Passen, meten en zeilen spannen: alles is dinsdag anders ZEELAND 3 VOORLOPIG SOEPELER Leerlingen van het Cal- vijn College krijgen zoveel mogelijk vakken aangebo den. ,,We focussen op on derdelen waarvoor het be langrijk is dat leerlingen op school zijn: praktijkge richte en beroepsgerichte vakken, een practicum voor natuurkunde of een debat bij Nederlands." Beperkt aantal toetsen De meeste middelbare scholen nemen in de laat ste weken van het school jaar een beperkt aantal toetsen af. Het Calvijn Col lege toetst vrijwel alle vak ken. Bakker: ,,We willen dat het vrijblijvende eraf gaat", zegt rector Jan Bak ker. „Toetsen zijn een stok achter de deur voor leerlin gen. Ze hebben meer het gevoel dat ze het niet voor niets doen. Bovendien is het voor ons een meetin strument. Zo kunnen we verwachtingen voor het nieuwe schooljaar bijstel len." Leerlingen die dins dagmorgen naar school komen, worden via vaste looproutes naar hun lokaal geloodst. Daar zien ze maar een deel van hun klasgenoten, want meer dan een stuk of tien jonge ren mogen niet bij elkaar zitten. Wisselen van lokaal gebeurt zo min mogelijk: de docenten lopen heen en weer, om te voorkomen dat het te druk wordt in de gangen. Het is een logis tieke puzzel, ook al is maar een derde van de leerlin gen tegelijkertijd op school. In het gebouw van het Lodewijk College aan de Zeldenrustlaan in Ter- neuzen moest één gang zelfs gesplitst worden door middel van een zeil. ,,Het was niet mogelijk om overal voor eenrichtings verkeer te zorgen", legt rector Jan Roose uit. Contact herstellen Ondanks alle voorzorgs maatregelen om afstand te houden, willen de scholen er juist alles aan doen om het contact met leerlingen te herstellen. De Christe lijke Scholengemeenschap Walcheren in Middelburg zorgt ervoor dat elke leer ling minstens vier dagen per week naar school komt, ook al is het maar voor twee of drie lesuren. Dat is een bewuste keuze, legt af delingsleider Leonard van Moolenbroek uit. ,,Het ritme is totaal verdwenen. Leerlingen konden lange tijd opstaan wanneer ze wilden. We denken dat het beter is voor ze vier dagen per week naar school te gaan, zodat de drempel na de zomervakantie lager is. Bovendien hebben leerlin- Daarnaast biedt de school bijspijkerlessen voor leer lingen die dat nodig heb ben. ,,Die zijn bedoeld om achterstanden of proble men weg te werken." Vmbo'ers van het Pontes Goese Lyceum aan de Bergweg in Goes volgen vooral praktijklessen. ,,Deze leerlingen hebben juist voor hun opleiding gekozen, omdat ze prak tisch willen leren. Daar ra ken ze gemotiveerd door", zegt rector Carin Biester- bosch. „Docenten die voor bijvoorbeeld techniekvak ken dicht bij leerlingen moeten komen, dragen ge zichtsmaskers." gen elkaar ontzettend ge mist. Ze willen hun docen ten graag weer zien, een lolletje maken." Na de lessen moeten medewerkers van de school erop toezien dat leerlingen zo snel mogelijk naar huis gaan, en ook op het plein afstand tot elkaar houden. Dat is een uitda ging, geeft Van Moolen broek toe. „Leerlingen die elkaar na zo'n lange tijd weer zien, gaan elkaar na tuurlijk als eerste een knuffel geven. We willen geen politiestaatje spelen. We spreken de leerlingen aan, maar we gaan niet de hele dag 'afstand, afstand!' snauwen. Het moet ook leuk zijn om weer naar school te komen." Focus op gesprekken De leraren van het Lode wijk College focussen in de klas op gesprekken met leerlingen. ,,We willen we ten hoe het met de leerlin gen gaat, in sociaal-emoti oneel en in cognitief op zicht. Dat is het belangrijk ste", zegt Roose. ,,We wil len leerlingen vooral de ge legenheid geven hun ver haal te vertellen aan do centen en klasgenoten. Te gelijkertijd gaan de online lessen full speed door." Vervoer Het vervoer kost het Cal vijn College hoofdbrekens. Leerlingen komen uit heel Zeeland, en zijn vaak af hankelijk van lijnbussen. ,,We hebben met Connex- xion afgestemd welke leer lingen op welk tijdstip waar moeten zijn. We wil len voorkomen dat een leerling straks bij een halte staat, maar niet met de bus mee kan. We zijn heel be nieuwd of het volgende week goedkomt." zaterdag 30 mei 2020 Drukke gangen, volle kantines en groepjes jon geren op het schoolplein: zo ziet het leven op de Zeeuwse middelbare scholen er voorlopig in elk geval niet uit. Als dinsdag de lessen in het voortgezet onderwijs weer beginnen, is alles anders. Het Lodewijk College heeft een gang af gescheiden met plastic. foto peter nicolai Cornelleke Blok Vlissingen Fietsenstalling Alleen aan een tafel met een groene sticker mag je gaan zitten, zoals Raven van der Bol (vooraan) bij CSW in Middelburg. FOTO LEX DE MEESTER Met dranghekken maakt conciërge Tommi Eluarichi (Goese Lyceum) een alter natieve fietsenstalling. foto marcelle davidse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 35