5 van de dagen niet in de tuin kunnen zitten. Psychisch is dat een zware last, zegt een Brabantse, zittend op haar terras - vandaag is een goede dag. Ook zij wil de rechtsgang alleen anoniem toelichten. De vorige keer dat zij en haar man in de krant ston den, kregen ze ruzie op de buurtbar becue. Al meer dan tien jaar strijdt ze tegen haar buren. ,,Ik maak me zor gen om onze gezondheid. Maar het maakt niet uit wat je doet. De ge meente is volledig op de hand van de boeren. En van de agrarische lobby win je het nooit." Ze vindt een mede stander in advocaat Verbeek. ,,Het is hetzelfde als bij roken: de tabaks lobby is veel sterker dan de rokers, omdat ze verenigd is. Daarom moet de rechter de overheid op zijn plicht wijzen om burgers te beschermen." Stadsmensen Van klagende omwonenden leeft vaak het beeld dat het stadsmensen zijn die wel de lusten van het buiten leven willen, maar niet de lasten. Toch is dat niet het hele plaatje. De mensen die deze krant sprak, zijn diepgeworteld in de streek waar ze wonen. Ze beschouwen zichzelf als plattelandsmensen, die strijd voeren binnen hun eigen gemeenschap, soms zelfs tegen hun eigen familie. Extreem voorbeeld is Johan Jochems uit Rijsbergen. Ook zijn naam staat op de dagvaarding. Hij was zelf var- kensboer, tot 1991, toen hij zijn be drijf verkocht. ,,De varkenshouderij heeft daarna vier eigenaren gehad. De geuroverlast nam niet af, maar toe, en bedroeg op het hoogtepunt vier keer het wettelijke maximum." De uitbater van de stal benutte alle juridische ruimte, zegt Jochems, die al die tijd naast het bedrijf bleef wo nen. Luchtwassers - apparatuur die de uitstoot terugdringt - hangen er nog steeds niet. Jochems oordeel over zijn voormalige beroepsgroep is snoeihard. ,,De varkenssector is ge woon verrot. Het gaat maar door. Ik ben er niet op tegen dat mensen vlees eten, maar de manier waarop het nu gaat, is gewoon niet houdbaar." Buurtbewoners misgunnen de boeren hun boterham niet, zeggen ze, maar hebben moeite met de schaal waarop het gebeurt. Ze zijn slachtoffer van een ontwikkeling die in heel Nederland zichtbaar is. Het aantal veehouders is de afgelopen twintig jaar grofweg gehalveerd, ter wijl het aantal dieren ongeveer gelijk bleef. De gemiddelde veehouderij werd dus twee keer zo groot. Grotere stallen veroorzaken meer stankoverlast, zegt Onno van Schayck, hoogleraar preventieve ge neeskunde in Maastricht. ,,Het gaat vooral om de combinatie mest en urine. Daarbij komen enorme con centraties ammoniak vrij. Die zijn di rect gekoppeld aan de hoeveelheid mest, en dus aan het aantal dieren." Verbeek: ,,We hebben een systeem waarin het varkensvlees zo goedkoop mogelijk moet. Veehouders houden daarom meer dieren, en de omwo nenden betalen daarvoor de prijs. De overheid moet daar iets aan doen." De gemeente is op de hand van de boeren. En van de agrarische lobby win je het nooit - Omwonende De eisers pleiten onder meer voor in krimping van de veestapel en het ver plicht stellen van betere luchtwas sers. ,,Het is niet reëel om te stellen dat veehouders daar veel geld in kun nen steken. Voor mijn part doet de overheid die investering. Maar de burger verdient bescherming." Linda Janssen, voorzitter van Pro ducenten Organisatie Varkenshoude rij (POV), zegt 'verbaasd en teleurge steld' te zijn over de rechtszaak. ,,Ik vind het jammer dat dit gebeurt. We zijn als varkenshouders al volop be zig met dit onderwerp. Vergeet niet, het is voor een boer ook niet prettig als er overlast is. Geur is een lastig onderwerp, het is moeilijk te meten. Maar wij doen er alles aan om de hin der te beperken." In het verre oosten van Brabant zit de rondleiding er bijna op. De auto ruiten zijn dicht, maar toch komt er een zure walm binnen. ,,Daar op de hoek woont een maat van mij", zegt de chauffeur. Hij wijst naar een prachtige woonboerderij met dito tuin. ,,Keimooi inderdaad, maar het staat al jaren te koop. Ik wil ook weg. Want eigenlijk kun je hier niet meer wonen." Na bijna een jaar studeren, presenteerde het Adviescollege Stikstofproblematiek maandag een serie oplossingen voor de stikstofcrisis. Hoe groot is het probleem ook al weer en wat gaat het kabinet doen? Zes vragen. 