Coronaso CORONAVIRUS 12 ECONOMIE AAN HET WERK 1^ NA CORONA BEDRIJFSLEVEN De uitbraak van het coronavirus heeft de wereldwijde economie met een nooit eerder vertoonde snelheid in een recessie gestort. Hoe gaan de toonaangevende bedrijven in ons land met deze crisis om? Vandaag: Unilever. De eerste coronabe smetting in Italië was een mede werker van Unilever, dat hakte er erg in Vorige week schreef ik op deze plek een column over de coronamopperaar. Ik hekelde de vijandige manier waarop de coronamopperaar zijn medemens aan spreekt op vermeende overtredingen van de coronaregels. De column oogstte herkenning, maar ook kritiek - en terecht. Ik was in mijn irritatie immers vergeten dat het gemopper, alhoewel soms bits gebracht, vaak ook terécht is. Lijnrecht tegenover de coronamopperaar staat immers de coronaso. De coronaso komt óók veel voor. De meer derheid van de bevolking volgt gelukkig de regels. De coronaso's vormen een kleine, maar luidruchtige minderheid. En juist door dat zij zo afwijken, springen ze zo in het oog. Hoe men een coronaso kan herkennen? Het is de schijt-aan-de-anderhalvemeter-hebber. De met-zijn-duizenden-in-het-Vondelpark- zitter. Degene wiens feestjes wél doorgaan. De gezichthoester. Degene die je op de race fiets haast van je sokken rijdt, of je hardop bellend overhoop loopt in de super markt. Het is de vlees geworden verveling, die al 'wheelies' trek- Bijna 30 kend door de buurt scootert met een knal procent van lende uitlaat. Degene de ouderen is angstig om p^w* en het schap leeg ach- naar buiten terliet. De egotripper te gaan die zich niets laat zeg gen, en dan maar een boa in elkaar timmert. Het is de vleesgewor den 'ik eerst!'. Het is de dikke-ik, de alles-is- voor-Bassie, de na-mij-de-zondvloed die weigert buiten zijn eigen belang te kijken. Van hogerhand opgelegde regels accepte ren is voor niemand makkelijk, zeker wan neer dat betekent dat je vrijheid wordt inge perkt of dat je moet opgeven wat je lief is. Dat doet ook zeer, dat voelen we allemaal. Dat je binnen je eigen leven de regels wat minder streng naleeft, zelfs dat kan ik begrijpen. Maar tegen de coronaso zou ik willen zeggen: weet dat jouw gedrag ook consequenties heeft voor anderen. Onlangs bleek uit onder zoek dat bijna 30 procent van de ouderen erg angstig is wanneer ze naar buiten gaan. Hon derdduizenden Nederlanders zijn bang om besmet te raken, omdat ze kwetsbaar zijn of omdat ze zorg dragen voor iemand voor wie een besmetting levensbedreigend kan zijn. Als je deze mensen onder de voet loopt om dat je zelf zo graag voorop wilt, durven zij wellicht nog minder. Wat jij jezelf veroorlooft, neem je een ander af. Daarom, beste coronaso, denk soms ook aan die ander, ook al staat deze jou een beetje in de weg. We moeten het sSmen doen. ■ry' Weinig problemen bij huurders Verkoop auto's keldert Voor Hanneke Faber (49), hoofd van de divisie Food en Re freshment van Unile ver, was de coronacri sis bepaald geen ver van mijn bed show. Van China tot Latijns-Amerika merkt het concern de gevolgen. Maar hoe internationaal de crisis ook toesloeg, 'all business is local', merkte Faber toen mensen aan het hamsteren sloegen. ,,Wij merkten het heel vroeg. We hebben een tamelijk grote tak in China. Tot en met het Chinese Nieuwjaar ging het nog heel goed, daarna ging Wuhan op slot en merk ten we direct dat de verkopen aan restaurants terugliepen. Dat is een belangrijk onderdeel van onze verko pen. Onze voedingsfabrieken werden aangewezen als essentiële bedrijven en moesten openblijven. Toen heb ben we direct gezegd 'mensen eerst'. De veiligheid van onze medewerkers stond en staat voorop.'' ,,We hebben het kantoorpersoneel direct vanuit huis laten werken en we hebben in de fabrieken veel maat regelen genomen, zoals zorgen voor beschermende kleding, maskers en dat iedereen op anderhalve meter kan werken.'' ,,De eerste coronabesmetting in Italië was een medewerker van Unilever. Die medewerker werd erg ziek en heeft nog in kunstmatige coma aan de beademing gelegen. Dat heeft er erg ingehakt bij iedereen. We ston den direct in de crisisstand in Eu ropa. Gelukkig is de collega goed her steld. Unilever heeft wereldwijd 221 fabrieken waar voedsel wordt gepro duceerd. Bijna al die bedrijven zijn essentieel, blijven open en moeten dus blijven produceren. In de voe dingsindustrie is hygiëne altijd al heel belangrijk, dus we hadden al een voorraad beschermende kleding. En vanaf 12 maart werkt al het kantoor personeel wereldwijd verplicht thuis. Toch heeft het heel wat kunst- en vliegwerk gekost om alles draaiend te houden.'' ,,Logistiek was vaak een probleem. Veel landen, ook in Europa, gooiden hun grenzen dicht. Dan hebben we een probleem, want grondstoffen voor voedsel komen vanuit de hele wereld. En we moeten mensen we reldwijd kunnen blijven voeden. Er is geen land dat zelfvoorzienend is op voedselgebied. We hebben dus heel hard gewerkt in Brussel om de invoer en uitvoer van voedsel goed geregeld te krijgen. Dat is gelukt en dat moet vooral zo blijven. Werknemers moe ten kunnen blijven reizen om bij voorbeeld te kunnen oogsten. Dit mag niet stil komen te liggen, anders ontstaan grote problemen met voed selzekerheid.'' ,,Hamsteren is een fenomeen dat je alleen in Europa en de Verenigde Sta ten zag. In andere delen van de we reld hebben mensen gewoon te wei- dinsdag 2 juni 2020 I" 1,1 Thijs Launspach is psycholoog en stress expert. Hij schreef hierover het boek Fokking druk (2018) en Werken met millennials (2019). GO AMSTERDAM Circa 2 procent van de huurders in de particu liere sector kampt met be- talingsproble men als gevolg van de corona crisis. Dat komt naar voren uit een enquête onder verhuur ders door Vast goed Belang. In driekwart van de gevallen hebben ver huurders een oplossing ge vonden. BUNNIK De coronacrisis blijft de autover kopen dwarszit ten. Het aantal nieuwe perso nenauto's dat in mei op kente ken werd gezet daalde met bijna 60 pro cent, vergele ken met de zelfde maand in 2019. In april was de daling 50 procent. De verkoop van ge bruikte auto's is redelijk terug op niveau. a> E o rona stonden we direct in de crisisstand' Peet Vogels Den Haag Hoe merkte Unilever de gevolgen van het coronavirus? En dat houdt in? Dus Unilever was voorbereid toen het virus zich verspreidde? - Hanneke Faber, hoofd Food en Refreshment bij Unilever Want? Speelde het hamsteren jullie nog parten? Psycholoog Thijs Launspach bindt de strijd aan met beroepsziekte nr. 1: burn-out. Elke week geeft hij hier zijn kijk op onze samenleving. Vandaag: de hufter in deze coronatijd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 12