24 MEDIA CULTUUI
ANGELA
KIJKT TV
Zes jaar na het stoppen met Kane is
Dinand Woesthoff (47) terug op het
muzikale podium. Een gesprek over
kolkende kubussen, Kane en corona.
,,Het maakt ons nederig.''
Quote van de dag
Je zei altijd: In de kroeg
is het begonnen en
daar ga ik ook mee
eindigen
Als ik nog eens ga emigreren, dan is het naar
Zweden. Dat moet het paradijs op aarde
zijn. Vriendelijke mensen die je niet onno
dig lastigvallen of knuffelen en zich onder het
mom van 'eigen verantwoordelijkheid' keurig aan
alle regeltjes houden. Zwangerschapsverlof van
een jaar. In je vrije tijd een beetje varen door een
schitterend fjord, terwijl je geliefde naar wilde oes
ters duikt. Niks dan ruimte en rust, letterlijk en fi
guurlijk. Want door de krakkemikkige internet
verbinding zijn er ook geen sociale media om je af
te leiden.
Dat is het beeld dat ik heb overgehouden aan
Zweden doen het anders, de eenmalige co-productie
van oud-Iran correspondent Thomas Erdbrink en
Opi-presentator Sander Schimmelpenninck, die
donderdag te zien was op NPO 1. Kapstok van het
persoonlijk ingestoken portret vormde het eigen
zinnige coronabeleid dat het land afgelopen maan
den voerde. Maar dat was ook meteen waar het in
houdelijk wrong bij deze twee Kuifjes. Je voelde als
kijker aan alle kanten dat ze op pad waren gegaan
om de loftrompet te steken over die relaxte, maar
toch zo succesvolle aanpak van arts Anders Teg-
nell, de Zweedse Jaap van Dissel. Alleen is dit beeld
afgelopen weken zodanig gekanteld dat ook de ma
kers moesten gaan schipperen.
Neemt niet weg dat het programma lekker weg
keek en je als kijker aangestoken werd door hun
fascinatie, wellicht zelfs verliefde kriebels, voor de
prachtige natuur en bijzondere volksaard. Alle
kenmerken van Dé Zweed - die natuurlijk net zo
min bestaat als Dé Nederlander, maar vooruit an
ders kun je nooit meer een portret van een land
maken - kwamen samen in de persoon van Lotta,
de vriendin van Sander. Zij is eigenlijk de volwas
sen versie van Pippi Langkous, maar dan zonder
vlechtjes. Eigenzinnig, autonoom, stoer en uitge
sproken. Het gebeurt zelden dat je zelfverzekerde
Sander met een mond vol tanden ziet in een dis
cussie, maar haar lukte het.
er door hun drukke agenda's geen tijd voor heb
ben, maar Zweden doen het anders schreeuwde om
meer afleveringen en meer diepgang. Ik laat me
graag door hen uitleggen hoe het kan dat Zweedse
vrouwen die zeggen te hechten aan zelfstandig
heid en gelijkwaardigheid, toch het lange zwan
gerschapsverlof noemen als belangrijkste pluspunt
van hun land. Ik wil weten hoe het zit met de na
tionale somberheid waar Lotta op hintte. En ik
hoor graag uit de mond van een paar 80-jarige
Zweden dat zij inderdaad liever een paar jaar eer
der doodgaan dan dat coronabestrijding de vrijhe
den van hun kleinkinderen inperkt, zoals Lotta
stellig beweerde.
Maar bovenal wil ik weten of die ene Zweed al
spijt heeft van zijn Tegnell-tatoeage.
Diversiteit
bij Oscars
BLM-series
bij Netflix
Cleese
woedend
en industrieter
rein in Amster
dam op dins
dagmiddag.
Buiten schijnt
de zon uitbun
dig, binnen is
het pikkedonker in Studio 1 van
de Amsterdam Studio's. Als de
deur langzaam opengaat, zit in
het midden van de immense
zaal Dinand Woesthoff op een
kubus. Ontspannen, kort ge
schoren, zwartgekleed. „Wel
kom", zegt de muzikant zacht.
Zijn toehoorders nemen ook
op een kubus plaats. Dan be
ginnen de beelden op een ko
lossaal scherm aan de wand.
Het is de videoclip die hoort bij
zijn nieuwste track Can You
Hear Me. Het is weer eens wat
anders dan een doorsnee pers
dag in, pak 'm beet, een hippe
lunchroom of op een steriel
managementkantoor. Het bij
zondere: Woesthoff heeft na de
media ook een paar fans uitge
nodigd om naar de clip te kij
ken. De muzikant wil de mu
ziek én beelden samen beleven.
