PITPUUJ2T
Al-ZO
lAh
■PAHIc
IW/MIPPZIS
MpT P0)JSIO0SI
HAU
pBHswev <s>r
'Veel meer
mensen
belanden in
de bijstand'
E 21
Renault gaat
diep snijden
Pensioenfondsen maken over de ja
ren gemiddeld 6 tot 7 procent rende
ment per jaar. Als ze meer dan het
verwachte rendement maken, kun
nen de pensioenen worden ver
hoogd. Is het rendement minder, dan
worden de pensioenen gekort.
Bonden en werkgevers, de sociale
partners, willen niet dat een slecht
jaar op de beurs direct tot kortingen
op de pensioenen leidt. Daarom
moet in het nieuwe stelsel een buffer
worden opgebouwd om tegenvallers
op te vangen. Sowieso zullen eventu
ele kortingen dan uitgesmeerd wor
den over meerdere jaren.
Ook de doorsneepremie wordt af
geschaft. Dat betekent dat premies
die jongeren betalen meer rende
ment gaan opleveren. Ze krijgen zo
meer pensioen voor hun premie, of
betalen minder premie voor het
zelfde pensioen. Voor ouderen is de
situatie omgekeerd. Die krijgen min
der pensioen voor hun premie dan in
de oude situatie.
Waar zitten de (grootste)
problemen?
Op tal van terreinen, maar samenge
vat gaat het over geld. Hoe hoog
wordt de rekening en wie gaat die be
talen? Neem de afschaffing van de
doorsneepremie. Die benadeelt de
groep werknemers vanaf 45 jaar. Het
totale nadeel is zo'n 60 miljard euro,
bleek uit een eerdere berekening van
het Centraal Planbureau (CPB). Waar
Nog nooit zat
er zoveel
geld in de
pensioen
potten en
toch dreigt
aan het eind
van het jaar
een fikse
korting
dat geld vandaan moet komen is een
vraag die nog op tafel ligt.
Moet de 60 miljard betaald worden
uit de pot, zodat iedereen een beetje
inlevert? Of is het onrechtvaardig ge
pensioneerden mee te laten betalen?
Jongeren dan? Zij hebben immers
nog decennia de tijd om de kosten
van de rekening goed te maken.
Geld speelt ook een belangrijke rol
bij de overgang van de oude pensi
oenrechten naar het nieuwe stelsel,
het 'invaren'. Deelnemers geven hun
gegarandeerde pensioen op voor een
nieuw en onzeker pensioenkapitaal.
Hoeveel pensioenkapitaal krijgen zij
voor hun opgebouwde rechten? En
wie moet daar eventueel voor beta
len als er gecompenseerd moet wor
den? Pensioenfondsen zitten niet te
wachten op claims van deelnemers
en zien het liefst dat het rijk garant
staat voor eventuele compensatie.
Maar daar voelt het kabinet op zijn
beurt weer niet voor.
Een ander probleem ligt bij het
'projectierendement', het verwachte
rendement voor de komende jaren.
Hoe hoger dat veronderstelde rende
ment, hoe lager de premie. Maar een
te optimistisch rendement vergroot
de kans op tegenvallers en dus kor
tingen. Dat zien de bonden niet zit
ten. Een te lage verwachting leidt op
zijn beurt tot een onnodig hoge pre
mie. En daar zitten de werkgevers
weer niet op te wachten. En dan
moet er ook nog geld komen voor de
buffer om tegenvallers op te vangen.
Komt dat uit de rendementen op de
beleggingen of bijvoorbeeld uit de
premie? Allemaal vragen die nog
openstaan.
Al tien jaar wordt er
gepraat, wat is de haast
er nu snel uit te komen?
Er staat wel druk op de ketel. Eind dit
jaar dreigen er grote kortingen op
miljoenen pensioenen. Dat komt
omdat er nu nog strenge regels gel
den. Een nieuw pensioenakkoord
heeft soepeler regels en daarmee zijn
kortingen wellicht te vermijden. Een
belangrijk punt voor bijvoorbeeld de
vakbonden.
Het nieuwe stelsel heeft ook direct
te maken met vroegpensioen voor
zware beroepen. Eerder werd het
vroegpensioen afgeschaft, of fiscaal
onaantrekkelijk gemaakt. Maar
vooral werknemers met zware beroe
pen halen niet gezond de eindstreep.
In het nieuwe pensioenakkoord staat
dat zij drie jaar voor hun AOW mo
gen stoppen. Maar die afspraak geldt
alleen als er een uitgewerkt akkoord
ligt met de handtekeningen van soci
ale partners en kabinet.
Toch lijkt het onwaarschijnlijk dat
een nieuw pensioenstelsel al volgend
jaar wordt ingevoerd. Omdat het een
ingewikkelde operatie is met grote fi
nanciële consequenties wordt reke
ning gehouden met invoering in
2026. Toch willen sociale partners
snel een akkoord om zo onder de
strenge kortingsregels van het hui
dige pensioenstelsel uit te komen.
Experts van Berenschot baseer
den zich op verschillende scena
rio's die eerder zijn geschetst door
het Centraal Planbureau (CPB). De
werkloosheid zal naar verwachting
toenemen, stelde het CPB al. Maar
de scenario's van het planbureau
bevatten geen berekeningen voor
het verwachte aantal bijstandsge
rechtigden. Dat is echter wel be
langrijke informatie voor gemeen
ten. ,,Op basis daarvan weten ge
meenten waar ze straks rekening
mee moeten houden en kunnen ze
tijdig maatregelen nemen.''
Gemeenten hebben het druk met
financiële aanvragen, vooral die van
zzp'ers namen toe. Dit komt voor
namelijk door ondernemers die ge
bruikmaken van de tijdelijke over
bruggingsregeling voor zelfstandig
ondernemers. Die is bedoeld om
het inkomen van zzp'ers aan te vul
len in de huidige crisistijd.
PARIJS Renault gaat we
reldwijd 14.600 banen
schrappen om kosten te be
sparen. Verder verlaagt het
bedrijf de productiecapaciteit
met een vijfde. De Franse au
tomaker heeft veel last van de
coronacrisis, waardoor de
vraag naar nieuwe auto's is
ingezakt. In thuisland Frank
rijk zullen 4600 banen ver
dwijnen. Dat komt neer op
10 procent van het totaal.
Elders verdwijnen circa
10.000 banen. De automaker
heeft wereldwijd 180.000
mensen in dienst. Het bedrijf
wil zijn kosten met 2 miljard
euro per jaar verlagen. Een
aantal fabrieken gaat dicht.
Renault lijkt vooral in Rus
land diep te gaan snijden.
zaterdag 30 mei 2020
GO
beslissingen blijven uit
UTRECHT De coronacrisis kan
tot een enorme stijging van het
aantal bijstandsgerechtigden lei
den. Volgens een doorrekening van
organisatieadviesbureau Beren
schot gaat het in het zwartste sce
nario in 2022 om bijna 600.000
mensen. Dat komt neer op een toe
name van 185.000 mensen. Neder
land telde eind maart 413.000 men
sen met een bijstandsuitkering.
Het autobedrijf schrapt
banen. foto reuters