Na dit jaar werd
ik aangenomen'
'Ik leerde hoe je
met een team
omgaat'
'Ik twijfelde aan de studie'
Fien Winter (19), Amsterdam.
Tussenjaar na vwo: Een bartendercursus
van zes weken in Madrid (kosten: ca. 2500
euro) en divers horecawerk in 2018-2019.
Doet nu de Hotelschool The Hague.
,,Ik wilde dolgraag naar de hogere hotel
school, maar wist dat die een strenge voor
selectie heeft. Je hebt een betere kans als
je werkervaring hebt en laat zien hoe geïn
teresseerd je bent. Ik had ook niet zo'n zin
om na de vakantie weer de schoolbanken
in te duiken. Daarom ben ik mijn bartender
diploma gaan halen in Madrid - als het toch
in het buitenland kan, waarom niet? - en
daarna ben ik in Neder
land van het ene in het
andere baantje gerold.
Workwise heeft het me
veel gebracht. Na zes
weken cocktails maken in
Spanje werd ik bartender
in een cocktailbar in Am
sterdam. Daar leerde ik
hoe je met een team moet
omgaan; mensen voor je moet laten wer
ken zonder een boeman te worden. Bij het
Van Gogh Museum liep ik stage als gast
vrouw, waarbij ik grote groepen buitenlan
ders ontving. Hoe leerzaam is dat! Voor dit
tussenjaar had ik al wat horeca-ervaring
als souschef op een boot en als barmana-
ger in een sportschool. Ik wist dat ik blij
word van hospitality en was al geïnteres
seerd in de businesskant. Na dit jaar was
ik helemaal zeker van mijn studiekeuze.
En ik werd aangenomen!''
Daniël Harmsen (20),
Amersfoort.
Tussenjaar na mbo 4: Vijf
maanden een cursus Engels
in Dublin via EF Taalreizen
(kosten: ca. 15.000 euro) in
2019-2020.
Werkt als badmeester en wil
volgend semester journalis
tiek studeren.
„Veel studies zijn in het En
gels. Ik dacht eraan milieu
kunde gaan doen, waarbij je
in het derde jaar naar het bui
tenland gaat, maar ik twijfelde
over mijn studiekeuze. Ik vond
een cursus om mijn Engels op
te halen een goede oplossing
voor dit dilemma. Mijn moeder
had vroeger een tussenjaar
gedaan in Edinburgh en sti
muleerde me.
Het was superleuk en leer
zaam. Mijn Engels is als
spreektaal enorm vooruit
gegaan. Door ontmoetingen
met mensen uit allerlei landen
sta ik meer open voor andere
culturen. De stereotype beel
den zijn verdwenen.
En ik weet nu wat ik kan en
leuk vind: op onderzoek uit
gaan en bevindingen door
geven aan anderen. We
kregen daar elke week een
thema, zoals 'goed en slecht
nieuws', waarover je de klas
een presentatie moest geven.
Die overdracht van kennis, het
gegeven dat er naar je wordt
geluisterd, vond ik heel leuk.
Daarom wil ik nu journalistiek
studeren. Vanwege mijn dys
lexie had ik daar nooit aan
gedacht, maar tegenwoordig
is journalistiek veel meer dan
schrijven. Video, film, podcast,
fotografie. Die multimediale
kant wil ik op.
Ik denk dat ik bij milieukunde
toch was afgehaakt: al die
natuur- en scheikunde is te
technisch voor mij.''
ZATERDAG 13 JUNI 2020 27