#nlstarto 'Ik zie op onderdelen van onze strategie eerder een versnelling' ,,Trots en verantwoordelijkheids gevoel. Onze meer dan 100.000 medewerkers hebben met plichts besef hun werk gedaan. We heb ben heel Nederland en België geholpen om elke dag lekker en gezond te kunnen eten. Dat le verde veel positieve reacties op van klanten voor onze winkels. Het mooiste compliment dat ik kreeg was van een gezin met kinderen die mij een lieve brief hadden geschreven. Daarbij zat een tekening en een geknutseld kettinkje met AH-logo.'' ,,Eén ding stond bovenaan: de veiligheid van onze medewerkers. Hoe konden we die waarborgen? We hebben alles gedaan om de winkels zo snel mogelijk aan te passen. Medewerkers kregen een hesje met achterop de boodschap om 1,5 meter afstand te houden. Tussen caissières en klant kwa men plexiglazen 'kuchschotten'. Dit was een megaoperatie. Meer dan tweeduizend winkels van AH, Etos en Gall Gall hebben we in twee dagen voorzien van die schotten. We zijn 's nachts winkels gaan beleveren, zodat we konden vullen op rustige momenten. Ik heb het contact met mijn collega's in winkels en distributiecentra en met onze online bezorgers geïntensiveerd om te horen wat er speelde. Door dat we zo wendbaar zijn en veel veerkracht hebben, konden we nieuwe RIVM-richtlijnen binnen een uur omzetten in actie.'' ,,Nee. We blijven doorgaan met de ontwikkeling van onze winkels. Wij verbouwen nog steeds drie winkels per week. Ik zie op som mige onderdelen van onze strate gie eerder een versnelling, zoals digitalisering. Alle processen gaan door en we houden vast aan onze missie: beter eten bereikbaar ma ken voor iedereen. Juist in deze tijd wordt gezond, duurzaam, lekker en betaalbaar voedsel nog relevanter.'' ,,We denken veel meer na over waar producten vandaan komen. Corona versnelt onze bewustwor ding op het vlak van voeding. Daarnaast zien we een verhoogde belangstelling voor producten die uit Nederland komen. We hebben onder de naam Streeckgenoten een mooie samenwerking met tientallen lokale slagers, kaasboe ren en bakkers. Zij verkopen hun producten regionaal in een van onze supermarkten of online. We zien een enorme toename (+30 procent) van de verkoop van Streeckgenoten.'' ,,Corona heeft de acceptatie van het zelfscannen versneld. We brei den 'zelfscan' dan ook dit jaar nog versneld uit naar al onze winkels. Consumenten willen zonder contact te maken veiliger en mak kelijker betalen. De AH-app wordt ook veel meer gebruikt dan voor heen. En dat is afgelopen week nog extra gestegen door de digitale mogelijkheid om te sparen met koopzegels. Hetzelfde zie je bij onlinewinkelen, dat ook een enorme vlucht nam (de thuis bezorging vindt nu ook plaats op zondag en er zijn zeshonderd extra medewerkers aangetrokken voor de vijf homeshop-centers, red.). En dat blijft. Als je eenmaal het gemak ervan hebt ervaren, ga je niet meer zo snel terug.'' ,,De versnelling die ontstaat, is niet verrassend. Digitalisering zat al in onze strategie.'' ,,Wat ik mooi vind is hoe de liefde voor eten en drinken verbindt. Het bewustzijn voor het belang van voedsel voor zowel iedereen per soonlijk als onze maatschappij is een enorme toevoeging. En natuurlijk heb ik de kracht van samenwerking in deze periode nog meer gezien. Dat samenwer ken doe je ook met wetenschap pers, overheid en alle partners in de voedselketen. We kunnen gewoon heel veel goede dingen doen, vandaag en in de toekomst.'' (Ze lacht hartelijk.) ,,Ilse is Ilse en Marit is Marit. Ilse geeft deze periode een luchtigheid die erg belangrijk is. Ik ben daar ook van. Ik geloof dat luchtigheid helpt om door lastige momenten heen te