i 9 9 ,,Of ze nou gelogen hebben of niet, maakt niet zoveel uit. Ik moet wel de goede informatie krijgen, an ders worden burgers daar dupe van. Maar het gaat er niet om of ik mij in de goede eer voel aange tast.'' Veel gedupeerden hebben on langs een brief gekregen. Daarin staat dat ze niet in aanmerking komen voor compensatie, terwijl hun eerder door de Belasting dienst is verteld dat ze geen fou ten hebben gemaakt en dat ze ten onrechte als fraudeur zijn aangemerkt. Wat gaat er mis? ,,Eerst zagen we een gevoel van mededogen en sympathie bij de staatssecretaris en ambtenaren. Mensen zijn thuis bezocht. Maar als je daarna terugvalt in een pa troon van brieven schrijven die moeilijk te begrijpen zijn, dan ver val je in dezelfde fout. Dan zit je weer in het juridische. Ik zeg: voorkom nou dat je weer in die situatie komt. Ga nou aan tafel. Kom er samen uit. Dat is iets an ders dan tegen mensen zeggen: mogelijk komt u in aanmerking voor een andere regeling en anders zien we u wel in de rechtbank als u het er niet mee eens bent.'' ,,Dat zie ik vaker als de overheid niet in gesprek komt met de bur ger. Mensen zijn moe van het strij den, willen een einde aan het probleem, maar weten geen vuist te maken tegen de bureaucratie, want de bureaucratie is altijd groter. Maar systemen mogen nooit belangrijker zijn dan de burger.'' ,,Voor de burger is het complex. De overheid is de brief die op de mat valt, de ambtenaar die belt. Maar daarachter zit de politiek. Die maakt de wet. En dus rust er een grote verantwoordelijkheid bij de wetgever om regels te maken die begrijpelijk en ook toepasbaar zijn.'' Voor het vertrouwen is het heel belangrijk dat klachten van burgers serieus worden genomen ,,De regels zijn zo opgesteld dat ie dereen als potentiële fraudeur werd gezien. In het geval van de toeslagen waren de regels on barmhartig voor mensen die niet alles konden verantwoorden. Zij moesten 100 procent terugbetalen, ook als ze voor slechts 1 procent geen bonnetje hadden. Zij kwa- men als fraudeur te boek te staan en hebben daar heel veel last van gehad, terwijl er geen strafrechter aan te pas was gekomen. Dat is ontsporing van wetgeving.'' „Terwijl dat voor veel mensen toch het belangrijkst is. Ze willen weten hoe het komt dat ze een rood vinkje achter hun naam heb ben gekregen. Als je daar geen ant woord op krijgt, heb je ook geen vertrouwen in het aanbod dat de overheid doet om de schade te herstellen. Het lijkt er nu een beetje op dat de overheid alleen zegt: we hebben het fout gedaan en we trekken geld uit om het op te lossen. Maar de overheid moet ook vertellen waarom iets is ge beurd.'' ,,Dat is wel tegen ons gezegd. De Autoriteit Persoonsgegevens on derzoekt dat. Daarna zal ik onder zoeken of er voor ons ruimte is om nog iets te doen. Als ik breder naar de overheid kijk, dan krijgen we vaker signalen van vooringeno men handelen of profileren. Dan gaat het bijvoorbeeld over op welke gronden mensen op Schip hol aan een veiligheidsonderzoek worden onderworpen. Ik krijg ook klachten over de politie. We zijn nu begonnen met een onderzoek naar de manier waarop de over heid omgaat met klachten over et nisch profileren.'' ,,Ik wil weten wat er gebeurt als ie mand bij de overheid aanklopt en zegt: ik ben er uitgepikt vanwege mijn ras of mijn uiterlijk. Hoe re ageert de overheid dan? We heb ben ongeveer tweehonderd mel dingen binnengekregen die we onderzoeken. Discriminatie mag niet voorkomen, maar het gebeurt wel. En voor het vertrouwen van burgers is het heel belangrijk dat hun klachten en signalen serieus worden genomen.'' ,,Ik heb Rutte zo verstaan dat hij toegeeft dat ook de overheid zich schuldig maakt aan racisme. Dat is heel belangrijk. Dat moet voor overheidsdiensten reden zijn om zelfonderzoek te doen. Discrimi natie sluipt er zó makkelijk in. En we hebben allemaal last van inge sleten vooroordelen. Iemand ziet een meisje lopen met blauw ge verfd haar en denkt in eerste in stantie: zal wel een punker zijn. En 's avonds in het Concertgebouw blijkt diezelfde vrouw een bril jante violiste. Dat de overheid over vooroordelen heenstapt, is onge looflijk belangrijk. Als de bakker discrimineert, kun je naar een an dere bakker. Maar je kunt niet naar een andere overheid.'' woensdag 10 juni 2020 PC WIJ HEBBEN ALLEMAAL HETZELFDE MEEGEMAAKT GELIJK COMPENSATIE VOORALLE OUDERS Ouders roepen op het Plein in Den Haag op tot compensatie van de schade die hen is aangedaan. fotos anp Ombudsman: Discriminatie sluipt er zó makkelijk in Gedupeerde moeders zeiden vorige week in het parlement dat ze de moed aan het verlie zen zijn. Dat ze niet meer gelo ven in een oplossing. Begrijpt u dat? Wie is de overheid in dit geval? Waarom ging het hier zo mis? Veel slachtoffers zeggen nog steeds niet te weten waarom zij er werden uitgepikt. Het lijkt erop dat de Belasting dienst zich schuldig heeft ge maakt aan etnisch profileren. Bent u dat ook tegengekomen? Wat onderzoekt u precies? Premier Rutte heeft gezegd dat ook Nederland 'systemische problemen' kent met racisme en discriminatie. Wat vindt u van die uitspraak?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 9