voor populairste Volkswagen Stoer, ruim en geavanceerd 8,8 17 Test BfiSte druk, niet in de laatste plaats omdat de testauto een dik uitgeruste FR Launch Edition betreft, met een fijne, doch bepaald niet voordelige 1.5 eTSI benzinemotor. Oftewel, een viercilinder met 150 pk, die af en toe van wat ballast wordt ontdaan door het 48 Volt mildhybrid-systeem. In het kort komt het erop neer dat in bepaalde situaties energie wordt opgeslagen in een relatief kleine accu, zodat de dynamo soms niet hoeft mee te draaien op de motor. Dat die dynamo zich af en toe loskoppelt be spaart energie, de motor draait dan tenslotte lichter rond. In de auto-in dustrie wordt dat 'zeilen' genoemd, oftewel uitrollen zonder belemme ringen. Plug-in Seat wil op termijn ook een volwaar dige plug-in hybride van de Leon op de markt brengen, mogelijk zelfs in twee varianten. Bevestigd is al de 204 pk sterke Leon eHybrid, waarin een 1.4 TSI benzinemotor én een elektro motor voor de aandrijving zorgen. De 13 kWh lithium-ion accu kan met een stekker worden geladen. Daar mee komt de Leon op elektriciteit zo'n 60 kilometer ver, zolang de be rijder een rustig tempo aanhoudt. De kans bestaat dat onder het Cupra-label, de sportieve tak van Seat, ook nog een snellere Leon met hybride aandrijflijn volgt. Die auto zou sportiviteit met een zuinige mo tortechniek moeten combineren. En mocht er nog een verdwaalde auto mobilist geïnteresseerd zijn in een Leon TDI, dus een versie met diesel motor, dan bedient Seat ook die van harte. Voor zolang het duurt natuur lijk, want diesel is in heel Europa uit de gratie. Stationwagon De Nederlandse autokoper zal waar schijnlijk vooral warmlopen voor de Sportstourer (ST): de Leon als stati onwagon. Da's echt een knaap van een auto. Met zijn 4,64 meter is deze ST zelfs bijna 30 centimeter langer dan de vijfdeurs Leon, waarvan de lengte dit keer toch al met 9 centime ter groeide tot 4,36 meter. Omdat de inhoud van de bagageruimte nage noeg gelijk bleef, is de toegenomen lengte ten goede gekomen aan de zit ruimte en aan de neus van de auto: de nieuwe Leon heeft de grootste mo torkap van alle vier de generaties, waardoor hij er extra sportief uitziet. Ruim Een rit in een Leon was altijd al een allesbehalve claustrofobische erva ring, maar in de nieuweling zit je ronduit ruim. Ook de hoofdruimte verrast, ondanks dat de auto iets lager is dan voorheen. De veiligheid is goed geregeld: elke Leon heeft stan daard rijstrookbewaking, een wegrij- assistent voor hellingen en ver moeidheidsherkenning. Ooit hadden alleen kostbare auto's van premium- merken als Mercedes en Jaguar sfeer verlichting, maar tegenwoordig vind je dergelijke, kleurrijke interieurver lichting ook in een Seat. En hoe! Het sfeerlicht in de Leon is tevens een veiligheidsvoorziening. Als er een auto in de dode hoek rijdt, die dus even niet zichtbaar is in de lin kerbuitenspiegel, dan licht de ver lichting in de deur op. En als je langs de kant van de weg stopt en het por tier opent, terwijl er een andere auto of fiets aan die zijde nadert, dan waarschuwt de verlichting je ook daar voor. Mooi systeem, dat goed aansluit op het toch al uitgebreide verlichtings pakket dat bestaat uit standaard led koplampen en led-mistlampen met bochtverlichting. Op de testauto, de FR Launch Edition, ervaar je zelfs een 'welkomstceremonie' met licht in de vorm van het woord 'Hola' (Spaans voor hallo), dat in het donker op de grond