Het nieuwe kamperen: van vintage tot innovatief en duurzaam
Ben je je witte caravan zat? Wil je hem in dezelfde kleur
als je auto, kunnen uitklappen of er zelfs mee varen?
Met deze bijzondere modellen steel je de show op de
weg en op de camping. ,,De markt draait warm voor de
kleine caravan met zonnepanelen en buitenkeuken."
Fiat 500
kan de
uitklap
bare
Take-Off
trekken
Caravan-
boot past
op een
auto-
trailer
27
Varen en kamperen
Met de Caravanboat kun je kam
peren én varen. De luxueuze cara
van past op een trailer achter de
auto. Zo kun je ermee op de cam
ping staan, maar ook het binnen
water op. In Nederland en Duits
land heb je geen vaarbewijs nodig.
De meeste stationwagens en SUV's
mogen de caravanboot vervoeren,
de auto moet 3000 kilogram kun
nen trekken.
De caravanboot is bij aankoop
nog kaal. Stoelen, kasten, lampen,
douche, toilet, tv, reling en aircon
ditioning koop je er los bij. Voor al
die opties betaal je zo'n 60.000
euro extra.
Al kiest maar een klein
deel van de 3,5 miljoen
kampeerliefhebbers
voor een variant op de
traditionele caravan of
camper, in Nederland lopen we
wel voorop met het pimpen ervan,
merkt Ruud Wenting, kampeer-
specialist bij de ANWB. ,,En de
markt draait warm voor de kleine
caravan'', merkt hij. ,,Die vervoer je
makkelijker, hij bespaart brandstof
en de nieuwste ontwerpen zijn uit
gerust met bijvoorbeeld zonnepa
nelen en een slimme accu, zodat je
geen stroom meer op je plek nodig
hebt.''Ook een buitenkeuken en
panoramadak zijn in trek. Een
nieuw model caravan moet 200
keer per jaar worden verkocht om
winst te maken, zegt Wenting.
Daarbij moet hij aan allerlei regels
voldoen, die per land kunnen ver
schillen. ,,Zo lijkt een elektrisch
aangedreven caravan ideaal voor
kleine en elektrische auto's, die
minder trekkracht hebben. De
elektromotor van de caravan on
dersteunt dan de auto. Maar de
wetgeving staat dat nog niet toe.''
Ook 'slim kamperen' wint ter
rein. ,,Er zijn apps waarmee je de
caravan waterpas zet, de luifel uit
vouwt, bandenspanning meet, ka
mertemperatuur instelt of ziet
hoeveel gas er nog in de gasfles
zit.'' Wenting verwacht meer van
deze handigheidjes. ,,Ik denk aan
een daktent met zonnepaneel dat
accu's oplaadt. Die sluit je vervol
gens weer aan op je keuken, kof
fiezetapparaat of e-bike.''
Zelfs voor een Fiat 500
Het Nederlandse bedrijf Easy Cara
vanning heeft daar de Take-Off voor
bedacht, een uitklapbare caravan. Die
kan achter een Tesla, én achter een
Fiat 500.
„Auto's zijn steeds vaker klein,
elektrisch of hybride en die hebben
minder trekkracht'', zegt ontwikke
laar Maarten de Roos. ,,De Take-Off
heeft de maat en het gewicht van een
vouwwagen, maar de uitstraling van
een caravan. Hij is in meerdere kleu
ren verkrijgbaar. Zo kun je hem af
stemmen op de kleur van je auto.''
En het interieur? ,,Alles kan, zelfs
een blauwe keuken met oranje op-
klaptafeltje en geruite bekleding.''
Take-Off, vanaf €13.495
neembare blokhut. Je koopt hem in
combinatie met een auto. Eenmaal
op de camping kan de cabine ach
terop de auto blijven, of je kunt hem
er afhalen en als huisje op je kam-
peerplek zetten. Ontwikkelaar Jules
Luijpen: ,,Zonder cabine is de auto
even lang als een stationwagen, dat
rijdt makkelijk in kleine straten.''
De caravan is gebouwd van duur
zaam hout, dat zonder veel onder
houd 50 jaar mee kan. Hij heeft een
groot bed, douche, toilet, accu en
zonnepanelen. Overal zit dubbel glas
en de cabine is geïsoleerd.
Terug naar jaren 60
Een aerodynamische caravan, in de
sfeer van de jaren 60: dat moet de
Kolonivan worden. Het eerste ca-
ravanontwerp van Nederlander
Niels Bredman ligt nog op de te
kentafel. Hij hoopt dat de eerste
exemplaren in 2021 klaar zijn. Eer
der ontwierp hij kantoren, huizen
en meubels. Bredman: ,,Een ronde
caravan rijdt lekkerder met harde
wind. Binnen heb je twee boven-
kastjes, en een kleding- en boeken
kast.'' De caravan wordt goed ge
ïsoleerd, zodat je ermee op winter
sport kunt. „Achterin ligt een po-
werbank waarmee je je elektrische
auto mee kunt opladen.''
Kolonivan, vanaf €30.000
In een vintage jasje
Ben je je witte, standaard cara
van zat? Het bedrijf Glaravans
stript oude caravans en bouwt
ze opnieuw op. ,,We geven cara
vans een 'vintage' likje verf', zegt
Erik Baas van Glaravans. Hij zorgt
voor nieuwe assen en koppeling
en vervangt de gastoevoer, water
leiding en elektra. Ook de buiten
kant en het interieur pakt Baas
aan. ,,Vind je eikenhouten kastjes
mooi? Dan zetten we die erin.
Maar we kunnen ook een modern
interieur bouwen.''
Comfortabel en duurzaam
Bed is het belangrijkst
In de druppelvormige Kulba past
net een tweepersoonsbed. ,,We
mikken op stellen die niet met een
grote caravan op stap willen. en wél
een fatsoenlijk bed willen'', zegt
Treekse Blanke van Vouwwagencen
trum Noordbergum. Je slaapt tussen
geïsoleerde muren, zo wordt de cara
van in de zomer niet loeiheet. De
keuken zit in de achterklep. En de
accu geeft één a twee nachten
stroom. De buitenkant kun je laten
maken van linex (kunststof, dat je in
alle kleuren kunt laten spuiten), hout
en aluminium.
GO ZATERDAG 6 JUNI 2020
Caravan en camper 2.0
f f
Caravanboat, vanaf €88.500
Weinig mensen durven achter een
kleine auto een caravan te hangen.
EVA DE GRAAFF
HAAKS campers, vanaf €129.950
Glaravans, €15.000 - €35.000
Deze Haaks-caravan heeft meer
weg van een camper met een af-
Kulba, vanaf €9000