f#nl start op TOAST OP DE HORECA Klanten terug Van start '#NLStartOp brengt wekelijks verhalen die vertrouwen geven voor de toekomst' Interview Het is alsof Nederland langzaam ontwaakt uit een verlengde winterslaap. Hoe ervaart ons brein 'het nieuwe normaal' straks in restaurants, op terrassen en - coronaproof - op vakantie? Consumentenpsycholoog Patrick Wessels blikt vooruit. 'Iedere aankoop geeft plezier, ook aankopen online' online: intermediair.nl online: nationalevacaturebank.nl Sharita Boon is commercieel directeur Nationale Vacaturebank en Intermediair ederland komt weer in beweging. De kinde ren gaan naar school, de kappers zijn open en ook de horeca opent zijn deuren weer. Nadat we maandenlang thuis hebben gezeten, komt de economie langzaamaan tot leven. Niet op de manier zoals we gewend waren, maar wel op de manier zoals nu kan. Als ik terugkijk op de afgelopen periode, dan valt mij op hoe inventief we zijn geworden en hoe snel we gaan. Ineens zijn zaken mogelijk die eerder niet bespreek baar waren of überhaupt denkbaar. Een collega zei het gis teren: ,,Onder druk wordt alles vloeibaar.'' Merk jij dat ook? Kijk hoe we omgaan met thuiswerken of het inwerken van nieuwe collega's. Kijk naar de horeca. Die bedrijfstak kreeg een harde tik, toen op 15 maart de deuren dicht moes ten. Echter, in plaats van bij de pakken neer te zitten, liet de horeca zich van zijn meest ondernemende en creatieve kant zien. Restaurants maak ten het mogelijk om thuis uit eten te gaan met afhaalboxen en bezorgdiners. Kroegen die, in plaats van de vrijdagmiddagborrel, entertainment thuis verzorgden in de vorm van een online pubquiz of bingo. Prachtig toch! We kennen alle berichten over de negatieve impact van de lockdown, maar laten we ook aandacht besteden aan de positieve verhalen. Die inspireren ons en krijgen ons in beweging. Verhalen die overlopen van ondernemingszin, die laten zien dat het ook anders kan en heilige huisjes omver schoppen. Die vertrouwen geven voor de toekomst. willen delen in het nieuwe katern #NLStartOp: verhalen die dit teweegbrengen. Elke donderdag een ander thema, elke week een andere invalshoek. Sommige verhalen aangebo den door zakelijke partners, in de meeste gevallen in opdracht van de redactie: de herkomst is altijd duidelijk. Altijd actueel, altijd vooruit. En als eerste, hoe kan het ook anders, aandacht voor de horeca. Proost! COLOFON Aan deze bijlage werkten o.a. mee: #NLSTARTOP is een initiatief van DPG Media, Autotrack, Gaspedaal, indebuurt, Intermediair, Nationale Vacaturebank en de Ondernemer, alle onderdelen van DPG Media. Waar artikelen op verzoek van adverteerders tot stand kwamen, staat dit aangegeven. DPG Media Patrick Wessels: ,,Ik hoor op ver jaardagen nooit iemand zeggen dat zijn of haar consumenten vertrouwen laag is. Het is een begrip dat leeft onder economen en psychologen. Het gaat over verwachtingen en voorspellingen en die moet je met een korrel zout nemen. Want als er iets is waar we slecht in zijn, is het voorspel len. Kijk de economische progno ses uit het verleden er maar op na: die komen nooit uit.'' ,,De afgelopen maanden hebben we elkaar een collectieve angst aangepraat. Natuurlijk: werk je in de horeca of reisindustrie en vallen je inkomsten opeens weg, dan is dat erg. Logisch dat je geen grote uitgaven doet. Maar het overgrote deel van de mensen heeft wél een baan en krijgt iedere maand salaris. Die groep heeft weinig reden om zich anders te gaan gedragen, extra te gaan sparen. Dat het wel gebeurt, heeft te maken met de omgeving. Je hoort via de media telkens onheilsberichten, die in de eerste coronaweken op straat werden bevestigd doordat het stil was in steden en veel winkels dicht bleven.'' ,,Je brein reageert fel en zegt: 'Zie je wel, het is echt zo erg'. Als de winkels dicht blijven wordt er immers niks gekocht en verkocht. Maar er werd wél volop gekocht, online namelijk, en de meeste mensen hadden nog hetzelfde bedrag te besteden. Het is een overdreven reactie. Tijdens de kredietcrisis van 2008 riepen ook allerlei mensen dat het nooit meer hetzelfde zou worden. Terwijl het in 2012 economisch alweer lekker liep. In 2013 ging de woningmarkt als een tierelier.'' ,,Ik heb een tuinset, een eettafel en een vlonder voor de tuin gekocht. Als je niet op vakantie kunt, als restaurants dicht blijven, ga je op zoek. In ons brein huist een 'mentale boekhouder' die zegt: dit is leukedingengeld, daar wil ik iets mee. Je wilt dus best geld uitgeven aan leuke dingen die nog wél kunnen: iets leuks voor in huis bijvoorbeeld. Daarom was het de afgelopen tijd zo druk bij de bouwmarkten en stonden Ondernemers! Hoe doen jullie dat, juist nu meer halen uit het bezoek van al die consumenten aan je winkel of website? Trendwatcher Fred Rutgers en onlinestrateeg Brechtje de Leij waren onlangs te gast in een webinar hierover, terug te kijken via de QR-code. GO donderdag 4 juni 2020 N En dat is wat wij graag de komende acht weken met je Froukje Buursema (indebuurt), Aminke Doevendans (DPG Online Services), Robert van den Ham (de Ondernemer), Imelda van der Helm (vormgeving), Arjan Koopman (sales), Egbert Jan Riethof (correctie en redactie), Mariska Schotman (art-direction), Koos de Wilt (coördinatie en eindredactie). Directie: Bart Verkade, Erik van Gruijthuijsen. Het bewezen nut van zinloze aankopen TEKST LEO VAN MARREWIJK Het consumentenvertrouwen liet in maart en april de grootste daling ooit zien. Wat zegt dat? Wat doen die berichten over dalend of stijgend consumen tenvertrouwen in psycholo gisch opzicht? PASPOORT Patrick Wessels (31) studeerde Economic Consumer Psychology, International Business Management en psychologie. Als copywriter en zelfstandig consumenten psycholoog vertaalt Wessels wetenschappelijke inzichten naar concrete voorbeelden vanuit de consumenten- psychologie. Hij is columnist bij RTL7 en de Ondernemer, treedt geregeld op in radio- en tv- programma's en is auteur van het boek Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven). Wessels woont in Rijnsburg. O consumentenpsycholoog.nl Wat gebeurt er dan in onze hersenen? Hoe was het de afgelopen periode met je eigen beste dingspatroon? Zeven van hun adviezen: 1) Ga niet op prijs concur reren in je fysieke winkel. Winkelbezoek is een beleving met verschillende waarden. Maak dat er vooral van, geef het die waarden. En: vertel dat ook aan je klant. 2) Een webshop hoeft niet per se, maar een digitaal kanaal is essentieel om te overleven: om in contact te komen met klanten en je onderscheidend vermogen duidelijk te maken. 3) Denk na over de locatie. Over die van je winkel, maar zeker ook over je positie online. Zorg ervoor dat je klanten je weten te vinden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 46