II
m\%
ECONOMIE 17
kan door kleine verkoopvolumes niet investeren in milieu
'Kosten herstel
komen terug'
V'
Werk bij Tata
opnieuw plat
EU en VK
praten door
Europa, voornamelijk in Duitsland,
minder dan een zevende van de to
tale export over 2018.
,,Met die kleine verkoopvolumes
en de nieuwe milieueisen in de EU is
het economisch niet haalbaar te in
vesteren in motorverfijning", zei een
woordvoerder van AvtoVAZ tegen de
Russische internetkrant Gazeta.ru.
Fiat
De eerste Lada rolde in 1971 van de
band. Vier jaar eerder tekende het
Italiaanse Fiat een contract met de
Sovjetregering om in de Russische
stad Toljatti (vernoemd naar de Itali
aanse communistenleider Palmiro
Togliatti) een nieuwe autofabriek uit
de grond te stampen, op dat moment
de grootste in Europa.
Het eerste model 'Zjigoeli' (Lada
1200) dankt zijn naam aan de gelijk
namige hoogvlakte tegenover Tol
jatti. Het exemplaar is in feite een
door Fiat in licensie gegeven Fiat 124,
het kenmerkende, hoekige wagentje.
In het topjaar 1974 produceerde Avto
VAZ er maar liefst 660.000. Nog
steeds rijden er tienduizenden van
rond in de voormalige Sovjet-Unie.
Sommige zijn dertig jaar of ouder.
In 1977 brachten de Sovjets de Lada
Niva met vierwielaandrijving op de
markt. Een heel basale auto, maar
voor liefhebbers van terreinwagens
met een smalle beurs aantrekkelijk
vanwege zijn vriendelijke prijs. Vol
gens de Russische autodeskundige
Sergej Ifanov is de Niva een waar
cultmodel in Europa, vooral gebruikt
door politie, jagers en boeren.
De Zjigoeli kreeg in 1982 met de
Lada 2105 een opvolger. Door de
lange looptijd van de modellen ont
stond in het Westen een wat muffig
imago. Bovendien was de Lada zwaar
en slurpte hij veel benzine. In de ja
ren erna presenteerde AvtoVAZ nog
de Lada Samara en Kalina. Maar toen
in 1991 de Sovjet-Unie uiteenviel en
Rusland in de jaren daarna de ene fi-
nancieel-economische crisis op de
andere stapelde, liepen productie en
export naar Europa hard terug.
Of Lada ooit weer terugkeert op de
Europese markt is heel onzeker.
,,Over een jaar of drie moeten we
maar eens verder kijken'', zei de
AvtoVAZ-woordvoerder tegenover
Gazeta.ru. ,,Maar voor nu is het on
mogelijk.''
Naar de mening van Ifanov is de
totale terugtrekking van Lada uit Eu
ropa vooral een deuk in het imago
van Rusland. ,,Het is een zeer zeld
zame ultiliteitsauto, het bewijs dat
Rusland een uniek product kan ma
ken en het in een beschaafd land kan
verkopen."
waaronder Mongolië. Daarnaast deed
de Lada het goed in Wit-Rusland
(ruim 25 procent van de markt) en
Kazachstan (bijna 22 procent).
De reden van de populariteit in
Rusland is dat de Lada een goede
prijskwaliteitsverhouding heeft: voor
een bedrag van omgerekend 12.000
tot 15.000 euro heb je er al een. En in
de al jaren stagnerende Russische
economie is het een goed alternatief
voor de Europese middenklassers.
Of de verkoop van Lada in Rusland
blijft stijgen, is maar de vraag. Want
door de coronacrisis is in april de
Russische automarkt opnieuw in
eengezakt. Dealers verkochten ruim
102.000 personenwagens minder,
een daling van bijna driekwart. Het
was de hevigste neergang van de
automarkt in Rusland sinds de statis
tieken daarover worden bijgehouden.
In de Europese Unie stokt de ver
koop van Lada al jaren. Lada Duits
land, de distributeur voor de hele EU,
werd gedwongen over te schakelen
op de verkoop van elektrische Chi
nese auto's. Bovendien besloot Re
nault (dat samen met Nissan en Mit
subishi in Rusland een conglomeraat
vormt, waarin ook AvtoVAZ is geïn
tegreerd) door de coronacrisis tot een
nieuwe Europese strategie.
