Tieners blij om weer naar school te gaan, 1,5 meter nog opgave 9 8BS -SS®. liefst geneeskunde in Nijmegen studeren, maar ik hoor een stuk later dan normaal of ik ben inge loot. Niet iedereen kon de selec- tietoets maken, omdat corona toen al opspeelde in Brabant.'' In Maastricht is ze verzekerd van een alternatieve opleiding, biomedische wetenschappen. ,,Maar ik zou daar helemaal alleen heen gaan, dus ik keek enorm uit naar de introductieweek. Ik wil op kamers, een leuk studentenleven, misschien bij een vereniging.'' Tussenjaar Lante wilde dolgraag naar de Filmacademie of de Hogeschool voor de Kunsten om films te leren maken, maar werd niet toegela ten. ,,Dus ik neem een tussenjaar. De opleidingen zijn ook chao tisch nu, dus ik vind het niet zo erg om een jaar later te begin nen.'' Al gebeurt het omgekeerde ook, weet Lante. Een vriendin zou juist een tussenjaar nemen, maar was het thuiszitten zó zat dat ze toch een studie gaat doen. Want een tussenjaar is geen droomjaar met wat werken en een mooie wereldreis. ,,Maar ik kan stage gaan lopen, wil online masterclasses gaan doen, heb me ingeschreven voor werk bij de Appie en ik ga kijken wat voor opleidingen ik later kan gaan doen. En er is altijd genoeg te filmen, dus daar ga ik me op storten om beter te worden.'' Voor de scholieren die wél gaan studeren, is het de vraag hoe ze na de zomervakantie aan hun nieuwe opleiding beginnen. Het zou zomaar kunnen dat de eerste colleges online worden gegeven, beseft Inze. ,,Zit je straks alleen thuis op een kamertje. Een stu dentenkamer en een nieuwe stad zijn niet nodig als iedereen achter zijn laptop zit.'' Nee, dat leuke jaar zoals de scholieren voor ogen hadden, kwam niet. ,,Ik heb nu niet eens het gevoel dat ik examen heb ge daan. We zijn gewoon ineens ge slaagd'', constateert Lante. En ook al weet Belinda dat het niet an ders is, ze baalt er toch van. ,,Ik dacht echt dat 2020 het leukste jaar van mijn leven tot nu toe zou worden. Het is allemaal in de soep gelopen.'' Ellen van Gaalen Bleiswijk Voor scholieren is het even wennen in hun 'nieuwe school'. Ze moeten opletten om overal 1,5 meter af stand te houden en hoeven bij de zoemer niet van lokaal te wisselen. ,,Maar het lijkt erop dat de eerste dag redelijk rustig is verlopen'', constateert Pieter Lossie, voorzitter van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS). Omdat de leerlingen onderling ook 1,5 meter afstand moeten hou den, kunnen veel scholen slechts een kwart of een derde van de tie ners tegelijkertijd ontvangen. In een lokaal passen nu niet meer dan acht tot twaalf leerlingen. Er zijn strikte looproutes, alle tafeltjes staan uit elkaar en de scholieren blijven in hun lokaal. ,,In de lokalen is het prima te doen om 1,5 meter uit elkaar te blij ven, maar op de gang en het plein staan ze snel dichter bij elkaar'', ver telt Robert van den Nieuwenhui- zen, docent scheikunde en biologie en decaan op Melanchthon De Ble- sewic in Bleiswijk. Vroeg erbij Verder hielden de leerlingen zich op de eerste dag aan de looproutes en waren ze vooral erg blij om hun klasgenoten en docenten weer in levenden lijve te zien. ,,Een kwar tier, twintig minuten van tevoren stonden de eerste leerlingen al voor de deur'', zegt Van den Nieuwen- huizen. Veel scholieren hadden ook best zin om gewoon aan de slag te gaan, merkte Paul Rosenmöller, voorzit ter van sectororganisatie VO-raad. ,,Ze hadden behoefte aan een nor male les en zaten er echt met de mindset om weer te leren.'' Al was het even wennen om de wekker te zetten na het coronaritme dat ze in middels gewend waren. Rosenmöl- ler: ,,Je zag dat ze een beetje zaten bij te komen en geen behoefte had den aan een diepgaand gesprek om 08.30 uur.'' Dat merkte ook Frank Kuipers, docent Nederlands op Het Assink Lyceum in Haaksbergen. ,,Ik ben nogal geneigd om veel te praten in de les, maar op een gegeven mo ment zeiden de leerlingen: ja, dat weten we allemaal wel, we willen aan de slag'', vertelt hij lachend. En dat was prima, vindt Kuipers, want ook tijdens de digitale lessen maakte hij de afgelopen maanden een praatje met zijn leerlingen. Niet overal startten direct de nor male lessen, omdat de docenten willen weten waar hun leerlingen nu behoefte aan hebben. Op diverse locaties kunnen de tieners zelf aan geven voor welke vakken ze extra ondersteuning wensen. Op het Sint Joriscollege in Eind hoven zijn volgende week die keuzevakken gepland. Leerlingen konden zich vanaf gisteren in schrijven. ,,Dat was even spannend, want er waren wat technische mankementen'', zegt directeur Twintig minuten van tevoren stonden de eerste leerlingen al voor de deur Peter van den Eijnde. Maar intussen stromen de eerste lessen - met plek voor maximaal negen leerlingen - vol. ,,We moeten even aankijken of er voor alle leerlingen die naar een bepaalde les willen voldoende ruimte is. Maar dat zal de praktijk uitwijzen.'' In de mentorklas van Frank Kuipers waren het niet alleen de specifieke vakken die de leerlingen misten. Ze wilden vooral nadenken over een goede manier om hun tweede leerjaar af te sluiten. ,,Nor- maal gesproken gaan we met ze kanoën en naar een pretpark. Ze waren er heel erg mee bezig wat daarvoor in de plaats kan komen. Er is er eentje tijdens de les op zoek gegaan naar hoe ze met de klas een barbecue kunnen geven volgens de geldende richtlijnen.'' Inze van den Udenhout 18 jaar, gymnasium Mette Drenth 18 jaar, havo woensdag 3 juni 2020 GO De eerste middelbare scholieren mochten gisteren voor het eerst in maanden weer naar school. Het afstand houden in de gang blijkt lastig, maar docenten mer ken dat hun leerlingen blij zijn om weer live les te krijgen. - Robert van den Nieuwenhuizen, docent Kijk op de site bij /video Scholieren op hun 'eerste' schooldag met de nieuwe richtlijnen Bij binnenkomst handen wassen is al een automatisme. 1,5 meter afstand houden is dat nog niet. foto van assendelft

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 9