II m\% ECONOMIE 17 kan door kleine verkoopvolumes niet investeren in milieu 'Kosten herstel komen terug' V' Werk bij Tata opnieuw plat EU en VK praten door Europa, voornamelijk in Duitsland, minder dan een zevende van de to tale export over 2018. ,,Met die kleine verkoopvolumes en de nieuwe milieueisen in de EU is het economisch niet haalbaar te in vesteren in motorverfijning", zei een woordvoerder van AvtoVAZ tegen de Russische internetkrant Gazeta.ru. Fiat De eerste Lada rolde in 1971 van de band. Vier jaar eerder tekende het Italiaanse Fiat een contract met de Sovjetregering om in de Russische stad Toljatti (vernoemd naar de Itali aanse communistenleider Palmiro Togliatti) een nieuwe autofabriek uit de grond te stampen, op dat moment de grootste in Europa. Het eerste model 'Zjigoeli' (Lada 1200) dankt zijn naam aan de gelijk namige hoogvlakte tegenover Tol jatti. Het exemplaar is in feite een door Fiat in licensie gegeven Fiat 124, het kenmerkende, hoekige wagentje. In het topjaar 1974 produceerde Avto VAZ er maar liefst 660.000. Nog steeds rijden er tienduizenden van rond in de voormalige Sovjet-Unie. Sommige zijn dertig jaar of ouder. In 1977 brachten de Sovjets de Lada Niva met vierwielaandrijving op de markt. Een heel basale auto, maar voor liefhebbers van terreinwagens met een smalle beurs aantrekkelijk vanwege zijn vriendelijke prijs. Vol gens de Russische autodeskundige Sergej Ifanov is de Niva een waar cultmodel in Europa, vooral gebruikt door politie, jagers en boeren. De Zjigoeli kreeg in 1982 met de Lada 2105 een opvolger. Door de lange looptijd van de modellen ont stond in het Westen een wat muffig imago. Bovendien was de Lada zwaar en slurpte hij veel benzine. In de ja ren erna presenteerde AvtoVAZ nog de Lada Samara en Kalina. Maar toen in 1991 de Sovjet-Unie uiteenviel en Rusland in de jaren daarna de ene fi- nancieel-economische crisis op de andere stapelde, liepen productie en export naar Europa hard terug. Of Lada ooit weer terugkeert op de Europese markt is heel onzeker. ,,Over een jaar of drie moeten we maar eens verder kijken'', zei de AvtoVAZ-woordvoerder tegenover Gazeta.ru. ,,Maar voor nu is het on mogelijk.'' Naar de mening van Ifanov is de totale terugtrekking van Lada uit Eu ropa vooral een deuk in het imago van Rusland. ,,Het is een zeer zeld zame ultiliteitsauto, het bewijs dat Rusland een uniek product kan ma ken en het in een beschaafd land kan verkopen." waaronder Mongolië. Daarnaast deed de Lada het goed in Wit-Rusland (ruim 25 procent van de markt) en Kazachstan (bijna 22 procent). De reden van de populariteit in Rusland is dat de Lada een goede prijskwaliteitsverhouding heeft: voor een bedrag van omgerekend 12.000 tot 15.000 euro heb je er al een. En in de al jaren stagnerende Russische economie is het een goed alternatief voor de Europese middenklassers. Of de verkoop van Lada in Rusland blijft stijgen, is maar de vraag. Want door de coronacrisis is in april de Russische automarkt opnieuw in eengezakt. Dealers verkochten ruim 102.000 personenwagens minder, een daling van bijna driekwart. Het was de hevigste neergang van de automarkt in Rusland sinds de statis tieken daarover worden bijgehouden. In de Europese Unie stokt de ver koop van Lada al jaren. Lada Duits land, de distributeur voor de hele EU, werd gedwongen over te schakelen op de verkoop van elektrische Chi nese auto's. Bovendien besloot Re nault (dat samen met Nissan en Mit subishi in Rusland een conglomeraat vormt, waarin ook AvtoVAZ is geïn tegreerd) door de coronacrisis tot een nieuwe Europese strategie. Het wil zijn voormalige Roemeen se auto Dacia tot het belangrijkste budgetmerk maken. „Renault be paalt het beleid van AvtoVAZ. En waarom zou het de Lada in Europa