OZCAN AKYOL
Straatintimidatie
Gemeente wijst naar
schuimlaag als oorzaak
Financiële steun voor openbaarvervoerbedrijven
6
Plaatje surfdrama wordt steeds completer
Column
De Twentse Myrthe van der
Houwen (19) begon deze
week een online petitie
tegen straatintimidatie. Het idee
voor dit initiatief ontstond na
een noodgedwongen coronava
kantie bij haar ouders: toen ze
een paar weken later in haar stu
dentenhuis in Enschede terug
keerde, werd ze ineens weer na
gefloten door allerlei mannen,
die haar vaak trakteren op
schunnige annex vernederende
teksten. Dat gebeurde bij haar
ouders niet.
De petitie kende een vliegende
start. Vermoedelijk omdat uit
eerder onderzoek is gebleken dat
ruim 80 procent van de jonge
vrouwen weleens last heeft van
deze praktijken. Het is kortom
een wijdverspreid probleem.
Ik heb dat gedrag van die gas
ten nooit begrepen. Ze moeten
echt ongelooflijk dom zijn. Je
kunt niet heel ranzig naar een
vrouw roepen: 'Hé schatje, wil je
met me neuken?' en dan hopen
op een antwoord in de trant van:
'Ja, is goed, bij jou, of bij mij?'
Het is niets anders dan achter
lijk en mensonterend gedrag. En
daarbij krijgen vrouwen er vaak
het gevoel van dat ze niet veilig
over straat kunnen lopen. Vaak is
die angst terecht.
De jonge studente wil dat haar
gemeente gerichter gaat handha
ven. Dat is een goed begin. Ze
weet zelfs profielen van de daders
te schetsen. Daar kan de politie
iets mee, maar dan wel met de
beperking van de wet. Want een
landelijk 'sisverbod' werd geen
succes, ondanks de bittere nood
zaak.
Het gerechtshof in Den Haag
oordeelde dat het sissen en naroe
pen van vrouwen onder artikel 7
(vrijheid van meningsuiting;
censuurverbod) van de grondwet
valt. Een Rotterdammer werd
eind vorig jaar om die reden in
hoger beroep vrijgesproken, ook
al was bewezen dat hij acht vrou
wen had lastiggevallen door ze na
te roepen, kusgebaren te maken
en achter hen aan te lopen.
Het is tenenkrommend dat onze
wetgevers geen adequate maatre
gelen kunnen bedenken om
straatintimidatie alsnog tegen te
gaan.
Het is niet zonder reden dat de
petitie uit Enschede landelijk op
veel bijval kan rekenen. De grote
roep om verandering kan de poli
tiek niet zijn ontgaan. Het is nu
zaak dat ze in het parlement seri
eus met deze kwestie aan de slag
gaan.
Die gasten
moeten echt
ongelooflijk
dom zijn
Het dramatische ongeluk is uitein
delijk te wijten aan een ongeluk
kige samenloop van omstandighe
den, zo schrijft de gemeente Den
Haag. Het Openbaar Ministerie
kwam eerder al tot dezelfde vast
stelling. De stevige wind, een lichte
verandering van windrichting, de
watertemperatuur en de enorme
hoeveelheid algenschuim die wel
2 meter hoog was. Dat moet de
combinatie van factoren geweest
zijn die uiteindelijk Joost (30), San
der (38), Pim (24), Max (22) en Ma
thijs (23) het leven kostte.
Uit de rapportages van de hulp
diensten blijkt opnieuw dat zij alles
op alles hebben gezet die avond en
de dagen erna. 'Ze hebben daarbij
de grenzen opgezocht van wat ope
rationeel verantwoord was', schrijft
de gemeente. ,,De slachtoffers krij
gen we hier niet mee terug, maar
voor de families en vriendenkrin
gen die zo'n groot verlies moeten
lijden, is inzicht in de gebeurtenis
sen en de ongelukkige samenloop
van omstandigheden van groot be
lang'', aldus waarnemend burge
meester Remkes.
Puzzel
Met de rapportages én de vondst
donderdag van het lichaam van de
wekenlang vermiste Mathijs, raakt
het plaatje van het surfdrama lang
zaam compleet. „Donderdag waren
we met zijn allen voor ons gevoel
weer even twee weken terug in de
tijd'', zegt surfleraar en mede-eige
naar van surfclub The Shore Hans
van den Broek, doelend op het mo
ment dat de hulpdiensten het laat
ste slachtoffer uit zee haalden.
,,Drie van de jongens werkten bij
ons, dus dit sluiten we niet zomaar
af. Maar nu hebben we wel de laat
ste stukjes van de puzzel."
De gemeente wil verder onder
zoeken of er een automatisch waar
schuwingssysteem moet komen,
dat alarm slaat als er opnieuw een
extreme hoeveelheid algen te ver-
wachten is. Dat is volgens het Ne
derlands Instituut voor Onderzoek
der Zee wel te maken, maar lijkt
een kostbare zaak. Hiervoor is een
combinatie van goede satellietbeel-
den, rekenmodellen en handmatige
metingen nodig. Daarom lijkt
goede voorlichting om de algen-
ontwikkeling snel te herkennen
een betere optie.
