Beitske Visser hoopt in 2021 weer mee te kunnen racen
21
post-coronakoersen, eind volgende maand, en de grote rondes daarna
'Europese races genoeg voor WK'
b'ngoa l
Met wedstrijden in het verschiet
worden renners weer meer speci
fiek en persoonsgericht getraind.
,,Een allround programma'', zegt
Heijboer over het regime voor de
renners van Jumbo-Visma in de af
gelopen maanden. ,,Een renner
zonder doel is ook minder belast
baar. Vanaf nu worden de trainin
gen aangepast op basis van wan
neer in een wedstrijd een renner
het verschil moet gaan maken. Dus
krijgt Amund Grendahl Jansen
richting de klassiekers een andere
benadering dan Tom Dumoulin.
Omvang en duurtrainingen zijn de
basis voor iedere renner, de nuance
zit in de intervalvormen. Tom zal
het verschil moeten maken op
lange klimmen en tijdritten,
Amund op korte beklimmingen.''
In het hedendaagse wielrennen
staat wedstrijdvoorbereiding gelijk
aan trainingskampen en hoogtesta
ges. Zo heeft Fabio Jakobsen inmid
dels van zijn ploeg Quick-Step te
horen gekregen dat hij over tien
dagen wordt verwacht in de
Vlaamse Ardennen voor een mini-
trainingskamp met de klassieker-
renners van zijn ploeg. Vooraf wor
den ze allemaal getest op corona en
verblijven ze uit voorzorg niet in
een hotel maar in een huis.
Jakobsen kijkt uit naar het weer
zien met zijn ploeggenoten, zoals
Remco Evenepoel, Bob Jungels en
Yves Lampaert. ,,Ik heb de mannen
gemist. In groepsverband trainen is
anders en dat komt al weer wat
dichter bij een echte koers. Daarna
volgt ook nog een hoogtestage. Die
staat vanaf 6 juli tot en met 24 juli
op de planning in Livigno.''
Hotel of huis?
Alle ploegen, dus ook Jumbo-
Visma, hebben gestudeerd op de
mogelijkheden voor hoogtestages
en alle vragen die daar in tijden van
corona bij komen kijken. Heijboer:
,,Huur je een vleugel in een hotel af
of kies je voor een huis? Kunnen
renners bij elkaar op de kamer of
slapen ze apart? Gaan we erheen rij
den of vliegen? Trainen ze apart, in
kleine groepjes of in een grote
groep? We moeten het zo inrichten
dat het veilig en verantwoord is.
Oostenrijk, Frankrijk en Spanje
gaan weer open, dus alle plekken
zijn bereikbaar. Ik verwacht dat ie
dereen van de ploeg die het wil op
hoogtestage kan gaan.'' Voor de drie
beoogde Tour-kopmannen Primoz
Roglic, Steven Kruijswijk en Tom
Dumoulin is het zelfs noodzaak,
zegt Heijboer: ,,Want als je mee
wilt doen voor een Tourzege, moet
je hoogte in de benen hebben.''
Nu al staat vast dat 2020 een on
gekend wielerjaar wordt. Na een
noodgedwongen stop van maan
den wordt vanaf augustus een groot
deel van het wielerseizoen in een
kwartaal verreden. Renners staan
te trappelen om een rugnummer
op te spelden en Jakobsen wil niets
liever dan in augustus al sprinten
voor overwinningen. Tegelijkertijd
zal hij zijn wedstrijdhonger moe
ten temperen, aangezien de Giro
WIELERKALENDER
Programma
Ik trainde ook omdat
ik het leuk vind, maar
ik voelde me niet race
ready worden. Dat
begint nu steeds
meer te komen
d'Italia - gepland in oktober - zijn
grote doel is. ,,Natuurlijk wil ik de
opbouw goed doen en er staan als
het begint, maar dan moet ik nog
niet in absolute topvorm te zijn. In
de Giro moet ik zorgen dat ik écht
goed ben.''