promoten die mogelijk concurreert met Dacia en Renault?'' verklaart on afhankelijk adviseur van de auto industrie Sergej Boergazliëv de te rugtrekking van het merk uit de EU. Veel financiële schade zal de terug trekking van Lada uit de EU Avto VAZ overigens niet berokkenen. Uit de recentste cijfers blijkt dat het Rus sische concern in 2017 slechts een be scheiden 36 miljoen euro verdiende in Europa. In 2018 verkocht het Rus sische bedrijf nog maar 5325 auto's in De waarde van een Lada verdubbe len? Volgooien met benzine! Het is één van de vele grappen die al decen nia de ronde doen over het Russische automerk. Ook Russen zelf doen wel eens meewarig over de enige export wagen die het land ooit heeft gekend. Toen onlangs een nieuwslezer aan kondigde dat Lada 12.000 auto's moest terugroepen wegens rempro- blemen, kon zijn collega het niet la ten schamper te grinniken. Het laat onverlet dat Ladaprodu- cent AvtoVAZ in Rusland en de an dere voormalige Sovjet-staten met zo'n 400.000 exemplaren nog altijd de meeste personenwagens afzet. Tot de populairste modellen behoren de Vesta, de Granta en natuurlijk de Niva (4x4), ook in Europa. Sterker nog, in 2019 kochten meer Russen een Lada dan in de acht jaar daarvoor. In totaal gingen er vorig jaar in Rusland ruim 360.000 perso nenwagens van de hand, een be scheiden groei van 1 procent vergele ken met 2018. AvtoVAZ zag zijn marktaandeel met 0,6 procentpunt stijgen tot 20,6 procent, meer dan alle andere automerken die actief zijn in Rusland. Geslonken Op zich een prestatie, want de Russi sche markt voor personenauto's - die net een jaar of twee bezig was weer op te krabbelen - is vorig jaar met 2 procent geslonken tot 1,8 miljoen stuks. En ondanks het wegvallen van de Europese markt, groeide de export van AvtoVAZ wel behoorlijk: in 2019 wist het bedrijf het aantal uitvoer- landen te verhogen van 38 tot 50, De Lada is het bewijs dat Rusland een uniek productkan maken en het in een beschaafd land kan verkopen Umm zaterdag 13 juni 2020 GO BRUSSEL Het door de Eu ropese Commissie voorge stelde plan voor herstel van de economie na de co ronacrisis ter waarde van 750 miljard euro, verdient zichzelf terug, zegt de hoogste begrotingsambte naar in Brussel, de Neder lander Gert-Jan Koopman. Volgens hem maakt de te verwachten economische groei de kosten uiteindelijk weer goed. Hij verdedigde de commissievoorstellen in een digitale bijeenkomst die was opgezet door on dernemersorganisatie VNO-NCW. De Lada Klassica 2101 kwam in 1976 op de markt. FOTO'S REUTERS - Sergej Ifanov, autodeskundige IJMUIDEN Werknemers van Tata Steel in IJmuiden hebben gisteren opnieuw gestaakt. De verladers, die containers met erts en rol len blik vullen die daarna per trein en boot naar an dere fabrieken gaan, leg den om 6.00 uur het werk neer. Ook de medewerkers in de magazijnen staakten. Volgens Tata Steel vorm den de acties niet direct een probleem voor de be drijfsvoering. Een woord voerder liet weten dat alle installaties en fabrieken gewoon draaiden. Het per soneel van Tata voert sinds woensdag actie tegen de dreigende reorganisatie. Werknemers zijn ook boos over het vertrek van top man Theo Henrar van Tata Steel Nederland. BRUSSEL De onderhande lingen over de toekomstige relatie tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU gaan in de zomer gewoon door. Alleen in augustus wordt een pauze van twee weken ingelast, blijkt uit het voor lopige vergaderschema. De bedoeling is dat de hoofdonderhandelaars en hun teams afwisselend in Brussel en Londen fysiek bij elkaar komen, tenzij de gezondheidssituatie dat onmogelijk maakt. De eer ste vier onderhandelings rondes hebben overigens nauwelijks resultaat opge leverd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17