Ifi
'C02-heff ing zet rem op vergroening'
ZEELAND 3
ling kunnen laten gaan. Ik heb het
uit frustratie geplaatst, in de hoop
dat het die avond alsnog mogelijk
gemaakt kon worden. Maar dat ge
beurde niet en de man is woens
dagavond in slaap gebracht." Stich
ting Ambulance Wens heeft de Fa-
cebookpost gisterochtend overi
gens alsnog verwijderd.
Teunis Stoop van Cedrah is ge
schrokken van de uitlatingen van
Ambulance Wens. ,,We leven in
een bijzondere tijd waarin we be
paalde richtlijnen moeten volgen.
Natuurlijk kunnen daarin uitzon
deringen worden gemaakt, bijvoor
beeld als iemand stervende is. In dit
geval is dat niet onze cliënte, maar
haar echtgenoot. Vanwege de men
selijkheid hebben we een uitzon
dering gemaakt en hebben de twee
mei afscheid van elkaar geno
men. Op 17 mei gebeurde dat nog
maals buiten de vestiging via Stich
ting Ambulance Wens Nederland.
Hierna moest mevrouw volgens de
richtlijnen twee weken in quaran
taine."
Overvallen
,,Dat was woensdag tien dagen ge
leden. Toen de stichting nogmaals
een afscheid wilde organiseren,
werd dat kort voor de ontmoeting
pas meegedeeld. De leidingge
vende werd erdoor overvallen en
omdat de vrouw officieel nog in
quarantaine zat vanwege het vorige
bezoek, wilde zij eerst overleggen
met de behandelend arts. Dat heeft
de stichting vervolgens niet meer
afgewacht en is vertrokken." Stoop
betreurt het zeer dat het bericht
zonder aankondiging op deze ma
nier op Facebook is geplaatst en dat
er veel nare reacties binnenkomen.
,,We hebben ze ook woensdag
avond talloze keren tevergeefs ge
probeerd te bellen om in gesprek te
gaan."
Toezegging
Kees Veldboer erkent dat er al twee
keer eerder afscheid was genomen,
maar zegt dat de man woensdag
zijn vrouw nog één laatste keer
wilde zien. Na een eerste toezeg
ging dat dit mogelijk was, zou Re-
hoboth hebben gezegd dat dit nog
niet zeker was. „Uiteraard hebben
we respect voor de coronaregels,
maar het kan niet zo zijn dat de één
toezegt dat we mogen komen en
een ander dat vervolgens tegen
houdt. De ambulance moest onver
richter zake terugkeren naar Rot
terdam. Ik heb van de familie begre
pen dat de man woensdagavond is
ingeslapen, dus een nieuwe ont
moeting zit er niet in. Wel heb ik
gisterochtend met meneer Stoop
We leven in een
bijzondere tijd
waarin we
bepaalde richtlijnen
moeten volgen
van Cedrah gesproken. Hij was in
eerste instantie erg boos, maar
heeft ook toegezegd het voorval te
onderzoeken."
Stoop laat in een reactie daarop
weten dat hij bij Veldboer heeft
aangedrongen op een rectificatie
van het bericht. „Iedereen is wel
eens boos, maar de manier waarop
de organisatie hier weggezet wordt,
kan niet door de beugel. Wij wer
ken ons het vuur uit de sloffen in
deze tijd en dan krijg je dit. Hier is
het laatste woord nog niet over ge
zegd."
Beide provinciebesturen schrijven
dat in een brief aan minister Wie
bes van Economische Zaken en Kli
maat. Een nationale heffing op het
broeikasgas CO2 is volgens Zeeland
en Limburg onnodig. Die zou bo
venop het Europese emissiehan
delssysteem (ETS) komen die het
zelfde beoogt. Volgens Wiebes is
een Nederlandse CO2-heffing
noodzakelijk omdat het ETS nog te
weinig bijdraagt om de klimaatdoe
len te halen.
Urgenda-zaak
Het kabinet moet de CO2-uitstoot
sneller terugdringen sinds het ar
rest van de Hoge Raad in een zaak
die door milieuorganisatie Urgenda
was aangespannen. Eind dit jaar
moet de CO2-uitstoot daarom 25
procent lager zijn dan in 1990. Ne
derland zit nu rond de 24 procent,
vooral dankzij de coronacrisis.
Zeeland en Limburg begrijpen
dat de CO2-uitstoot door de indu-
strie omlaag moet. Een nationale
heffing vinden ze echter een paar
denmiddel. Die doet in hun ogen
meer kwaad dan goed. Beter is het
per industrieel gebied - havenge-
Zeeland en Limburg
uiten per brief hun
zorgen over een
landelijke CO2-taks
bied North Sea Port en onder meer
Chemelot in Limburg - een CO2-
prijs te vragen om zo omschakeling
van fossiele naar duurzame grond
en brandstoffen aan te jagen. Het
gebeurt al. Zo heeft de industrie in
het havengebied van North Sea Port
de krachten gebundeld om de uit
stoot van het broeikasgas CO2 aan
zienlijk te beperken. Dow Terneu-
zen, Yara Sluiskil, PZEM, Zeeland
Refinery in Vlissingen-Oost én
staalbedrijf ArcelorMittal in Gent
beginnen met North Sea Port, Gas
unie en de Belgische evenknie
Fluxys een onderzoek naar het af
vangen, hergebruiken en onder
gronds opslaan van CO2.
Opslag van CO2 in de Noordzee
kan alleen slagen als er nieuwe on
dergrondse pijpleidingen worden
aangelegd van North Sea Port naar
Antwerpen en van Antwerpen naar
Rotterdam. Daar is veel geld mee
gemoeid. Binnen North Sea Port
kost een pijpleidingennet al 110
miljoen euro. Via dat netwerk kun
nen het broeikasgas CO2, waterstof,
synthethische nafta en restwarmte
worden getransporteerd. Zo'n
enorm leidingennetwerk kan de
komende vijf tot dertig jaar de uit
stoot van CO2 met 22 miljoen ton
per jaar verminderen. Zeeland en
Limburg willen daarom dat duur
zaamheidssubsidies ook beschik
baar komen voor dit soort enorme
pijpleidingen-infrastructuur als
ook voor vervoer van vloeibaar ge
maakte CO2 over water, spoor en
weg.
Naast CO2-opslag heeft het sa
menwerkingsverband Delta Smart
Resources al een route naar totale
vergroening uitgezet. Zeeland wil
bijvoorbeeld samen met Oost-
Vlaanderen een proeftuin worden
voor groene waterstof.
vrijdag 29 mei 2020
door geruzie
onmogelijk
Afscheid
- Teunis Stoop, Cedrah
Zeeland en Limburg ontraden
het kabinet een landelijke CO2-
heffing voor de industrie in te
voeren. Ze denken dat die ave
rechts werkt, waardoor de indu
strie minder goed kan concurre
ren met het buitenland. Daar
door kunnen banen verloren
gaan en bedrijven hun activitei
ten én dus ook het CO2-pro-
bleem verplaatsen naar andere
landen.
Frank Balkenende
Middelburg