NYNKEDEJONG
Bi
Ouders boos over
weigeren kinderen
met snottebellen
6
Column
^0 @nynke
ijna driekwart van de Ne
derlanders maakt zich zor
gen over de verandering
van het klimaat, zo blijkt uit een
onderzoek dat het ministerie van
Economische Zaken en Klimaat
heeft laten uitvoeren. Hartstikke
goed, zou je zeggen. Alleen blijkt
ook uit dit onderzoek dat minder
dan de helft van de Nederlanders
zich verantwoordelijk voelt voor
het tegengaan van klimaatveran
dering. We wéten dus dat het fout
gaat, maar zien onszelf niet als de
mede-oplossers van dit probleem.
ministers geïntimideerd raken
door trekkers op het Malieveld?
De invloed van één enkele bur
ger is maar klein, maar als die
burger zich gesteund voelt door de
overheid, dan is hij of zij tot grote
dingen in staat. Ik wil heel graag
minder vliegen, en dat doe ik ook,
maar het zou daarnaast erg helpen
wanneer er eindelijk eens btw zou
worden geheven op vliegtickets
en kerosine. Ik wil met liefde mijn
afval scheiden, maar dan vind ik
ook dat multinationals die zich in
dit land vestigen, ook te maken
moeten krijgen met een streng
klimaatbeleid. Dan krijg ik het
idee dat ik meewerk aan een hoger
doel, dat ik bijdraag aan een posi
tieve verandering die landelijk
gedragen wordt. Je kunt niet ver
wachten dat iedereen het goede
doet, als je zelf niet het goede
voorbeeld geeft.
Daar sta je dan, naast je nieuwe
regenton, de verpersoonlijking
van het oeroude Postbus 51-spotje.
Terwijl boven je hoofd de vliegtui
gen taxfree door de lucht zoeven.
Kom op, Rutte III. De burger
maakt zich écht zorgen, blijkt uit
jullie eigen onderzoek. Als jullie
het goede voorbeeld geven, volgen
velen van ons vanzelf.
We zien onszelf niet
als mede-oplossers
van het probleem
„Ouders staan met de rug tegen de
muur en zijn boos'', zegt ouder
organisatie Boink. Die krijgt tien
tallen telefoontjes per uur van ou
ders die thuiszitten met hun kind.
In het RIVM-protocol staat dat
kinderen met klachten thuis moe
ten blijven. Als ze een week of lan
ger school of opvang moeten mis
sen, adviseert het RIVM ouders aan
te geven dat ze de klachten herken
nen als chronisch probleem. Kin
deren met bekende chronische ver-
koudheidsklachten moeten ge
woon naar school of opvang kun
nen. Als dat geen resultaat oplevert,
kunnen de ouders advies vragen
aan de GGD. Ook behoort een co
ronatest tot de opties.
De praktijk blijkt echter weerbar
stig, zegt Boink-voorzitter Gjalt
Jellesma. Kinderen onder de 12 jaar
worden nauwelijks getest, omdat
die testen ingrijpend zijn. De huis
arts geeft meestal geen briefje en
de GGD's hebben het veelal te druk
voor telefoontjes met kinderdag
verblijven over specifieke kinderen.
Ouders zijn boos dat ze wel moe
ten betalen. ,,Kinderdagverblijven
moeten wat meer ontspannen'',
vindt Jellesma. ,,Hoe jonger de kin
deren, hoe meer snotneuzen. Ik zeg
zeker niet dat we het protocol naast
ons neer moeten leggen, maar
vraag kinderdagverblijven hun ge
zond verstand te gebruiken.''
Brancheorganisatie Kinderop
vang ziet de dilemma's. Die heeft al
met diverse organisaties gesproken.
Zij willen niet dat pedagogisch
medewerkers moeten beslissen of
een kind met een snottebel chroni
sche klachten heeft of niet. Dat
moet iemand met verstand van
gezondheid doen'', zegt directeur
Emmeline Bijlsma. Ze wil met het
ministerie en het RIVM praten
over oplossingen.
De marine voorspelde het al voordat
het fregat De Ruyter naar de Straat van
Hormuz bij Iran ging: op deze missie wordt
geen schot gelost. En zo ging het, al was het
voortdurend oppassen voor misverstanden.
Veertien keer voer kapitein-luite
nant-ter-zee Theo Klootwijk met
zijn bemanning op het fregat
Zr.Ms. De Ruyter heen en weer in
de Straat van Hormuz. Om de
spanningen in de regio te tem
peren en te waken over een vrije
doorvaart voor de talloze olietan
kers en containerschepen die ge
bruikmaken van de verbinding
tussen de Perzische Golf en de
Golf van Oman.
Altijd kwamen de Iraniërs wel
even kijken wat de Nederlanders
aan het uitspoken waren. De ene
keer met een drone, dan weer
met een boot van de kustwacht.
Soms met een vliegtuig, maar
vaker waren het patrouilleboten.
Dikwijls voeren ze een stukje
mee, soms kwamen ze recht op
hen af. Met de wapens afgedekt
of juist vol in het zicht.
Meestal stelden ze vragen.