Ook surfleraar Van den Broek be
twijfelt of er zo'n waarschuwings
systeem moet komen. ,,Eerst moet
gekeken worden hoe vaak dat voor
komt. Ik geef sinds 1998 surfles op
Scheveningen en heb dit nooit ge
zien.'' Daarmee wil hij niet zeggen
dat het in de toekomst niet meer
kan gebeuren, maar als die kans bij
zonder klein is, moet dan wel zo'n
heel systeem opgetuigd worden,
vraagt hij zich af.
Maatregelen
De komende tijd wil de gemeente
nog in gesprek met mede-surfers
die het drama overleefden en wordt
gekeken welke andere maatregelen
het strand voor surfers eventueel
veiliger kunnen maken. Daarbij
worden ook de reddingsbrigade en
de Holland Surfing Association be
trokken.
De coronacrisis heeft grote impact
op het openbaar vervoer en de be
drijven daarachter. Reizigersaantal
len zijn fors gedaald en ov-concerns
maken juist extra kosten, omdat het
materieel, stations en haltes moes
ten worden aangepast.
'Het openbaar vervoer is een vi
tale sector, die Nederland de afge
lopen maanden mede draaiend
heeft gehouden en die voor veel
mensen onmisbaar is', aldus een
persbericht. 'Het kabinet maakt
daarom tot eind 2020 zo'n 1,5 mil-
jard euro vrij om te zorgen dat het
ov kan blijven rijden en mensen
veilig kunnen reizen.'
De onderhandelingen over de
steun verliepen lange tijd stroef,
omdat de ov-bedrijven meer com
pensatie vroegen dan het kabinet
wilde geven. Tijdens de minister
raad gisteren werd fiat gegeven
voor een verhoogd finaal bod, dat is
geaccepteerd.
Staatssecretaris Van Veldhoven
(Infrastructuur en Waterstaat)
vindt de deal terecht. ,,Het open
baar vervoer heeft zich de afgelopen
maanden van zijn beste kant laten
zien. Zorgmedewerkers werden
naar het ziekenhuis vervoerd en
ook werknemers van supermark
ten, vuilnisophaaldiensten, politie
en brandweer kwamen met het ov
op hun werk. Tegelijkertijd is er
keihard gewerkt om treinen, trams,
bussen, metro's, veerboten, ponten,
stations en haltes coronaproof te
maken.''
Het verzoek van het kabinet om
vanaf 1 juni weer een volwaardige
dienstregeling aan te bieden, ter
wijl de reizigersaantallen nog be-
perkt zijn, zorgt voor een aanzien
lijk financieel tekort bij de vervoer
ders, lieten ze eerder al weten.
Met de vergoeding vanuit het
Rijk wordt 93 procent van de kosten
voor het ov gedekt, aldus het kabi
net. Ov-bedrijven die kunnen aan
tonen dat er bedrijfseconomisch
geen andere mogelijkheid is dan de
dienstregeling terug te brengen om
de continuïteit te borgen, worden
zelfs tot 95 procent gecompenseerd.
Voorwaarden
Net als bij andere coronaregelingen,
zoals het tweede steunpakket voor
het bedrijfsleven, gelden er voor
waarden: vervoerders keren geen
dividend uit en er worden geen bo
nussen of ontslagvergoedingen aan
bestuurders verstrekt.
Het kabinet stelt wel dat het 'van
belang is om scherp te blijven op de
kosten' de komende tijd. Ook moe
ten alle partijen er gezamenlijk
voor zorgen dat het aantal reizigers
stapsgewijs veilig kan worden ver
groot.
Pedro Peters is voorzitter van de
branchevereniging OV-NL, de ge
zamenlijke ov-bedrijven. Hij
spreekt van 'een evenwichtig pak
ket van afspraken dat recht doet aan
de vitale functie van het openbaar
vervoer'.
Hij benadrukt dat de ov-concerns
in ieder geval 5 procent van de kos
ten voor hun rekening nemen. ,,De
bedrijven nemen hiermee enkele
honderden miljoenen verlies. Dat is
een zware dobber, maar op deze
manier maken ook wij onze maat
schappelijke verantwoordelijkheid
waar. Het is een gelijke regeling
voor alle bedrijven: gelijke monni
ken, gelijke kappen."
zaterdag 6 juni 2020
GO
^0 @OzcanAkyol
v'.SS**. „r""-S r&r
"a
De metersdikke schuimlaag bij
de haven van Scheveningen is
de belangrijkste verklaring voor
het surfdrama van 11 mei, waar
bij vijf surfers en zwemmers
voor de Haagse kust om het
leven kwamen. Dat concludeert
de gemeente.
Maaike Kraaijeveld
Bart Lelieveld
Den Haag
4
V*
-V»; -.
«a 5 - - 1
MEen vrouw
herdenkt en
kele dagen na
het ongeluk de
vijf slachtof
fers. Het al-
genschuim
bracht de wa
tersporters in
de problemen.
FOTO ROBIN UTRECHT
Het kabinet heeft een akkoord
bereikt met openbaarvervoerbe
drijven, waaronder de NS, over
een steunpakket ter waarde van
ongeveer 1,5 miljard euro.
Edwin van der Aa
Den Haag
Er reizen nu veel minder men
sen met de trein. foto epa