De voorbereiding mag dan onge
bruikelijk zijn en de herstart diep in
de zomer is uniek, toch veranderen
sommige dingen nooit. Van Baarle:
,,Alles zal anders zijn, maar uitein
delijk gaat het erom om in de Tour
in topvorm te zijn.'' Lachend: ,,Al is
het natuurlijk mooi meegenomen
om Strade Bianche te winnen als ik
nog maar op 80 procent ben.''
leiding, ze beseft ook dat er andere
dingen prioriteit genieten boven
racen. Maar waarom kan de For
mule i wél een doorstart maken en
de W Series niet? Vanwege de cen
ten, weet Visser. „Coureurs krijgen
daar de uitzonderingen om overal
heen te reizen met privéjets en dat
soort dingen. Dat kunnen wij alle
maal niet, in de Formule 1 hebben
ze gewoon veel meer budget.''
Er zou zijn gesproken over een
volledig Europees tweede seizoen
voor de W Series. Maar zelfs dat zou
praktisch geen eenvoudige opgave
zijn, legt Visser uit. ,,Dan moest de
hele organisatie die in Engeland zit
daar het land uit en tijdens al die
races binnen Europa blijven. En dan
hebben we ook nog te maken met
coureurs uit Japen en Brazilië. Nee,
dat was ook niet zo makkelijk.''
In een officieel statement legt
CEO Catherine Bond Muir uit dat
het besluit om het seizoen af te bla
zen niet lichtvaardig genomen is en
dat de veiligheid en gezondheid
van de coureurs belangrijker is dan
de boodschap die de sport interna
tionaal wil uitstralen: meer ruimte
voor vrouwen in de autosport.
Belofte
Waar vorig jaar alleen Europa aan
werd gedaan, stonden nu ook races
in Amerika en Midden-Amerika op
de planning. De belofte luidt dat die
in 2021 zeker terugkeren. En er
wordt zelfs gesproken over races in
Austin en Mexico-Stad tijdens de
Formule 1-weekenden, in het na
jaar van 2021. ,,Ze zijn alle opties
voor 2021 aan het bekijken, maar wij
weten nog niet echt wat er dan gaat
gebeuren'', aldus Visser, die niet
eens zeker durft te zeggen of ze er
dan automatisch weer bij is als een
van de achttien vrouwen. ,,Maar dat
hoop ik natuurlijk wel.''
Volgende week donderdag gaat
een virtuele W Series E Sports
League online van start. Verder is
de kalender van Visser even akelig
leeg. ,,Maar ik ben gelukkig ook nog
fabrieksrijder namens BMW. Het is
nog even afwachten hoe die activi
teiten er allemaal uit gaan zien,
maar ik verwacht dat er qua racen
toch wel weer wat mogelijk moet
zijn deze zomer.''
FORMULE 1
vrijdag 5 juni 2020
GO
januari in profpeloton
Baarle bij deze ploeg volledig zijn
eigen programma kan kiezen.''
HERZIENE VERSIE 2020
Augustus
1/8
Strade Bianche
8/8
Milaan - San Remo
12/8 - 16/8
Critérium du Dauphiné
29/8 - 20/9
Tour de France
September
7/9 - 14/9
Tirreno - Adriatico
20/9 - 27/9
WK in Zwitserland
29/9 - 3/10
BinckBank Tour
30/9
Waalse Pijl
Oktober
3/10- 25/10
Giro d'Italia
4/10
Luik-Bastenaken-Luik
10/10
Amstel Gold Race
11/10
Gent - Wevelgem
18/10
Ronde van Vlaanderen
20/10 - 8/11
Vuelta a Espana
25/10
Parijs - Roubaix
31/10
Ronde van Lombardije
- Dylan van Baarle (28)
ROTTERDAM De acht races
voor het Formule 1-seizoen die
tot dusverre gepland staan in
Europa zijn voldoende om een
nieuwe wereldkampioen te be
palen. Volgens de reglementen
moeten er GP's zijn verreden op
ten minste drie continenten in
een seizoen om te spreken van
een WK, maar die regel is vol
gens Ross Brawn, directeur van
de koningsklasse, door de coro
nacrisis voorlopig geschrapt. ,,In
theorie zorgen die acht Euro-
pese wedstrijden voor een we
reldkampioenschap'', zei Brawn
tegen het blad Autosport. Vol
gens de regels moeten er voor
een WK minimaal acht races
worden verreden. De Formule 1
maakte onlangs de voorlopige
kalender bekend. Op 5 en 12 juli
zijn er twee grands prix in Oos
tenrijk. Daarna volgt een race in
Boedapest en twee races op Sil-
verstone in Groot-Brittannië en
races in Barcelona, Spa-Fran-
corchamps en Monza.