oe wij
DE WEEK VAN PHLIPPEN
16 ECONOMIE
Fabriek van iconisch slechte auto
1^
Het Russische automerk Lada
trekt zich terug van de
Europese markt. Het kan niet
meer opboksen tegen de
strengere milieumaatregelen die
gelden sinds begin dit jaar.
Unilevers keuze voor Londen
in plaats van Rotterdam is
een economische aderlating.
Het is ook zo jammer, omdat het
bedrijf voorop loopt in de strijd
voor waardecreatie op de lange ter
mijn en duurzaamheid. Maar eer
lijk is eerlijk, Londen is een econo
misch centrum in de wereld dat op
vele punten meer gewicht in de
schaal legt dan Rotterdam. Unilever
is een wereldspeler die net als an
dere multinationals heel goede
kaarten in handen heeft in onder
handelingen met landen die alle
maal om een vestiging staan te
springen. Eén van die onderhande
lingspunten is de belasting. Londen
zal na de brexit meer aangewezen
zijn op fiscale lokkertjes; de 'ca
deautjes' die wij in Nederland nou
net aan het afschaffen zijn. Dat is
een goede en bewuste keuze als je
het mij vraagt, maar de vraag is wel
wat die keuze ons met het oog op
een inclusieve maatschappij en
faire belastingen gaat kosten? Wat
als we daardoor alle hoofdkantoren
van multinationals kwijtraken?
Laat ik voorop stellen dat ik het
antwoord niet weet, maar wat ik
wel weet, is dat het niet alleen te
maken heeft met de banen en de
belastingen die we verliezen als een
bedrijf vertrekt. Er zijn tenminste
twee aspecten die meespelen: ten
eerste helpt een fair belastingstelsel
bij het onderhandelen in Europa.
Het tikt aan als we andere EU-lan-
den eerlijk in de ogen kunnen kij
ken tijdens cruciale onderhande
lingen over geld. Ten tweede laat de
pandemie zien dat het vasthouden
aan een pad naar een inclusieve sa
menleving ook economisch loont.
Maar of we dat pad op gaan, is al
lerminst zeker. We zien in deze
crisis dat landen zonder sterke ver
zorgingsstaat, zoals het Verenigd
Koninkrijk, hun economie te lang
lieten prevaleren boven de gezond
heid van hun burgers. Gevolg daar
van was dat de lockdowns strikter
en uiteindelijk langer duurden,
waardoor de economische schade
naar het zich laat aanzien veel gro
ter is. Niet alleen is het leven met
veel sociale zekerheid aangenamer,
je komt er ook beter mee door deze
pandemie, wil ik maar zeggen.
keuze. Een keuze waarbij de collec
tieve gezondheid bovenaan stond.
Wat daarbij heeft geholpen, is dat
wij weten wat goede gezondheid
betekent. Onze gezondheidszorg is
van zo'n hoge kwaliteit dat ook ou
deren en chronisch zieken relatieve
Ouderen en chronisch
zieken zijn bij ons geen
last voor de economie,
maar dragen eraan bij
gezondheid ervaren en dat ook ei
sen van onze politici. Veel van onze
ouderen en chronisch zieken zijn
bij ons geen last voor de economie,
maar dragen eraan bij. Uiteraard
hoort daarbij dat we zo lang moge
lijk doorwerken en zo min mogelijk
in de sociale vangnetten blijven
hangen. Maar een maatschappij van
ieder voor zich, waarin de zwakke
ren geparkeerd worden zodat de fit
ten doorkunnen, levert een maat
schappij op waarin niet alleen wei
nig lol te beleven valt, maar waarin
uiteindelijk ook weinig geld te ver
dienen valt.
maar onze inclusieve weg moeten
we volhouden. Op een gegeven
moment vragen de beste kennis
werkers zelf aan hun hoofdkanto
ren om weer voor ons te kiezen, dat
zul je zien.
NN Group
Unibail-
Rodamco-
Westfield
DSM
Het speciaalche-
miebedrijf neemt
voor 980 miljoen
euro het Oosten
rijkse Erber
Group over.
Adyen
FEITEN
Sovjetbedrijf Avto-eksport de
Lada 1200 uit te voeren. Im
porteur voor Nederland was
Gremi in Groningen, dat het
merk Lada in Nederland po
pulair maakte. Het topjaar
voor Lada in Nederland was
1986, toen Gremi er bijna
13.000 verkocht. Bij het uit
eenvallen van de Sovjet-Unie
in 1991 gingen er nog onge
veer drieduizend Lada's van
de hand, daarna werden de
leveringen steeds onregelma
tiger.
Gremi ging in 1999 failliet,
maar een medewerker zette
de importactiviteiten voort
onder de naam Lada Holland,
tot 2013 officieel importeur
van Lada in Nederland. Lada
Holland verkocht sinds 2011
alleen nog onderdelen en be
stelde toen al jaren geen
auto's meer in Rusland.
stonden er in maart 2019 nog
448 actieve Lada's geregis
treerd in het register van de
Rijksdienst voor het Wegver
keer. Het model Niva telt nog
191 exemplaren. Op de
tweede plaats staat de Kalina
met 115 auto's. De Samara
staat met 35 exemplaren op
de derde plaats.
zaterdag 13 juni 2020
^0 @sandraphlippen
nilever gaan
Ons kabinet maakte een andere
Unilever verliezen blijft pijnlijk,
Sandra Phlippen is chief econo
mist bij ABN Amro en docent aan
de Erasmus School of Economics.
O
GO
Volgens de acti
vistische inves
teerder Elliott
Advisors is NN
veel meer
waard.
m
Het vastgoed
concern scoorde
een mooie plus.
Het betaalplat-
form sloot de rij
bij de hoofdfond
sen.
o
E
o
Lada
van de weg
gehaald
Joost Bosman
De merknaam Lada is af
geleid van het Russische
woord 'ladja', een snelle,
platte vikingenboot uit de mid
deleeuwen. Het scheepje
vormt nog altijd het logo van
het merk.
Al direct in 1971 begon het
Volgens VWE Automotive