OZCAN AKYOL Straatintimidatie Gemeente wijst naar schuimlaag als oorzaak Financiële steun voor openbaarvervoerbedrijven 6 Plaatje surfdrama wordt steeds completer Column De Twentse Myrthe van der Houwen (19) begon deze week een online petitie tegen straatintimidatie. Het idee voor dit initiatief ontstond na een noodgedwongen coronava kantie bij haar ouders: toen ze een paar weken later in haar stu dentenhuis in Enschede terug keerde, werd ze ineens weer na gefloten door allerlei mannen, die haar vaak trakteren op schunnige annex vernederende teksten. Dat gebeurde bij haar ouders niet. De petitie kende een vliegende start. Vermoedelijk omdat uit eerder onderzoek is gebleken dat ruim 80 procent van de jonge vrouwen weleens last heeft van deze praktijken. Het is kortom een wijdverspreid probleem. Ik heb dat gedrag van die gas ten nooit begrepen. Ze moeten echt ongelooflijk dom zijn. Je kunt niet heel ranzig naar een vrouw roepen: 'Hé schatje, wil je met me neuken?' en dan hopen op een antwoord in de trant van: 'Ja, is goed, bij jou, of bij mij?' Het is niets anders dan achter lijk en mensonterend gedrag. En daarbij krijgen vrouwen er vaak het gevoel van dat ze niet veilig over straat kunnen lopen. Vaak is die angst terecht. De jonge studente wil dat haar gemeente gerichter gaat handha ven. Dat is een goed begin. Ze weet zelfs profielen van de daders te schetsen. Daar kan de politie iets mee, maar dan wel met de beperking van de wet. Want een landelijk 'sisverbod' werd geen succes, ondanks de bittere nood zaak. Het gerechtshof in Den Haag oordeelde dat het sissen en naroe pen van vrouwen onder artikel 7 (vrijheid van meningsuiting; censuurverbod) van de grondwet valt. Een Rotterdammer werd eind vorig jaar om die reden in hoger beroep vrijgesproken, ook al was bewezen dat hij acht vrou wen had lastiggevallen door ze na te roepen, kusgebaren te maken en achter hen aan te lopen. Het is tenenkrommend dat onze wetgevers geen adequate maatre gelen kunnen bedenken om straatintimidatie alsnog tegen te gaan. Het is niet zonder reden dat de petitie uit Enschede landelijk op veel bijval kan rekenen. De grote roep om verandering kan de poli tiek niet zijn ontgaan. Het is nu zaak dat ze in het parlement seri eus met deze kwestie aan de slag gaan. Die gasten moeten echt ongelooflijk dom zijn Het dramatische ongeluk is uitein delijk te wijten aan een ongeluk kige samenloop van omstandighe den, zo schrijft de gemeente Den Haag. Het Openbaar Ministerie kwam eerder al tot dezelfde vast stelling. De stevige wind, een lichte verandering van windrichting, de watertemperatuur en de enorme hoeveelheid algenschuim die wel 2 meter hoog was. Dat moet de combinatie van factoren geweest zijn die uiteindelijk Joost (30), San der (38), Pim (24), Max (22) en Ma thijs (23) het leven kostte. Uit de rapportages van de hulp diensten blijkt opnieuw dat zij alles op alles hebben gezet die avond en de dagen erna. 'Ze hebben daarbij de grenzen opgezocht van wat ope rationeel verantwoord was', schrijft de gemeente. ,,De slachtoffers krij gen we hier niet mee terug, maar voor de families en vriendenkrin gen die zo'n groot verlies moeten lijden, is inzicht in de gebeurtenis sen en de ongelukkige samenloop van omstandigheden van groot be lang'', aldus waarnemend burge meester Remkes. Puzzel Met de rapportages én de vondst donderdag van het lichaam van de wekenlang vermiste Mathijs, raakt het plaatje van het surfdrama lang zaam compleet. „Donderdag waren we met zijn allen voor ons gevoel weer even twee weken terug in de tijd'', zegt surfleraar en mede-eige naar van surfclub The Shore Hans van den Broek, doelend op het mo ment dat de hulpdiensten het laat ste slachtoffer uit zee haalden. ,,Drie van de jongens werkten bij ons, dus dit sluiten we niet zomaar af. Maar nu hebben we wel de laat ste stukjes van de puzzel." De gemeente wil verder onder zoeken of er een automatisch waar schuwingssysteem moet komen, dat alarm slaat als er opnieuw een extreme hoeveelheid algen te ver- wachten is. Dat is volgens het Ne derlands Instituut voor Onderzoek der Zee wel te maken, maar lijkt een kostbare zaak. Hiervoor is een combinatie van goede satellietbeel- den, rekenmodellen en handmatige metingen nodig. Daarom lijkt goede voorlichting om de algen- ontwikkeling snel te herkennen een