrink en Opi-presentator Sander Schimmelpenninck, die donderdag te zien was op NPO 1. Kapstok van het persoonlijk ingestoken portret vormde het eigen zinnige coronabeleid dat het land afgelopen maan den voerde. Maar dat was ook meteen waar het in houdelijk wrong bij deze twee Kuifjes. Je voelde als kijker aan alle kanten dat ze op pad waren gegaan om de loftrompet te steken over die relaxte, maar toch zo succesvolle aanpak van arts Anders Teg- nell, de Zweedse Jaap van Dissel. Alleen is dit beeld afgelopen weken zodanig gekanteld dat ook de ma kers moesten gaan schipperen. Neemt niet weg dat het programma lekker weg keek en je als kijker aangestoken werd door hun fascinatie, wellicht zelfs verliefde kriebels, voor de prachtige natuur en bijzondere volksaard. Alle kenmerken van Dé Zweed - die natuurlijk net zo min bestaat als Dé Nederlander, maar vooruit an ders kun je nooit meer een portret van een land maken - kwamen samen in de persoon van Lotta, de vriendin van Sander. Zij is eigenlijk de volwas sen versie van Pippi Langkous, maar dan zonder vlechtjes. Eigenzinnig, autonoom, stoer en uitge sproken. Het gebeurt zelden dat je zelfverzekerde Sander met een mond vol tanden ziet in een dis cussie, maar haar lukte het. er door hun drukke agenda's geen tijd voor heb ben, maar Zweden doen het anders schreeuwde om meer afleveringen en meer diepgang. Ik laat me graag door hen uitleggen hoe het kan dat Zweedse vrouwen die zeggen te hechten aan zelfstandig heid en gelijkwaardigheid, toch het lange zwan gerschapsverlof noemen als belangrijkste pluspunt van hun land. Ik wil weten hoe het zit met de na tionale somberheid waar Lotta op hintte. En ik hoor graag uit de mond van een paar 80-jarige Zweden dat zij inderdaad liever een paar jaar eer der doodgaan dan dat coronabestrijding de vrijhe den van hun kleinkinderen inperkt, zoals Lotta stellig beweerde. Maar bovenal wil ik weten of die ene Zweed al spijt heeft van zijn Tegnell-tatoeage. Diversiteit bij Oscars BLM-series bij Netflix Cleese woedend en industrieter rein in Amster dam op dins dagmiddag. Buiten schijnt de zon uitbun dig, binnen is het pikkedonker in Studio 1 van de Amsterdam Studio's. Als de deur langzaam opengaat, zit in het midden van de immense zaal Dinand Woesthoff op een kubus. Ontspannen, kort ge schoren, zwartgekleed. „Wel kom", zegt de muzikant zacht. Zijn toehoorders nemen ook op een kubus plaats. Dan be ginnen de beelden op een ko lossaal scherm aan de wand. Het is de videoclip die hoort bij zijn nieuwste track Can You Hear Me. Het is weer eens wat anders dan een doorsnee pers dag in, pak 'm beet, een hippe lunchroom of op een steriel managementkantoor. Het bij zondere: Woesthoff heeft na de media ook een paar fans uitge nodigd om naar de clip te kij ken. De muzikant wil de mu ziek én beelden samen beleven. In de clip schiet van alles voorbij. Van een bloem die zich opent tot portretfoto's, steden, oorlogsbeelden, een vluchte lingenstroom, maar wat we vooral zien, zijn kubussen. Open, dichte, zelfs een bran dende op het strand, waarin Dinand speelt op zijn gitaar. „Kolkend of brandend, de ku bus staat voor de vraag: waar zijn we in terechtgekomen? Toen de regisseur van de video, de fotograaf en de vormgever mijn muziek hadden gehoord, kwamen ze onafhankelijk van elkaar aan met een kubus. Het leuke van het eerste shot met die zes vlakken is: we zien alle maal iets anders. Een prachtig symbool'', zegt Woesthoff. Turbulentie Niet voor niets zit er ook beeld in van George Floyd die in de dodelijke greep wordt gehou den van agenten. Can You Hear Me is een 'opruiende call voor iedereen zich afvraagt waar de wereld heen gaat en wat zijn rol is in 2020'. Over het 'steeds sneller klaarstaan om elkaar te veroordelen en niet zorgen voor de wereld om ons heen'. ,,Het zijn woelige tijden. Ik er vaar die als net zo zorgelijk als de meeste mensen. Nu kijken we in de spiegel die racisme heet. Er is blijkbaar altijd een incident nodig om iets zicht baar te maken. Bij vrouwenon gelijkheid was dat Harvey Weinstein. Die turbulentie heb je nodig om eruit te komen en te groeien. En corona maakt ons nederig en stelt ons de vraag: wat is jouw rol hier?'' Het is de tweede track van zijn nieuwe album, waar hij vier jaar aan heeft gewerkt. De release stond half maart ge pland, uitgerekend op het mo ment dat corona op ongenadige wijze onze wereld binnen drong. De promotiecampagne kon rechtstreeks de prullen mand in. ,,Vier maanden waren we bezig geweest met de vraag hoe we het gingen doen. In het begin dacht ik nog: laten we ge woon even wachten met de re lease. Als dit voorbij is, gaan we verder waar we gebleven zijn. Maar het begon al snel te dagen: er komt geen straks, dit is het. De nieuwe realiteit. Dat was even slikken, want ik ben zo gewend - net als de meeste mensen - vooruit te plannen. Ineens leefden we in het nu. Dat maakt ons nederig.'' Opgehoopt Eind 2015 - een jaar nadat hij met Kane was gestopt - zat Woesthoff aan de keukentafel in zijn huis op Ibiza en pakte zijn akoestische gitaar. „Num mers die zich hadden opge hoopt in mijn hoofd heb ik toen opgenomen. Het was rauw, mijn gitaar was amper gestemd en de muziek was nauwelijks uitgewerkt, maar ik vond dat het vastgelegd moest worden. Als je me toen had ge zegd dat 80 procent van die op namen op het album zou ko men, had ik je voor gek ver klaard. Toch is het gebeurd." Dinand Woesthoff heeft weer iets te vertellen op het muzikale podium, of dat nu in werkelijkheid is of virtueel. Zes jaar geleden was dat anders De heren Erdbrink en Schimmelpenninck zullen zaterdag 13 juni 2020 PC FILM The Academy of Motion Pic ture Arts and Sciences gaat de eigen regels rond represen tatie en diversi teit voor Oscar nominaties voor films verder aanscherpen. Ook binnen de eigen gelederen wordt een aan tal initiatieven gelanceerd om meer diversiteit voor elkaar te krijgen. STREAMING Onder de noe mer Black Lives Matter zijn sinds gisteren bij Netflix tientallen films en series te vinden waarin de thema's ra cisme en discri minatie een grote rol spelen. Het gaat bij voorbeeld om de bekroonde serie Orange is the New Black, de serie Dear White People en Oscarwinnaar Moonlight. TELEVISIE John Cleese heeft hard uit gehaald naar UKTV voor het verwijderen van een aflevering van Fawlty To wers, omdat Major Gowen daarin racisti sche grappen maakt. Cleese: ,,De Major was een oud fossiel. We steunden zijn overtuigin gen niet, we staken er juist de draak mee.'' Dennis Jansen - Rachel Hazes wil de wens van haar man waarmaken en een Hazes-kroeg beginnen. Q Kane, met Dennis van Leeuwen op gitaar. foto anp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 24