Tieners blij om weer
naar school te gaan,
1,5 meter nog opgave
9
8BS -SS®.
liefst geneeskunde in Nijmegen
studeren, maar ik hoor een stuk
later dan normaal of ik ben inge
loot. Niet iedereen kon de selec-
tietoets maken, omdat corona
toen al opspeelde in Brabant.''
In Maastricht is ze verzekerd
van een alternatieve opleiding,
biomedische wetenschappen.
,,Maar ik zou daar helemaal alleen
heen gaan, dus ik keek enorm uit
naar de introductieweek. Ik wil op
kamers, een leuk studentenleven,
misschien bij een vereniging.''
Tussenjaar
Lante wilde dolgraag naar de
Filmacademie of de Hogeschool
voor de Kunsten om films te leren
maken, maar werd niet toegela
ten. ,,Dus ik neem een tussenjaar.
De opleidingen zijn ook chao
tisch nu, dus ik vind het niet zo
erg om een jaar later te begin
nen.'' Al gebeurt het omgekeerde
ook, weet Lante. Een vriendin
zou juist een tussenjaar nemen,
maar was het thuiszitten zó zat
dat ze toch een studie gaat doen.
Want een tussenjaar is geen
droomjaar met wat werken en
een mooie wereldreis. ,,Maar ik
kan stage gaan lopen, wil online
masterclasses gaan doen, heb me
ingeschreven voor werk bij de
Appie en ik ga kijken wat voor
opleidingen ik later kan gaan
doen. En er is altijd genoeg te
filmen, dus daar ga ik me op
storten om beter te worden.''
Voor de scholieren die wél gaan
studeren, is het de vraag hoe ze
na de zomervakantie aan hun
nieuwe opleiding beginnen. Het
zou zomaar kunnen dat de eerste
colleges online worden gegeven,
beseft Inze. ,,Zit je straks alleen
thuis op een kamertje. Een stu
dentenkamer en een nieuwe stad
zijn niet nodig als iedereen achter
zijn laptop zit.''
Nee, dat leuke jaar zoals de
scholieren voor ogen hadden,
kwam niet. ,,Ik heb nu niet eens
het gevoel dat ik examen heb ge
daan. We zijn gewoon ineens ge
slaagd'', constateert Lante. En ook
al weet Belinda dat het niet an
ders is, ze baalt er toch van. ,,Ik
dacht echt dat 2020 het leukste
jaar van mijn leven tot nu toe zou
worden. Het is allemaal in de
soep gelopen.''
Ellen van Gaalen
Bleiswijk
Voor scholieren is het even wennen
in hun 'nieuwe school'. Ze moeten
opletten om overal 1,5 meter af
stand te houden en hoeven bij de
zoemer niet van lokaal te wisselen.
,,Maar het lijkt erop dat de eerste
dag redelijk rustig is verlopen'',
constateert Pieter Lossie, voorzitter
van het Landelijk Aktie Komitee
Scholieren (LAKS).
Omdat de leerlingen onderling
ook 1,5 meter afstand moeten hou
den, kunnen veel scholen slechts
een kwart of een derde van de tie
ners tegelijkertijd ontvangen. In
een lokaal passen nu niet meer dan
acht tot twaalf leerlingen. Er zijn
strikte looproutes, alle tafeltjes
staan uit elkaar en de scholieren
blijven in hun lokaal.
,,In de lokalen is het prima te
doen om 1,5 meter uit elkaar te blij
ven, maar op de gang en het plein
staan ze snel dichter bij elkaar'', ver
telt Robert van den Nieuwenhui-
zen, docent scheikunde en biologie
en decaan op Melanchthon De Ble-
sewic in Bleiswijk.
Vroeg erbij
Verder hielden de leerlingen zich
op de eerste dag aan de looproutes
en waren ze vooral erg blij om hun
klasgenoten en docenten weer in
levenden lijve te zien. ,,Een kwar
tier, twintig minuten van tevoren
stonden de eerste leerlingen al voor
de deur'', zegt Van den Nieuwen-
huizen.
Veel scholieren hadden ook best
zin om gewoon aan de slag te gaan,
merkte Paul Rosenmöller, voorzit
ter van sectororganisatie VO-raad.
,,Ze hadden behoefte aan een nor
male les en zaten er echt met de
mindset om weer te leren.'' Al was
het even wennen om de wekker te
zetten na het coronaritme dat ze in
middels gewend waren. Rosenmöl-
ler: ,,Je zag dat ze een beetje zaten
bij te komen en geen behoefte had
den aan een diepgaand gesprek om
08.30 uur.''
Dat merkte ook Frank Kuipers,
docent Nederlands op Het Assink
Lyceum in Haaksbergen. ,,Ik ben
nogal geneigd om veel te praten in
de les, maar op een gegeven mo
ment zeiden de leerlingen: ja, dat
weten we allemaal wel, we willen
aan de slag'', vertelt hij lachend. En
dat was prima, vindt Kuipers, want
ook tijdens de digitale lessen
maakte hij de afgelopen maanden
een praatje met zijn leerlingen.
Niet overal startten direct de nor
male lessen, omdat de docenten
willen weten waar hun leerlingen
nu behoefte aan hebben. Op diverse
locaties kunnen de tieners zelf aan
geven voor welke vakken ze extra
ondersteuning wensen.
Op het Sint Joriscollege in Eind
hoven zijn volgende week die
keuzevakken gepland. Leerlingen
konden zich vanaf gisteren in
schrijven. ,,Dat was even spannend,
want er waren wat technische
mankementen'', zegt directeur
Twintig minuten van
tevoren stonden de
eerste leerlingen al
voor de deur
Peter van den Eijnde. Maar intussen
stromen de eerste lessen - met plek
voor maximaal negen leerlingen -
vol. ,,We moeten even aankijken of
er voor alle leerlingen die naar een
bepaalde les willen voldoende
ruimte is. Maar dat zal de praktijk
uitwijzen.''
In de mentorklas van Frank
Kuipers waren het niet alleen de
specifieke vakken die de leerlingen
misten. Ze wilden vooral nadenken
over een goede manier om hun
tweede leerjaar af te sluiten. ,,Nor-
maal gesproken gaan we met ze
kanoën en naar een pretpark. Ze
waren er heel erg mee bezig wat
daarvoor in de plaats kan komen. Er
is er eentje tijdens de les op zoek
gegaan naar hoe ze met de klas een
barbecue kunnen geven volgens de
geldende richtlijnen.''
Inze van den Udenhout
18 jaar, gymnasium
Mette Drenth
18 jaar, havo
woensdag 3 juni 2020
GO
De eerste middelbare scholieren
mochten gisteren voor het eerst
in maanden weer naar school.
Het afstand houden in de gang
blijkt lastig, maar docenten mer
ken dat hun leerlingen blij zijn
om weer live les te krijgen.
- Robert van den
Nieuwenhuizen, docent
Kijk op de site bij /video
Scholieren op hun 'eerste'
schooldag met de nieuwe
richtlijnen
Bij binnenkomst handen wassen is al een automatisme. 1,5 meter
afstand houden is dat nog niet. foto van assendelft