naar wens van de klant
Handiger, maar
nog niet volmaakt
7,2
23
Bij de eerste generatie
van de Nissan Juke vie
len hele volksstammen
voor zijn eigenzinnige
uiterlijk. De minpunten
die hem wat onhandig
maakten, namen de ko
pers voor lief.
Nu is er een nieuw
model, waarin veel pijn
punten zijn weggeno
men. De bagageruimte
was krap met iets meer
dan 300 liter, nu is er
100 liter bij gekomen.
De achterbank was krap
en ook dat is nu verhol
pen, dankzij een langere
wielbasis. Maar een ver
schuifbare bank, zoals
sommige concurrenten
die hebben, ontbreekt.
Opvallend is verder de
zorg die aan het fraaie in
terieur is besteed.
Tijdens het rijden valt
op dat deze Nissan te veel
lawaai maakt, vooral
door de rijwind in com
binatie met het ventila
tiesysteem. De nieuwe
driecilinder turbo-ben
zinemotor is leverbaar
met een handgescha-
kelde zesbak of een DSG-
automaat. Die laatste
heeft onze voorkeur. De
aandrijflijn is namelijk
niet erg verfijnd.
Dat komt vooral door
het grote turbo-gat en
daar heb je het meeste
last van bij de handbak.
Als je bij een kruising te
weinig gas geeft om weg
te rijden, gebeurt er nau
welijks iets en dat leidt
soms tot gevaarlijke situ
aties. De keer daarop geef
je iets meer gas en dan
schiet de auto er met pie
pende banden vandoor.
Ook op andere momen
ten blijkt het turbo-gat
hinderlijk, omdat het ge
vraagde vermogen er bij
lage toerentallen gewoon
niet is.
De bak schakelt goed,
de besturing voelt wat
kunstmatig maar niet
onprettig en remmen
doet de Juke als de beste.
Het onderstel is comfor
tabel en voor een paar
snelle bochten deinst
deze auto niet terug.
Opvallend veel rijple
zier biedt de Juke niet,
maar de turbomotor
maakt hem vlot, waar
door inhalen heel ge
makkelijk is. En met het
testverbruik van ruim 1
op 16 is hij best zuinig.
—Erik Kouwenhoven
bezeren, en vanwege voetgangersbe
scherming mogen we niet zomaar al
lerlei ornamenten op de buitenkant
van een auto monteren.
Technisch is er steeds meer moge
lijk, veel meer dan vroeger zelfs, maar
als iemand porseleinen zwanen op
de motorkap wil mag dat niet van de
wet. Dat soort beperkingen leggen
we zo goed mogelijk uit aan onze op
drachtgever, waarbij we altijd een al
ternatief presenteren dat wél haal
baar is.''
,,Weet je, ik werk nu bijna twaalf jaar
voor dit merk en in al die jaren heb ik
nog nooit met zo'n geval te maken
gehad. Ik snap je vraag en natuurlijk
zijn we alert op wat de klant van ons
vraagt. Wij moeten en willen het
merk Rolls-Royce, dat al meer dan
114 jaar bestaat en ons waarschijnlijk
allemaal zal overleven, beschermen.
Maar gelukkig staan onze klanten
er net zo in. Zij zijn gevallen voor de
charmes van onze modellen en res
pecteren onze reputatie en geschie
denis. Veelal willen ze hun eigen
auto een extra laagje van hun per
soonlijkheid meegeven. Onze klan
ten vragen niet om swastika's of an
dere provocerende elementen.''
,,Zo'n twintig jaar geleden waren de
mogelijkheden om auto's aan te pas
sen erg bescheiden. Veel verder dan
kleuren, bekleding en wat losse on
derdelen ging het niet. Bij de huidige
auto's is veel meer mogelijk en de ko
mende generatie Rolls-Royces profi
teert van een nieuwe onderhuidse
architectuur die veel flexibeler is.
