voor populairste Volkswagen
Stoer, ruim en
geavanceerd
8,8
17
Test
BfiSte
druk, niet in de laatste plaats omdat
de testauto een dik uitgeruste FR
Launch Edition betreft, met een
fijne, doch bepaald niet voordelige 1.5
eTSI benzinemotor. Oftewel, een
viercilinder met 150 pk, die af en toe
van wat ballast wordt ontdaan door
het 48 Volt mildhybrid-systeem.
In het kort komt het erop neer dat
in bepaalde situaties energie wordt
opgeslagen in een relatief kleine accu,
zodat de dynamo soms niet hoeft
mee te draaien op de motor. Dat die
dynamo zich af en toe loskoppelt be
spaart energie, de motor draait dan
tenslotte lichter rond. In de auto-in
dustrie wordt dat 'zeilen' genoemd,
oftewel uitrollen zonder belemme
ringen.
Plug-in
Seat wil op termijn ook een volwaar
dige plug-in hybride van de Leon op
de markt brengen, mogelijk zelfs in
twee varianten. Bevestigd is al de 204
pk sterke Leon eHybrid, waarin een
1.4 TSI benzinemotor én een elektro
motor voor de aandrijving zorgen. De
13 kWh lithium-ion accu kan met
een stekker worden geladen. Daar
mee komt de Leon op elektriciteit
zo'n 60 kilometer ver, zolang de be
rijder een rustig tempo aanhoudt.
De kans bestaat dat onder het
Cupra-label, de sportieve tak van
Seat, ook nog een snellere Leon met
hybride aandrijflijn volgt. Die auto
zou sportiviteit met een zuinige mo
tortechniek moeten combineren. En
mocht er nog een verdwaalde auto
mobilist geïnteresseerd zijn in een
Leon TDI, dus een versie met diesel
motor, dan bedient Seat ook die van
harte. Voor zolang het duurt natuur
lijk, want diesel is in heel Europa uit
de gratie.
Stationwagon
De Nederlandse autokoper zal waar
schijnlijk vooral warmlopen voor de
Sportstourer (ST): de Leon als stati
onwagon. Da's echt een knaap van
een auto. Met zijn 4,64 meter is deze
ST zelfs bijna 30 centimeter langer
dan de vijfdeurs Leon, waarvan de
lengte dit keer toch al met 9 centime
ter groeide tot 4,36 meter. Omdat de
inhoud van de bagageruimte nage
noeg gelijk bleef, is de toegenomen
lengte ten goede gekomen aan de zit
ruimte en aan de neus van de auto: de
nieuwe Leon heeft de grootste mo
torkap van alle vier de generaties,
waardoor hij er extra sportief uitziet.
Ruim
Een rit in een Leon was altijd al een
allesbehalve claustrofobische erva
ring, maar in de nieuweling zit je
ronduit ruim. Ook de hoofdruimte
verrast, ondanks dat de auto iets lager
is dan voorheen. De veiligheid is
goed geregeld: elke Leon heeft stan
daard rijstrookbewaking, een wegrij-
assistent voor hellingen en ver
moeidheidsherkenning. Ooit hadden
alleen kostbare auto's van premium-
merken als Mercedes en Jaguar sfeer
verlichting, maar tegenwoordig vind
je dergelijke, kleurrijke interieurver
lichting ook in een Seat. En hoe!
Het sfeerlicht in de Leon is tevens
een veiligheidsvoorziening. Als er
een auto in de dode hoek rijdt, die
dus even niet zichtbaar is in de lin
kerbuitenspiegel, dan licht de ver
lichting in de deur op. En als je langs
de kant van de weg stopt en het por
tier opent, terwijl er een andere auto
of fiets aan die zijde nadert, dan
waarschuwt de verlichting je ook
daar voor.
Mooi systeem, dat goed aansluit op
het toch al uitgebreide verlichtings
pakket dat bestaat uit standaard led
koplampen en led-mistlampen met
bochtverlichting. Op de testauto, de
FR Launch Edition, ervaar je zelfs
een 'welkomstceremonie' met licht
in de vorm van het woord 'Hola'
(Spaans voor hallo), dat in het donker
op de grond wordt geprojecteerd zo
dra je de portieren ontgrendelt.