Commandant Theo Klootwijk
kan ze inmiddels dromen. Wat is
het boegnummer? Is er een heli
kopter aan boord? Opereert hij
alleen of met anderen? ,,Dat
boegnummer was duidelijk te
zien, dus daar hoefden we niet
geheimzinnig over te doen. Maar
inhoudelijk gaven we natuurlijk
niet overal antwoord op. Wel
maakten we duidelijk dat we
gebruikmaakten van ons inter
nationaal recht om hier te varen.''
Doorgaans bleven de Iraniërs
op veilige afstand. Een enkele
keer moest Klootwijk ze toch
dringend verzoeken niet dichter
bij te komen dan de afgesproken
500 yards (ruim 450 meter). Ook
was er een keer gedoe over de
positie van de Nederlandse heli
kopter. Iran dacht dat de piloot in
hun luchtruim vloog. ,,Maar het
bleek dat we ruim goed zaten.''
Bedreigend is de situatie vol
gens Klootwijk nooit geweest.
,,Als ze naderden en we geen con
tact kregen met de marifoon,
moesten we wel goed opletten
dat er geen misverstanden kon
den ontstaan. Wij wilden bij
voorbeeld niet bij onze wapens
staan als zij dat ook niet deden.
We hebben altijd geprobeerd
de-escalerend te zijn.''
Dat er in deze regio onver
wachts iets kan misgaan, bleek
wel toen de Iraanse marine tij
dens een oefening een eigen
schip met een raket naar de zee
bodem schoot. De Zr.Ms. De
Ruyter lag toen aan de andere
kant van de zeestraat. ,,Het geeft
aan dat je hier continu alert moet
zijn. Als we wel in de buurt wa
ren geweest, hadden we de raket
zeker opgemerkt en hadden we
ook kunnen ingrijpen om die
dreiging voor ons af te wenden,
mocht dat nodig zijn geweest.''
Spanning
Vorig jaar werden in de Straat van
Hormuz in korte tijd zes olietan
kers aangevallen. Die situatie is
voorbij, maar spanning is er nog
steeds, vooral tussen de Ameri
kanen en de Iraniërs. Elk kwartier
sturen de Amerikanen een bood
schap dat zij hier zijn om de vei
ligheid te garanderen. De Iraniërs
reageren daar steeds weer op met
een eigen boodschap. Het is ook
te merken als president Trump
een tweet de wereld instuurt,
waarin hij schrijft dat hij Iraanse
schepen de grond in wil boren.
Of als er Amerikaanse oorlogs
schepen passeren. ,,Dan merk je
verhoogde alertheid, maar over
het algemeen was het rustig.''
Het grootste gevaar kwam uit
onverwachte hoek: corona. Com
mandant Klootwijk moest alles
op alles zetten om het virus niet
aan boord te laten komen. ,,We
kunnen op het schip geen men
sen in quarantaine zetten. Als ie
mand het krijgt, betekent dat vrij
snel het einde van de missie.''
Wij wilden niet bij
onze wapens staan
als de Iraniërs dat
ook niet deden
Klootwijk besloot zich met zijn
bemanning totaal af te zonderen
van de buitenwereld. Een ver
lengd bezoek aan havenstad Abu
Dhabi halverwege de missie,
waar iedereen na weken op zee
reikhalzend naar uitkeek, ging
niet door. De opvarenden moch
ten wel het schip af, maar niet
verder dan de marinebasis. Fami
liebezoek was niet mogelijk,
personeel werd niet afgelost.
Daar stond tegenover dat de
bemanning niet in lockdown
hoefde, zoals veel van hun familie
en vrienden in Nederland.
Om het moreel hoog te hou
den, leefden veel bemannings
leden zich nog meer uit in de
fitnessruimte dan ze daarvoor
al deden en werden allerlei sport
wedstrijden georganiseerd. ,,Ik
durf wel te zeggen dat we door
corona nu het sportiefste schip
van de marine hebben'', zegt
Klootwijk.
En logisch ook. Al die Postbus 51-
spotjes over 'een beter milieu be
gint bij jezelf ten spijt: als de over
heid niet zelf het goede voorbeeld
geeft, hoe moeten wij het dan wél
goed doen? Hoe kun je roepen dat
de consument bewuster moet
gaan vliegen, wanneer je als kabi
net krampachtig probeert om Le
lystad Airport te openen? Hoe kun
je ons opdragen om minder vlees
te eten wanneer
de discussie
over de in
krimping van
de veestapel
bijna niet te
voeren
valt,
omdat
woensdag 10 juni 2020
Voorbeeld
Veel ouders beklagen zich over
de weigering van hun snotte
rende kinderen door kinderdag
verblijven. Kinderen onder de
12 jaar krijgen nauwelijks een
coronatest en huisartsen geven
geen gezondheidsbriefjes af.
Ellen van Gaalen
Utrecht
Corona grootste
dreiging op missie
Raymond Boere
Den Helder
-Theo Klootwijk, kapitein
luitenant-ter-zee
Straat van Hormuz
Theo Klootwijk, commandant van de Zr.Ms. De Ruyter.
FOTO MINISTERIE VAN DEFENSIE