Het wil zijn voormalige Roemeen
se auto Dacia tot het belangrijkste
budgetmerk maken. „Renault be
paalt het beleid van AvtoVAZ. En
waarom zou het de Lada in Europa
promoten die mogelijk concurreert
met Dacia en Renault?'' verklaart on
afhankelijk adviseur van de auto
industrie Sergej Boergazliëv de te
rugtrekking van het merk uit de EU.
Veel financiële schade zal de terug
trekking van Lada uit de EU Avto
VAZ overigens niet berokkenen. Uit
de recentste cijfers blijkt dat het Rus
sische concern in 2017 slechts een be
scheiden 36 miljoen euro verdiende
in Europa. In 2018 verkocht het Rus
sische bedrijf nog maar 5325 auto's in
De waarde van een Lada verdubbe
len? Volgooien met benzine! Het is
één van de vele grappen die al decen
nia de ronde doen over het Russische
automerk. Ook Russen zelf doen wel
eens meewarig over de enige export
wagen die het land ooit heeft gekend.
Toen onlangs een nieuwslezer aan
kondigde dat Lada 12.000 auto's
moest terugroepen wegens rempro-
blemen, kon zijn collega het niet la
ten schamper te grinniken.
Het laat onverlet dat Ladaprodu-
cent AvtoVAZ in Rusland en de an
dere voormalige Sovjet-staten met
zo'n 400.000 exemplaren nog altijd
de meeste personenwagens afzet. Tot
de populairste modellen behoren de
Vesta, de Granta en natuurlijk de
Niva (4x4), ook in Europa.
Sterker nog, in 2019 kochten meer
Russen een Lada dan in de acht jaar
daarvoor. In totaal gingen er vorig
jaar in Rusland ruim 360.000 perso
nenwagens van de hand, een be
scheiden groei van 1 procent vergele
ken met 2018. AvtoVAZ zag zijn
marktaandeel met 0,6 procentpunt
stijgen tot 20,6 procent, meer dan alle
andere automerken die actief zijn in
Rusland.
Geslonken
Op zich een prestatie, want de Russi
sche markt voor personenauto's - die
net een jaar of twee bezig was weer
op te krabbelen - is vorig jaar met
2 procent geslonken tot 1,8 miljoen
stuks. En ondanks het wegvallen van
de Europese markt, groeide de export
van AvtoVAZ wel behoorlijk: in 2019
wist het bedrijf het aantal uitvoer-
landen te verhogen van 38 tot 50,
De Lada is
het bewijs
dat Rusland
een uniek
productkan
maken en het
in een
beschaafd
land kan
verkopen
Umm
zaterdag 13 juni 2020
GO
BRUSSEL Het door de Eu
ropese Commissie voorge
stelde plan voor herstel
van de economie na de co
ronacrisis ter waarde van
750 miljard euro, verdient
zichzelf terug, zegt de
hoogste begrotingsambte
naar in Brussel, de Neder
lander Gert-Jan Koopman.
Volgens hem maakt de te
verwachten economische
groei de kosten uiteindelijk
weer goed. Hij verdedigde
de commissievoorstellen in
een digitale bijeenkomst
die was opgezet door on
dernemersorganisatie
VNO-NCW.
De Lada Klassica
2101 kwam in 1976
op de markt.
FOTO'S REUTERS
- Sergej Ifanov,
autodeskundige
IJMUIDEN Werknemers
van Tata Steel in IJmuiden
hebben gisteren opnieuw
gestaakt. De verladers, die
containers met erts en rol
len blik vullen die daarna
per trein en boot naar an
dere fabrieken gaan, leg
den om 6.00 uur het werk
neer. Ook de medewerkers
in de magazijnen staakten.
Volgens Tata Steel vorm
den de acties niet direct
een probleem voor de be
drijfsvoering. Een woord
voerder liet weten dat alle
installaties en fabrieken
gewoon draaiden. Het per
soneel van Tata voert sinds
woensdag actie tegen de
dreigende reorganisatie.
Werknemers zijn ook boos
over het vertrek van top
man Theo Henrar van Tata
Steel Nederland.
BRUSSEL De onderhande
lingen over de toekomstige
relatie tussen het Verenigd
Koninkrijk en de EU gaan
in de zomer gewoon door.
Alleen in augustus wordt
een pauze van twee weken
ingelast, blijkt uit het voor
lopige vergaderschema.
De bedoeling is dat de
hoofdonderhandelaars en
hun teams afwisselend in
Brussel en Londen fysiek
bij elkaar komen, tenzij de
gezondheidssituatie dat
onmogelijk maakt. De eer
ste vier onderhandelings
rondes hebben overigens
nauwelijks resultaat opge
leverd.