de waargebeurde als de fictieve misdaad.
Hoe kan iemand zoiets bizars en immoreels
doen?''
,,Ik denk het niet. Ik wilde gewoon een
interessante dynamiek creëren. Haar zus
vermoordt hun ouders en presenteert dit
aan Helen als een soort cadeau. Maar Helen
verraadt haar en haar zus gaat de gevange
nis in. Je ziet dit in veel echte zaken. Een
kind wordt mishandeld door een ouder en
dealt er op de een of andere manier mee.
Maar zodra de ouder aan hun jongere zusje
of broertje komt, dan slaan alle stoppen
door en pikt het oudere kind de mishande
lingen niet langer. Ik heb daar veel over
gelezen: over hoe een zwaar beschadigd
individu toch nog zoveel beschermende
instincten opslaat. Ik zie het ook bij mijn
eigen zoon en dochter. Mijn dochter komt
soms bij me zeuren dat haar broertje irri
tant is. Maar zodra iemand gemeen tegen
hem doet, is zij de eerste die voor hem
opkomt.''
,,Nee. Van de Zweedse schrijver Henning
Mankell heb ik geleerd: je moet het je
hoofdpersoon altijd zo moeilijk mogelijk
maken. Kijk naar Mankells personage Kurt
Wallander. Het leven geeft hem voortdu
rend klappen. Daarnaast is er de psycholo
gische kant van de zaak. We worden alle
maal onschuldig geboren. Vervolgens over
komt ons van alles en daardoor worden we
gevormd. Er zijn veel mensen die erge
dingen doen of hebben meegemaakt, maar
tegelijkertijd een vriendelijke kant hebben.
Dat fascineert me.''
,,Heel belangrijk. Ik heb meegewerkt aan
een serie als EastEnders. Daarbij leerde ik
om veel verschillende personages op te voe
ren en tegelijkertijd een plot te ontwikke
len. Dat doe ik nu ook in mijn boeken. Ik
Uw hoofdpersoon Helen Grace heeft
ook veel meegemaakt, zo is te lezen in
uw debuut Eeny Meeny, in het Neder
lands vertaald als lene Miene Mutte.
Heeft Helens fictieve achtergrond een
link met uw vader?
U hebt zelf een prettige jeugd gehad.
Is het niet lastig om te schrijven over
iemand met zo'n getroebleerd verleden
als dat van Helen?
Hoe belangrijk is uw achtergrond als
televisieproducent en -scenarist?
ZATERDAG 30 MEI 2020 31