Passen, meten en zeilen spannen: alles is dinsdag anders
ZEELAND 3
VOORLOPIG SOEPELER
Leerlingen van het Cal-
vijn College krijgen zoveel
mogelijk vakken aangebo
den. ,,We focussen op on
derdelen waarvoor het be
langrijk is dat leerlingen op
school zijn: praktijkge
richte en beroepsgerichte
vakken, een practicum
voor natuurkunde of een
debat bij Nederlands."
Beperkt aantal
toetsen
De meeste middelbare
scholen nemen in de laat
ste weken van het school
jaar een beperkt aantal
toetsen af. Het Calvijn Col
lege toetst vrijwel alle vak
ken. Bakker: ,,We willen
dat het vrijblijvende eraf
gaat", zegt rector Jan Bak
ker. „Toetsen zijn een stok
achter de deur voor leerlin
gen. Ze hebben meer het
gevoel dat ze het niet voor
niets doen. Bovendien is
het voor ons een meetin
strument. Zo kunnen we
verwachtingen voor het
nieuwe schooljaar bijstel
len."
Leerlingen die dins
dagmorgen naar
school komen,
worden via vaste
looproutes naar hun lokaal
geloodst. Daar zien ze
maar een deel van hun
klasgenoten, want meer
dan een stuk of tien jonge
ren mogen niet bij elkaar
zitten. Wisselen van lokaal
gebeurt zo min mogelijk:
de docenten lopen heen en
weer, om te voorkomen
dat het te druk wordt in de
gangen. Het is een logis
tieke puzzel, ook al is maar
een derde van de leerlin
gen tegelijkertijd op
school. In het gebouw van
het Lodewijk College aan
de Zeldenrustlaan in Ter-
neuzen moest één gang
zelfs gesplitst worden door
middel van een zeil. ,,Het
was niet mogelijk om
overal voor eenrichtings
verkeer te zorgen", legt
rector Jan Roose uit.
Contact herstellen
Ondanks alle voorzorgs
maatregelen om afstand te
houden, willen de scholen
er juist alles aan doen om
het contact met leerlingen
te herstellen. De Christe
lijke Scholengemeenschap
Walcheren in Middelburg
zorgt ervoor dat elke leer
ling minstens vier dagen
per week naar school komt,
ook al is het maar voor
twee of drie lesuren. Dat is
een bewuste keuze, legt af
delingsleider Leonard van
Moolenbroek uit. ,,Het
ritme is totaal verdwenen.
Leerlingen konden lange
tijd opstaan wanneer ze
wilden. We denken dat het
beter is voor ze vier dagen
per week naar school te
gaan, zodat de drempel na
de zomervakantie lager is.
Bovendien hebben leerlin-
Daarnaast biedt de school
bijspijkerlessen voor leer
lingen die dat nodig heb
ben. ,,Die zijn bedoeld om
achterstanden of proble
men weg te werken."
Vmbo'ers van het Pontes
Goese Lyceum aan de
Bergweg in Goes volgen
vooral praktijklessen.
,,Deze leerlingen hebben
juist voor hun opleiding
gekozen, omdat ze prak
tisch willen leren. Daar ra
ken ze gemotiveerd door",
zegt rector Carin Biester-
bosch. „Docenten die voor
bijvoorbeeld techniekvak
ken dicht bij leerlingen
moeten komen, dragen ge
zichtsmaskers."
gen elkaar ontzettend ge
mist. Ze willen hun docen
ten graag weer zien, een
lolletje maken."
Na de lessen moeten
medewerkers van de
school erop toezien dat
leerlingen zo snel mogelijk
naar huis gaan, en ook op
het plein afstand tot elkaar
houden. Dat is een uitda
ging, geeft Van Moolen
broek toe. „Leerlingen die
elkaar na zo'n lange tijd
weer zien, gaan elkaar na
tuurlijk als eerste een
knuffel geven. We willen
geen politiestaatje spelen.
We spreken de leerlingen
aan, maar we gaan niet de
hele dag 'afstand, afstand!'
snauwen. Het moet ook
leuk zijn om weer naar
school te komen."
Focus op
gesprekken
De leraren van het Lode
wijk College focussen in
de klas op gesprekken met
leerlingen. ,,We willen we
ten hoe het met de leerlin
gen gaat, in sociaal-emoti
oneel en in cognitief op
zicht. Dat is het belangrijk
ste", zegt Roose. ,,We wil
len leerlingen vooral de ge
legenheid geven hun ver
haal te vertellen aan do
centen en klasgenoten. Te
gelijkertijd gaan de online
lessen full speed door."
Vervoer
Het vervoer kost het Cal
vijn College hoofdbrekens.
Leerlingen komen uit heel
Zeeland, en zijn vaak af
hankelijk van lijnbussen.
,,We hebben met Connex-
xion afgestemd welke leer
lingen op welk tijdstip
waar moeten zijn. We wil
len voorkomen dat een
leerling straks bij een halte
staat, maar niet met de bus
mee kan. We zijn heel be
nieuwd of het volgende
week goedkomt."
zaterdag 30 mei 2020
Drukke gangen, volle
kantines en groepjes jon
geren op het schoolplein:
zo ziet het leven op de
Zeeuwse middelbare
scholen er voorlopig in
elk geval niet uit. Als
dinsdag de lessen in het
voortgezet onderwijs
weer beginnen, is alles
anders.
Het Lodewijk College heeft een gang af
gescheiden met plastic. foto peter nicolai
Cornelleke Blok
Vlissingen
Fietsenstalling
Alleen aan een tafel met een groene sticker mag je gaan zitten,
zoals Raven van der Bol (vooraan) bij CSW in Middelburg.
FOTO LEX DE MEESTER
Met dranghekken maakt conciërge
Tommi Eluarichi (Goese Lyceum) een alter
natieve fietsenstalling. foto marcelle davidse