r#nlstartop BEN IK NOU ZO ONHANDIG OF...? Mode Minder winkeluren, meer service 8 ©NDERNEHER Blog 'De greep naar linten, lijnen en pijlen is snel gemaakt Interview De winkeldeuren zijn weer open, de onlineverkoop gaat goed en ook Jumbo gaat zijn wijnen verkopen. Wijnpionier Derrick Neleman, de Meest Inspirerende Ondernemer van 2019, 'creëert succes met succes'. 'Geen lauwe chianti op een snoeiheet terras in Florence' Patrick Wessels is al meer dan tien jaar zelfstandig consumentenpsycholoog. Hij schrijft over consumenten, gedrag en inzichten vanuit marketing en psychologie. Patrick is lid van de Raad van Advies van de Ondernemer. en ik nou af en toe zo onhandig, of zijn interieurontwerpers nou zo dom? Dat is mis schien wat Van Gaaliaans uitgedrukt, maar de worsteling die iets simpels als een deurkruk teweeg kan brengen illustreert mooi hoe het 'nieuwe normaal' eruit zou moeten zien. Namelijk zonder potpourri van pijlen, afgetapete vlakken en rotondes voor voetgangers. Hoe hard we ook blijven roepen dat dit het 'nieuwe normaal' wordt, als we er al dit gedoe voor nodig hebben, zal het nooit zo gaan voelen. Ik loop geregeld heel enthousiast op een deur af, in de volle overtuiging dat die van me af zal openzwaaien zodat ik de winkel binnen kan stappen. Tot ik in een fractie van een seconde merk dat dit wel heel zwaar gaat; inmiddels is de rest van m'n lichaam daar nog niet van op de hoogte. Zo loop ik langzaam tegen de deur op terwijl tot me doordringt dat ik eraan had moeten trek ken. Aan die deurkruk, die door z'n ontwerp duidelijk uitnodigde tot duwen... Een deurkruk betekent duwen en een hendel betekent trekken, volgens mij. Nog zoiets. Winkeliers willen weer, maar moeten zich hou den aan de voorschriften en ervoor zorgen dat hun klanten anderhalve meter afstand houden. De greep naar linten, lijnen en pijlen is dan snel gemaakt. Bijvoorbeeld met behulp van de iconenset die Studio Piraat alle ondernemers kosteloos beschikbaar stelde. Het zou mooi zijn als geen winkelier die nodig heeft, doordat de winkel zo is ingericht dat klanten uit zichzelf rechtsom naar binnen lopen. Zoals je ook de displays slim onder de aan dacht brengt door ze goed neer te zetten en zoals je ook de kassa bewust achterin hebt staan om klanten zo lang mogelijk in de winkel te houden. Een beetje omgevings psychologie maakt allerlei onnodige pijlen en aanwijzingen overbodig. Om het snel weer zo normaal mogelijk te maken, zonder steeds aan die coronamaatregelen te worden herinnerd. De crisis vraagt om echt ondernemer schap, wist deze ondernemer al. ,,Dat houdt onder andere in dat je geen energie moet steken in zaken waar je toch geen invloed op hebt. Richt je op wat wél gaat. Bij ons geldt dat voor on line, dat gaat als een kanon. Wijn is een redelijk crisisproof product, dat heb ik ook gemerkt tijdens de vorige crisis. Je ziet het wereld wijd. De bierverkoop wordt veel harder geraakt dan die van wijn. Fijn voor ons, het biedt kansen.'' Die kansen pakt Derrick Neleman met beide handen aan. Zeker, het was schrikken in het kwadraat dat hij enkele dagen na de opening van zijn brandstore in Utrecht vanwege het coronavirus de deu ren alweer moest sluiten, activi teiten rondom zijn verkiezing tot 'Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar' op een laag pitje gingen én dat de bouw van het gasthuis bij zijn wijngaarden in Valencia moest worden stilgelegd. Maar, horen we Neleman zeggen, 'succes creëer je ook door slim gebruik te maken van de realiteit'. Vrij vertaald: veel Nederlanders gaan deze zomer niet naar het buitenland, maar blijven binnen de grenzen of zelfs thuis. Dat betekent geen lauwe chianti op een snoeiheet terras in Florence of een straffe sekt bij Frankfurt rechtsaf, maar zelf een mooie fles wijn opentrekken in de tuin of op het balkon. ,,We gaan misschien wel voor het eerst een totaal ander uitgaven patroon zien. Zeer interessant, zeker voor ons. We ruiken gewoon de kansen. Eigenlijk brengen we met onze wijn de vakantie bij jou thuis. Valencia in het glas in je achtertuin. Om dat duidelijk te maken zijn we juist tijdens de crisis de grootste mediacampagne in ons bestaan gestart, is onze brandstore in Utrecht weer open en meldde Jumbo zich. Binnen een aantal weken zijn onze wijnen ook daar verkrijgbaar. Ja, dat is fantastisch. We beginnen met twee wijnen, een rode en witte uit de Signatuur-serie. Deze kwaliteitswijn scoort nationaal en internationaal prijzen.'' Just Fucking Good Wine Na een opleiding biodynamische landbouw durfde Neleman het eind jaren 90 al aan om biologi- Memo's voor personeel Anders denken, je moet wel als ondernemer tijdens deze coronacrisis. Maar dat moet je dan ook wel kunnen. Bij Modezaak Wildenberg in Eindhoven lijken ze het anders denken uitgevonden te hebben: ze zijn inmiddels een voorbeeld voor veel collegaondernemers. Eigenaar Niels Wildenberg zette de volgende vier stappen. GO donderdag 11 juni 2020 Wij brengen met onze wijn de s BART REMMERS STAP 1 Wildenberg is meteen de eerste week memo's gaan schrijven voor zijn medewerkers. ,,Dit is waar ik denk dat het naartoe gaat. Dat gaf ze houvast en daar was behoefte aan. Want niemand wist het. Ik heb in die weken vaak van de jongens terug gehoord dat zij er veel aan hadden. Communicatie, ook onderling, is ontzettend belangrijk. Blijven doen.''

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 52