Stilte in een kerk noodt altijd meer tot nadenken II 4 1 m Dat het op het boerenland een beetje kan stinken, weten de mensen die er wonen ook wel. Maar met steeds grotere megastallen is de situatie onhoudbaar geworden, vinden ze, en daarom stappen ze naar de rechter. Frank Poorthuis Duitsland IN QUARANTAINE ik maakte net een wandelingetje in het dorp en besloot even voor de re gen te schuilen in het kerkje, dat me elke ochtend om half zeven wakker luidt. 't Is een middeleeuws evangeli sche godshuisje (1447), wit van buiten, donker eikenhout van binnen, krap honderd plekken op de bankjes, een ste vig orgel, een minimalistisch altaar en natuurlijk een doopvontje. Het gebouw tje staat op een heuvel midden in het dorp. Een piepend toegangshek, een grindpad, hoog gras; de sfeer is meer Midsomer Murders dan Tatort. Maar verder oerduits, al was het maar door de enorme gedenksteen voor de dertig in de oorlog gebleven dorpsgenoten (1914 1918 en 1939-1945). Ben ik u een toeristische rondleiding aan het geven? Nee, ik wil een kleine maar bijzondere ervaring met u delen. Maar eerst even: ja, ik ben zo'n verve lende vader die z'n kinderen kerken binnentrekt. Ook in m'n eentje mag ik er graag toeven, al heb ik het geloof al lang geleden afgezworen. De stilte in een kerk noodt altijd meer tot nadenken dan die in je eigen huis. Ook lekker sta ren valt bij mij binnen de definitie van contemplatie, hoor. Zo streng ben ik niet. En ik steek graag een kaarsje op voor de overledenen; mijn broer en zus, De gelovigen waren uitgenodigd hun diepste wensen op papier te zetten het schoonzusje dat ik nooit heb ge kend. Vinden de kleintjes inmiddels ook een mooi moment. Je ziet ze dan echt moeite doen tot nadenken. Schat- jes. Waren d'r nu niet bij natuurlijk. Een paar dagen eerder was ik in de enorme zandstenen Evangelische Schlosskirche in het centrale stadje, eve neens begin 1500. Ja, d'r is ook in dit land wat afgebeden. De stichter van deze kerk heeft nog met Maarten Luther aan zijn geloofsleer gewerkt. Vinden ze wel een dingetje hier. Maar nu komt 't: in die enorme kerk, alles d'rop en d'raan, waren gelovigen door de dominee uit genodigd hun diepste wensen op een papiertje te schrijven. Die hartenkreten hingen tegen de wand, zodat God ze 's nachts kon gaan lezen. Ik had er natuur lijk een verzoekje bij kunnen hangen. Wie weet had ik geluk. Maar dat leek me vals spelen. Het woord corona kwam overigens niet een keer voor. D'r werd wel in het algemeen om gezondheid ge beden, iemand wilde zijn reizende dochter beschutten, een huwelijk moest beschermd, een ouder echtpaar vroeg om 'nog een paar mooie en gezonde ja ren'. Maar het briefje dat me echt ont roerde ging zo: 'Lieve God, help mijn man weer het geloof te vinden.' Ik was al stil, maar anders.Daar ging een kloeke roman achter schuil. Vanuit zijn auto wijst onze gids naar de boerderijen. In één zo'n schuur lopen dui zenden kippen, zegt hij. Er staan er vijf naast elkaar. Daar links, een varkensboer met een paar duizend zeugen. Verderop, aan de rechterkant: een groot melkveebe drijf. Links weer een rij kippenschu- ren. De dieren zie je niet, maar ruik je wel. ,,Als de gebouwen van glas zouden zijn, zouden we dit nooit toelaten met zijn allen", zegt de man, die on der geen voorwaarde met zijn naam in de krant wil. Hij kijkt wel uit: van de vier bedrijven die hij net aanwees, zijn er twee van een familielid. We rijden in het grensgebied tus sen Brabant en Limburg. Op ons ritje, dat nog geen tien minuten duurt, passeren we minstens vijftien boe renbedrijven. Achter de bakstenen muren staan tienduizenden, mis schien wel enkele honderdduizen den dieren. Met een beetje fantasie boeren blijven binnen de vergun ningsruimte die de overheid ze biedt. Ze doen dus niks fout. Het punt is al leen dat die vergunningen nooit had den mogen worden toegekend. De stank uit de stallen, vormt voor om wonenden een serieus probleem. Mensen worden er echt naar van." Geurhinder Dat de rechter wordt gevraagd om specifiek te kijken naar de geurhin der, komt onder meer omdat daar voor een maatstaf bestaat: het aantal 'odourunits' per kubieke meter lucht. Mensen in gebieden met intensieve veehouderijen moeten wettelijk ge zien meer stank tolereren dan 'nor male' Nederlanders: niet vijf, maar veertien odourunits. Op sommige plekken heeft de lokale overheid be sloten ook daarvan af te wijken. Heel technisch allemaal, maar het effect is in eenvoudige taal te om schrijven: de lucht is niet te harden. Vooral op warme dagen, als de wind de verkeerde kant op staat. Dan moet de was naar binnen en de ramen dicht. De mensen die naar de rechter stappen, schatten in dat ze de helft zie je een enorm industrieterrein, met 'fabrieken' zo ver het oog reikt. Verschil met een normaal industrie terrein: tussen de bedrijven staan ook huizen, regelmatig met een vergeeld te koop-bord in de fraaie tuin. Het zijn bewoners van dit soort huizen die nu de staat voor de rechter slepen. Onder de dagvaarding staan zestien namen. Ze wonen vooral in Brabant en Limburg, en in twee gevallen in Oost-Nederland. Al deze mensen stonden al eerder voor de rechter, in rechtszaken waarin ze de lokale of provinciale au toriteit vroegen wat te doen aan de overlast die ze ervaren van hun boe rende buren. Allemaal kregen ze nul op het rekest. Dat is ook niet zo vreemd, vertelt Nout Verbeek, die als advocaat van de zestien optreedt. ,,De De varkenssector is gewoon verrot. Het gaat maar door woensdag 10 juni 2020 Net als veel Nederlanders blijft journa list Frank Poorthuis thuis. Frank zit in de risicogroep. Verslag van dag 88. Zure walm uit de stallen voer voor de rechter Sander van Mersbergen - Johan Jochems, ex-varkensboer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 4