Zie het als een soort Meccano-bouw
pakket: we hebben enkele vaste pun
ten zoals de assen en de plaats van de
voorruit, maar daaromheen kunnen
we veel meer variëren in de lengte en
breedte. De komende Ghost (die
wordt naar verluidt eind dit jaar
onthuld, red.) zal daardoor meer
verschillen van een BMW 7-Serie
dan het huidige model wat betreft
proporties, grootte en uitstraling. Dat
geeft ons nóg meer mogelijkheden
om de vorm van de auto aan te pas
sen.''
,,Dat is een brug te ver, omdat we nu
meer regels hebben waardoor we
oneerbiedig gezegd niet zomaar de
zaag in het plaatwerk kunnen zetten.
De combinatie van de bodemplaat en
het passagiersgedeelte is bij moderne
modellen bovendien een stuk com
plexer dan bij auto's van voor de oor
log. Maar in het basisontwerp van de
huidige exemplaren houden we al
meer rekening met de afwijkende
wensen van onze klanten.
Neem de 'Gallery' in de nieuwe
Phantom, een soort van vitrine in het
dashboard waarin je zelfgekozen
kunst kunt etaleren. Of een cliënt nu
een Gallery vol perfect gepositio
neerde vogelveertjes wil of liever een
eigen schilderij in het ontwerp wil
laten opnemen: er is ontzettend veel
mogelijk.''
,,Er komen heel wat bijzondere zaken
voorbij, maar de extreemste is toch
wel de Sweptail die we in 2017 pre
senteerden. Vier jaar eerder werden
we benaderd door een klant die een
unieke auto wilde, maar daarbij veel
verder ging dan de meeste mensen.
Op basis van de bestaande Phan
tom Coupé ontwierpen we een vrij
wel compleet nieuwe buitenzijde
met een dak van glas, creëerden we
een interieur met een ontzagwek
kende houtstructuur en mochten we
aan de slag met veeleisende details.
Zo wilde de eigenaar een speciale
champagnekoeler in de auto, zo min
mogelijk zichtbare toetsen in het in
terieur en een geheim compartiment
voor zijn laptop. Dat hebben we ver
volgens allemaal in huis ontwikkeld,
met de hoogst mogelijke standaard.''
Al die moeite kende uiteindelijk
een fikse prijs: de eigenaar betaalde
volgens de berichten 13,5 miljoen
euro voor zijn Sweptail.
Alex Innes denkt dan ook niet licht
over zijn werk: ,,We hebben een
enorme verantwoordelijkheid. Zo'n
opdracht maakt mij ontzettend ne
derig en trots door het immense ver
trouwen dat de klant ons heeft gege
ven. De bouw van zo'n gepersonali-
seerde auto is een artistieke ontdek
kingstocht op het hoogste niveau.''
vrijdag 5 juni 2020
Nissan Juke 1.0 (117 pk/86 kW),
vanaf €23.990
De nieuwe Juke biedt meer ruimte. Hij is wel
rumoerig bij het rijden. fotos bart hoogveld
In de nieuwe Nissan
Juke zijn veel minpun
ten van zijn voorgan
ger opgelost. Maar er
blijft nog steeds iets te
wensen over.
Eigenzinnig uiter
lijk. Prima weglig-
ging. Behoorlijk zuinig.
Meer dan genoeg
ruimte.
Geen verschuif
bare achterbank.
Aandrijflijn mist verfij
ning. Veel te rumoerig.
De Juke is een mooi
compacte, handzame
auto met een stoere
uitstraling en prettig
hoge zitpositie. Hij
biedt genoeg ruimte
voor een auto van dit
kaliber. Maar hij is erg
rumoerig en de aan
drijflijn laat te wensen
over.
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
testnotities
is niets te gek
En wat als een klant controversiële
wensen heeft, bijvoorbeeld het ge
bruik van bepaalde symbolen?
U zegt dat er technisch meer mo
gelijk is dan vroeger.
Boven: een dakbekleding met
geborduurde bloemen. Onder: de
Art Gallery in het dashboard met
bladgoud, een zilveren ornament
en rozen. foto's rolls-royce
Begin vorige eeuw was 'coachbuil-
ding' heel gewoon: veel Rolls-Roy
ces in de jaren '20 en '30 kregen
een unieke carrosserie. Gaan we
terug naar die tijden?
Wat is het meest extreme verzoek
dat u ooit kreeg?