betere optie. Ook surfleraar Van den Broek be twijfelt of er zo'n waarschuwings systeem moet komen. ,,Eerst moet gekeken worden hoe vaak dat voor komt. Ik geef sinds 1998 surfles op Scheveningen en heb dit nooit ge zien.'' Daarmee wil hij niet zeggen dat het in de toekomst niet meer kan gebeuren, maar als die kans bij zonder klein is, moet dan wel zo'n heel systeem opgetuigd worden, vraagt hij zich af. Maatregelen De komende tijd wil de gemeente nog in gesprek met mede-surfers die het drama overleefden en wordt gekeken welke andere maatregelen het strand voor surfers eventueel veiliger kunnen maken. Daarbij worden ook de reddingsbrigade en de Holland Surfing Association be trokken. De coronacrisis heeft grote impact op het openbaar vervoer en de be drijven daarachter. Reizigersaantal len zijn fors gedaald en ov-concerns maken juist extra kosten, omdat het materieel, stations en haltes moes ten worden aangepast. 'Het openbaar vervoer is een vi tale sector, die Nederland de afge lopen maanden mede draaiend heeft gehouden en die voor veel mensen onmisbaar is', aldus een persbericht. 'Het kabinet maakt daarom tot eind 2020 zo'n 1,5 mil- jard euro vrij om te zorgen dat het ov kan blijven rijden en mensen veilig kunnen reizen.' De onderhandelingen over de steun verliepen lange tijd stroef, omdat de ov-bedrijven meer com pensatie vroegen dan het kabinet wilde geven. Tijdens de minister raad gisteren werd fiat gegeven voor een verhoogd finaal bod, dat is geaccepteerd. Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) vindt de deal terecht. ,,Het open baar vervoer heeft zich de afgelopen maanden van zijn beste kant laten zien. Zorgmedewerkers werden naar het ziekenhuis vervoerd en ook werknemers van supermark ten, vuilnisophaaldiensten, politie en brandweer kwamen met het ov op hun werk. Tegelijkertijd is er keihard gewerkt om treinen, trams, bussen, metro's, veerboten, ponten, stations en haltes coronaproof te maken.'' Het verzoek van het kabinet om vanaf 1 juni weer een volwaardige dienstregeling aan te bieden, ter wijl de reizigersaantallen nog be- perkt zijn, zorgt voor een aanzien lijk financieel tekort bij de vervoer ders, lieten ze eerder al weten. Met de vergoeding vanuit het Rijk wordt 93 procent van de kosten voor het ov gedekt, aldus het kabi net. Ov-bedrijven die kunnen aan tonen dat er bedrijfseconomisch geen andere mogelijkheid is dan de dienstregeling terug te brengen om de continuïteit te borgen, worden zelfs tot 95 procent gecompenseerd. Voorwaarden Net als bij andere coronaregelingen, zoals het tweede steunpakket voor het bedrijfsleven, gelden er voor waarden: vervoerders keren geen dividend uit en er worden geen bo nussen of ontslagvergoedingen aan bestuurders verstrekt. Het kabinet stelt wel dat het 'van belang is om scherp te blijven op de kosten' de komende tijd. Ook moe ten alle partijen er gezamenlijk voor zorgen dat het aantal reizigers stapsgewijs veilig kan worden ver groot. Pedro Peters is voorzitter van de branchevereniging OV-NL, de ge zamenlijke ov-bedrijven. Hij spreekt van 'een evenwichtig pak ket van afspraken dat recht doet aan de vitale functie van het openbaar vervoer'. Hij benadrukt dat de ov-concerns in ieder geval 5 procent van de kos ten voor hun rekening nemen. ,,De bedrijven nemen hiermee enkele honderden miljoenen verlies. Dat is een zware dobber, maar op deze manier maken ook wij onze maat schappelijke verantwoordelijkheid waar. Het is een gelijke regeling voor alle bedrijven: gelijke monni ken, gelijke kappen." zaterdag 6 juni 2020 GO ^0 @OzcanAkyol v'.SS**. „r""-S r&r "a De metersdikke schuimlaag bij de haven van Scheveningen is de belangrijkste verklaring voor het surfdrama van 11 mei, waar bij vijf surfers en zwemmers voor de Haagse kust om het leven kwamen. Dat concludeert de gemeente. Maaike Kraaijeveld Bart Lelieveld Den Haag 4 V* -V»; -. «a 5 - - 1 MEen vrouw herdenkt en kele dagen na het ongeluk de vijf slachtof fers. Het al- genschuim bracht de wa tersporters in de problemen. FOTO ROBIN UTRECHT Het kabinet heeft een akkoord bereikt met openbaarvervoerbe drijven, waaronder de NS, over een steunpakket ter waarde van ongeveer 1,5 miljard euro. Edwin van der Aa Den Haag Er reizen nu veel minder men sen met de trein. foto epa

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 6