Ifi 'C02-heff ing zet rem op vergroening' ZEELAND 3 ling kunnen laten gaan. Ik heb het uit frustratie geplaatst, in de hoop dat het die avond alsnog mogelijk gemaakt kon worden. Maar dat ge beurde niet en de man is woens dagavond in slaap gebracht." Stich ting Ambulance Wens heeft de Fa- cebookpost gisterochtend overi gens alsnog verwijderd. Teunis Stoop van Cedrah is ge schrokken van de uitlatingen van Ambulance Wens. ,,We leven in een bijzondere tijd waarin we be paalde richtlijnen moeten volgen. Natuurlijk kunnen daarin uitzon deringen worden gemaakt, bijvoor beeld als iemand stervende is. In dit geval is dat niet onze cliënte, maar haar echtgenoot. Vanwege de men selijkheid hebben we een uitzon dering gemaakt en hebben de twee mei afscheid van elkaar geno men. Op 17 mei gebeurde dat nog maals buiten de vestiging via Stich ting Ambulance Wens Nederland. Hierna moest mevrouw volgens de richtlijnen twee weken in quaran taine." Overvallen ,,Dat was woensdag tien dagen ge leden. Toen de stichting nogmaals een afscheid wilde organiseren, werd dat kort voor de ontmoeting pas meegedeeld. De leidingge vende werd erdoor overvallen en omdat de vrouw officieel nog in quarantaine zat vanwege het vorige bezoek, wilde zij eerst overleggen met de behandelend arts. Dat heeft de stichting vervolgens niet meer afgewacht en is vertrokken." Stoop betreurt het zeer dat het bericht zonder aankondiging op deze ma nier op Facebook is geplaatst en dat er veel nare reacties binnenkomen. ,,We hebben ze ook woensdag avond talloze keren tevergeefs ge probeerd te bellen om in gesprek te gaan." Toezegging Kees Veldboer erkent dat er al twee keer eerder afscheid was genomen, maar zegt dat de man woensdag zijn vrouw nog één laatste keer wilde zien. Na een eerste toezeg ging dat dit mogelijk was, zou Re- hoboth hebben gezegd dat dit nog niet zeker was. „Uiteraard hebben we respect voor de coronaregels, maar het kan niet zo zijn dat de één toezegt dat we mogen komen en een ander dat vervolgens tegen houdt. De ambulance moest onver richter zake terugkeren naar Rot terdam. Ik heb van de familie begre pen dat de man woensdagavond is ingeslapen, dus een nieuwe ont moeting zit er niet in. Wel heb ik gisterochtend met meneer Stoop We leven in een bijzondere tijd waarin we bepaalde richtlijnen moeten volgen van Cedrah gesproken. Hij was in eerste instantie erg boos, maar heeft ook toegezegd het voorval te onderzoeken." Stoop laat in een reactie daarop weten dat hij bij Veldboer heeft aangedrongen op een rectificatie van het bericht. „Iedereen is wel eens boos, maar de manier waarop de organisatie hier weggezet wordt, kan niet door de beugel. Wij wer ken ons het vuur uit de sloffen in deze tijd en dan krijg je dit. Hier is het laatste woord nog niet over ge zegd." Beide provinciebesturen schrijven dat in een brief aan minister Wie bes van Economische Zaken en Kli maat. Een nationale heffing op het broeikasgas CO2 is volgens Zeeland en Limburg onnodig. Die zou bo venop het Europese emissiehan delssysteem (ETS) komen die het zelfde beoogt. Volgens Wiebes is een Nederlandse CO2-heffing noodzakelijk omdat het ETS nog te weinig bijdraagt om de klimaatdoe len te halen. Urgenda-zaak Het kabinet moet de CO2-uitstoot sneller terugdringen sinds het ar rest van de Hoge Raad in een zaak die door milieuorganisatie Urgenda was aangespannen. Eind dit jaar moet de CO2-uitstoot daarom 25 procent lager zijn dan in 1990. Ne derland zit nu rond de 24 procent, vooral dankzij de coronacrisis. Zeeland en Limburg begrijpen dat de CO2-uitstoot door de indu- strie omlaag moet. Een nationale heffing vinden ze echter een paar denmiddel. Die doet in hun ogen meer kwaad dan goed. Beter is het per industrieel gebied - havenge- Zeeland en Limburg uiten per brief hun zorgen over een landelijke CO2-taks bied North Sea Port en onder meer Chemelot in Limburg - een CO2- prijs te vragen om zo omschakeling van fossiele naar duurzame grond en brandstoffen aan te jagen. Het gebeurt al. Zo heeft de industrie in het havengebied van North Sea Port de krachten gebundeld om de uit stoot van het broeikasgas CO2 aan zienlijk te beperken. Dow Terneu- zen, Yara Sluiskil, PZEM, Zeeland Refinery in Vlissingen-Oost én staalbedrijf ArcelorMittal in Gent beginnen met North Sea Port, Gas unie en de Belgische evenknie Fluxys een onderzoek naar het af vangen, hergebruiken en onder gronds opslaan van CO2. Opslag van CO2 in de Noordzee kan alleen slagen als er nieuwe on dergrondse pijpleidingen worden aangelegd van North Sea Port naar Antwerpen en van Antwerpen naar Rotterdam. Daar is veel geld mee gemoeid. Binnen North Sea Port kost een pijpleidingennet al 110 miljoen euro. Via dat netwerk kun nen het broeikasgas CO2, waterstof, synthethische nafta en restwarmte worden getransporteerd. Zo'n enorm leidingennetwerk kan de komende vijf tot dertig jaar de uit stoot van CO2 met 22 miljoen ton per jaar verminderen. Zeeland en Limburg willen daarom dat duur zaamheidssubsidies ook beschik baar komen voor dit soort enorme pijpleidingen-infrastructuur als ook voor vervoer van vloeibaar ge maakte CO2 over water, spoor en weg. Naast CO2-opslag heeft het sa menwerkingsverband Delta Smart Resources al een route naar totale vergroening uitgezet. Zeeland wil bijvoorbeeld samen met Oost- Vlaanderen een proeftuin worden voor groene waterstof. vrijdag 29 mei 2020 door geruzie onmogelijk Afscheid - Teunis Stoop, Cedrah Zeeland en Limburg ontraden het kabinet een landelijke CO2- heffing voor de industrie in te voeren. Ze denken dat die ave rechts werkt, waardoor de indu strie minder goed kan concurre ren met het buitenland. Daar door kunnen banen verloren gaan en bedrijven hun activitei ten én dus ook het CO2-pro- bleem verplaatsen naar andere landen. Frank Balkenende Middelburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 27