Met dank aan de jufvan London Loy Wijnweetje Mevrouw Hamersma doet niets liever dan koken en runt een kookboekwinkel, meneer Hamersma weet alles over wijn en houdt van schrijven. Deze week: garnalenfrittata. Mevrouw Hamersma knikte instemmend. Een inter view in de Volkskrant met London Loy, kok met Suri naamse roots, bracht haar terug naar de tijd dat zij voor de klas stond op een basisschool. In de jaren 70 schoolde zij kinderen met een taalachterstand bij en op vrijdagmiddag gaf zij ook kookles, het populairste keuze vak. ,,Dat zouden ze nog steeds moeten aanbieden'', meende zij. Ze pakte het zojuist versche nen kookboek van Loy erbij en las bij zijn appeltaart: 'Toen ik klein was had ik niet echt het idee dat ik iets kon. Ik had geen zin in school. Tot ik tijdens een kookles een appeltaart moest bakken. Ik kreeg er een 9 voor. Ik had voor het eerst het idee dat ik iets kon en ging beter mijn best doen voor al les. Dank u juf, voor uw oplettende oog. U heeft mijn ziel echt gesti muleerd.' De appeltaart 'die alles liet rollen' zorgde dat Loy uiteinde lijk binnenrolde bij restaurant La Rive van Robert Kranen borg, het televisieprogramma Koffietijd en kookplatform 24Kitchen. Inmiddels is hij ook personal chef van kickbokser Rico Verhoeven. Terwijl mevrouw Hamersma voorlas, belandden mijn herin neringen in de jaren 60. Ik hoorde de klanken van O, Nederland, geef mij rijst met kou senband van Max Woiski jr. weer over de trap klinken en rook de roti van onze 'Suribu- ri's', onze bovenburen tante Nettie en haar stokoude moe der 'Moesje'. Nu wilde me vrouw Hamersma Loy niet voor het hoofd stoten door hier haar legendarische appeltaartrecept te geven. Met een kok die voor Rico Verhoeven werkt, weet je het maar nooit. Zodoende koos zij voor gar- nalenfrittata, een gerecht dat mevrouw Hamersma bij de kooklessen die zij geeft ook wel door haar cursisten laat maken. Op mijn beurt ben ik dan niet te beroerd om de bijpassende wijnen te adviseren. Een verse, zuidelijke chardonnay bijvoor- 36 Eten drinken Nu we geen verre reizen kunnen maken en grote evenementen zijn afgelast, zoeken we thuis vertier onder de kurk. Volgens onderzoek naar het drinkgedrag in de VS en het Verenigd Koninkrijk vertoon den de verkoopcij fers tijdens de lockdown een 'kerstpiek'. Eerst werden er duidelijk betere wijnen ge dronken, maar nu de financiële onze kerheid toeneemt, is de belangrijkste zoekterm op dit moment 'value for money'. l.'t

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 124