In de clip schiet van alles
voorbij. Van een bloem die zich
opent tot portretfoto's, steden,
oorlogsbeelden, een vluchte
lingenstroom, maar wat we
vooral zien, zijn kubussen.
Open, dichte, zelfs een bran
dende op het strand, waarin
Dinand speelt op zijn gitaar.
„Kolkend of brandend, de ku
bus staat voor de vraag: waar
zijn we in terechtgekomen?
Toen de regisseur van de video,
de fotograaf en de vormgever
mijn muziek hadden gehoord,
kwamen ze onafhankelijk van
elkaar aan met een kubus. Het
leuke van het eerste shot met
die zes vlakken is: we zien alle
maal iets anders. Een prachtig
symbool'', zegt Woesthoff.
Turbulentie
Niet voor niets zit er ook beeld
in van George Floyd die in de
dodelijke greep wordt gehou
den van agenten. Can You Hear
Me is een 'opruiende call voor
iedereen zich afvraagt waar de
wereld heen gaat en wat zijn rol
is in 2020'. Over het 'steeds
sneller klaarstaan om elkaar te
veroordelen en niet zorgen
voor de wereld om ons heen'.
,,Het zijn woelige tijden. Ik er
vaar die als net zo zorgelijk als
de meeste mensen. Nu kijken
we in de spiegel die racisme
heet. Er is blijkbaar altijd een
incident nodig om iets zicht
baar te maken. Bij vrouwenon
gelijkheid was dat Harvey
Weinstein. Die turbulentie heb
je nodig om eruit te komen en
te groeien. En corona maakt
ons nederig en stelt ons de
vraag: wat is jouw rol hier?''
Het is de tweede track van
zijn nieuwe album, waar hij
vier jaar aan heeft gewerkt. De
release stond half maart ge
pland, uitgerekend op het mo
ment dat corona op ongenadige
wijze onze wereld binnen
drong. De promotiecampagne
kon rechtstreeks de prullen
mand in. ,,Vier maanden waren
we bezig geweest met de vraag
hoe we het gingen doen. In het
begin dacht ik nog: laten we ge
woon even wachten met de re
lease. Als dit voorbij is, gaan we
verder waar we gebleven zijn.
Maar het begon al snel te dagen:
er komt geen straks, dit is het.
De nieuwe realiteit. Dat was
even slikken, want ik ben zo
gewend - net als de meeste
mensen - vooruit te plannen.
Ineens leefden we in het nu.
Dat maakt ons nederig.''
Opgehoopt
Eind 2015 - een jaar nadat hij
met Kane was gestopt - zat
Woesthoff aan de keukentafel
in zijn huis op Ibiza en pakte
zijn akoestische gitaar. „Num
mers die zich hadden opge
hoopt in mijn hoofd heb ik
toen opgenomen. Het was
rauw, mijn gitaar was amper
gestemd en de muziek was
nauwelijks uitgewerkt, maar ik
vond dat het vastgelegd moest
worden. Als je me toen had ge
zegd dat 80 procent van die op
namen op het album zou ko
men, had ik je voor gek ver
klaard. Toch is het gebeurd."
Dinand Woesthoff heeft
weer iets te vertellen op het
muzikale podium, of dat nu in
werkelijkheid is of virtueel. Zes
jaar geleden was dat anders
De heren Erdbrink en Schimmelpenninck zullen
zaterdag 13 juni 2020
PC
FILM
The Academy
of Motion Pic
ture Arts and
Sciences gaat
de eigen regels
rond represen
tatie en diversi
teit voor Oscar
nominaties voor
films verder
aanscherpen.
Ook binnen de
eigen gelederen
wordt een aan
tal initiatieven
gelanceerd om
meer diversiteit
voor elkaar te
krijgen.
STREAMING
Onder de noe
mer Black Lives
Matter zijn sinds
gisteren bij
Netflix tientallen
films en series
te vinden waarin
de thema's ra
cisme en discri
minatie een
grote rol spelen.
Het gaat bij
voorbeeld om
de bekroonde
serie Orange is
the New Black,
de serie Dear
White People en
Oscarwinnaar
Moonlight.
TELEVISIE
John Cleese
heeft hard uit
gehaald naar
UKTV voor het
verwijderen van
een aflevering
van Fawlty To
wers, omdat
Major Gowen
daarin racisti
sche grappen
maakt. Cleese:
,,De Major was
een oud fossiel.
We steunden
zijn overtuigin
gen niet, we
staken er juist
de draak mee.''
Dennis Jansen
- Rachel Hazes wil de wens
van haar man waarmaken en
een Hazes-kroeg beginnen.
Q Kane, met Dennis van
Leeuwen op gitaar. foto anp