PITPUUJ2T Al-ZO lAh ■PAHIc IW/MIPPZIS MpT P0)JSIO0SI HAU pBHswev <s>r 'Veel meer mensen belanden in de bijstand' E 21 Renault gaat diep snijden Pensioenfondsen maken over de ja ren gemiddeld 6 tot 7 procent rende ment per jaar. Als ze meer dan het verwachte rendement maken, kun nen de pensioenen worden ver hoogd. Is het rendement minder, dan worden de pensioenen gekort. Bonden en werkgevers, de sociale partners, willen niet dat een slecht jaar op de beurs direct tot kortingen op de pensioenen leidt. Daarom moet in het nieuwe stelsel een buffer worden opgebouwd om tegenvallers op te vangen. Sowieso zullen eventu ele kortingen dan uitgesmeerd wor den over meerdere jaren. Ook de doorsneepremie wordt af geschaft. Dat betekent dat premies die jongeren betalen meer rende ment gaan opleveren. Ze krijgen zo meer pensioen voor hun premie, of betalen minder premie voor het zelfde pensioen. Voor ouderen is de situatie omgekeerd. Die krijgen min der pensioen voor hun premie dan in de oude situatie. Waar zitten de (grootste) problemen? Op tal van terreinen, maar samenge vat gaat het over geld. Hoe hoog wordt de rekening en wie gaat die be talen? Neem de afschaffing van de doorsneepremie. Die benadeelt de groep werknemers vanaf 45 jaar. Het totale nadeel is zo'n 60 miljard euro, bleek uit een eerdere berekening van het Centraal Planbureau (CPB). Waar Nog nooit zat er zoveel geld in de pensioen potten en toch dreigt aan het eind van het jaar een fikse korting dat geld vandaan moet komen is een vraag die nog op tafel ligt. Moet de 60 miljard betaald worden uit de pot, zodat iedereen een beetje inlevert? Of is het onrechtvaardig ge pensioneerden mee te laten betalen? Jongeren dan? Zij hebben immers nog decennia de tijd om de kosten van de rekening goed te maken. Geld speelt ook een belangrijke rol bij de overgang van de oude pensi oenrechten naar het nieuwe stelsel, het 'invaren'. Deelnemers geven hun gegarandeerde pensioen op voor een nieuw en onzeker pensioenkapitaal. Hoeveel pensioenkapitaal krijgen zij voor hun opgebouwde rechten? En wie moet daar eventueel voor beta len als er gecompenseerd moet wor den? Pensioenfondsen zitten niet te wachten op claims van deelnemers en zien het liefst dat het rijk garant staat voor eventuele compensatie. Maar daar voelt het kabinet op zijn beurt weer niet voor. Een ander probleem ligt bij het 'projectierendement', het verwachte rendement voor de komende jaren. Hoe hoger dat veronderstelde rende ment, hoe lager de premie. Maar een te optimistisch rendement vergroot de kans op tegenvallers en dus kor tingen. Dat zien de bonden niet zit ten. Een te lage verwachting leidt op zijn beurt tot een onnodig hoge pre mie. En daar zitten de werkgevers weer niet op te wachten. En dan moet er ook nog geld komen voor de buffer om tegenvallers op te vangen. Komt dat uit de rendementen op de beleggingen of bijvoorbeeld uit de premie? Allemaal vragen die nog openstaan. Al tien jaar wordt er gepraat, wat is de haast er nu snel uit te komen? Er staat wel druk op de ketel. Eind dit jaar dreigen er grote kortingen op miljoenen pensioenen. Dat komt omdat er nu nog strenge regels gel den. Een nieuw pensioenakkoord heeft soepeler regels en daarmee zijn kortingen wellicht te vermijden. Een belangrijk punt voor bijvoorbeeld de vakbonden. Het nieuwe stelsel heeft ook direct te maken met vroegpensioen voor zware beroepen. Eerder werd het vroegpensioen afgeschaft, of fiscaal onaantrekkelijk gemaakt. Maar vooral werknemers met zware beroe pen halen niet gezond de eindstreep. In het nieuwe pensioenakkoord staat dat zij drie jaar voor hun AOW mo gen stoppen. Maar die afspraak geldt alleen als er een uitgewerkt akkoord ligt met de handtekeningen van soci ale partners en kabinet. Toch lijkt het onwaarschijnlijk dat een nieuw pensioenstelsel al volgend jaar wordt ingevoerd. Omdat het een ingewikkelde operatie is met grote fi nanciële consequenties wordt reke ning gehouden met invoering in 2026. Toch willen sociale partners snel een akkoord om zo onder de strenge kortingsregels van het hui dige pensioenstelsel uit te komen. Experts van Berenschot baseer den zich op verschillende scena rio's die eerder zijn geschetst door het Centraal Planbureau (CPB). De werkloosheid zal naar verwachting toenemen, stelde het CPB al. Maar de scenario's van het planbureau bevatten geen berekeningen voor het verwachte aantal bijstandsge rechtigden. Dat is echter wel be langrijke informatie voor gemeen ten. ,,Op basis daarvan weten ge meenten waar ze straks rekening mee moeten houden en kunnen ze tijdig maatregelen nemen.'' Gemeenten hebben het druk met financiële aanvragen, vooral die van zzp'ers namen toe. Dit komt voor namelijk door ondernemers die ge bruikmaken van de tijdelijke over bruggingsregeling voor zelfstandig ondernemers. Die is bedoeld om het inkomen van zzp'ers aan te vul len in de huidige crisistijd. PARIJS Renault gaat we reldwijd 14.600 banen schrappen om kosten te be sparen. Verder verlaagt het bedrijf de productiecapaciteit met een vijfde. De Franse au tomaker heeft veel last van de coronacrisis, waardoor de vraag naar nieuwe auto's is ingezakt. In thuisland Frank rijk zullen 4600 banen ver dwijnen. Dat komt neer op 10 procent van het totaal. Elders verdwijnen circa 10.000 banen. De automaker heeft wereldwijd 180.000 mensen in dienst. Het bedrijf wil zijn kosten met 2 miljard euro per jaar verlagen. Een aantal fabrieken gaat dicht. Renault lijkt vooral in Rus land diep te gaan snijden. zaterdag 30 mei 2020 GO beslissingen blijven uit UTRECHT De coronacrisis kan tot een enorme stijging van het aantal bijstandsgerechtigden lei den. Volgens een doorrekening van organisatieadviesbureau Beren schot gaat het in het zwartste sce nario in 2022 om bijna 600.000 mensen. Dat komt neer op een toe name van 185.000 mensen. Neder land telde eind maart 413.000 men sen met een bijstandsuitkering. Het autobedrijf schrapt banen. foto reuters

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 21