Stichting houdt lesgeld laag 14 ZEELAND Door de coronacrisis kunnen de talenten van de Zeeuwse zeilopleiding minder het water op dan anders. Toch liggen de activiteiten niet stil. Je hoeft niet per se de zee op om het juiste bootgevoel te krijgen", zegt coach Hans Bouscholte. De Ocean Races Academy valt onder de stichting Hol land Ocean Racing. Voor één leerjaar betalen talenten 500 euro, terwijl de opleidings- kosten ongeveer het twintig voudige zijn. De inkomsten van de stichting komen uit diverse sponsorovereenkom sten - met onder meer Bol- sius - en commerciële pro jecten. Er is plek voor dertig leerlingen. Nu zijn dat er een kleine twintig. Holland Ocean Racing is nog aan het werven. 's Winters is de Boudragon, een ruim 18 meter lange Volvo 60, voor onderhoud in de haven van Breskens. In de zomer is het centraler gele gen Scheveningen de stand plaats. Allerhande materialen liggen in een loods in Nieuw- vliet. Het is de bedoeling dat in 2022 of 2023 een geheel nieuw zeilcentrum verrijst in Breskens. Vanaf dan is de op leiding nog meer zichtbaar en kunnen er vaker commer ciële activiteiten vanaf de Zeeuws-Vlaamse kust plaats vinden. De Ocean Races Academy, de van uit Breskens en Nieuwvliet opere rende opleiding voor oceaanzei lers, heeft nu ook even de wind te gen. Normaliter waren de leerlin gen vol in voorbereiding op de Ve ronica Race, een roemruchte wed strijd op de Noordzee. Maar door de coronacrisis mag er nu niet met groot materieel gevaren worden en dus gaat de 50ste editie van half juni niet door. ,,Dat betekent ech ter niet dat alles bij ons nu stil ligt", zegt Hans Bouscholte, één van de drijvende krachten bij de acade mie. ,,Ook nu zijn we op het water te vinden, maar dan in kleinere bo ten." Nadat de pandemie voet aan Eu ropese wal zette, ervoeren Bou- scholte en enkele leerlingen met een de gevolgen daarvan. Voor een televisieprogramma zeilden ze van Barcelona naar de Canarische Ei landen. In de Spaanse havenstad was er nog weinig aan de hand, maar na tien dagen op zee kwamen ze in een compleet andere wereld aan. Iedereen moest veertien da gen in quarantaine en uiteindelijk werden de zeezeilers door de over heid gerepatrieerd. Bouscholte: ,,We kwamen daar aan en dachten even wat te gaan eten in een res taurantje. Alles bleek dicht. De Gu- ardia Civil stuurde ons terug naar de boot." Terug in Nederland paste de Ocean Races Academy zich aan de nieuwe situatie aan. Aan de Bou- dragon, het paradepaardje van de opleiding, kon in de haven van Breskens nog wel met enkele per sonen tegelijk gewerkt worden. Online kon er virtueel geracet wor den, inshore en offshore, en met twee relatief kleine boten werd er op het IJsselmeer getraind. ,,Op die SB20's zeil je met twee man", ver telt de Volvo Ocean Race-zeiler en oud-bondscoach. ,,Je hoeft ook niet per se de zee op om het juiste boot- gevoel - hoe laat je 'm zo hard mo gelijk gaan - te krijgen." Dit het televisieprogramma voor Holland Ocean Racing koos, zegt volgens Bouscholte wel wat. ,,Ik mag er nog niks over zeggen, be halve dat het in het najaar uitge zonden wordt. Maar het is mooi dat ze met ons in zee wilden gaan. We worden op die manier echt ge zien als een instituut, vind ik." Maturiteit De opleiding begon in 2014. Jonge zeilers met grote ambities konden bij ervaren coaches terecht voor een mooi leertraject in de week- eindes en vakanties. In twee a vijf jaar - het is voor iedereen verschil lend - is men klaar voor het zoge noemde 'big boat racing'. Terneu- zenaar Michiel Goegebeur is de eerste die het al tot semi-professio- Je mag talenten best over de kling jagen, maar niet de hele tijd neel oceaanzeiler heeft geschopt. Op dit moment zit hij zelfs aan boord van de Childhood1, ergens tussen Sint-Maarten en Stock holm. ,,Wij willen in eerste instantie zeilers klaarstomen voor het aller hoogste niveau", vertelt Bou- scholte. ,,Maar het is niet te zeggen of dat in twee, drie, vier of vijfjaar lukt. Kijk, na twee jaar zit je so wieso - als je talent hebt en hard wilt werken - op het niveau dat je in Nederland races kunt winnen en internationaal goed mee kunt komen. Sommigen denken dat ze er dan al zijn. Maar de stap naar de absolute top, het winnen van de Volvo Ocean Race, is vervolgens nog minstens zo groot. Dat vereist 'maturiteit' - rijpheid. Na het win nen in Nederland komen de tegen slagen in het buitenland. Elke top sporter verliest meer dan dat-ie wint. Het is dan de vraag: hoe ga je daarmee om? Zij die van de tegen vallers blijven leren, kunnen ver der groeien." Nu is de top van de wereld niet voor iedereen weggelegd. Bou- scholte realiseert zich dat hij ook opleidt voor de top van eigen land. En dat jongeren ervoor kiezen om naar de academie te komen om la ter een baan te kunnen krijgen aan land, als klusser aan zeilboten, bo tenbouwer of zeilmaker. ,,Voor mij is dat ook wel even schakelen. Als ik kijk hoe ik er kwam, was dat door keihard gepusht te worden. Ik zie dat ik nu ook soms te hard push. Maar niet iedereen heeft dat nodig of wil dat. Ik moet nog leren dat per individu te bekijken. Je mag talenten best af en toe over de kling jagen, omdat de topsport nu eenmaal ook hard is, maar niet de hele tijd. Misschien is de intensi teit van ons hele programma wel te hoog." Voorbeeldfunctie Een feit is dat het nu in elk geval iets rustiger is dan anders in het voorjaar. Normaal lag de Boudra- gon al begin maart in het water en kon er volop getraind worden. Nu verliet-ie pas in mei de haven van Breskens. Het vlaggenschip ligt in Scheveningen. De Vuurschepen- race en de North Sea Regatta gin gen al niet door en de North Sea Race en de Veronica Race worden niet meer gevaren. Bouscholte ver wacht niet eerder dan 1 september weer met meer dan twee personen op de boot te mogen. ,,Er kunnen er maximaal achttien op. Zoiets gaat natuurlijk nooit wanneer je 1,5 meter afstand moet houden. We passen ook heel erg op met wan neer we weer beginnen. We heb ben als opleiding immers een voorbeeldfunctie. Ouders geven aan ons toch hun kinderen van zestien, zeventien jaar mee." zaterdag 30 mei 2020 GO Ocean Races Academy wordt na zes jaar al als instituut gezien Roeland van Vliet Nieuwvliet -Hans Bouscholte Zeilcoach Hans Bouscholte bij een schaalmodel van de snelste Volvo Ocean Racer ooit, de Ericsson 4. FOTO PETER NICOLAI

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 46