Horeca Toorfciru toppers gezocht! €50 MEDIA CULTUUR 23 nationale vacaturebank donderdag 4 juni 2020 Johnny Kraaijkamp Acteur verloofde. Dat huwelijk ging niet door, Linda heeft voor hen iets inge sproken." Met Shoutout is Kasper niet be kend, maar het idee spreekt haar niet aan. ,,Je moet zelf selectief kunnen omgaan met de verzoeken. Bied je het aan tegen betaling, dan verplicht je je overal op in te gaan. En je weet niet waar het precies belandt.'' Willemijn Tuip van Copper en Co, dat een dertigtal acteurs en presenta toren vertegenwoordigt, is niet en thousiast over het platform. ,,Als er een markt is voor betaalde bood schappen, gunnen we het iedereen van harte, maar de mensen met wie ik werk zijn er niet bij aangesloten. Als zij ingaan op een verzoek, doen ze dat omdat ze het iemand gun nen.'' TV-presentatrice Irene Moors is het daarmee eens: ,,Ik krijg ontzet tend veel verzoeken, normaal zei ik alleen ja bij uitzondering. In corona- tijd lag mijn werk stil en dacht ik: waarom niet! Ik heb met veel plezier filmpjes gemaakt voor verzorgings tehuizen, scholieren of jarigen die dat vanwege sociale isolatie nauwe lijks konden vieren. Ik kan niet alles doen omdat het dan een dagtaak wordt, maar ik vraag geen vergoe ding. Ik doe dit soort dingen gratis als ik er iets bij voel.'' Taboe Somogyi spreekt bij voorkeur van een vergoeding in plaats van beta ling. ,,Een artiest heeft er uiteindelijk werk aan. Je doet je haar goed, leert de tekst uit je hoofd en neemt al gauw een paar takes op omdat het de eerste keer niet meteen lukt. Daar mag toch best iets tegenover staan? Het is misschien on-Nederlands om met bedragen erbij op een site te staan, maar ik denk dat het taboe er inmiddels wel af is.'' een filmpje. De klant bepaalt de tekst (binnen de grenzen van het be tamelijke), uiterlijk na een week is de video binnen. De BN'ers bepalen zelf hun prijs, de meesten kiezen 50 euro, en dra gen een deel af aan de eigenaren van Shoutout. Zij zeggen een gezond be drijf te hebben opgericht, rekenen binnen een paar weken op een ver dubbeling van hun aanbod BN'ers en verwachten nu al dat ze eind dit jaar op een omzet van een ton per maand zitten. Is het een slim zakenmodel waar BN'ers van kunnen meeprofiteren, of is het een valkuil die leidt tot het imago van geldwolf? Een rondgang langs BN'ers en hun managers leert dat er zeker een markt is voor derge lijke video's. Iedere BN'er krijgt de verzoeken, maar waar leg je de grens? Doe je het helemaal niet, dan ben jij straks misschien de ver waande ster die weigert 'even' een video op te nemen voor een termi naal zieke jongen. Voetbalanalyticus Johan Derksen van Veronica Inside denkt daar anders over. Ook hij krijgt vaak de vraag een video op te nemen. ,,Mensen uit het publiek lopen met hun telefoontje naar me toe. Ik vind het lullig om te weigeren, ik heb zo allerlei vreemde lingen toegesproken. Maar in zo'n platform waar je je bekendheid gaat uitventen ben ik niet geïnteresseerd. Ik ben geen clowntje hè.'' Verplicht Xenia Kasper behartigt de belangen van presentatrices Linda de Mol, Yo- lanthe Cabau en Olcay Gülsen, die ook geregeld worden benaderd. ,,Ze- ker Linda. Of we er op ingaan hangt af van de agenda en de aard en de toon van de vraag. Toevallig heeft Linda er in coronatijd weer een paar opgenomen. Ik herinner me een lief verzoek van een man die in mei zou gaan trouwen met zijn zwangere Een artiest heeft er uiteindelijk ook werk aan. Daar mag best iets tegenover staan —Ferri Somogyi, acteur Treurig Met dat dilemma worstelen veel sterren. ,,Het is ondoenlijk op alle verzoeken in te gaan'', zegt Paulien van der Velden, die de belangen be hartigt van tv-presentator Robert ten Brink. ,,We krijgen die vragen dagelijks. Robert doet alles met zijn hart en hoe kun je een filmpje van uit je hart opnemen voor iemand die je niet kent? Daarom doen wij dat soort verzoeken niet. En al hele maal niet voor geld via zo'n site, dat zouden we treurig vinden.'' Acteur Ferri Somogyi, bekend van Goede Tijden, Slechte Tijden, ant woordde wel positief op de vraag van Shoutout.vip. ,,Sterker, hoe langer ik erover nadacht, hoe briljanter ik het concept vond. Na een paar dagen belde ik ze terug, ik wilde er echt bij betrokken zijn. Ik kan van enorme waarde zijn omdat ik de weg ken naar veel BN'ers. Zo ben ik zelf aan deelhouder geworden.'' Autocoureur Tim Coronel was een van de eersten die een belletje kreeg van Somogyi. ,,Ik krijg ook aanvragen via Instagram, dat doe ik meestal wel. Maar niet iedereen kan me daar vin den en via deze site is het eenvoudig. Ik kreeg deze week weer drie verzoe ken. Het gaat me niet om de poen, daar kan ik wat leuke dingetjes van doen op de camping. Ik zie het pro bleem niet, je doet mensen toch een plezier?'' Het is een lastige tijd voor veel beroepsgroepen. Horeca, Recreatie, Toerisme en Cultuur. Allemaal worden we getroffen. Anderzijds zien we bij Nationale Vacaturebank ook kansen. Markten die juist opbloeien. Met meer dan 45.000 vacatures, handige tips, inspirerende verhalen en de cv-maker zetten wij alles op alles om jou te helpen bij het vinden van een baan. f alles op alles 1 I voor jouw baan! Froukje de Both Presentatrice Ferri Somogyi Acteur op bestelling 44 FOTO'S KRO-NCRV, GETTY, ANP, ROB VOSS, DANIEL KROLL. feMfflEfSUITS TONZON

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 23