CORONAVIRUS ECONOMIE 13 ,,We maken ons daar grote zorgen om. Daar slaat het virus hard toe. En in veel van de landen kan de gezond heidszorg een pandemie niet aan. We hebben in Kenia en Rwanda zelf noodhospitalen neergezet bij onze theeplantages. Tot nu toe hebben we ze niet hoeven te gebruiken, godzij dank.'' ,,We hebben ook besloten om al onze kleine leveranciers versneld uit te be talen, zodat zij cash hebben. En we reldwijd worden acties ondernomen. In de VS zijn de rijen voor de voed- selbanken bijna groter dan in Afrika. Ons voedingsbedrijf in de VS heeft vorige week een national day of service gehouden waarbij de hele dagpro ductie aan de voedselbanken is gedo neerd. Ook in Nederland steunen we de voedselbanken. In Brazilië werken we samen met Heineken bij de pro ductie van handgel. Dat is daar op de markt onder de merknaam Cif Hei- neken. Handgel maakten we nauwe lijks, nu op tientallen plekken. En we doneren zeep. We hadden al langer een programma om mensen te leren hun handen te wassen.'' ,,Empathie is in tijden van corona nog belangrijker. Ik spreek meer mensen dan ooit. We hebben elke week een virtuele town hall. Voor de crisis was dat eens per kwartaal. Dan vertelde ik een verhaal dat werd ver spreid onder de medewerkers. Sinds de crisis houd ik live een korte infor mele presentatie en kunnen mede werkers vragen stellen. Duizenden mensen bellen in om vragen te stel len. Wat ik mis zijn de huisbezoeken. Ik ga altijd bij mensen thuis op be zoek om te kijken wat ze koken. Dat kan nu niet. Gelukkig is er virtueel veel mogelijk. Zo heb ik twee weken geleden online meegekeken bij een vrouw in de Indische stad Bangalore. En volgende week bezoek ik virtueel een vrouw in Boedapest.'' ,,Ik ben blij te constateren dat het voedselsysteem het wereldwijd heeft gehouden. Wat ik zie is dat we nog sneller naar een duurzame voedsel voorziening moeten. Anders zullen we door onder meer uitputting van de bodem en klimaatverandering niet in staat zijn 9 miljard mensen te voeden in 2050. Unilever zet zich daar hard voor in. Door de crisis zijn een aantal trends duidelijker. Zo neemt cocooning, thuis genieten, toe. En er komt meer aandacht voor ge zondheid en weerbaarheid. Mensen willen waar voor hun geld, onze merken moeten dus toegevoegde waarde leveren. Tenslotte zie je dat de bezorging is geëxplodeerd. Die digitalisering zal doorzetten.'' nig geld om veel tegelijk in te kopen. Toiletpapier bijvoorbeeld maken we niet, maar we zagen wel dat overal soep en pasta werd ingeslagen. Daar naast zie je veel verschillen tussen landen. In Nederland verkochten we veel meer Unox-knakworsten. In En geland werd heel veel drank ingesla gen. En de Amerikanen hamsterden op grote schaal ijs. Daar spelen we op in.'' ,,Bij Unilever werken wereldwijd 155.000 mensen. We hebben wel overal ter wereld gezegd 'mensen eerst'. Zo hebben we iedereen drie maanden baangarantie gegeven, bij voorbeeld ook de contractarbeiders op de theeplantages. In India zijn we het grootste voedselbedrijf. Daar hebben we een paar moeilijke weken gehad. We hebben daar 16.000 men sen die ijs voor ons verkopen op straat. Dat mag nu niet, dus die men sen hebben geen inkomen. Die beta len wij allemaal door. Vorige maand hebben we de overname van voe- dingsbedrijf Horlicks in India afge rond. Door de lockdown konden de partijen niet fysiek bijeenkomen. Daarmee werd het volgens mij de eerste grote geheel virtuele bedrijfs overname ter wereld. We zien nu dat China weer langzaam aantrekt. De verkopen aan supermarkten zijn weer op het oude peil, maar de verko pen aan restaurants nog niet. Die zit op 50 procent.'' dinsdag 2 juni 2020 Unilever zorgt voor personeel in crisistijd. Hoe zit het met de an dere betrokkenen? Is uw rol als bestuursvoorzitter van de voedingsdivisie ook veranderd? Welke lessen trekt Unilever uit de crisis? Het virus slaat op bepaalde plek ken harder toe dan elders. Hoe ga je daar als multinational mee om? Hoe kijken jullie naar Zuid-Amerika en Afrika, de nieuwe brandhaarden van coronabesmettingen? Hanneke Faber: ,,We zien nu dat China weer langzaam aan trekt.' FOTO PIM RAS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 13