AUTO
Spaans broertje is voordelig alternatief
16
VRAAG ANTWOORD
Waarom zou je nog voor een Volkswagen Golf kiezen,
nu Seat de 1500 euro goedkopere, nieuwe Leon
introduceert? Dat is min of meer dezelfde auto, maar
vooral wat spannender vormgegeven.
Computerfout in
Porsche: moet ik
dat accepteren?
Waar kan ik E5-
benzine kopen?
Twee soorten
trekgewicht
voor caravans
tenbeentje, met zijn 'premium'
marktpositionering en een daarbij
behorende prijs van ruim 35.000
euro. Skoda wacht nog even met de
uitlevering van de Octavia in basis
versie, maar reken erop dat die 'in-
stap-Octavia' onder de prijs van de
achtste generatie Golf gaat zitten, dus
minder dan 25.995 euro. Dat is al een
enorm prijsverschil met de Audi A3,
maar de Seat Leon is nóg goedkoper.
Seat vraagt voor de voordeligste Leon
24.495 euro en daarmee is opnieuw
de hiërarchie in de Volkswagen
Groep bepaald.
Driecilinder
Dat de Leon minder kost dan de Golf
betekent niet vanzelfsprekend dat hij
een mindere auto is. Feitelijk is het
verschil tussen een basis-Golf en ba
sis-Leon zelfs verrassend klein. Beide
modellen beschikken over een
slechts 90 pk leverende driecilinder
benzinemotor, zijn voorzien van de
belangrijkste veiligheidssystemen,
hebben een vijfdeurs carrosserie en
beschikken over een eenvoudig mul
timediasysteem. Het gaat hier over
duidelijk om basisversies.
Tijdens een eerste kennismaking
maakt de nieuwe Leon een nette in-
Het verschil
tussen een
basis-Golf en
basis-Leon is
verrassend
klein
De agenda met productlan
ceringen van de merken
van de Volkswagen Groep
is dit jaar bomvol. Belang
rijk nieuws wordt de
Volkswagen ID.3, waarvan de eerste
exemplaren eind van de zomer in
Nederland moeten arriveren. Maar
2020 is ook het jaar van nieuwe gene
raties van de VW Golf, Audi A3,
Skoda Octavia en de Seat Leon.
Volkswagen, de grootste autofabri
kant ter wereld, lanceert deze mid
denklasse-modellen min of meer op
hetzelfde moment omdat ze vrijwel
dezelfde technische basis hebben. Ze
staan op hetzelfde platform, hebben
dezelfde motoren, en zijn gelijktijdig
ontwikkeld, zoals dat ook met hun
voorgangers is gegaan.
Qua prijs, uitrusting en afwerking
zijn er echter wel degelijk verschil
len. De Audi A3 Sportback is een bui-
vrijdag 29 mei 2020
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Bij de aflevering van mijn
Porsche Macan (2,0 liter
viercilinder) meldde de
boordcomputer dat ik
17.000 km of een jaar met
de olie kon doen, terwijl de
documentatie 30.000 km of
2 jaar voorschrijft. Het
wordt door een sensor en
de computer bepaald, zegt
mijn dealer. Dat is niet waar:
elke keer staat er weer
17.000 km of 1 jaar. Ik denk
dat die computer verkeerd
is geprogrammeerd. Dat
kost mij elk jaar 400 euro
aan olie. Moet ik dit zomaar
accepteren?
—Paul Pardon
Deze Porsche kent een varia
bele olieverversing die is ge
baseerd op een sensor voor
de oliekwaliteit, de rijstijl, het
aantal startmomenten en het
percentage stationair draai
en. Volgens de importeur va
rieert het advies om de olie te
verversen na 17.000 tot
30.000 km, ofwel tussen de 1
en 2 jaar. Met de computer in
uw auto is dus waarschijnlijk
niks mis, maar dat geldt wel
voor de blijkbaar onvolledige
informatie in de Porsche-do-
cumentatie.
Seat Leon: net
Hoe kom ik te weten waar ik
E5-benzine kan kopen? Mijn
auto is niet geschikt voor
E10. —R. Hop
Helaas ken ik geen app of
site die daar uitvoerig over in
formeert, maar je komt een
heel eind door de websites
van merken als Tamoil of Tinq
te bezoeken. Die vermelden
bij de locaties van hun tank
stations of er ook E5 wordt
verkocht.
Een lezer vroeg zich laatst
af of auto's in het buitenland
zwaardere caravans mogen
trekken dan in Nederland. In
de Europese regelgeving
staan twee trekgewichten
voor geremde aanhangwa
gens, afhankelijk van het
hellingspercentage. Daar
door zie je in het buitenland
kleinere auto's met grotere
caravans. Nederland han
teert alleen het hogere
percentage.
—Bas Brundel
Klopt. Volkswagen noemt
voor de Golf 1.0 TSI (90
pk/66 kW) met handgescha-
kelde vijfbak in Duitsland een
maximaal trekgewicht van
1100 kg bij hellingen van 12
procent. Bij hellingen van 8
procent wordt een trekge
wicht van 1300 kg genoemd.
De Nederlandse wetgever
maakt dit onderscheid niet en
gaat uit van de steilste hel
ling. Hier krijg je in de praktijk
ook pas een boete als het ge
wicht met meer dan 10 pro
cent is overschreden. In het
buitenland is die marge vaak
kleiner of zelfs nul (Frankrijk,
Oostenrijk en Zwitserland).
WERNER BUDDING