Comfortabeler
Hoewel Seat bij de grote merken van
de Volkswagen Groep nog steeds het
predicaat sportief heeft, blijkt er dit
keer gelukkig behoorlijk wat hard
heid uit het onderstel verdwenen.
Lang niet iedereen zit te wachten op
zo'n zogenaamd sportief onderstel.
Ook het geluidsniveau in het inte
rieur ging erop vooruit. Samen met
de fijne stoelen, voorbeeldige afwer
king, veel binnenruimte, goede
multimedia en een prima rijkarakter
maakt dat de nieuwe Seat Leon meer
dan ooit een sterke speler in de com
pacte middenklasse. Wie niet gevoe
lig is voor het imago van een merk,
vindt in deze Seat een verleidelijk al
ternatief voor de VW Golf.
m
Mercedes-Benz GLB 200 (163 pk/120 kW),
vanaf €50.970
De GLB wordt niet in
Europa gebouwd, maar
in een Nissan-fabriek in
Mexico. Dat zegt even
wel niets over de bouw-
kwaliteit of afwerking:
die is zeer Duits. Hij
biedt op papier alles wat
een SUV-koper wil, met
als bonus dat het een
Mercedes-Benz is.
Daardoor biedt hij bij
voorbeeld een van de
beste en mooist vorm
gegeven interieurs van
nu. Het dashboard is
modern en gebruiks
vriendelijk en oogt wer
kelijk fantastisch dank
zij de turbine-achtige
luchtroosters en de
platte displays.
De vormgeving aan de
buitenzijde is even
wennen. Vanuit som
mige hoeken is het alsof
hij net niet helemaal in
proportie is, iets waar de
fractioneel grotere GLC
geen last van heeft en de
GLA evenmin. Aan de
binnenzijde merk je daar
niets van. Het interieur is
ruim en hoog. Als optie
is zelfs een derde zitrij
leverbaar, waar plek is
voor personen met een
lengte tot 1,68 meter. Het
interieur is bovendien
variabel dankzij de ver
schuifbare achterbank.
Met rijden voelt de
auto een tikje lobbig aan
en zwaarder dan gedacht
voor een model dat is ge
baseerd op de B-Klasse.
Maar de positieve keer
zijde is dat alles kwalita
tief hoogwaardig en
comfortabel overkomt.
De portieren voelen aan
als kluisdeuren.
De standaard voor-
wielaangedreven GLB
heeft alleen wat last van
'slaande' voorwielen
wanneer je wilt wegrij
den, vooral als het nat is.
Onderweg blijkt de
GLB mooi stil. Alleen bij
hogere toerentallen is de
viercilinder motor hoor
baar; het motorgeluid
klinkt dan niet echt chic.
De motor zet het al snel
op een loeien als het gas
pedaal wordt ingetrapt
en dat terwijl de auto er
nou niet direct vandoor
schiet. Het testverbruik
was 1 op 12,5.
vrijdag 29 mei 2020
GO
een Golf
Kijk voor een
video over onze
kennismaking met
de nieuwe Seat
Leon op de site
/auto
In de nieuwe Seat Leon zit je ronduit ruim. De sfeerverlichting
reageert ook als er een auto in je dode hoek rijdt. foto seat
De vorm van de carrosserie is even wennen,
maar het interieur is top. fotos bart hoogveld
De compacte Merce
des-Benz GLB heeft
de ideale maat voor
SUV-rijders. Met optio
neel zeven zitplaatsen
en een veelzijdig inte
rieur lijkt bij deze auto
alles te kloppen.
Uitstekende
wegligging.
Ruimer dan verwacht.
Hoge zitpositie. Optio
neel ook als zevenzitter
leverbaar.
h Rumoerige motor
bij snel optrekken.
Hoge vanaf-prijs. Las
tige instap naar derde
zitrij.
Met de GLB lijkt
Mercedes-Benz een
topper in huis te heb
ben. De auto verrast
met zijn binnenruimte,
is comfortabel en oogt
imposant. Maar hij is
pittig geprijsd en met
de derde zitrij erbij is
hij geen volwaardige
zevenzitter.
—Erik Kouwenhoven
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
testnotities