AUTO Spaans broertje is voordelig alternatief 16 VRAAG ANTWOORD Waarom zou je nog voor een Volkswagen Golf kiezen, nu Seat de 1500 euro goedkopere, nieuwe Leon introduceert? Dat is min of meer dezelfde auto, maar vooral wat spannender vormgegeven. Computerfout in Porsche: moet ik dat accepteren? Waar kan ik E5- benzine kopen? Twee soorten trekgewicht voor caravans tenbeentje, met zijn 'premium' marktpositionering en een daarbij behorende prijs van ruim 35.000 euro. Skoda wacht nog even met de uitlevering van de Octavia in basis versie, maar reken erop dat die 'in- stap-Octavia' onder de prijs van de achtste generatie Golf gaat zitten, dus minder dan 25.995 euro. Dat is al een enorm prijsverschil met de Audi A3, maar de Seat Leon is nóg goedkoper. Seat vraagt voor de voordeligste Leon 24.495 euro en daarmee is opnieuw de hiërarchie in de Volkswagen Groep bepaald. Driecilinder Dat de Leon minder kost dan de Golf betekent niet vanzelfsprekend dat hij een mindere auto is. Feitelijk is het verschil tussen een basis-Golf en ba sis-Leon zelfs verrassend klein. Beide modellen beschikken over een slechts 90 pk leverende driecilinder benzinemotor, zijn voorzien van de belangrijkste veiligheidssystemen, hebben een vijfdeurs carrosserie en beschikken over een eenvoudig mul timediasysteem. Het gaat hier over duidelijk om basisversies. Tijdens een eerste kennismaking maakt de nieuwe Leon een nette in- Het verschil tussen een basis-Golf en basis-Leon is verrassend klein De agenda met productlan ceringen van de merken van de Volkswagen Groep is dit jaar bomvol. Belang rijk nieuws wordt de Volkswagen ID.3, waarvan de eerste exemplaren eind van de zomer in Nederland moeten arriveren. Maar 2020 is ook het jaar van nieuwe gene raties van de VW Golf, Audi A3, Skoda Octavia en de Seat Leon. Volkswagen, de grootste autofabri kant ter wereld, lanceert deze mid denklasse-modellen min of meer op hetzelfde moment omdat ze vrijwel dezelfde technische basis hebben. Ze staan op hetzelfde platform, hebben dezelfde motoren, en zijn gelijktijdig ontwikkeld, zoals dat ook met hun voorgangers is gegaan. Qua prijs, uitrusting en afwerking zijn er echter wel degelijk verschil len. De Audi A3 Sportback is een bui- vrijdag 29 mei 2020 Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Bij de aflevering van mijn Porsche Macan (2,0 liter viercilinder) meldde de boordcomputer dat ik 17.000 km of een jaar met de olie kon doen, terwijl de documentatie 30.000 km of 2 jaar voorschrijft. Het wordt door een sensor en de computer bepaald, zegt mijn dealer. Dat is niet waar: elke keer staat er weer 17.000 km of 1 jaar. Ik denk dat die computer verkeerd is geprogrammeerd. Dat kost mij elk jaar 400 euro aan olie. Moet ik dit zomaar accepteren? —Paul Pardon Deze Porsche kent een varia bele olieverversing die is ge baseerd op een sensor voor de oliekwaliteit, de rijstijl, het aantal startmomenten en het percentage stationair draai en. Volgens de importeur va rieert het advies om de olie te verversen na 17.000 tot 30.000 km, ofwel tussen de 1 en 2 jaar. Met de computer in uw auto is dus waarschijnlijk niks mis, maar dat geldt wel voor de blijkbaar onvolledige informatie in de Porsche-do- cumentatie. Seat Leon: net Hoe kom ik te weten waar ik E5-benzine kan kopen? Mijn auto is niet geschikt voor E10. —R. Hop Helaas ken ik geen app of site die daar uitvoerig over in formeert, maar je komt een heel eind door de websites van merken als Tamoil of Tinq te bezoeken. Die vermelden bij de locaties van hun tank stations of er ook E5 wordt verkocht. Een lezer vroeg zich laatst af of auto's in het buitenland zwaardere caravans mogen trekken dan in Nederland. In de Europese regelgeving staan twee trekgewichten voor geremde aanhangwa gens, afhankelijk van het hellingspercentage. Daar door zie je in het buitenland kleinere auto's met grotere caravans. Nederland han teert alleen het hogere percentage. —Bas Brundel Klopt. Volkswagen noemt voor de Golf 1.0 TSI (90 pk/66 kW) met handgescha- kelde vijfbak in Duitsland een maximaal trekgewicht van 1100 kg bij hellingen van 12 procent. Bij hellingen van 8 procent wordt een trekge wicht van 1300 kg genoemd. De Nederlandse wetgever maakt dit onderscheid niet en gaat uit van de steilste hel ling. Hier krijg je in de praktijk ook pas een boete als het ge wicht met meer dan 10 pro cent is overschreden. In het buitenland is die marge vaak kleiner of zelfs nul (Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland). WERNER BUDDING

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 16