naar wens van de klant Handiger, maar nog niet volmaakt 7,2 23 Bij de eerste generatie van de Nissan Juke vie len hele volksstammen voor zijn eigenzinnige uiterlijk. De minpunten die hem wat onhandig maakten, namen de ko pers voor lief. Nu is er een nieuw model, waarin veel pijn punten zijn weggeno men. De bagageruimte was krap met iets meer dan 300 liter, nu is er 100 liter bij gekomen. De achterbank was krap en ook dat is nu verhol pen, dankzij een langere wielbasis. Maar een ver schuifbare bank, zoals sommige concurrenten die hebben, ontbreekt. Opvallend is verder de zorg die aan het fraaie in terieur is besteed. Tijdens het rijden valt op dat deze Nissan te veel lawaai maakt, vooral door de rijwind in com binatie met het ventila tiesysteem. De nieuwe driecilinder turbo-ben zinemotor is leverbaar met een handgescha- kelde zesbak of een DSG- automaat. Die laatste heeft onze voorkeur. De aandrijflijn is namelijk niet erg verfijnd. Dat komt vooral door het grote turbo-gat en daar heb je het meeste last van bij de handbak. Als je bij een kruising te weinig gas geeft om weg te rijden, gebeurt er nau welijks iets en dat leidt soms tot gevaarlijke situ aties. De keer daarop geef je iets meer gas en dan schiet de auto er met pie pende banden vandoor. Ook op andere momen ten blijkt het turbo-gat hinderlijk, omdat het ge vraagde vermogen er bij lage toerentallen gewoon niet is. De bak schakelt goed, de besturing voelt wat kunstmatig maar niet onprettig en remmen doet de Juke als de beste. Het onderstel is comfor tabel en voor een paar snelle bochten deinst deze auto niet terug. Opvallend veel rijple zier biedt de Juke niet, maar de turbomotor maakt hem vlot, waar door inhalen heel ge makkelijk is. En met het testverbruik van ruim 1 op 16 is hij best zuinig. —Erik Kouwenhoven bezeren, en vanwege voetgangersbe scherming mogen we niet zomaar al lerlei ornamenten op de buitenkant van een auto monteren. Technisch is er steeds meer moge lijk, veel meer dan vroeger zelfs, maar als iemand porseleinen zwanen op de motorkap wil mag dat niet van de wet. Dat soort beperkingen leggen we zo goed mogelijk uit aan onze op drachtgever, waarbij we altijd een al ternatief presenteren dat wél haal baar is.'' ,,Weet je, ik werk nu bijna twaalf jaar voor dit merk en in al die jaren heb ik nog nooit met zo'n geval te maken gehad. Ik snap je vraag en natuurlijk zijn we alert op wat de klant van ons vraagt. Wij moeten en willen het merk Rolls-Royce, dat al meer dan 114 jaar bestaat en ons waarschijnlijk allemaal zal overleven, beschermen. Maar gelukkig staan onze klanten er net zo in. Zij zijn gevallen voor de charmes van onze modellen en res pecteren onze reputatie en geschie denis. Veelal willen ze hun eigen auto een extra laagje van hun per soonlijkheid meegeven. Onze klan ten vragen niet om swastika's of an dere provocerende elementen.'' ,,Zo'n twintig jaar geleden waren de mogelijkheden om auto's aan te pas sen erg bescheiden. Veel verder dan kleuren, bekleding en wat losse on derdelen ging het niet. Bij de huidige auto's is veel meer mogelijk en de ko mende generatie Rolls-Royces profi teert van een nieuwe onderhuidse architectuur die veel flexibeler is. Zie het als een soort Meccano-bouw pakket: we hebben enkele vaste pun ten zoals de assen en de plaats van de voorruit, maar daaromheen kunnen we veel meer variëren in de lengte en breedte. De komende Ghost (die wordt naar verluidt