II Zonder Schakerloo geen stad Tholen 5 WALCHERSE KETENS' ren. De Kok vindt het vooral opval lend dat de slavenhandel volkomen geïntegreerd was in de lokale eco nomie en een bron van inkomsten opleverde voor honderden mensen op Walcheren. Hij heeft becijferd dat in die tijd ongeveer 5 procent van de Middelburgse en 25 procent van de Vlissingse economie sa menhing met de handel in Afrika nen. Hij schrijft: 'Van alle Noord- west-Europese steden was Vlissingen vrijwel zeker de stad waarvan de eco nomie het meest georiënteerd was op de slavenhandel'. Rijk zijn de onder nemers er niet van geworden, de nettowinst kwam in de bloeiperi ode 1755-1780 gemiddeld uit op 5 procent. De Kok: ,,Kijkend naar dat verle den hoeven wij ons niet schuldig te voelen. Als actievoerders nu met de slavenhandel op de proppen ko men, als ze zeggen dat moderne Nederlanders nog rechtstreeks pro fiteren van de slavenhandel van toen, dan is dat een heilloze weg. Daarvoor is de geschiedenis te complex. Het is wel nodig dat de Nederlandse overheid aandacht be steedt aan het onderwerp. De sla venhandel werd immers uitge voerd onder Nederlandse vlag. Dat hoeven we niet weg te moffelen. Je kunt zeggen dat Nederland de mo rele plicht heeft om hedendaags ra cisme te helpen bestrijden en zou moeten investeren in bewustwor ding." komstig uit Hendrik-Ido-Ambacht en woont nu in Den Haag. Vorig jaar promoveerde hij aan de Uni versiteit Leiden op een onderzoek naar de economische effecten van de Walcherse slavenhandel. De pu blieksvriendelijke versie van dat proefschrift is net verschenen. In de inleiding vraagt de schrij ver zich af: 'Waren de slavenhande laren van destijds misdadigers?' Die vraag leggen we hem voor: ,,Ik heb in mijn boek bewust niet heel dui delijk een antwoord gegeven. Op dit moment is het zeker een heet hangijzer. Je moet de vraag in de tijd plaatsen. Als er vandaag de dag slavenhandel wordt gedreven, is dat zonder meer een misdaad. Maar toen, meer dan tweehonderd jaar geleden, was het dat niet. Ik heb het best moeilijk met die vraag. Want moet je standbeelden van slaven handelaren in de haven gooien? Het verleden is heel complex. Naar de maatstaven van nu was vrijwel iedereen toen misdadiger. In elk geval waren er heel veel mensen bij de slavenhandel betrokken. Laat ik het zo zeggen: misschien worden wij over tweehonderd jaar ook wel als misdadigers beschouwd omdat we het klimaatprobleem, de bio- industrie niet goed hebben aange pakt. Of door andere zaken waar- van we nu nog geen weet hebben. Waren de mensen in Vlissingen en Middelburg toen medeplichtig aan de slavenhandel? Medeplichtig is niet het goede woord. De mensen die schepen bouwden, die brood leverden voor de zeelui, die bus kruit en andere producten maakten om in Afrika tegen slaven te ruilen, die mensen dachten niet na over de vraag of de slavenhandel slecht was. Ze waren gewoon leveran ciers." Vlissingen en Middelburg waren in de achttiende eeuw in de toen malige Republiek verreweg de ac tiefste steden in de slavenhandel. Tussen 1730 en 1800 werden er vijf honderd reizen ondernomen. Am sterdam was in feite het grote eco nomische centrum waartegen niet viel op te concurreren. De Wal- cherse steden specialiseerden zich eigenlijk noodgedwongen in het vervoer van Afrikanen naar Caribi sche koloniën. Daar viel nog wat te verdienen omdat de Amsterdam mers die scheepvaart te risicovol vonden. Er moest met Afrikaanse slavenhandelaren zaken worden gedaan, aan boord konden ziekte en opstanden de winsten drukken. De in 1720 opgerichte MCC bracht de meeste slavenschepen