r#nlstartop KLANT IS MEERDAN OOIT KONING Tafelen met groepen 8 ©NDERNEHER Blog 'Wat beweegt, raakt en inspireert? Lever excellente service Interview Eden Hotel Group kijkt ernaar uit hoe Nederland weer opstart. 'Stapje voor stapje gaan de hotels zich vullen.' En voor het eerst met meer Nederlandse dan intercontinentale gasten, verwacht CEO Léon Dijkstra. 'We zijn weer terug bij de basis, dat vraagt om creativiteit in het bedenkenvan arrangementen' Thijs van Dijk is strateeg bij Marketing Communication More. Hij werkte eerder voor verschillende media bureaus en digitale bureaus, en voor diverse grote merken als G-Star Raw en Hunkemöller. Thijs is lid van de Raad van advies van de Ondernemer. We zijn weer open en langzaamaan belan den we in het 'nieuwe normaal'. Het lijkt de tijd van beperkingen, maar het is de tijd van kansen. Ook voor restaurants. Waar hebben restauranteigenaars rekening mee te houden? Het begint al bij de reservering, het 'intakegesprek'. Aange zien elke gast moet reserveren is dat dé kans hem of haar beter te leren kennen. Investeer in klantenservice, zowel offline als online en verbeter daarmee elke ervaring. Doe klanttevredenheidsonderzoek en ontdek ook op die manier wat de gasten willen en verwachten. Verzamel e-mailadres- sen in ruil voor een gratis drankj e, of ruil persoonlijke data voor een gratis voorge recht. Op die manier bouw je relevante profielen op, waar mee je nog beter kunt inspelen op de klant. Leer, innoveer en groei, juist nu. Waar het voor de crisis vooral ging om het aantal gasten, gaat het nu om de kwaliteit van het bezoek. Wat beweegt, raakt en inspireert? Lever naast - vanzelfsprekend - heerlijk eten en een goede borrel excellente service. Daarmee worden jouw huidige gasten oprechte ambassadeurs en dat zorgt voor meer omzet; onderschat mond-tot-mond reclame niet. Alles draait op dit moment om het opbouwen van merk voorkeur. In deze periode moet je je onderscheiden, moet je opvallen en de gasten verrassen. Denk bijvoorbeeld aan terrasconcerten of thema-avonden, ook exclusief. Durf je gasten echt centraal te zetten, ga het gesprek aan. Het is tijd om positieve merkassociaties te gaan bouwen en de negatieve achter je te laten. Denk vooral aan de inzet van lokale en regionale media om te laten weten dat je weer open bent. éon Dijkstra kijkt maar al te graag voor uit, en ziet dan dat zijn hotelgasten meer uit eigen land zullen komen. ,,Ik verwacht dat we met z'n allen meer vakantie in Nederland gaan vieren'', zegt de CEO van Eden Hotel Group. ,,De intercontinen tale gast zal nog niet komen. Europa zal een beetje open gaan, Nederlanders gaan mondjesmaat de grens over als het kan en mag, vice versa idem. Het gros waar wij ons op richten deze zomer is de Nederlandse gast.'' En ook dat vraagt een weer nieuwe manier van denken, weet Léon Dijkstra. ,,In de goede tijden was het zo dat het hotel open was, dat gasten kwamen en dat marke ting heel erg gericht was op verfij ning van waar je mee bezig bent. Nu zijn we weer terug naar de basis, dat vraagt bijvoorbeeld om creativiteit in het bedenken van arrangementen voor de Neder landse gasten.'' Lokale restaurants vragen te gaan bezorgen in zijn hotels, daar begon het mee. Dijkstra: ,,Zij mochten immers geen gasten ontvangen en wij wilden de hotelgasten iets kunnen serveren. Er is een speciaal menu samengesteld, het moet immers goed te transporteren zijn en er leuk uitzien als we het op Creativiteit op z'n best, maar ook: hoe simpel kan het eigenlijk zijn? Gido Lurvink, Taco Smit en Patrick Burggraaf van Travelbase ontwierpen de Anderhalve Tafel. tafel serveren of naar de hotelkamer brengen.'' Het bleek een succes. Bij Eden Hotels zien ze het inmiddels zelfs als iets blijvends. ,,Het is service-verhogend, de hotelgast kan kiezen wat ie wil hebben en we supporten onze collega's.'' En dat 'teruggaan naar de basis' zoals Dijkstra het benoemde, op andere wijze creatief denken, ge beurde volop. Van een strippen kaart waarbij met één kaart alle Eden Hotels tegen een vast tarief te bezoeken zijn, tot het Pieterpad-arrangement, waarbij iedereen in Groningen en Maas tricht kan logeren. ,,En zo zijn we per hotel gaan inventariseren: wat is de lokale kracht? Het American Hotel in Amsterdam is nu ver bouwd tot Hardrock Hotel, in het Eden Hotel is een muziekstudio in de kelder en daar kunnen we muziekworkshops gaan doen, in het Savoy in Rotterdam hebben we een zespersoons bioscoop- GO donderdag 4 juni 2020 Advies 1: ken je gasten beter dan ooit Advies 2: kies voor kwaliteit in plaats van kwantiteit Advies 3: creëer merkvoorkeur Tot slot: de klant is meer dan ooit koning Nederlanders terug naar Eden ROBBERT DAALDER t- 1 Op terrassen moet de Anderhalve Tafel plaats bieden aan grotere groepen vrienden en kennissen, on derling op anderhalve meter afstand. Standaard horeca- tafels zijn nog steeds ge schikt voor partners of huisgenoten, maar wanneer je niet samenwoont blijft het de vraag hoe je de nodige afstand kunt bewaren op het terras. „Terwijl juist deze groepen elkaar hebben ge mist en behoefte hebben aan interactie", vertelt Taco Smit, een van de bedenkers van de Anderhalve Tafel. Veel horecaondernemers

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 52