eind dit jaar onthuld, red.) zal daardoor meer verschillen van een BMW 7-Serie dan het huidige model wat betreft proporties, grootte en uitstraling. Dat geeft ons nóg meer mogelijkheden om de vorm van de auto aan te pas sen.'' ,,Dat is een brug te ver, omdat we nu meer regels hebben waardoor we oneerbiedig gezegd niet zomaar de zaag in het plaatwerk kunnen zetten. De combinatie van de bodemplaat en het passagiersgedeelte is bij moderne modellen bovendien een stuk com plexer dan bij auto's van voor de oor log. Maar in het basisontwerp van de huidige exemplaren houden we al meer rekening met de afwijkende wensen van onze klanten. Neem de 'Gallery' in de nieuwe Phantom, een soort van vitrine in het dashboard waarin je zelfgekozen kunst kunt etaleren. Of een cliënt nu een Gallery vol perfect gepositio neerde vogelveertjes wil of liever een eigen schilderij in het ontwerp wil laten opnemen: er is ontzettend veel mogelijk.'' ,,Er komen heel wat bijzondere zaken voorbij, maar de extreemste is toch wel de Sweptail die we in 2017 pre senteerden. Vier jaar eerder werden we benaderd door een klant die een unieke auto wilde, maar daarbij veel verder ging dan de meeste mensen. Op basis van de bestaande Phan tom Coupé ontwierpen we een vrij wel compleet nieuwe buitenzijde met een dak van glas, creëerden we een interieur met een ontzagwek kende houtstructuur en mochten we aan de slag met veeleisende details. Zo wilde de eigenaar een speciale champagnekoeler in de auto, zo min mogelijk zichtbare toetsen in het in terieur en een geheim compartiment voor zijn laptop. Dat hebben we ver volgens allemaal in huis ontwikkeld, met de hoogst mogelijke standaard.'' Al die moeite kende uiteindelijk een fikse prijs: de eigenaar betaalde volgens de berichten 13,5 miljoen euro voor zijn Sweptail. Alex Innes denkt dan ook niet licht over zijn werk: ,,We hebben een enorme verantwoordelijkheid. Zo'n opdracht maakt mij ontzettend ne derig en trots door het immense ver trouwen dat de klant ons heeft gege ven. De bouw van zo'n gepersonali- seerde auto is een artistieke ontdek kingstocht op het hoogste niveau.'' vrijdag 5 juni 2020 Nissan Juke 1.0 (117 pk/86 kW), vanaf €23.990 De nieuwe Juke biedt meer ruimte. Hij is wel rumoerig bij het rijden. fotos bart hoogveld In de nieuwe Nissan Juke zijn veel minpun ten van zijn voorgan ger opgelost. Maar er blijft nog steeds iets te wensen over. Eigenzinnig uiter lijk. Prima weglig- ging. Behoorlijk zuinig. Meer dan genoeg ruimte. Geen verschuif bare achterbank. Aandrijflijn mist verfij ning. Veel te rumoerig. De Juke is een mooi compacte, handzame auto met een stoere uitstraling en prettig hoge zitpositie. Hij biedt genoeg ruimte voor een auto van dit kaliber. Maar hij is erg rumoerig en de aan drijflijn laat te wensen over. Kijk op de site bij f J /auto voor extra testnotities is niets te gek En wat als een klant controversiële wensen heeft, bijvoorbeeld het ge bruik van bepaalde symbolen? U zegt dat er technisch meer mo gelijk is dan vroeger. Boven: een dakbekleding met geborduurde bloemen. Onder: de Art Gallery in het dashboard met bladgoud, een zilveren ornament en rozen. foto's rolls-royce Begin vorige eeuw was 'coachbuil- ding' heel gewoon: veel Rolls-Roy ces in de jaren '20 en '30 kregen een unieke carrosserie. Gaan we terug naar die tijden? Wat is het meest extreme verzoek dat u ooit kreeg?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 23