komen. Ook ben je nooit genoeg voorbereid. Ik kreeg grote vraag stukken op mijn bord, waar ik snel beslissingen over moest nemen. Ik kijk er op een positieve manier op terug en kijk met nog meer plezier naar voren. ,,En mijn eigen gedrag? Nee, niet alles online. Ik vind boodschappen doen te leuk. Ook al betekent het dat ik niet met mijn man bood schappen kan doen. Biedt voorde len hoor'', lacht ze, ,,hoef ik niet te overleggen. Ik ben wel iets meer diepvriesproducten gaan kopen, omdat ik iets minder vaak bood schappen doe. Dan is het handig om wat producten op voorraad te hebben.'' II n I Wat te doen? 't van Albert Heijn [or\ GO donderdag 11 juni 2020 °p) Supermarkten werden van de ene op de andere dag een vitale bedrijfstak. Wat voor gevoel geeft dat? Een andere taak is de veiligheid van je personeel waarborgen. Vakkenvuller en caissière zijn ineens cruciale beroepen. PASPOORT Wie is Marit van Egmond? Door de aderen van Marit van Egmond (46) stroomt, wat je noemt, blauw AH- bloed. Na haar studie levensmiddelentechnologie ging zij in 1997 als management-trainee aan de slag bij Ahold. Zij klom op, was onder andere ceo van Gall Gall, en werd februari 2019 ceo van Albert Heijn. 'Doen is het nieuwe denken' is haar aanpak om AH naar 2025 te leiden en daar voorbij. Marit van Egmond: 'Juist in deze tijd wordt gezond, duurzaam, lekker en betaalbaar voedsel nog relevanter.' FOTO PIM RAS Je begon 1,5 jaar geleden als ceo AH Nederland, de hoogste baas. Verandert deze crisis de strategie die je begonnen was? Welke verandering is blijvend nu de coronacurve afvlakt? Winkelen gaat vaker digitaal. Een verrassend bijeffect? Je bent als lid van de Topsector Agri Food een invloedrijke vrouw. Welke ervaring van deze periode breng je in? Wat is er veranderd aan ceo Marit van Egmond? Ben jij die Ilse van de reclame? De beste winkel kies je zo: hij moet dichtbij zijn, want bij een verre winkel pak je snel de auto, waarmee het eventuele voordeel wegvalt. Het moet ook een fijne winkel zijn, omdat slim winkelen alleen lukt als je het langer volhoudt. Vervolgens draait alles om jouw gedrag in die winkel. Binnen elke supermarkt zijn er drie prijscategorieën. Producten kiezen Het duurste zijn de merk artikelen, de zogenoemde a-merken, zoals Heineken, Liga, Grand'Italia, Calvé en ga zo maar door. De tweede categorie bestaat uit huismerken, die vaak exact dezelfde kwaliteit hebben als de a-merken. Vaak komen ze uit dezelfde fabriek en hebben ze alleen een eigen verpakking of etiket. Dan zijn er nog de c-merken, ofwel de onbekende merken die de voordeligste in hun categorie zijn. Ze hebben een eenvoudige verpakking, liggen laag in het schap (soms bijna verstopt) en er wordt geen reclame voor gemaakt. En, nu overal is doorgedrongen dat de voordeelspaghetti laag bij de grond ligt, is een deel van de c-merken verplaatst naar de hoogste schappen. Er zijn ook winkels die speciale bordjes 'voordelige keus' bij hun producten hangen. Vergelijk de prijzen per kilo. En prent de prijzen een beetje in je geheugen. Marieke HENSELMANS Erica VERDEGAAL Van rood naar groen! VoOf millennial*, babyboomers, vrtalo'5, flemnierters.^zrp'eisfiambteraren, 5 tffvnjevo^efc. groot- en Ueinvetdiencrs/W 5 cultuur-Svakantie liefhebbers, singles S geannen ctëe vinden dal het leven wél leuk moei blijven Dit is een voorpublicatie uit Crisis - Wat te doen? Van rood naar groen! van econome Erica Verdegaal en besparingsdeskundige Marieke Henselmans. Het boek verschijnt half juni (€19,99, ISBN 978-94 90298-12-8). In september verschijnt de Crisis(scheur)kalender 2021 (€15,99).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 47