CORONAVIRUS Treinen weer voluit: worden ze niet te vol? II II 5 dinsdag 2 juni 2020 ÊwO-tHE Na tweeënhalve maand van co- ronarust rijden de treinen van daag weer maximaal. Officier van Dienst Marcel Snijders van ProRail bereidde de weken lange operatie voor en spreekt van een superspannende dag. ,,Wij weten ook niet exact wat we kunnen verwachten." David Bremmer Utrecht Terwijl Nederland zich gisteroch tend opmaakte voor een stralende tweede pinksterdag, was het op het Operationeel Controle Cen trum Rail (OCCR) in Utrecht al om half negen spitsuur. In de 'ver keerstoren van het Nederlandse spoor' vergaderden de verant woordelijken van ProRail met ex perts van onder meer NS. Ook was er een videoverbinding met de ProRail- en NS-directie. De centrale vraag: kunnen de treinen dinsdag definitief volgens het normale spoorboekje rijden? ,,Tijdens het overleg doen we de allerlaatste checks'', vertelt Marcel Snijders, als Officier van Dienst - zeg maar 'bedrijfsleider van het spoor' - bereidde hij de hervat ting voor. ,,Is het spoor er klaar voor, zijn er nog specifieke risi co's? Heeft NS inderdaad vol doende materieel beschikbaar?'' Alle ins en outs doorlopen is niet overbodig. De NS en regionale vervoerders reden sinds 20 maart een uitgeklede dienstregeling. Het opstarten is geen sinecure, stelt Snijders. ,,Dit is volstrekt nieuw voor ons. Als het spoor lang niet wordt bereden, dreigt bij voorbeeld roestvorming.'' Van daar dat ProRail afgelopen periode verordonneerde dat iedere kilo meter ten minste eens per week werd bereden, door NS of een re gionale vervoerder. ,,Roestrijden heet dat.'' Complicerende factor is het weer: deze week worden tempera turen tot 30 graden verwacht. Door hitte zet het spoor uit, met veel meer risico's op treinuitval. ,,Vandaar dat er ook een weerman bij het overleg aanschoof.'' Uren later is de kogel door de kerk. ,,We hebben groen licht!'' meldt Snijders. ,,De volledige dienstregeling gaat door, minus het nachtnet en extra spitstrei- nen.'' Het maakt vandaag een 'su- perspannende dag' voor ProRail en NS. ,,Ondanks de minutieuze voorbereiding weten wij ook niet exact wat we kunnen verwachten. Zeker het reizigersgedrag valt niet te voorspellen, door de coronare- gels is slechts de helft van de treincapaciteit beschikbaar.'' De uitdaging is hoe in te grijpen als treinen vol raken. ,,Drukke treinen vanwege een popconcert of een voetbalwedstrijd kennen we, maar niet vanwege corona- drukte.'' Normaliter zou ProRail een te volle trein opheffen. ,,Dat Wat moeten we verwachten? Gedrag van reizigers is onvoorspelbaar - Marcel Snijders, ProRail kan nu nog steeds, maar zorgt en kel voor een volstromend perron en reizigers die gewoon in de vol gende trein stappen. Dan heb je alsnog een te volle trein.'' De kunst voor ProRail en NS is om drukte in een zo vroeg moge lijk stadium te spotten. Ook NS laat weten klaar te zijn. „Hoewel de middelbare scholen open zijn verwachten we geen enorme rei zigerstoename'', zegt een woord voerster. Ze wijst op de mondkap jesplicht en het feit dat in elke trein alleen de stoelen aan de raamzijde beschikbaar zijn. Vol gens NS houden de meeste reizi gers zich goed aan alle beperkin gen in treinen en op stations en perrons. ,,Het is ook een stuk eigen verantwoordelijkheid.'' Voor virusbestrijders was het al een spannende dag: met de open stelling van horeca, musea, thea ters en bioscopen vergroten we in één klap het potentiële risico dat corona om zich heen grijpt, sim pelweg omdat het aantal verschil lende contacten per persoon sterk toeneemt. Cruciale periode Dit is een van de meest cruciale periodes sinds corona losbrak. Jacco Wallinga, de belangrijkste modellenmaker van het RIVM, be schreef het in deze krant: ,,Nu laat je vrij veel los, de kans op versprei ding neemt dan toe. Dus is het be langrijk dat we goed gaan testen, effectief bron- en contactonder- zoek gaan doen.'' Iedereen met klachten kan sinds gisteren een speciaal telefoon nummer bellen - 0800-1202 (da gelijks van 08:00 tot 20:00 uur) - voor een test bij de GGD. De uit slag moet er binnen twee dagen zijn. Bij een besmetting worden alle contacten in kaart gebracht. Precieze cijfers kon de landelijke GGD gisteren niet geven, maar de toestroom was met 'duizenden' bellers groot. Gistermiddag kregen die nog geregeld te horen dat alle medewerkers in gesprek zijn. Op startproblemen, zegt een woord voerder. ,,Tot twee uur was het niet optimaal, moesten mensen soms verschillende keren bellen.'' ,,Het is goed dat we nu dit bron- en contactonderzoek instellen en die screening toch op peil bren- Die polonaise in het café was een foutje. Dit gaat niet meer gebeuren - Barman café Schuttershof gen'', zegt viroloog Ab Osterhaus. ,,Dat is belangrijk. Het vervelende alleen bij dit virus is dat sommi gen al een paar dagen voor de eer ste symptomen besmettelijk zijn.'' Dat maakt snelle opsporing lastig. Het RIVM, de GGD's en het kabinet zullen nu vooral naar de testresultaten kijken als belang rijke graadmeter, daarna gevolgd door het aantal nieuwe zieken huisopnames. Maar het verve lende is: het virus houdt altijd een voorsprong. Gemiddeld duurt het vijf dagen van een infectie tot de eerste klachten, dan kan er pas ge test worden, een dag (of twee) la ter volgt de uitslag. Dat is dus on geveer een week nadat corona een nieuw slachtoffer gevonden heeft. Dichter op de hielen komen we voorlopig niet. Al zijn dat zorgen voor later, lijkt het. Gisteren was voor verschillende Nederlanders 'waar is dat feestje' misschien een belangrijkere vraag dan 'waar is corona?' Psycholoog Van Lange: ,,En incidenten zoals in dat café zullen we nog vaker gaan zien. Dat is voorspelbaar met versoepelin gen, groepjes die elkaar kennen, als er alcohol in het spel is. Nor men vervagen dan eerder. Maar zolang er genoeg draagvlak is voor de regels en normen zijn de moge lijkheden voor verbeteringen en correcties erg groot.'' De Dam in Amsterdam stond vol met demonstranten tegen ra cisme (links), bezoekers voor de Nachtwacht in het Rijksmuseum (boven). Medewerkers van GGD namen coronatesten af op een testlocatie in Houten. fotos robin utrecht hh, peter dejong ap Marcel Snijders, 'bedrijfsleider van het spoor' bij ProRail: ,,Dit is volstrekt nieuw voor ons.'' foto erik van t woud 'TWIES- ^•.LENC£, vlo5tC£ sïc«i,£pi3yieL k. Aft T?Lt maar niet overal

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 5