NIEUWS 13 VS-.3,6 -3,7 82i e,H handel in de maand april staven de woorden van Van Waes. In april daalde de omzet van kle dingwinkels met 58,5 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2019. Schoenen- en lederwaren doken 44,7 procent in de min in vergelijking met een jaar geleden. Terwijl de winkels in doe-het- zelfartikelen in april een stijging van 25,6 procent laten zien; de grootste omzetstijging sinds het CBS in 2005 is begonnen met het registreren van deze gegevens. Ander opvallend cijfer: de omzet van online shoppen viel 62,4 pro cent hoger uit dan in april vorig jaar. Winkeliers die een webshop naast een gewone winkel hebben, boekten de grootste groei. 3 Langzaam herstel 20 mei tot 1 juni Met het dalen van het aantal be smettingen, worden ook de regels soepeler. Alle winkels zijn weer open. Ze zijn voorzien van loop routes, plexiglas en andere maat regelen op het gebied van hy giëne en veiligheid. We willen weer naar buiten en dat merk je ook in de winkelstraat. Het lijkt erop dat we de meeste klussen in en rond het huis wel hebben af gerond. Nu steeds meer Europese lan den hun grenzen openen voor toeristen, denken veel Nederlan ders toch weer aan het vieren van de zomervakantie. Vooral in ei gen land, maar boekingssites ge ven aan dat daarnaast het boeken van vliegtickets naar met name Spanje en Portugal snel toe neemt. De verkoop van zomer kleding, schoenen, zonnebrillen, verzorgingsproducten, barbecues en zwembaden zit weer in de lift. Jan Meerman geeft aan dat de hardst getroffen branche (kle ding, schoenen) inmiddels 70 procent van de omzet terug heeft. ,,Maar dan mis je nog steeds 30 procent. Wij verwachten dat een deel van de retailers de crisis niet zal overleven.'' Volgens hem gaan de klappen vooral in de centra van grote ste den vallen. ,,Als je voor de crisis had gezegd dat deze high traffic- locaties het nu het slechtst doen, dan had ik je voor gek verklaard. Maar door de 1,5 metersamenle ving mijden we liever drukke stadscentra. Ga maar eens kijken in de Amsterdamse Kalverstraat, de winkeliers missen daar een boel omzet. Terwijl de winkel straten in de kleine en middel grote steden het juist weer heel aardig doen, net als de wijkwin kelcentra.'' Volgens de InRetail-directeur is het de hoogste tijd dat gemeenten in actie komen om de binnenste den te beschermen. ,,Niemand zit te wachten op halflege winkel straten, dus gemeentebesturen van vooral de grote steden zullen moeten nadenken over het attrac tiever maken van hun centra, zo dat de consument niet wegblijft. Daarnaast zullen de huurprijzen van de winkelpanden drastisch omlaag moeten.'' 4 Het nieuwe normaal vanaf 1 juni Retailspecialisten zijn eensgezind over het nieuwe winkelen: het fy siek afstand houden gaat nog een hele poos duren, misschien lan- nen door corona een doorbraak beleven.'' Maar ook in de winkels zelf kunnen de ondernemers volgens Van Waes een slag maken. ,,Nie- mand zit te wachten op drukte, dus is het handig dat je je klanten een tijdslot laat reserveren. Het zijn nieuwe manieren om ons ge woontegedrag beter op te van gen.'' Retailspecialist Olaf Zwijnen- burg van de Rabobank vindt dat de Nederlandse agendacultuur ons kan helpen in coronatijd. ,,Wij hebben de neiging alles te plannen. Van etentjes tot koffie- afspraken, alles moet worden af gesproken. Weg spontaniteit. Maar in deze tijd is het juist nut tig.'' Verder zijn er volgens Zwijnen- burg meer structurele verande ringen voor de retailsector die door corona in een stroomver snelling komen. ,,De switch naar online die in de cijfers zichtbaar is, zal deels permanent zijn. Er komt meer aandacht voor 'lokaal' en 'duurzaam', zoals ook geïllu streerd wordt door de groei van de boerenwinkels. De 1,5 meter economie heeft gevolgen voor de sector zoals minder bezoekers en hogere kosten. Verhoging van prijzen kan een oplossing zijn, maar retailers zijn vooralsnog te rughoudend.'' Adviseur Van Waes verwacht dat de positie van discountwin kels sterker wordt. ,,Veel mensen gaan de gevolgen van de crisis voelen en worden prijsbewuster. Ze letten meer op de centen en de verhouding tussen prijs en waarde wordt belangrijker. Zo zullen huismerken van super markten vaker worden gekocht.'' ger dan een jaar. ,,Dat betekent dat het winkelbezoek minder blijft dan voor corona. Consu menten die voor de crisis wan trouwend stonden ten opzichte van online winkelen, hebben het gemak ervan ervaren en gaan va ker online kopen. Dat voorbeeld zien we in China, want hoewel daar de e-commerce na corona flink is gedaald, is deze nog steeds 3 procent gestegen ten opzichte van de tijd daarvoor'', legt Lori van Waes van retailadviesbureau Crossmarks uit. Voor retailers betekent het dat ze nieuwe manieren moeten vin den om klanten te trekken. Van Waes: ,,Livestreamshopping is in Azië enorm in opkomst. Online shoppers krijgen kledingstukken te zien, kunnen vragen stellen per chat, outfits samenstellen en kle ding via een koopknop bestellen. Zo combineer je het gemak van online shoppen met het persoon lijke karakter van een echte win kel. Dit soort online party's kun- W Winkeliers in luxe winkelstraten in grote steden lopen omzet mis. De lokale zaak profiteert Omzet detailhandel <5° dinsdag 9 juni 2020 ons koopgedrag blijvend 2019 2020 dec jan feb mrt apr 090620 TU BRON: CBS Per branche april 2020 t.o.v. een jaar eerder t.o.v. een jaar eerder 3> 25,6 We doen he# "BtMen lDsaa„„ m» »absraegj6n

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 13