in de vaart. Daarnaast behoorden parti culiere reders als Steven Matthijs Snouck Hurgronje en zijn compag non Abraham Louijssen vanaf 1760 tot de belangrijkste slavenhandela- wel de enige manier om daadwer kelijk tot verandering te komen. Mensen laten nu hun stem horen op een schaal die niet vaak voor komt. Het kan zijn dat daardoor de bewustwording echt doordringt en uitsluiting en onderdrukking wor den aangepakt." Gerhard de Kok (1983) is histori cus en bedrijfseconoom. Hij is af- Slavenhandel was ruim tweehonderd jaar geleden geen misdaad SPOREN IN DE DELTA In 2002 besloot de gemeente Tholen de begraafplaats van Schakerloo in het zuidoosten van het eiland aan te wijzen tot ar cheologisch monument. Hier stond ooit de kerk van één van Tholens belangrijkste dorpen, in tussen geslonken tot de schilder achtige buurtschap Oudeland. Het kerkhof was in 2002 nog wel in ge bruik, twee personen hadden er nog plaatsen gereserveerd. In 2004 vond de laatste teraardebestelling plaats. Zonder Schakerloo geen stad Tholen: een plaats die uiteindelijk Schakerloo volkomen zou over vleugelen. Van Schakerloo's oude glorie resteert behalve het terpach tige, hollebollige kerkhofterrein met zijn mooie hek en peinzende zerken alleen nog de naastgelegen vate (drink- en brandput). Je mocht er in de vijftiende eeuw niet in vis sen, lezen we. Kerk en toren, rechtshuis, molen en molenberg, ze zijn allemaal verdwenen. De oudste vermelding van Scha- kerloo is te vinden in het oorkon- denboek van Noord-Brabant, met een ruime datering tussen 937 en 1147. Noord-Brabant? Jazeker, het in 1212/1213 bedijkte eilandje van Scha kerloo hoorde aanvankelijk bij Bra bant. Ten westen ervan stroomde de Striene, die de grens met Zee land vormde. Schakerloo lag strate gisch. Er kwam een tol op de Striene en de Oosterschelde. Nieuwe bedijkingen maakten al snel verplaatsing noodzakelijk. Bij de nieuwe tol ontstond een plaatsje met de sprekende naam Tholne of Tholen. Het was het begin van het einde voor Schakerloo. Tholen kreeg rond 1366 stadsrechten. Scha- kerloo had gelukkig nog zijn veer op de stad Reimerswaal, in de buurt van de huidige Oesterdam. Tholen kreeg ook daarvan in 1462 de rechten in erfpacht. Na verschillende overstromingen kwamen in 1572 de Geuzen op het nog Spaansgezinde Tholen. Ze sta ken de molen van Schakerloo in brand en namen waarschijnlijk ook de (katholieke) dorpskerk onder handen. Vier jaar later kwamen ze 1 terug en verwoestten de kerk gro tendeels. Een verzoek om die weer op te bouwen werd in 1590 door de Gecommitteerde Raden van Zee land geweigerd: men moest zich maar 'behelpen metten kercken- dienst binnen der stadt van der Tholen'. De stenen van de kerk van Schakerloo werden gebruikt voor de bouw van de Noordbeer in Tho- len, tussen de zoute en de zoete vest. En de klokken gebruikte men voor een nieuwe beiaard in de stad huistoren daar. Maar het had nog erger gekund. Schakerloo bleef tenslotte als 'gere duceerd dorp' voortbestaan: Rei- merswaal, eens de derde stad van Zeeland, is door de Oosterschelde opgeslokt. woensdag 10 juni 2020 waren bij slavenhandel betrokken Haven van Middelburg, eind achttiende eeuw, door Mathias de Sallieth. FOTO RIJKSMUSEUM AMSTERDAM/UITGEVERIJ WALBURGPERS De Black Lives Matter-demon- stratie afgelopen maandag op het Abdijplein in Middelburg. foto MARCO DE SWART -Gerhard de Kok, historicus Een tweewekelijkse rubriek over Zeeuwse vondsten, histori sche sporen en verhalen Jan J.B. Kuipers Vate van Schakerloo. FOTO HMD DEKKER.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 37