Het nieuwe kamperen: van vintage tot innovatief en duurzaam Ben je je witte caravan zat? Wil je hem in dezelfde kleur als je auto, kunnen uitklappen of er zelfs mee varen? Met deze bijzondere modellen steel je de show op de weg en op de camping. ,,De markt draait warm voor de kleine caravan met zonnepanelen en buitenkeuken." Fiat 500 kan de uitklap bare Take-Off trekken Caravan- boot past op een auto- trailer 27 Varen en kamperen Met de Caravanboat kun je kam peren én varen. De luxueuze cara van past op een trailer achter de auto. Zo kun je ermee op de cam ping staan, maar ook het binnen water op. In Nederland en Duits land heb je geen vaarbewijs nodig. De meeste stationwagens en SUV's mogen de caravanboot vervoeren, de auto moet 3000 kilogram kun nen trekken. De caravanboot is bij aankoop nog kaal. Stoelen, kasten, lampen, douche, toilet, tv, reling en aircon ditioning koop je er los bij. Voor al die opties betaal je zo'n 60.000 euro extra. Al kiest maar een klein deel van de 3,5 miljoen kampeerliefhebbers voor een variant op de traditionele caravan of camper, in Nederland lopen we wel voorop met het pimpen ervan, merkt Ruud Wenting, kampeer- specialist bij de ANWB. ,,En de markt draait warm voor de kleine caravan'', merkt hij. ,,Die vervoer je makkelijker, hij bespaart brandstof en de nieuwste ontwerpen zijn uit gerust met bijvoorbeeld zonnepa nelen en een slimme accu, zodat je geen stroom meer op je plek nodig hebt.''Ook een buitenkeuken en panoramadak zijn in trek. Een nieuw model caravan moet 200 keer per jaar worden verkocht om winst te maken, zegt Wenting. Daarbij moet hij aan allerlei regels voldoen, die per land kunnen ver schillen. ,,Zo lijkt een elektrisch aangedreven caravan ideaal voor kleine en elektrische auto's, die minder trekkracht hebben. De elektromotor van de caravan on dersteunt dan de auto. Maar de wetgeving staat dat nog niet toe.'' Ook 'slim kamperen' wint ter rein. ,,Er zijn apps waarmee je de caravan waterpas zet, de luifel uit vouwt, bandenspanning meet, ka mertemperatuur instelt of ziet hoeveel gas er nog in de gasfles zit.'' Wenting verwacht meer van deze handigheidjes. ,,Ik denk aan een daktent met zonnepaneel dat accu's oplaadt. Die sluit je vervol gens weer aan op je keuken, kof fiezetapparaat of e-bike.'' Zelfs voor een Fiat 500 Het Nederlandse bedrijf Easy Cara vanning heeft daar de Take-Off voor bedacht, een uitklapbare caravan. Die kan achter een Tesla, én achter een Fiat 500. „Auto's zijn steeds vaker klein, elektrisch of hybride en die hebben minder trekkracht'', zegt ontwikke laar Maarten de Roos. ,,De Take-Off heeft de maat en het gewicht van een vouwwagen, maar de uitstraling van een caravan. Hij is in meerdere kleu ren verkrijgbaar. Zo kun je hem af stemmen op de kleur van je auto.'' En het interieur? ,,Alles kan, zelfs een blauwe keuken met oranje op- klaptafeltje en geruite bekleding.'' Take-Off, vanaf €13.495 neembare blokhut. Je koopt hem in combinatie met een auto. Eenmaal op de camping kan de cabine ach terop de auto blijven, of je kunt hem er afhalen en als huisje op je kam- peerplek zetten. Ontwikkelaar Jules Luijpen: ,,Zonder cabine is de auto even lang als een stationwagen, dat rijdt makkelijk in kleine straten.'' De caravan is gebouwd van duur zaam hout, dat zonder veel onder houd 50 jaar mee kan. Hij heeft een groot bed, douche, toilet, accu en zonnepanelen. Overal zit dubbel glas en de cabine is geïsoleerd. Terug naar jaren 60 Een aerodynamische caravan, in de sfeer van de jaren 60: dat moet de Kolonivan worden. Het eerste ca- ravanontwerp van Nederlander Niels Bredman ligt nog op de te kentafel. Hij hoopt dat de eerste exemplaren in 2021 klaar zijn. Eer der ontwierp hij kantoren, huizen en meubels. Bredman: ,,Een ronde caravan rijdt lekkerder met harde wind. Binnen heb je twee boven- kastjes, en een kleding- en boeken kast.'' De caravan wordt goed ge ïsoleerd, zodat je ermee op winter sport kunt. „Achterin ligt een po- werbank waarmee je je elektrische auto mee kunt opladen.'' Kolonivan, vanaf €30.000 In een vintage jasje Ben je je witte, standaard cara van zat? Het bedrijf Glaravans stript oude caravans en bouwt ze opnieuw op. ,,We geven cara vans een 'vintage' likje verf', zegt Erik Baas van Glaravans. Hij zorgt voor nieuwe assen en koppeling en vervangt de gastoevoer, water leiding en elektra. Ook de buiten kant en het interieur pakt Baas aan. ,,Vind je eikenhouten kastjes mooi? Dan zetten we die erin. Maar we kunnen ook een modern interieur bouwen.'' Comfortabel en duurzaam Bed is het belangrijkst In de druppelvormige Kulba past net een tweepersoonsbed. ,,We mikken op stellen die niet met een grote caravan op stap willen. en wél een fatsoenlijk bed willen'', zegt Treekse Blanke van Vouwwagencen trum Noordbergum. Je slaapt tussen geïsoleerde muren, zo wordt de cara van in de zomer niet loeiheet. De keuken zit in de achterklep. En de accu geeft één a twee nachten stroom. De buitenkant kun je laten maken van linex (kunststof, dat je in alle kleuren kunt laten spuiten), hout en aluminium. GO ZATERDAG 6 JUNI 2020 Caravan en camper 2.0 f f Caravanboat, vanaf €88.500 Weinig mensen durven achter een kleine auto een caravan te hangen. EVA DE GRAAFF HAAKS campers, vanaf €129.950 Glaravans, €15.000 - €35.000 Deze Haaks-caravan heeft meer weg van een camper met een af- Kulba, vanaf €9000

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 75