Stichting
houdt
lesgeld laag
14 ZEELAND
Door de coronacrisis kunnen de
talenten van de Zeeuwse zeilopleiding
minder het water op dan anders. Toch
liggen de activiteiten niet stil. Je hoeft niet
per se de zee op om het juiste bootgevoel
te krijgen", zegt coach Hans Bouscholte.
De Ocean Races Academy
valt onder de stichting Hol
land Ocean Racing. Voor één
leerjaar betalen talenten 500
euro, terwijl de opleidings-
kosten ongeveer het twintig
voudige zijn. De inkomsten
van de stichting komen uit
diverse sponsorovereenkom
sten - met onder meer Bol-
sius - en commerciële pro
jecten. Er is plek voor dertig
leerlingen. Nu zijn dat er een
kleine twintig. Holland
Ocean Racing is nog aan het
werven.
's Winters is de Boudragon,
een ruim 18 meter lange
Volvo 60, voor onderhoud in
de haven van Breskens. In de
zomer is het centraler gele
gen Scheveningen de stand
plaats. Allerhande materialen
liggen in een loods in Nieuw-
vliet.
Het is de bedoeling dat in
2022 of 2023 een geheel
nieuw zeilcentrum verrijst in
Breskens. Vanaf dan is de op
leiding nog meer zichtbaar
en kunnen er vaker commer
ciële activiteiten vanaf de
Zeeuws-Vlaamse kust plaats
vinden.
De Ocean Races Academy, de van
uit Breskens en Nieuwvliet opere
rende opleiding voor oceaanzei
lers, heeft nu ook even de wind te
gen. Normaliter waren de leerlin
gen vol in voorbereiding op de Ve
ronica Race, een roemruchte wed
strijd op de Noordzee. Maar door
de coronacrisis mag er nu niet met
groot materieel gevaren worden en
dus gaat de 50ste editie van half
juni niet door. ,,Dat betekent ech
ter niet dat alles bij ons nu stil ligt",
zegt Hans Bouscholte, één van de
drijvende krachten bij de acade
mie. ,,Ook nu zijn we op het water
te vinden, maar dan in kleinere bo
ten."
Nadat de pandemie voet aan Eu
ropese wal zette, ervoeren Bou-
scholte en enkele leerlingen met
een de gevolgen daarvan. Voor een
televisieprogramma zeilden ze van
Barcelona naar de Canarische Ei
landen. In de Spaanse havenstad
was er nog weinig aan de hand,
maar na tien dagen op zee kwamen
ze in een compleet andere wereld
aan. Iedereen moest veertien da
gen in quarantaine en uiteindelijk
werden de zeezeilers door de over
heid gerepatrieerd. Bouscholte:
,,We kwamen daar aan en dachten
even wat te gaan eten in een res
taurantje. Alles bleek dicht. De Gu-
ardia Civil stuurde ons terug naar
de boot."
Terug in Nederland paste de
Ocean Races Academy zich aan de
nieuwe situatie aan. Aan de Bou-
dragon, het paradepaardje van de
opleiding, kon in de haven van
Breskens nog wel met enkele per
sonen tegelijk gewerkt worden.
Online kon er virtueel geracet wor
den, inshore en offshore, en met
twee relatief kleine boten werd er
op het IJsselmeer getraind. ,,Op die
SB20's zeil je met twee man", ver
telt de Volvo Ocean Race-zeiler en
oud-bondscoach. ,,Je hoeft ook niet
per se de zee op om het juiste boot-
gevoel - hoe laat je 'm zo hard mo
gelijk gaan - te krijgen."
Dit het televisieprogramma voor
Holland Ocean Racing koos, zegt
volgens Bouscholte wel wat. ,,Ik
mag er nog niks over zeggen, be
halve dat het in het najaar uitge
zonden wordt. Maar het is mooi
dat ze met ons in zee wilden gaan.
We worden op die manier echt ge
zien als een instituut, vind ik."
Maturiteit
De opleiding begon in 2014. Jonge
zeilers met grote ambities konden
bij ervaren coaches terecht voor
een mooi leertraject in de week-
eindes en vakanties. In twee a vijf
jaar - het is voor iedereen verschil
lend - is men klaar voor het zoge
noemde 'big boat racing'. Terneu-
zenaar Michiel Goegebeur is de
eerste die het al tot semi-professio-
Je mag talenten
best over de kling
jagen, maar niet de
hele tijd
neel oceaanzeiler heeft geschopt.
Op dit moment zit hij zelfs aan
boord van de Childhood1, ergens
tussen Sint-Maarten en Stock
holm.
,,Wij willen in eerste instantie
zeilers klaarstomen voor het aller
hoogste niveau", vertelt Bou-
scholte. ,,Maar het is niet te zeggen
of dat in twee, drie, vier of vijfjaar
lukt. Kijk, na twee jaar zit je so
wieso - als je talent hebt en hard
wilt werken - op het niveau dat je
in Nederland races kunt winnen
en internationaal goed mee kunt
komen. Sommigen denken dat ze
er dan al zijn. Maar de stap naar de
absolute top, het winnen van de
Volvo Ocean Race, is vervolgens
nog minstens zo groot. Dat vereist
'maturiteit' - rijpheid. Na het win
nen in Nederland komen de tegen
slagen in het buitenland. Elke top
sporter verliest meer dan dat-ie
wint. Het is dan de vraag: hoe ga je
daarmee om? Zij die van de tegen
vallers blijven leren, kunnen ver
der groeien."
Nu is de top van de wereld niet
voor iedereen weggelegd. Bou-
scholte realiseert zich dat hij ook
opleidt voor de top van eigen land.
En dat jongeren ervoor kiezen om
naar de academie te komen om la
ter een baan te kunnen krijgen aan
land, als klusser aan zeilboten, bo
tenbouwer of zeilmaker. ,,Voor mij
is dat ook wel even schakelen. Als
ik kijk hoe ik er kwam, was dat
door keihard gepusht te worden. Ik
zie dat ik nu ook soms te hard
push. Maar niet iedereen heeft dat
nodig of wil dat. Ik moet nog leren
dat per individu te bekijken. Je mag
talenten best af en toe over de
kling jagen, omdat de topsport nu
eenmaal ook hard is, maar niet de
hele tijd. Misschien is de intensi
teit van ons hele programma wel te
hoog."
Voorbeeldfunctie
Een feit is dat het nu in elk geval
iets rustiger is dan anders in het
voorjaar. Normaal lag de Boudra-
gon al begin maart in het water en
kon er volop getraind worden. Nu
verliet-ie pas in mei de haven van
Breskens. Het vlaggenschip ligt in
Scheveningen. De Vuurschepen-
race en de North Sea Regatta gin
gen al niet door en de North Sea
Race en de Veronica Race worden
niet meer gevaren. Bouscholte ver
wacht niet eerder dan 1 september
weer met meer dan twee personen
op de boot te mogen. ,,Er kunnen
er maximaal achttien op. Zoiets
gaat natuurlijk nooit wanneer je 1,5
meter afstand moet houden. We
passen ook heel erg op met wan
neer we weer beginnen. We heb
ben als opleiding immers een
voorbeeldfunctie. Ouders geven
aan ons toch hun kinderen van
zestien, zeventien jaar mee."
zaterdag 30 mei 2020
GO
Ocean Races Academy wordt
na zes jaar al als instituut gezien
Roeland van Vliet
Nieuwvliet
-Hans Bouscholte
Zeilcoach Hans Bouscholte
bij een schaalmodel van de
snelste Volvo Ocean Racer
ooit, de Ericsson 4.
FOTO PETER NICOLAI