ECONOMIE 19 De directie van bandenfabrikant Apollo Vredestein houdt vast aan het besluit om een groot deel van zijn Enschedese fabriek naar Hongarije te verplaatsen. Meer dan 680 werknemers komen daardoor op straat te staan. De woede in Twente is groot. Ook in de politiek. Apollo Vredestein heeft geen eerlijke kans gekregen Apollo Vredestein deed Twente be gin maart op zijn grondvesten schud den toen het bekendmaakte dat het de bandenproductie grotendeels naar Hongarije gaat verplaatsen. Werkne mers en vakbonden reageerden ge schokt op het nieuws; het bedrijf is een van de grootste werkgevers van Twente. En toen was de coronacrisis nog niet eens uitgebroken. Door de aangekondigde reorgani satie blijven er vanaf volgend jaar zo'n 420 van de 1100 werkplekken over in Enschede. Als er op de oude voet was doorgegaan had dit tot een faillissement kunnen leiden, zo kre gen bonden en personeel te horen. De Enschedese vestiging van de bandenfabriek is volgens de direc tie al jaren verliesgevend. De produc tie van goedkopere bandentypes was al deels verdwenen naar een zuster bedrijf in Hongarije en mettertijd zal er ook werk naar India verdwijnen. Wat in Enschede overblijft, is de pro ductie van landbouwbanden en pre miumbanden voor dure auto's. De productie voor personenwagens gaat terug van ruim twee miljoen banden naar 550.000. De eerste ontslagen vallen in 2021. Grote vraagtekens CNV-vakbondsman Van Dijk plaatste meteen grote vraagtekens bij het slechte nieuws. ,,Ze hebben ons alleen grafieken getoond, waaruit dat de familie Kanwar een vinger in de pap heeft bij die onderneming. De in Hongarije afgeleverde mallen zou den echter niet zijn gemaakt door Joyschmidt, maar door een andere onderneming. Door tussenkomst van Joyschmidt zouden de mallen veel duurder zijn geworden dan die van de concurrenten. Zo belandde er volgens FTM extra Europees geld in de zakken van de Kanwars. De bouw van de fabriek in Honga rije kostte uiteindelijk 475 miljoen euro, 96 miljoen daarvan werd met toestemming van de EU betaald door Hongarije. De subsidie bestond uit een rechtstreekse bijdrage van 48 miljoen euro, een vergoeding van bijna 3 miljoen euro voor opleiding van toekomstige werknemers en nog eens 45 miljoen euro aan belasting voordelen. Voor het CDA in het Europese Par lement zijn de onthullingen van FTM aanleiding om de Europese Commis sie om opheldering te vragen. Daarbij gaat het ook over de gevolgen van de Hongaarse staatssteun voor Vrede- stein in Enschede. 'Gezien deze nieuwe informatie lijkt Apollo Vre- destein in Enschede geen eerlijke kans te hebben gekregen van het Indiase moederbedrijf, dat de productie van autobanden met steun van de Hongaarse over heid heeft verplaatst', stellen de CDA-Europarlementariërs Tom Be- rendsen en Annie Schreijer. 'In deze tijd met buitenlandse staatssteun een massaontslag in Twente zien plaatsvinden is onver teerbaar. Voor het CDA is het helder: wie op onze markt actiefis, moet zich aan de regels houden. Daarom stellen we vervolgvragen aan de Europese Commissie en verwachten we dat zij deze zaak nader gaat onderzoeken.' Van geen kwaad bewust Vredestein zegt zich van geen kwaad bewust te zijn. Woordvoerder Ta mara Oostveen zegt: ,,De voorgeno men specialisatie van de fabriek in Enschede is in gang gezet om te cor rigeren dat 70 procent van de banden voor personenauto's in Enschede momenteel met verlies wordt gepro duceerd. Er is geen oorzakelijk ver band met de specialisatie van onze fabriek in Enschede en de bouw van onze fabriek in Hongarije. We willen de fabriek in Enschede specialiseren om er op die manier een gezonde toe komst voor veilig te stellen.'' Oostveen zegt ook: ,,Wij hebben nooit onder stoelen of banken gesto ken dat ongeveer 25 procent van onze mallen wordt ingekocht bij een bedrijf dat is gelieerd aan de Apollo Group en 75 procent via externe be drijven. In de periode 2016-2019 werd 33 procent van onze mallen geprodu ceerd door ons groepsbedrijf CATL. Dat is niet vreemd in onze branche.'' Professor Pieter Kuypers, als hoog leraar Europees en nationaal aanbe- stedingsrecht verbonden aan de Rad- f boud Universiteit in Nijmegen en te- i vens advocaat bij AKD Benelux La wyers, zegt echter tegen FTM dat het boven de boekwaarde leveren van mallen de Kanwars duur kan komen te staan. ,,De Europese Commissie heeft het recht om na onderzoek geld terug te vorderen bij dat gelieerde be drijf, dan wel bij Apollo als de leve ranciers onderdeel zijn van de Apollo Groep.'' Mocht Hongarije dat geld niet zelf terugeisen, dan is het volgens Kuy pers mogelijk om naar het Hof van Justitie te gaan om de overheid daar toe te dwingen. blijkt dat het financiële resultaat van de fabriek in Enschede de laatste an derhalf jaar in het rood zit. Maar in hoeverre die kloppen, kunnen we niet direct beoordelen. De onderne mingsraad heeft Bureau Berenschot in de arm genomen om namens het personeel te onderzoeken of alles klopt wat er door de directie wordt beweerd.'' Onaangenaam verrast Ook de politiek in Twente toonde zich zeer onaangenaam verrast door het massaontslag. Het CDA in het Europees Parlement heeft de Euro pese Commissie vorige week ge vraagd om onderzoek te doen naar de handelwijze van Vredestein. De par tij vermoedt dat er in Hongarije mis bruik is gemaakt van staatssteun voor de bouw van een nieuwe fabriek. Het CDA plaatst bovendien vraag tekens bij de rol die de familie Kan- war uit India, grootaandeelhouder van autobandenconcern Apollo Ty res, het moederbedrijf van Apollo- Vredestein, bij de kwestie heeft ge speeld. Volgens internetplat form Follow the Money (FTM) heeft de leiding van Apollo de Hongaarse overheid extra veel laten betalen door kunstmatig de inkoop prijzen op te drijven van mallen waarmee de banden in de nieuwe fa briek worden geproduceerd. Die mallen werden voor 7 miljoen euro besteld bij Joyschmidt, een be drijf uit India dat normaal actief is in kruiden en medicijnen. FTM schrijft dinsdag 9 juni 2020 Twente legt zich niet neer bij massaontslag bandenfabriek TmüM Gerben Kuitert Enschede -Tom Berendsen en Annie Schreijer, CDA- Europarlementariërs Autofabrikant Apollo Vrede stein vertrekt grotendeels uit Enschede. FOTO MARIEKE AMELINK

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19