1 Wat is stikstof? Stikstof (N) is overal om ons heen, liefst 80 procent van de lucht bestaat eruit. Het vormt een voorname voedselbron voor bomen en planten. Door veeteelt (mest) belandt een deel als am moniak (NH3) in de natuur, een ander deel wordt door verkeer en industrie als stikstofoxiden (NOx) uitgestoten. Daardoor gaan grassen en brandnetels har der groeien en die overwoekeren kwetsbare planten. Met hen ver dwijnen ook insecten en dieren. Ammoniak verzuurt bovendien de grond. De EU heeft bepaald dat landen de stikstofuitstoot moeten verlagen om natuurge bieden te redden. 2 Waardoor hebben we ook weer een stikstofcrisis? stikstofuitstoot met 30 procent zijn gedaald. 4 Wat stelt de commissie-Remkes nu voor? Na drie deeladviezen overhan digde Remkes maandag zijn definitieve rapport aan minis ter Schouten. De kritiek liegt er niet om: de kabinetsplannen gaan niet ver genoeg én zijn veel te vrijblijvend. Voor de land bouw zouden er strengere regels moeten komen. Anders blijft de kans reëel dat het stikstofbeleid opnieuw sneuvelt voor de rech ter. De commissie wil dat boe renbedrijven bij natuurgebieden verdwijnen en er geen kunst mest meer wordt gebruikt. 5 Wat zijn de reacties op de adviezen? Vorig jaar zette de Raad van State een streep door de Pro grammatische Aanpak Stikstof (PAS), waarmee het vorige kabi net economie en natuur pro beerde te verenigen. Ondanks dat bijna 120 van de 160 Natura2000- gebieden met te hoge stikstof concentraties kampen, konden nieuwe bouwprojecten, wegen bouw en uitbreiding van vervui lende bedrijven dankzij de PAS doorgaan omdat de natuur in de toekomst gecompenseerd zou worden. Maar dat mag niet meer van de Raad van State. Zo kwa men liefst 18.000 bouw- en infra structurele projecten stil te lig gen, inclusief de ingebruikname van Lelystad Airport en de ver breding van snelwegen als de A1, N35 en de Utrechtse ring. 3 Wat heeft het kabinet sindsdien gedaan? in juli vorig jaar een commissie onder leiding van VVD'er Johan Remkes aan het werk. Mede op basis van zijn eerste voorlopige advies presenteerde het ka binet vervolgens in no vember een eerste serie noodmaatregelen: de maximum snelheid op snelwegen ging overdag naar 100 kilometer per uur. Verder werd de opkooprege ling voor varkensbedrijven uit gebreid. Eind april kwam Schou ten met een wetsvoorstel dat voorziet in 5 miljard euro om de stikstofcrisis te tackelen. Het geld is bedoeld voor natuurherstel en vrijwillige uitkoopregelingen voor boeren. In 2030 moet de Nogal wisselend. Het Wereld Natuur Fonds spreekt van een 'stevige waarschuwing aan het kabinet'. Greenpeace noemt het kabinetsbeleid ondermaats. ,,Het kabinet laat onze unieke en kwetsbare natuur letterlijk stik ken", zegt directeur Nederland Joris Thijssen. Maar boerenorga- nisatie LTO Nederland is juist boos. ,,Als enige oplossing wordt nog meer regelgeving voorge steld", klaagt de belangenclub. ,,Laat de boeren boeren. Botweg reducties van deposities opleg gen, slaat innovatie dood." 6 Wat gaat het kabinet nu doen? De grootste kans is: tijd rek ken. Minister Schouten weigerde maandag inhoudelijk op Remkes voorstellen in te gaan. Ze heeft advies gevraagd of de nieuwe stikstofregels nu 'Raad van State- proof zijn. Maar voor die tijd lij ken de nieuwe regels al ge- test te worden door de rechter: Greenpeace kondigde gisteren al een rechtszaak aan. De kans dat het kabinet de boeren harder gaat aanpak ken, lijkt desalniet temin klein. Zowel regeringspartijen CDA, VVD en Christenunie als oppositiepartijen PVV, FvD en SGP zien daar niets in. De boe renprotesten van vorig najaar lig gen nog vers in het geheugen. Al leen coalitiepartner D66, die eer der pleitte voor een halvering van de veestapel, hoopt dat het kabinet met dit rapport-Remkes het beleid aanscherpt. Ook de linkse oppositie wil dat. Maar sa men hebben zij lang geen meer derheid. woensdag 10 juni 2020 Grootscha lige varkens fokkerijen zijn voor de omwonenden vaak letterlijk adembene- manrl - Stikstofspook in zes vragen Volgens beproefd Haags re cept zette minister Carola Schouten (Landbouw)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 5