Venijnig vertelplezier, harde grappen en vrolijk cynisme GIPHARTS VERRUKKELIJKE Ontwapenende sfeer dankzij een meesterlijke stijl LACHLN! Schrijver en veellezer Ronald Giphart leidt ons door zijn boekenkast. Deze week raadt hij vijf boeken aan die hem een lachstuip bezorgden. an oudsher werd de Neder landstalige literatuur bevolkt door schrijvers die één ding gemeen hadden: een bijna opdringerige afwezigheid van humor. Tot de jaren 60 verschenen er nauwelijks literaire boeken waar zo nu en dan om kon worden gelachen, en schrijvers die wel eens een poging deden hun teksten te verluchtigen met komische intermezzo's werden beschimpt of zelfs neergehaald. De grote verandering kwam met Gerard Reve, wegbereider van wat 'literaire ironie' werd genoemd. Dank zij zijn superieure stijl, zijn venijnige vertelplezier en het ogenschijnlijke ge mak waarmee hij zwierde tussen hoog gestemde en platvloerse uitdrukkingen groeide hij in de jaren 50 en 60 uit tot een van de meest humoristische schrij vers die Nederland ooit heeft gekend. Hoogtepunten in zijn oeuvre waren de brievenboeken Op weg naar het einde (1963) en Nader tot U (1966). Die eerste bestaat uit zes al dan niet biografische lange brieven waarin Reve zijn weder waardigheden als internationaal schrij ver met de lezer deelt. Als middelbare scholier verkneu kelde ik me om de hilarische ontwikke lingen, de soms ingewikkelde zins opbouw, de Reviaanse uitdrukkingen ('blonde jongensdolk'), liefdevolle ob servaties, harde grappen en het vrolijke cynisme waarmee hij de wereld als ka tholieke homoseksuele man te lijf ging. HEDONIA KEES VAN KOOTEN ken is. Die laatste twee woorden zijn een bevestiging van de eerdere mede delingen: we hebben hier met een niet serieus te nemen beschonken verteller van doen. Dit is de eerste zin van een meesterlijke stilist. D e eerste druk van dit boek bestond uit 80.000 exemplaren, een hoeveel heid waarover tegenwoordig alleen nog maar kan worden gedroomd. Een van de boeken op die stapel was voor mij, want in mijn exemplaar staat op de titelpagina Sinterklaasavond 1984. Ik wist niet meer dat 'het opstel', zoals Van Kooten zijn eigen boek smalend noemt, die avond een van de pakjes was. Maar ik weet nog wel hoe dit boek mijn leven veranderde: dat dft ook lite ratuur kon zijnm was een openbaring. ees van Kooten stond voor het raam, denk ik hardop; hij stond voor het raam, keek in de nacht en is dronken.' Dit is de eerste zin van de roman Hedonia (1984), een van de meest hu moristische boeken uit de Nederlandse literatuur. Lees de zin nog eens. Door te schuiven met perspectieven en tijden weet Van Kooten direct een ontwape nende sfeer te creëren. Hij noemt eerst zijn eigen naam in de verleden tijd, schakelt dan over op een ik-figuur in de tegenwoordige tijd, maakt er vervol gens een zogenoemde personale vertel ler van die iets in het verleden doet en daarna in de tegenwoordige tijd dron- 34 Liszen OP WEG NAAR HET EINDE NADER TOTU GERARD REVE TEKST RONALD GIPHART FOTOSHODYCAREMAN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 114