wordt geprojecteerd zo dra je de portieren ontgrendelt. Comfortabeler Hoewel Seat bij de grote merken van de Volkswagen Groep nog steeds het predicaat sportief heeft, blijkt er dit keer gelukkig behoorlijk wat hard heid uit het onderstel verdwenen. Lang niet iedereen zit te wachten op zo'n zogenaamd sportief onderstel. Ook het geluidsniveau in het inte rieur ging erop vooruit. Samen met de fijne stoelen, voorbeeldige afwer king, veel binnenruimte, goede multimedia en een prima rijkarakter maakt dat de nieuwe Seat Leon meer dan ooit een sterke speler in de com pacte middenklasse. Wie niet gevoe lig is voor het imago van een merk, vindt in deze Seat een verleidelijk al ternatief voor de VW Golf. m Mercedes-Benz GLB 200 (163 pk/120 kW), vanaf €50.970 De GLB wordt niet in Europa gebouwd, maar in een Nissan-fabriek in Mexico. Dat zegt even wel niets over de bouw- kwaliteit of afwerking: die is zeer Duits. Hij biedt op papier alles wat een SUV-koper wil, met als bonus dat het een Mercedes-Benz is. Daardoor biedt hij bij voorbeeld een van de beste en mooist vorm gegeven interieurs van nu. Het dashboard is modern en gebruiks vriendelijk en oogt wer kelijk fantastisch dank zij de turbine-achtige luchtroosters en de platte displays. De vormgeving aan de buitenzijde is even wennen. Vanuit som mige hoeken is het alsof hij net niet helemaal in proportie is, iets waar de fractioneel grotere GLC geen last van heeft en de GLA evenmin. Aan de binnenzijde merk je daar niets van. Het interieur is ruim en hoog. Als optie is zelfs een derde zitrij leverbaar, waar plek is voor personen met een lengte tot 1,68 meter. Het interieur is bovendien variabel dankzij de ver schuifbare achterbank. Met rijden voelt de auto een tikje lobbig aan en zwaarder dan gedacht voor een model dat is ge baseerd op de B-Klasse. Maar de positieve keer zijde is dat alles kwalita tief hoogwaardig en comfortabel overkomt. De portieren voelen aan als kluisdeuren. De standaard voor- wielaangedreven GLB heeft alleen wat last van 'slaande' voorwielen wanneer je wilt wegrij den, vooral als het nat is. Onderweg blijkt de GLB mooi stil. Alleen bij hogere toerentallen is de viercilinder motor hoor baar; het motorgeluid klinkt dan niet echt chic. De motor zet het al snel op een loeien als het gas pedaal wordt ingetrapt en dat terwijl de auto er nou niet direct vandoor schiet. Het testverbruik was 1 op 12,5. vrijdag 29 mei 2020 GO een Golf Kijk voor een video over onze kennismaking met de nieuwe Seat Leon op de site /auto In de nieuwe Seat Leon zit je ronduit ruim. De sfeerverlichting reageert ook als er een auto in je dode hoek rijdt. foto seat De vorm van de carrosserie is even wennen, maar het interieur is top. fotos bart hoogveld De compacte Merce des-Benz GLB heeft de ideale maat voor SUV-rijders. Met optio neel zeven zitplaatsen en een veelzijdig inte rieur lijkt bij deze auto alles te kloppen. Uitstekende wegligging. Ruimer dan verwacht. Hoge zitpositie. Optio neel ook als zevenzitter leverbaar. h Rumoerige motor bij snel optrekken. Hoge vanaf-prijs. Las tige instap naar derde zitrij. Met de GLB lijkt Mercedes-Benz een topper in huis te heb ben. De auto verrast met zijn binnenruimte, is comfortabel en oogt imposant. Maar hij is pittig geprijsd en met de derde zitrij erbij is hij geen volwaardige zevenzitter. —Erik Kouwenhoven Kijk op de site bij f J /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17