oe wij DE WEEK VAN PHLIPPEN 16 ECONOMIE Fabriek van iconisch slechte auto 1^ Het Russische automerk Lada trekt zich terug van de Europese markt. Het kan niet meer opboksen tegen de strengere milieumaatregelen die gelden sinds begin dit jaar. Unilevers keuze voor Londen in plaats van Rotterdam is een economische aderlating. Het is ook zo jammer, omdat het bedrijf voorop loopt in de strijd voor waardecreatie op de lange ter mijn en duurzaamheid. Maar eer lijk is eerlijk, Londen is een econo misch centrum in de wereld dat op vele punten meer gewicht in de schaal legt dan Rotterdam. Unilever is een wereldspeler die net als an dere multinationals heel goede kaarten in handen heeft in onder handelingen met landen die alle maal om een vestiging staan te springen. Eén van die onderhande lingspunten is de belasting. Londen zal na de brexit meer aangewezen zijn op fiscale lokkertjes; de 'ca deautjes' die wij in Nederland nou net aan het afschaffen zijn. Dat is een goede en bewuste keuze als je het mij vraagt, maar de vraag is wel wat die keuze ons met het oog op een inclusieve maatschappij en faire belastingen gaat kosten? Wat als we daardoor alle hoofdkantoren van multinationals kwijtraken? Laat ik voorop stellen dat ik het antwoord niet weet, maar wat ik wel weet, is dat het niet alleen te maken heeft met de banen en de belastingen die we verliezen als een bedrijf vertrekt. Er zijn tenminste twee aspecten die meespelen: ten eerste helpt een fair belastingstelsel bij het onderhandelen in Europa. Het tikt aan als we andere EU-lan- den eerlijk in de ogen kunnen kij ken tijdens cruciale onderhande lingen over geld. Ten tweede laat de pandemie zien dat het vasthouden aan een pad naar een inclusieve sa menleving ook economisch loont. Maar of we dat pad op gaan, is al lerminst zeker. We zien in deze crisis dat landen zonder sterke ver zorgingsstaat, zoals het Verenigd Koninkrijk, hun economie te lang lieten prevaleren boven de gezond heid van hun burgers. Gevolg daar van was dat de lockdowns strikter en uiteindelijk langer duurden, waardoor de economische schade naar het zich laat aanzien veel gro ter is. Niet alleen is het leven met veel sociale zekerheid aangenamer, je komt er ook beter mee door deze pandemie, wil ik maar zeggen. keuze. Een keuze waarbij de collec tieve gezondheid bovenaan stond. Wat daarbij heeft geholpen, is dat wij weten wat goede gezondheid betekent. Onze gezondheidszorg is van zo'n hoge kwaliteit dat ook ou deren en chronisch zieken relatieve Ouderen en chronisch zieken zijn bij ons geen last voor de economie, maar dragen eraan bij gezondheid ervaren en dat ook ei sen van onze politici. Veel van onze ouderen en chronisch zieken zijn bij ons geen last voor de economie, maar dragen eraan bij. Uiteraard hoort daarbij dat we zo lang moge lijk doorwerken en zo min mogelijk in de sociale vangnetten blijven hangen. Maar een maatschappij van ieder voor zich, waarin de zwakke ren geparkeerd worden zodat de fit ten doorkunnen, levert een maat schappij op waarin niet alleen wei nig lol te beleven valt, maar waarin uiteindelijk ook weinig geld te ver dienen valt. maar onze inclusieve weg moeten we volhouden. Op een gegeven moment vragen de beste kennis werkers zelf aan hun hoofdkanto ren om weer voor ons te kiezen, dat zul je zien. NN Group Unibail- Rodamco- Westfield DSM Het speciaalche- miebedrijf neemt voor 980 miljoen euro het Oosten rijkse Erber Group over. Adyen FEITEN Sovjetbedrijf Avto-eksport de Lada 1200 uit te voeren. Im porteur voor Nederland was Gremi in Groningen, dat het merk Lada in Nederland po pulair maakte. Het topjaar voor Lada in Nederland was 1986, toen Gremi er bijna 13.000 verkocht. Bij het uit eenvallen van de Sovjet-Unie in 1991 gingen er nog onge veer drieduizend Lada's van de hand, daarna werden de leveringen steeds onregelma tiger. Gremi ging in 1999 failliet, maar een medewerker zette de importactiviteiten voort onder de naam Lada Holland, tot 2013 officieel importeur van Lada in Nederland. Lada Holland verkocht sinds 2011 alleen nog onderdelen en be stelde toen al jaren geen auto's meer in Rusland. stonden er in maart 2019 nog 448 actieve Lada's geregis treerd in het register van de Rijksdienst voor het Wegver keer. Het model Niva telt nog 191 exemplaren. Op de tweede plaats staat de Kalina met 115 auto's. De Samara staat met 35 exemplaren op de derde plaats. zaterdag 13 juni 2020 ^0 @sandraphlippen nilever gaan Ons kabinet maakte een andere Unilever verliezen blijft pijnlijk, Sandra Phlippen is chief econo mist bij ABN Amro en docent aan de Erasmus School of Economics. O GO Volgens de acti vistische inves teerder Elliott Advisors is NN veel meer waard. m Het vastgoed concern scoorde een mooie plus. Het betaalplat- form sloot de rij bij de hoofdfond sen. o E o Lada van de weg gehaald Joost Bosman De merknaam Lada is af geleid van het Russische woord 'ladja', een snelle, platte vikingenboot uit de mid deleeuwen. Het scheepje vormt nog altijd het logo van het merk. Al direct in 1971 begon het Volgens VWE Automotive

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 16