#nlstartop| 3 'Niet overal grote pijlen en verbodsborden, laat mensen op een natuurlijke manier hun weg vinden' online: consumentenpsycholoog.nl ,,Voor velen is reizen waardevol, vanwege het ontspannende effect en omdat we eraan gewend zijn geraakt. Bij veel mensen is het vakantiebudget nog intact, zij wachten tot ze weer mogen rei zen. 'Zomer', 'vakantie' en 'op reis' zijn verankerd in ons brein. Zeker als je straks concrete aanwijzingen krijgt over wat wél mogelijk is op vakantie, wordt die reisbehoefte verder aangewakkerd.'' ,,Ik ben net zo'n slechte voorspel ler als de economen, maar ik ver wacht dat het bij de bouwmarkt juist iets rustiger zal worden. Ik heb maar plek voor één vlonder en ben straks wel even uitgeklust. Online shoppen zal blijven groeien. De afgelopen tijd heeft een groep mensen die nog niet eerder online kocht, de angsten overwonnen en ontdekt hoe makkelijk het is.'' ,,Zeker na een inspanning - zoals zelfdiscipline - vinden we aanko pen goed te rechtvaardigen. Ster ker nog: ons consumentenbrein kan een aankoop zelfs al recht vaardigen als we iets van plan zijn te doen. Dus: 'Ik neem nu alvast een biertje, want ik ga vanavond toch sporten', dat vindt ons brein heel acceptabel. En iedere aan koop geeft plezier, ook online. De voorpret, het uitpakmoment. Probleem is dat je die pret meestal na een week vergeten bent. Je hebt meer aan ervaringen." „Bijvoorbeeld. Ik hoop dat de sfeer hetzelfde blijft als voor de lockdown. Het gevaar bestaat dat we door alle aanwijzingen en ge en verboden een soort blijvende mentale mini-stresstoestand zul len ervaren. Dat is niet goed voor het gezelligheidsgevoel. Ik hoop dat ondernemers hun winkel of restaurant zo weten in te richten dat looproutes en gedragingen 'normaal' aanvoelen. Niet overal grote pijlen of verbodsborden, maar mensen op een natuurlijk manier hun weg laten vinden.'' ,,Ja hoor, ik heb tijdens de lock- down al een trip gemist, maar in juli zou ik graag naar Portugal vliegen. Die reisbehoefte, die prikkel, is er gewoon.'' ,,Zeker. De afgelopen tijd ging het over wat niét kon. Als je dat de hele dag hoort, ga je je er ook naar gedragen. Mensen snakken nu naar een positief geluid. Daarom vind ik deze #NLStartOp-bijlage ook zo'n geweldig initiatief. Het is nu weer tijd voor consumenten en ondernemers die kansen pakken. Die verdienen een mooi podium.'' er direct 30.000 mensen in de digitale wachtrij toen de Efteling open zou gaan.'' Patrick Wessels schreef tijdens de lockdown over zelfdiscipline en hoe lang je die kunt volhouden: wilskracht is een spier, die af en toe ontspanning nodig heeft. Hij pleitte voor 'gecontroleerde uit spattingen', incidentele zinloze aankopen als een te dure stofzui ger of een onnodige e-bike, als brandstof voor de wilskracht. ,,Ja, vergelijk het met afvallen. Dat verloopt bewezen effectiever als je één dag in de week mag zondigen. Zo ook met geld uitgeven: je blijft binnen je budget, maar je staat GO donderdag 4 juni 2020 jezelf ook toe om een keer een on zinnige aankoop te doen. Had ik die vlonder echt nodig? Nou, nee.'' Betekent het dat we straks, na een periode van binnenblijven en sparen, weer helemaal los gaan? Bijvoorbeeld als we weer mogen reizen? Sommige deskundigen voorspellen een 'trampoline-effect': alles wat we gemist hebben, halen we dubbel en dwars terug. Blijven we massaal naar de bouwmarkt gaan? Zullen we meer 'troostaanko- pen' gaan doen? Zoals een terras of vakantie? En hoe is het met je eigen consumentenbrein? Ben jij al toe aan een buitenlandse reis? Is de tijd rijp voor een ander geluid? Durven we straks weer echt te leven? Toekomst? 'Als er iets is waar we slecht in zijn, is het voorspellen. Kijk de economische prognoses uit het verleden er maar op na: die komen nooit uit.' FOTO FRANKJANSEN Helpt het, dat soort dingen doen? en ook dat de digitale etalage er goed uitziet. 4) Zorg voor de juiste (lokale) bedrijfsinformatie op Google, zoals je adres en een goed bereikbaar telefoonnummer. Google heeft een voorkeur voor lokale zoekresultaten. 5) Maak online vooral van de Nederlanders vindt een leven dige winkelstraat in hun woonplaats essentieel. Liefst 64% maakt zich zorgen over het voortbestaan daarvan. BRON: I&O RESEARCH I.S.M. INRETAIL. persoonlijk. Spreek je klanten aan met hun voor- en/of achternaam en maak gebruik van de kennis die je over zijn of haar koopgedrag hebt. Beheer die data. 6) Maak slim gebruik van wederkerigheid. Oftewel: als je iets geeft, krijg je waarschijnlijk iets terug. Denk aan het aanbieden van een kopje koffie in de winkel, en het aanbieden van goede artikelen of video's op de website. 7) En onthoud, beste ondernemers: online en offline zijn geen verschil lende werelden. Op de juiste manier toegepast, versterken ze elkaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 47